Gå til innhold

Er litt redd for at mamma er på tur til å bli gal


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg står ikke for trollingen. Og at du ikke kan komme med noen gode eksempler sier sitt. Lykke til.

Anonymkode: a4f79...363

Jo, det gjør du. Ha et fint liv i bobla di, husk på denne tråden når den sprekker og vi alle må leie alt vi trenger.

Anonymkode: 15125...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Selvfølgelig, du tror på den også. 

https://en.wikipedia.org/wiki/You'll_own_nothing_and_be_happy

Anonymkode: a4f79...363

Tror på? 😂 Det er ikke noe å tro på, det er lagt ut alt sammen. Gurimalla, har du virkelig ikke evnen til å lese... 

Wikipedia liksom. Haha. 

Anonymkode: 15125...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror på? 😂 Det er ikke noe å tro på, det er lagt ut alt sammen. Gurimalla, har du virkelig ikke evnen til å lese... 

Jeg leser ikke bibelen som fanden gjør det.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Wikipedia liksom. Haha. 

Anonymkode: 15125...558

Ja, det er ikke akkurat som Nyhetsspeilet eller andre kokko-sider.

https://www.reuters.com/article/factcheck-wef-idUSL1N2MR1UU

https://fullfact.org/online/agenda-2030/

https://eu.usatoday.com/story/news/factcheck/2020/07/23/fact-check-uns-agenda-21-2030-agenda-wont-create-new-world-order/5474884002/

Anonymkode: a4f79...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hjelper ikke å linke, det er hva det er. 

Så - når vi kommer dithen at vi skal leie og ikke eie noe, tror du på meg DA?

Vi er i gang med leasing av bil. Bil skal fases ut, dette er en mellomfase. Flere og flere leier fordi boligmarkedet blir ødelagt og folk "ikke har råd" til å kjøpe seg et hjem/få lån av banken.

Vi leier Netflix istedet for å kjøpe filmer. Nå har det også kommet abonnement på klær. 

Med grønne oppgraderingskrav fra EU, vil ikke folk ha råd til å eie og oppgradere huset sitt og bli tvunget til å selge, til staten, som "tar over lånet" mot at du flytter inn i en smartleilighet i en smartby der du blir totalovervåket som i Kina 24/7, og mister all frihet.

Dette kommer til å skje uansett hvor mye du linker og lanker, det hjelper ikke. Dette er fremtiden. Du vil ikke ha et hus ved sjøen, der du kan kjøre båt og fiske, bade, ha kjæledyr og eie tingene dine. Det skjer ikke. Det livet vil være over veldig snart. Det er allerede i gang. 

Anonymkode: 15125...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hjelper ikke å linke, det er hva det er. 

Så - når vi kommer dithen at vi skal leie og ikke eie noe, tror du på meg DA?

Vi kommer ikke dit.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi er i gang med leasing av bil.

Noen foretrekker dette, de fleste kjøper.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Bil skal fases ut, dette er en mellomfase.

Nei, bil skal ikke fases ut.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Flere og flere leier fordi boligmarkedet blir ødelagt og folk "ikke har råd" til å kjøpe seg et hjem/få lån av banken.

Tull.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi leier Netflix istedet for å kjøpe filmer.

Fordi flertallet foretrekker det. Du kan kjøpe film hvis du vil det. Jeg gjør det hvis det er noe jeg er spesielt interessert i og vil se flere ganger.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nå har det også kommet abonnement på klær. 

Og det kommer ikke til å slå an.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Med grønne oppgraderingskrav fra EU, vil ikke folk ha råd til å eie og oppgradere huset sitt og bli tvunget til å selge, til staten, som "tar over lånet" mot at du flytter inn i en smartleilighet i en smartby der du blir totalovervåket som i Kina 24/7, og mister all frihet.

Nå er vi langt inne i konspi-land.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette kommer til å skje uansett hvor mye du linker og lanker, det hjelper ikke. Dette er fremtiden. Du vil ikke ha et hus ved sjøen, der du kan kjøre båt og fiske, bade, ha kjæledyr og eie tingene dine. Det skjer ikke. Det livet vil være over veldig snart. Det er allerede i gang. 

Anonymkode: 15125...558

Du lirer av deg bare fjas.

Anonymkode: a4f79...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er utrolig trist å være vitne til en totalt respektløs overkjøring av en tråd fra en person som deler en vanskelig situasjon og ber om råd. 
Dere to anonyme som blir så selvopptatte i deres egen disputt synes å være revnende likegyldige i forhold til det å regelrett kuppe, eller kall det gjerne «forurense», en tråd som kunne hatt noe for seg.

Når en trådstarter tar et initiativ til å fremme en seriøs problemstilling tenker jeg at personer som er uinteressert i å forholde seg høflig til tema kan krangle i en egen tråd eller ta diskusjonen seg imellom videre på meldinger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bibben skrev (6 timer siden):

Jeg synes det er utrolig trist å være vitne til en totalt respektløs overkjøring av en tråd fra en person som deler en vanskelig situasjon og ber om råd. 
Dere to anonyme som blir så selvopptatte i deres egen disputt synes å være revnende likegyldige i forhold til det å regelrett kuppe, eller kall det gjerne «forurense», en tråd som kunne hatt noe for seg.

Når en trådstarter tar et initiativ til å fremme en seriøs problemstilling tenker jeg at personer som er uinteressert i å forholde seg høflig til tema kan krangle i en egen tråd eller ta diskusjonen seg imellom videre på meldinger.

 

Er helt enig i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
bibben skrev (På 22.6.2023 den 22.45):

Jeg synes det er utrolig trist å være vitne til en totalt respektløs overkjøring av en tråd fra en person som deler en vanskelig situasjon og ber om råd. 
Dere to anonyme som blir så selvopptatte i deres egen disputt synes å være revnende likegyldige i forhold til det å regelrett kuppe, eller kall det gjerne «forurense», en tråd som kunne hatt noe for seg.

Når en trådstarter tar et initiativ til å fremme en seriøs problemstilling tenker jeg at personer som er uinteressert i å forholde seg høflig til tema kan krangle i en egen tråd eller ta diskusjonen seg imellom videre på meldinger.

 

Tja... dette handler jo om hvorvidt moren til TS har rett eller ikke i sine meninger.

TS avskriver moren tvert, med å tenke at hun er i ferd med å bli gal - fordi hun tror noe annet enn TS. 

Det er konstruktivt å komme med innspill om at hun faktisk ikke er i ferd med å bli gal. TS må endre tankesettet litt, hvis man tror man ser aliens i hagen eller tror at det bor monstre i sølepyttene på veien, kan man snakke om å bli gal. Men å lese ting som skremmer deg, lese beviser på at verden ikke er som man kanskje trodde og at det er mye både lobbyisme og korrupsjon ute og går, også (særlig?) i Norge, det gjør at man blir veldig opptatt av det og ønsker å informere andre om det. Når man da blir møtt med total avvisning hver gang, er det klart at man da kanskje prøver litt hardere å "redde dem man elsker". Her er det to stk som er uenige, og trådstarter blir sur og "bekymret" fordi moren ikke er enig i hennes (?) verdenssyn. 

Ikke veldig nyansert tråd. 

Så kan jeg være enig i at det ble litt utenfor tema tidligere, det beklager i alle fall jeg. Fra min side var det en del av det at man ikke automatisk skal tro at moren til trådstarter er "gal". 

Anonymkode: 15125...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tja... dette handler jo om hvorvidt moren til TS har rett eller ikke i sine meninger.

TS avskriver moren tvert, med å tenke at hun er i ferd med å bli gal - fordi hun tror noe annet enn TS. 

Det er konstruktivt å komme med innspill om at hun faktisk ikke er i ferd med å bli gal. TS må endre tankesettet litt, hvis man tror man ser aliens i hagen eller tror at det bor monstre i sølepyttene på veien, kan man snakke om å bli gal. Men å lese ting som skremmer deg, lese beviser på at verden ikke er som man kanskje trodde og at det er mye både lobbyisme og korrupsjon ute og går, også (særlig?) i Norge, det gjør at man blir veldig opptatt av det og ønsker å informere andre om det. Når man da blir møtt med total avvisning hver gang, er det klart at man da kanskje prøver litt hardere å "redde dem man elsker". Her er det to stk som er uenige, og trådstarter blir sur og "bekymret" fordi moren ikke er enig i hennes (?) verdenssyn. 

Ikke veldig nyansert tråd. 

Så kan jeg være enig i at det ble litt utenfor tema tidligere, det beklager i alle fall jeg. Fra min side var det en del av det at man ikke automatisk skal tro at moren til trådstarter er "gal". 

Anonymkode: 15125...558

Her overdriver du med mye. Jeg er ikke sur. Og at jeg mener mamma blir gal blir å ta det litt bokstavelig. Det var bare satt litt på spissen i tittel. 
Jeg blir ikke overrasket om verden ikke er som vi trodde. Jeg har sett mange eksempler på at myndighetene ikke er helt til å stole på. Tilliten blir ikke større av at jeg ser hvordan avisene oppfører seg.

Men grunnen til at jeg blir litt bekymret er at mamma siden jeg var tenåring har hoppet veldig rett på alternative teorier. Hun ringte klarsynte, healere, fulgte deretter mange YouTube «guruer» og var helt hektet. Jeg fikk en dårlig følelse av disse guruene fra første gang jeg så dem. Så plutselig får mamma det samme etter å ha fulgt de lenge. 

Så det er det som er grunnen til at jeg blir litt bekymret for at hun kanskje nå igjen hopper blindt på alle teorier som liksom skal bevise at ting er helt motsatt av hva vi trodde. 
 

Anonymkode: 54204...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tja... dette handler jo om hvorvidt moren til TS har rett eller ikke i sine meninger.

TS avskriver moren tvert, med å tenke at hun er i ferd med å bli gal - fordi hun tror noe annet enn TS. 

Det er konstruktivt å komme med innspill om at hun faktisk ikke er i ferd med å bli gal. TS må endre tankesettet litt, hvis man tror man ser aliens i hagen eller tror at det bor monstre i sølepyttene på veien, kan man snakke om å bli gal. Men å lese ting som skremmer deg, lese beviser på at verden ikke er som man kanskje trodde og at det er mye både lobbyisme og korrupsjon ute og går, også (særlig?) i Norge, det gjør at man blir veldig opptatt av det og ønsker å informere andre om det. Når man da blir møtt med total avvisning hver gang, er det klart at man da kanskje prøver litt hardere å "redde dem man elsker". Her er det to stk som er uenige, og trådstarter blir sur og "bekymret" fordi moren ikke er enig i hennes (?) verdenssyn. 

Ikke veldig nyansert tråd. 

Så kan jeg være enig i at det ble litt utenfor tema tidligere, det beklager i alle fall jeg. Fra min side var det en del av det at man ikke automatisk skal tro at moren til trådstarter er "gal". 

Anonymkode: 15125...558

Det er jo som også Hi skriver, et mønster her. Å alltid ha blitt revet med av ulike alternative teorier og livssyn. Hva tenker du den siden ved moren handler om? 

Nå kan jeg jo snakke for dem jeg kjenner, så sånn sett kun egne erfaringer , men de har alle hatt ulike problemer og også følt seg lite sett og respektert. Min eks-venn skrev mye på en seriøs plattform tidligere, men siden han ble møtt med mer kritiske og skeptiske tilbakemeldinger, så fikk han ingen god respons. Han er ikke dum, og han har kunnskap om ting, men han han har aldri følt han har fått særlig respekt. Nå får han jo det fordi han har "funnet" de som nærmest hyller alt jan skriver. Det er mange som av ulike grunner har følt seg alene eller ekskludert, trist nok, men så finner de sine likesinnede eller i dette tilfelle ofte "medsammensvorne" og de opptrer ekstremt lojalt mot hverandre.

Det er også greit å være engasjert og ha lidenskaper. Jeg har det selv når det kommer til fks musikk, men jeg sitter jo ikke døgnet rundt og snakker om det eller bryter inn i alle samtaler for å si noe om ulike musikere, musikkstiler og bedømmelse av disse 🙃 det ville blitt fryktelig rart. Og veldig veldig irriterende for andre.

Det går en grense frå å være lidenskapelig opptatt til å bli helt fanatisk. Fanatisme og propaganda er resultat og forsøk på hjernevasking. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei. Først og fremst blir jeg bekymret for hvordan dette påvirker deg. Husk at du ikke er ansvarlig for å endre moren din, selv om det hadde vært veldig fint om hun endret seg. Barna til vanskelige foreldre føler ofte på et behov for å fikse foreldrene sine. Ønsker du hjelp for å takle å være rundt henne, for å hjelpe henne til å ha det bedre eller for å endre henne til å være noe barnet i deg trengte at hun skulle være? Det kan være et godt spørsmål å stille seg selv ;)  Det er tydelig at du blir opprørt av tankemønstrene og atferden hennes. Hvis du vil være en del av å hjelpe henne ut av disse mønstrene, tror jeg det kanskje kan være lurt å komme til et følelsesmessig sted hvor du kan være ok med at "sånn er hun" og at der er mulig at det ikke er noe å gjøre med det. Hvis hennes atferd trigger deg til frustrasjon, er det fort lite du kan bidra med for å hjelpe situasjonen.

Når det er sagt er det en god teknikk som er bygget på sokratisk metode som blir kalt street epistomology og ligger på youtube. Sokratisk metode går ut på å være samarbeidende i diskusjoner, noe som åpner for at den andre parten ikke går direkte i forsvarsmodus (da er gjerne samtalen låst).  Dette er en fin metode man kan øve på uansett for å bli bedre til å faktisk endre meninger istedenfor å kun føre en heftig, men poengløs debatt, hvor begge parter forlater samtalen med de samme tankene de gikk inn i den med.  

Nå har vi ganske lite informasjon å gå på når det kommer til moren din, men hun høres jo ganske nevrotisk ut. Og for alt jeg vet, kan hun ha flere potensielle udiagnostiserte tilstander. Du kan aldri presse en person til å søke hjelp hos psykolog. Men kognitiv atferdsterapi bruker noen av de samme midlene som sokratisk metode gjør for å endre tankemønstrene til klienter. Du kan eventuelt normalisere ideen om å gå til psykolog for henne, om hun ikke allerede går til en.  Ting som «man trenger ikke ha problemer for å få god nytte av psykolog» og psykologer er fine for å sortere tankene sine» er ikke dumt å si. 
 

Har hatt problemer med faren min som har en ganske narsissistisk personlighet. Street epistemology med Anthony Magnabosco og terapi selv, har hjulpet meg mye i å finne roen og i å ha bedre samtaler med vanskelige personer. I denne perioden har jeg også tatt en psykologisk rettet utdanning som sikkert har hjulpet meg også ;) 
 

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...