Gå til innhold

Fratatt lappen p.g.a medisiner spm


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er blitt fratatt lappen p.g.a medisinene og doseringen jeg står på. Har ikke kjørt på lenge og fikk beskjed av legen så har ikke kjørt på over ett år, nå har jeg ikke bil og trenger det ikke så er ikke noe dramatisk for meg, fikk bare ett brev der de formelle kravene om dosering som var innenfor. Jeg bruker rivotril og imovane og skjønner rivotril ikke er tillatt. 
Står at 10mg diazepm var lov og 7.5mg imovane. Mener å ha lest før at hvis man bruker begge så halveres dosen, stemmer det ? Litt rart at det ikke stod klart i brevet. 
Skal trappe ned på sikt uansett, men er ikke aktuelt med det første. 

Anonymkode: 6ae38...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig bra du har blitt fratatt lappen hvis medisineringen ikke er innenfor regelverktet til å beholde lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47

Har de inndratt lappen eller gitt deg midlertidig kjøreforbud da?

Hvis man selv kjenner til grensene for hva som er tillatt og forsvarlig ved kjøring, så er det vel bare å la bilen stå så lenge man står på "for høy dose"? Virker drastisk å faktisk inndra lappen med mindre man mistenker at vedkommende muligens vil trosse kjøreforbud?

Vet ikke hva som er riktig for deg her, ts, men ble nysgjerrig nå. Av og til har jeg tatt mer enn 7,5 mg imovane, men da har jeg heller ikke kjørt bil dagen etter. Det er noe man må ta ansvar for selv også. På samme måte som det er uforsvarlig å kjøre om man ikke har sovet på 24t o.l. Er jo som å kjøre med 1 promille. Man skal alltid påse at man er mentalt og fysisk i stand til å kjøre forsvarlig. Uavhengig av medisinbruk også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er blitt fratatt lappen p.g.a medisinene og doseringen jeg står på. Har ikke kjørt på lenge og fikk beskjed av legen så har ikke kjørt på over ett år, nå har jeg ikke bil og trenger det ikke så er ikke noe dramatisk for meg, fikk bare ett brev der de formelle kravene om dosering som var innenfor. Jeg bruker rivotril og imovane og skjønner rivotril ikke er tillatt. 
Står at 10mg diazepm var lov og 7.5mg imovane. Mener å ha lest før at hvis man bruker begge så halveres dosen, stemmer det ? Litt rart at det ikke stod klart i brevet. 
Skal trappe ned på sikt uansett, men er ikke aktuelt med det første. 

Anonymkode: 6ae38...a6e

Bruker du to "trekant medisiner" så mister du førerkortet. Legen min sa det klart og tydelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (3 timer siden):

Bruker du to "trekant medisiner" så mister du førerkortet. Legen min sa det klart og tydelig. 

Mer enn 2.

Anonymkode: 8dc34...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (4 timer siden):

Bruker du to "trekant medisiner" så mister du førerkortet. Legen min sa det klart og tydelig. 

Er det snakk om fast bruk da?

Anonymkode: 402ce...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mer enn 2.

Anonymkode: 8dc34...74d

Jeg forstod det samme, men ved 2 så vle dosen halvert. 

Anonymkode: 6ae38...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Krøll47 skrev (13 timer siden):

Har de inndratt lappen eller gitt deg midlertidig kjøreforbud da?

Hvis man selv kjenner til grensene for hva som er tillatt og forsvarlig ved kjøring, så er det vel bare å la bilen stå så lenge man står på "for høy dose"? Virker drastisk å faktisk inndra lappen med mindre man mistenker at vedkommende muligens vil trosse kjøreforbud?

Vet ikke hva som er riktig for deg her, ts, men ble nysgjerrig nå. Av og til har jeg tatt mer enn 7,5 mg imovane, men da har jeg heller ikke kjørt bil dagen etter. Det er noe man må ta ansvar for selv også. På samme måte som det er uforsvarlig å kjøre om man ikke har sovet på 24t o.l. Er jo som å kjøre med 1 promille. Man skal alltid påse at man er mentalt og fysisk i stand til å kjøre forsvarlig. Uavhengig av medisinbruk også. 

Jeg bruker over grensen fast. Er som sagt ikke noe problem, har snakket med legen om dette. Er god stund til nedtrapping er forsvarlig i følge dps så var vare nysgjerrig, da det stod lovlig grenser, men at det ikke ble nevnt det med hvis du bruker to typer. 

Anonymkode: 6ae38...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mer enn 2.

Anonymkode: 8dc34...74d

To står det på Helsenorge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (3 timer siden):

To står det på Helsenorge. 

Ja, du kan bruke 2, den tredje gjør at lappen blir tatt.

Står i lovverket.

Anonymkode: 8dc34...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, du kan bruke 2, den tredje gjør at lappen blir tatt.

Står i lovverket.

Anonymkode: 8dc34...74d

Det står det ikke, to er nok til å miste lappen..Det står det i lovverket.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slike diskusjoner er det greit å gå til kilden. For personbil (gruppe 1) gjelder:

Diazepam (Valium) max 10mg. Imovane max 7,5 mg. 

Ved kombinasjon av to, må begge doser halveres.

Ved bruk av tre legemidler i denne gruppen er helsekravene ikke oppfylt.

https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/pasientrettigheter/forerkort-og-sykdom/forerkort-medisintabell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk Olanzapine mot angst og søvnproblemer. Det var rævgift. Utslått hele neste dag. Hang i mange timer. Trøtt og uten energi. Noen som har prøvd dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
erik123 skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk Olanzapine mot angst og søvnproblemer. Det var rævgift. Utslått hele neste dag. Hang i mange timer. Trøtt og uten energi. Noen som har prøvd dette? 

Det er gjerne sånn i starten, men hvis du fortsetter en stund vil kroppen vende seg til det, og du vil ikke merke noe. 

Anonymkode: 56e48...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Det er gjerne sånn i starten, men hvis du fortsetter en stund vil kroppen vende seg til det, og du vil ikke merke noe. 

Anonymkode: 56e48...615

Etter fem måneder da. Det var forferdelige bivirkninger. Jeg var helt utslått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo skrev (5 timer siden):

I slike diskusjoner er det greit å gå til kilden. For personbil (gruppe 1) gjelder:

Diazepam (Valium) max 10mg. Imovane max 7,5 mg. 

Ved kombinasjon av to, må begge doser halveres.

Ved bruk av tre legemidler i denne gruppen er helsekravene ikke oppfylt.

https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/pasientrettigheter/forerkort-og-sykdom/forerkort-medisintabell

Zopiclone og Sobril sammen er grunn til ikke å kjøre bil. Da er du uegnet som sjåfør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (1 time siden):

Zopiclone og Sobril sammen er grunn til ikke å kjøre bil. Da er du uegnet som sjåfør. 

Neida. Samme regel der. Zopiklone 3,75 pluss Sobril 15mg går akkurat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo skrev (1 time siden):

Neida. Samme regel der. Zopiklone 3,75 pluss Sobril 15mg går akkurat. 

Zopiclone 7,5 mg. Og Sobril går ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (Akkurat nå):

Zopiclone 7,5 mg. Og Sobril går ikke. 

Korrekt. zopiklone 7,5mg er Max alene og kan ikke kombineres med noen benzo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det enkleste må være, bruker en benzo kjører en ikke bil. Av hensyn til andre trafikanter, kjørende og gående. 

Anonymkode: a4e0f...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...