Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har alltid (siden tenårene) vært plaget med smerter i hendene, litt varierende hvor mye, men det har ikke vært særlig hemmende i hverdagen. Når er jeg i midten av 50-årene og har de siste 4 årene blitt stadig mer plaget med smerter i bekkenet og til tider i albuer, hender, knær og føtter. I skuldrene er det påvist artrose og i hendene skjevheter pga ulik lengde i underarmsbein, uten at det kan være hele forklaringen på smertene. Føtter og knær er ikke undersøkt nærmere, men hoftene er det tatt både ct, mr og røntgen av uten at noe unormat er påvist. Allikevel har jeg til tider store smerter.

I perioder er jeg i god form, full av energi og har lite smerter og kan trene nesten daglig og er i full vigør. For så å gå inn i en periode med mye smerter, slitenhet og lite energi. Periodevis har jeg også heftig hjertebankanfall som sliter meg helt ut i de verste tilfellene, da kan det være snakk om 1-2 timer med 180 i puls når jeg sitter helt stille, disse anfallene kommer som lyn fra klar himmel og alltid når jeg er helt rolig eller bare i helt rolig aktivitet. Jeg begynner å lure på om dette kan være fibromyalgi eller noe sånt, er det noen som har erfaring med det her inne? Send meg gjerne en pm om du ikke vil skrive under nick. :) Har bestilt legetime for å diskutere dette med legen nok en gang, men det ender vel slik det pleier - med resept på 2-3 forskjellige smertestillende.  

Endret av Lillemus

Fortsetter under...

Skrevet

Hei Lillemus - jeg har (dessverre) 20 års erfaring med fibromyalgi og kan prøve å svare deg litt. Men det er utrolig viktig å huske på at at alle har sine egne erfaringer og min sannhet er ikke nødvendigvis din sannhet. 

Smerter kan skyldes mye, og jeg må beklage å si det, de kommer gjerne mer med alderen. Smerter har også en lei tendens til "å spre seg". Det du sier om stedene du har vondt, er ikke nødvendigvis kompatibelt med fibromyalgi. Du nevner "bekkenet og til tider i albuer, hender, knær og føtter", og det er ikke typisk at fibro går på ledd. Selv har jeg de heftigste smertene i musklene (jo større muskelgrupper, jo vondere er det), og veldig lite leddsmerter.

Den utmattelsen og slitenheten du nevner er veldig typisk for fibromyalgi, men det er også typisk med kroniske smerter generelt. Det er slitsomt å ha vondt, uansett hva vondtet skyldes.

De anfallene du skriver om har jeg også erfaring med, men ikke i forbindelse med fibromyalgi. Jeg har aldri slitt med hjertebank og høy puls før for 3 år siden da dette plutselig kom som nytt symptom hos meg. Det er alltid lett å gå i fella med å tilskrive alt en sykdom man allerede har - men heldigvis hadde jeg en oppgående lege som ville sjekke dette grundig. Det viste seg at jeg hadde Graves sykdom (høyt stoffskifte) som altså ikke har noe med fibro å gjøre. Fikk god behandling for dette og dette er i dag godt regulert med minimalt med symptomer.

Som sagt, jeg har lang erfaring med dette, og er på din alder -  så hvis du vil kan vi godt kommunisere privat ❤️ 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...