Gå til innhold

Når bør de flytte ut?


Gjest Usikker far

Anbefalte innlegg

Gjest Usikker far

Vår datter bor fremdeles hjemme, hun går siste året på videregående. Hun tar det visstnok som en selvfølge at hun skal fortsette å bo hjemme mens hun studerer evt. jobber de neste årene.

Vi mener at når videreg. er tilbakelagt, bør de unge prøve seg selv, jobbe ved siden av studier og lære seg å ta ansvar for sitt eget liv. Dessuten føler vi på div. konfrontasjoner at hun er "vokst i fra oss" og vil leve sitt eget liv, men at hun har det altfor behagelig hjemme uten noen som helst forpliktelse og dermed finner det mest behagelig å bli boende. Hun blir 20 år til våren.

Hva mener dere andre? Er vi "kjiipe" foreldre, eller gjør vi dem bare en bjørnetjeneste ved å la dem surre rundt hjemme uten noe ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    19

  • Ulv I Faarikaal

    11

  • Sofline

    5

  • toci

    4

Mest aktive i denne tråden

Gjest etter gymnaset

Jeg synes absolutt man kan forvente at barna flytter hjemmefra når de er ferdig med videregående.

Hvis de blir boende hjemme bør de ihvertfall betale for seg og ha plikter / følge regler. Har foreldrene god råd, kan de heller spare pengene barna betaler, og la dette være tilskudd til barnas første bolig. Men ta en grei markedspris for kost og losji, og forvent bidrag til matlaging / innkjøp / vasking, osv (ikke minst fra gutta).

Men alle i den alderen bør betale for seg, ta opp studielån osv. Og aller helst flytte hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ingen fordel for den unge å bli boende hjemme for lenge og nyte foreldrenes oppofrelse.

Skal de lære livets virkelighet, må de ut av hjemmet og stå på egne ben.

Men hvis det var min datter, ville jeg ha latt henne bo hjemme noen år til. Forutsatt at hun hadde en liten jobb på si, slik at hun kunne betale for det mest nødvendige. Også kreve av henne at hun deltar i det daglige husarbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Jeg måtte betale hjemme fra jeg var 18, 1/3 av lønna mi netto. Jeg tjente 4200 pr mnd, altså 1300 kr. I dag ville det være 4000 kr. Syns ikke det var urimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig at de bør flytte ut når de er ferdige med videregående. Det er bare et problem, hvor skal de flytte? Med de prisene vi har i dag kan de ikke låne for å kjøpe og heller ikke leie.

Akkurat nå er eldstemann i Kosovo og jeg har ikke lyst til å ha ham boende når han kommer hjem. Men som sagt, han blir nok boende av økonomiske grunner selv om han må sove på sofaen i stua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte betale hjemme fra jeg var 18, 1/3 av lønna mi netto. Jeg tjente 4200 pr mnd, altså 1300 kr. I dag ville det være 4000 kr. Syns ikke det var urimelig.

Jeg betalte 1/4 av lønna mi + halve telefonregninga. Den siste var i hvert fall rettferdig :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest går så bra så

Jeg er helt enig at de bør flytte ut når de er ferdige med videregående. Det er bare et problem, hvor skal de flytte? Med de prisene vi har i dag kan de ikke låne for å kjøpe og heller ikke leie.

Akkurat nå er eldstemann i Kosovo og jeg har ikke lyst til å ha ham boende når han kommer hjem. Men som sagt, han blir nok boende av økonomiske grunner selv om han må sove på sofaen i stua.

Jeg synes man kan bo hjemme i perioder mellom militæret og studier, mellom studier og jobb osv.

Men det er da ikke umulig å flytte hjemmefra når man har studielån og en liten jobb ved siden av? Alle som jeg kjenner som studerer bor på hybel / bokollektiv osv, ingen bor hjemme. (Oslo). Man har ikke god råd, men med en liten jobb og studielån klarer man seg ok. (til strømregningen kommer, da..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QuePasta

Prinsippielt er det ikke noe galt i at de bor hjemme - men det er viktig at det er et forhold preget av gjensidighet og respekt, bla. ved at hun respekterer de regler dere setter.

Ellers er det verdt å merke seg at det hovedsaklig er her i nordeuropa og usa at man flytter ut så snart man er ferdig med skolen. I andre deler av verden er det ikke uvanlig at man bor hjemme til man gifter seg. Du skal ikke lenger sør enn til italia/spania for å merke forskjellene.

Jeg tror mye av det skyldes at familien er mindre viktig for oss. Vi har en stat som tar seg av forsørgelsesbyrdene (studielån og støtteordninger for de unge, statspensjoner og hjelpeordninger for de gamle), og venneforhold dekker mer og mer av våre sosiale behov. Det er helt sikkert mye bra i dette, men en skal ikke se bort fra at vi mister noe også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man kan bo hjemme i perioder mellom militæret og studier, mellom studier og jobb osv.

Men det er da ikke umulig å flytte hjemmefra når man har studielån og en liten jobb ved siden av? Alle som jeg kjenner som studerer bor på hybel / bokollektiv osv, ingen bor hjemme. (Oslo). Man har ikke god råd, men med en liten jobb og studielån klarer man seg ok. (til strømregningen kommer, da..)

Nå er han og jeg uenig om studielåm da, han blånekter og forventer at han skal bo hjemme gratis så lenge han holder seg med mat selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Nå er han og jeg uenig om studielåm da, han blånekter og forventer at han skal bo hjemme gratis så lenge han holder seg med mat selv.

De som er voksne (18 år) og/eller tjener penger må bidra til husholdet. Mat er bare en liten del av utgiftene. De må betale sin del av husleie, strøm, mat og telefon. Voksne mennesker må dekke sine kostnader uansett om de er i slekt eller ikke. Sin del av arbeidet i huset må de også ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er voksne (18 år) og/eller tjener penger må bidra til husholdet. Mat er bare en liten del av utgiftene. De må betale sin del av husleie, strøm, mat og telefon. Voksne mennesker må dekke sine kostnader uansett om de er i slekt eller ikke. Sin del av arbeidet i huset må de også ta.

Jeg er helt enig men jeg ser ikke lommeboka hans engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Jeg er helt enig men jeg ser ikke lommeboka hans engang.

Sett opp et regnestykke, hils fra meg og si at han er voksen, da må han betale for seg. Hvis alle voksne skulle bo gratis hos mora si ?

Hvis han syns det er dyrt, kan han regne ut hvor billig det er å bo alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett opp et regnestykke, hils fra meg og si at han er voksen, da må han betale for seg. Hvis alle voksne skulle bo gratis hos mora si ?

Hvis han syns det er dyrt, kan han regne ut hvor billig det er å bo alene.

Nå har han reist for denne gangen men hva skjer med bostøtta mi når han tjener flesk for tiden? Selv om han er ute av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

Nå har han reist for denne gangen men hva skjer med bostøtta mi når han tjener flesk for tiden? Selv om han er ute av landet.

Aner ikke, kan han ikke sende deg et par høvdinger pr mnd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke, kan han ikke sende deg et par høvdinger pr mnd ?

Det synes jeg hadde vært helt passelig og dersom bostøtta mi ikke kommer så skal jeg forlange det.

Egentlig er han så gavemild men det at jeg må ha penger er helt umulig for ham å forstå. Da er jeg grisk :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Det synes jeg hadde vært helt passelig og dersom bostøtta mi ikke kommer så skal jeg forlange det.

Egentlig er han så gavemild men det at jeg må ha penger er helt umulig for ham å forstå. Da er jeg grisk :o)

Du må sette opp regnestykker som er forståelige. Utgifter er ofte ikke synlige før du lager regnskap.

F eks øl og røyk budsjetter kan være vanskelig å synliggjøre, vi vil liksom ikke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sette opp regnestykker som er forståelige. Utgifter er ofte ikke synlige før du lager regnskap.

F eks øl og røyk budsjetter kan være vanskelig å synliggjøre, vi vil liksom ikke :-)

Ølbudsjettet hans er større enn mitt for ikke å snakke om Grandiosabudsjettet.

Derimot røyker jeg som et svin, uff, der gav du meg dårlig samvittighet, mest for alle pengene jeg bruker på det. Like mye som husleia og lånet mitt nesten, Litt mindre enn matbudsjettet. Du må ikke si sånn til meg :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Ølbudsjettet hans er større enn mitt for ikke å snakke om Grandiosabudsjettet.

Derimot røyker jeg som et svin, uff, der gav du meg dårlig samvittighet, mest for alle pengene jeg bruker på det. Like mye som husleia og lånet mitt nesten, Litt mindre enn matbudsjettet. Du må ikke si sånn til meg :o)

Usynlige budsjettposter skal vi ikke ha noe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usynlige budsjettposter skal vi ikke ha noe av.

Nei, det er ikke aktuelt. Da får det heller bli grøt og fiskeboller til middag isteden for biffsnadder :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Nei, det er ikke aktuelt. Da får det heller bli grøt og fiskeboller til middag isteden for biffsnadder :o)

Biffsnadder ja :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...