Gå til innhold

Hvorfor sitter det kriminelle i norske asylmottak?

Anbefalte innlegg

AAAANER ikke, hva gjør de andre landene?

Stort sett det samme som oss, formoder jeg.

Det ville jo vært litt "interessant" hvis Bangladesh plutselig satt 10 000 kriminelle på et fly til Norge, og påstod at de var "papirløse nordmenn"! ;-)

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 186
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

78

• flisa

31

• mrxx

25

• conan

21

Mest aktive i denne tråden

Stort sett det samme som oss, formoder jeg.

Det ville jo vært litt "interessant" hvis Bangladesh plutselig satt 10 000 kriminelle på et fly til Norge, og påstod at de var "papirløse nordmenn"! ;-)

Med vennlig hilsen

Er det 10.000 asylsøkere i Bangladesh som gir seg ut for å være norske? ...syns du svarer litt søkt...

"Burer han inne i hvor mange år da? Under hvilken lov?"

Vel, tråden dreier seg jo om kriminelle asylsøkere. For å være kriminell, så må man vel ha gjordt noe kriminelt, og da kommer ofte straffeloven til anvendelse. Deretter kan man bruke "utlendingloven" dersom vedkommende ulovlig opphold i Norge, og duger ikke det, så kan man endre på en eksisterende lov eller lage en som passer. Verre er det ikke.

"Og hvis han ikke kan bevise hvor han kom fra, hva da?"

I de få tilfellene hvor det helt umulig å bevise hvor han kommer fra, så må han få bli.

Livsvarig fengsel for ikke å ha papirene iorden?

Har man ikke lovlig opphold i Norge og i tillegg er kriminel, så skal man heller ikke gå fritt. Han kan jo alltids reise hjem, og jeg er villig til å strekke meg til å støtte at Staten dekker kostnaden ved hjemreisen

Tror du må komme med en bedre løsning enn dette!

Nei, ser ingen grunn til at denne ordningen ikke er gjennomførbar, og jeg kan heller ikke se at du har brakgt noen uoverkommelige argumenter til torgs som gjør det heeeelt umulig...

-

Hei Conan,

Her var det snakk om asylsøkere (uten gyldig grunn), og hvordan man kan utvise disse. Man kan holde dem fengslet hvis de gjør noe ulovlig i Norge, men det virkelige problemet er hvor man skal utvise dem...

Problemstillingen er at man har en person man ønsker (uavhengig av årsak) å deportere. Han har ingen papirer, og man kan ikke bevise hvor han kommer ifra.

Det er derfor "problematisk" å sette ham på et fly, fordi han ikke vil slippe inn i destinasjonslandet uten papirer; tvertimot vil landet sette ham på første fly tilbake til Norge, og ilegge flyselskapet en klekkelig bot!

Med vennlig hilsen

Sint og sint fru blom:-)) Jeg har i alle fall ingen sympati for disse.

Det kan nok hende du også hadde gitt han en omgang, hvis det var dine barn det hadde gått utover ved denne innførselen hans.

Ja, det skal være sikkert å visst.

Det er derfor jeg jeg mener de skal ut av landet snarest.

Vi kan finne en øy langt ut i hutiheita og sende dem dit,hvis de ikke vil fortelle hvor de kommer fra.

Der kan de leve av egendyrking av mat tatt fra naturen.

Det har de fleste erfaring med fra før:0)

Er det 10.000 asylsøkere i Bangladesh som gir seg ut for å være norske? ...syns du svarer litt søkt...

Hvis myndighetene i Bangladesh fløy dem til gratis til Norge, tror jeg ikke det ville vært vanskelig å finne 100 000 som ville gi seg ut for å være norske! ;-)

Jeg forsøker å gi et eksempel - prinsippet er det samme om det var en enkel asylsøker!

Norske myndigheter kan ikke bare sette folk på et fly til Marokko og forvente at myndighetene der slipper dem inn uten pass og papir, like lite som Marokko offisielt kan deportere kriminelle til Norge.

Med vennlig hilsen

Hei Conan,

Her var det snakk om asylsøkere (uten gyldig grunn), og hvordan man kan utvise disse. Man kan holde dem fengslet hvis de gjør noe ulovlig i Norge, men det virkelige problemet er hvor man skal utvise dem...

Problemstillingen er at man har en person man ønsker (uavhengig av årsak) å deportere. Han har ingen papirer, og man kan ikke bevise hvor han kommer ifra.

Det er derfor "problematisk" å sette ham på et fly, fordi han ikke vil slippe inn i destinasjonslandet uten papirer; tvertimot vil landet sette ham på første fly tilbake til Norge, og ilegge flyselskapet en klekkelig bot!

Med vennlig hilsen

Hvorfra vet da norske myndigheter at han er kriminell? Sier han det selv, eller er det LANDET HAN KOMMER FRA, som sier det? Eller har han blitt kriminell på grensa?

Annonse

Hvis myndighetene i Bangladesh fløy dem til gratis til Norge, tror jeg ikke det ville vært vanskelig å finne 100 000 som ville gi seg ut for å være norske! ;-)

Jeg forsøker å gi et eksempel - prinsippet er det samme om det var en enkel asylsøker!

Norske myndigheter kan ikke bare sette folk på et fly til Marokko og forvente at myndighetene der slipper dem inn uten pass og papir, like lite som Marokko offisielt kan deportere kriminelle til Norge.

Med vennlig hilsen

Så vi er gisler da, med andre ord?

Vi kan finne en øy langt ut i hutiheita og sende dem dit,hvis de ikke vil fortelle hvor de kommer fra.

Du skriver: "Det har de fleste erfaring med fra før:0)"

Jeg tør påstå at de fleste kommer fra byer, og at den jevne nordmann har langt mer erfaring som bonde enn den jevne asylsøker.

Med vennlig hilsen

Hei Conan,

Med vennlig hilsen

Ok, det vi da diskuterer er muligheten for å avdekke opprinnelseslandet til en asylsøker som ikke har fått asyl, slik at man ev. får sendt han hjem igjen.

Bare for å gjenta meg selv, så må de som man ikke lykkes å avdekke nasjonaliteten til, få bli.

Men, før man trekker den konklusjonen, kan man begynne med følgende.

For alle asylsøkere som ikke har papirer, men som kom til landet med fly, bør umiddelbart medføre at flyselskapet som brakte han hit får en klekkelig bot. Like for like..

Det kan være mange gode grunner til at en asylsøker ikke har papirer, likefullt vet jo vedkommende hvor han kommer fra. Spørsmålet blir da om han vil fortelle det eller ikke.

Dersom han forteller og snakker sant, vil det i de aller fleste tilfeller la seg dukumenter at person A kommer fra land B, for så å sende han hjem igjen. I de få tilfellene hvor hans beviselige opprinnelsesland gjør seg vanskelige, så kan man benytte utenriks- og eller bistandspolitisk press for å endre på situasjonen, og til syvende og sist må vedkommende få bli dersom det er helt umulig på bringe han hjem.

Dersom vedkommende ikke forteller eller lyver, vil det selvsagt være større problemer- og det sliter man jo med allerede i dag når man vurdere asylsøknader. I så fall kan og bør dette ansees som en kriminell handlig som kvalifiserer til frihetsberøvelse som tidligere nevnt, helt til sannheten kommer på bordet og mannen på flyet

Så vi er gisler da, med andre ord?

Nei, "vi" er ikke gisler.

Dette er mer eller mindre det samme som når politiet *vet* at noe har gjort noe ulovlig, men de kan ikke bevise det og kan derfor ikke straffe dem.

Norge er en rettsstat (og ikke et diktatur), og derfor må vi handle deretter. Vi kan ikke bare ha "et sett regler for oss, og et sett for andre land".

Hvis vi skal kunne sende folk "der det passer oss", må vi også akseptere at andre land kan deportere "de som passer dem" til Norge.

Det er vi neppe tjent med!

Med vennlig hilsen

Åååå så enig jeg er i det nalle:-)))

Her i landet er det en merkelig måte å behandle de som ikke vil si hvor de er fra, vi setter dem fri.

Der hadde den øya vært fin å ha:-)) Enten det eller så la dem sitte på isolat, så tenker jeg "pipen" hadde fått en annen lyd.

Ok, det vi da diskuterer er muligheten for å avdekke opprinnelseslandet til en asylsøker som ikke har fått asyl, slik at man ev. får sendt han hjem igjen.

Bare for å gjenta meg selv, så må de som man ikke lykkes å avdekke nasjonaliteten til, få bli.

Men, før man trekker den konklusjonen, kan man begynne med følgende.

For alle asylsøkere som ikke har papirer, men som kom til landet med fly, bør umiddelbart medføre at flyselskapet som brakte han hit får en klekkelig bot. Like for like..

Det kan være mange gode grunner til at en asylsøker ikke har papirer, likefullt vet jo vedkommende hvor han kommer fra. Spørsmålet blir da om han vil fortelle det eller ikke.

Dersom han forteller og snakker sant, vil det i de aller fleste tilfeller la seg dukumenter at person A kommer fra land B, for så å sende han hjem igjen. I de få tilfellene hvor hans beviselige opprinnelsesland gjør seg vanskelige, så kan man benytte utenriks- og eller bistandspolitisk press for å endre på situasjonen, og til syvende og sist må vedkommende få bli dersom det er helt umulig på bringe han hjem.

Dersom vedkommende ikke forteller eller lyver, vil det selvsagt være større problemer- og det sliter man jo med allerede i dag når man vurdere asylsøknader. I så fall kan og bør dette ansees som en kriminell handlig som kvalifiserer til frihetsberøvelse som tidligere nevnt, helt til sannheten kommer på bordet og mannen på flyet

La meg påpeke at ingen er interessert i å ha falske, kriminelle asylsøkere her.

Årsaken til at noe ikke blir deportert er at det faktisk ER vanskelig.

Og hva gjør man hvis person A sier han er fra land B, men land B påstår at de aldri har hørt om han?

Det finnes utallige land som ikke har "styr" på deres innbyggere. Flere land er så krigsherjede at de ikke har noe sentralt styre...

Videre er det jo også et problem at mange land liker svært dårlig at deres innbyggere søker asyl, og hvis vi fortalte det til myndighetene så gir vi faktisk ofte begrunnelse for asyl (fordi de da vil bli forfulgt!)

Med vennlig hilsen

Åååå så enig jeg er i det nalle:-)))

Her i landet er det en merkelig måte å behandle de som ikke vil si hvor de er fra, vi setter dem fri.

Der hadde den øya vært fin å ha:-)) Enten det eller så la dem sitte på isolat, så tenker jeg "pipen" hadde fått en annen lyd.

Så de som faktisk ikke HAR papir skal bli uskyldig dømt til å sitte i isolat resten av livet?

Det er faktisk svært vanskelig å bevise at du kom fra en liten leirhytte i Somalia... Hva forventer du - kontoutskrift fra banken?

Med vennlig hilsen

Annonse

Hvorfra vet da norske myndigheter at han er kriminell? Sier han det selv, eller er det LANDET HAN KOMMER FRA, som sier det? Eller har han blitt kriminell på grensa?

Det er et godt spørsmål.

Jeg kan ikke se at noen her i tråden har definert om de snakker om folk som har utført kriminelle handlinger i Norge, eller i hjemlandet, eller om det bare er snakk om folk med langt hår som man *antar* er kriminelle!

Med vennlig hilsen

La meg påpeke at ingen er interessert i å ha falske, kriminelle asylsøkere her.

Årsaken til at noe ikke blir deportert er at det faktisk ER vanskelig.

Og hva gjør man hvis person A sier han er fra land B, men land B påstår at de aldri har hørt om han?

Det finnes utallige land som ikke har "styr" på deres innbyggere. Flere land er så krigsherjede at de ikke har noe sentralt styre...

Videre er det jo også et problem at mange land liker svært dårlig at deres innbyggere søker asyl, og hvis vi fortalte det til myndighetene så gir vi faktisk ofte begrunnelse for asyl (fordi de da vil bli forfulgt!)

Med vennlig hilsen

I de tilfellene må de selvsagt få bli, så får vi sette vår lit til at EU bygger Festung Europa med enda litt høyere murer, så får vi sørge for å tette grensen mot Russland.

Da er blir vi trygge...

I de tilfellene må de selvsagt få bli, så får vi sette vår lit til at EU bygger Festung Europa med enda litt høyere murer, så får vi sørge for å tette grensen mot Russland.

Da er blir vi trygge...

Og hvordan vil du da opprettholde asyl-mekanismen, slik at de som har rett på asyl får det?

Hva hvis Sverige hadde hatt en Festung Sverige under 2. VK som forhindret nordmenn i å søke asyl der....

Retten til å søke asyl er nedfeldt i internasjonale traktater og konvensjoner. Av gode grunner!

Med vennlig hilsen

Og hvordan vil du da opprettholde asyl-mekanismen, slik at de som har rett på asyl får det?

Hva hvis Sverige hadde hatt en Festung Sverige under 2. VK som forhindret nordmenn i å søke asyl der....

Retten til å søke asyl er nedfeldt i internasjonale traktater og konvensjoner. Av gode grunner!

Med vennlig hilsen

Da får folk søke asyl closer to home. Man må jo ikke dra trekvart av jordkloden rundt for å slippe unna den slemme mannen i nabolaget, men mindre man har tilleggsmotiver for sin reise.

Siden du bringer krigshistorie på banen, var det vel ikke en valfart av nordmenn som ville unnslippe tyskerne til Etiopia, var det vel?

Så vidt jeg husker, dro de til Sverige og England, og når krigen var over, dro de hjem igjen.....

Det er et godt spørsmål.

Jeg kan ikke se at noen her i tråden har definert om de snakker om folk som har utført kriminelle handlinger i Norge, eller i hjemlandet, eller om det bare er snakk om folk med langt hår som man *antar* er kriminelle!

Med vennlig hilsen

Jeg har bare nyhetene på tv å forholde meg til. Der sa de at det var et problem at kriminelle asylsøkere måtte passes på, og at de var i asylmottakene våre, sammen med de andre asylsøkerne. Så det er jo da, UDI som har definert disse menneskene som kriminelle,- og det må de jo ha tatt fra et sted???? og om det er opplysninger de har fra det land de kom fra, DA kan de vl sendes tilbake?

Så de som faktisk ikke HAR papir skal bli uskyldig dømt til å sitte i isolat resten av livet?

Det er faktisk svært vanskelig å bevise at du kom fra en liten leirhytte i Somalia... Hva forventer du - kontoutskrift fra banken?

Med vennlig hilsen

De fleste sier ikke en gang hvor de kommer fra, de nekter rett og slett å samarbeide med politiet. De spekulerer i at politiet ikke finner ut noe. Såpass burde du ha fått med deg. Disse kan gjerne settes i isolat.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...