Gå til innhold

Når bør de flytte ut?


Gjest Usikker far

Anbefalte innlegg

Biffsnadder ja :-)

Blir bare vann og brød på meg framover siden jeg har brukt 6500 kW på 3 mnd. Det er kaldt i gamle leiligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    19

  • Ulv I Faarikaal

    11

  • Sofline

    5

  • toci

    4

Mest aktive i denne tråden

Ulv I Faarikaal

Blir bare vann og brød på meg framover siden jeg har brukt 6500 kW på 3 mnd. Det er kaldt i gamle leiligheter.

Eller du må ha 25 grader for ikke å fryse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en datter som også blir 20 år til våren. Hun dro til USA i november som au pair. Det var et stort problem før hun dro at hun forsto ikke alvoret i å være voksen. Hun syntes det var greit å bo gratis hos mor, låne bilen, bruke telefonen osv. Jeg håper hun blir voksen i løpet av det året hun er borte. Når hun kommer tilbake tenker hun seg universitetsstudier, det støtter jeg henne og ønsker sterkt for henne. Jeg ser ikke for meg at hun kommer til å ha råd til å bo andre steder og kommer til å stille opp for henne på de betingelsene at hun deltar mer i arbeidet herhjemme og at hun betaler en rimelig sum for mat, strøm, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du må ha 25 grader for ikke å fryse ?

Ja, det trenger jeg også. Jeg går og gjemmer meg under dyna fordi jeg fryser så fælt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en datter som også blir 20 år til våren. Hun dro til USA i november som au pair. Det var et stort problem før hun dro at hun forsto ikke alvoret i å være voksen. Hun syntes det var greit å bo gratis hos mor, låne bilen, bruke telefonen osv. Jeg håper hun blir voksen i løpet av det året hun er borte. Når hun kommer tilbake tenker hun seg universitetsstudier, det støtter jeg henne og ønsker sterkt for henne. Jeg ser ikke for meg at hun kommer til å ha råd til å bo andre steder og kommer til å stille opp for henne på de betingelsene at hun deltar mer i arbeidet herhjemme og at hun betaler en rimelig sum for mat, strøm, osv.

Ja, et års militærtjeneste hjalp ikke mye på sønnen min. Han lewde herrens glade dager det halve året han var hjemme før han dro igjen. Betalte ingenting men kjøpte mat og var barnevakt. Ellers løftet han ikke en finger. Dersom han fortsetter i samme stil når han kommer hjem er det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Ja, det trenger jeg også. Jeg går og gjemmer meg under dyna fordi jeg fryser så fælt.

De siste 5 + gradene er ganske dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk skjønn. Dersom datteren deres ikke finner et passe rimelig bosted med en gang er det vel greit å bo hjemme mens man leter? Selvsagt mot passende deling av utgifter. Men hjemmelivet bør ikke være en sovepute - det er å gjøre henne en bjørnetjeneste.

En annen ting er hvorfor i all verden ei voksen jente skulle ønske å bo sammen med foreldrene sine...? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mer enn to alternativer her ? Det virker som du mener at dere enten sparker henne ut den dagen hun har tatt eksamen, eller lar henne fortsette å bo hjemme uten å stille krav.

Hun bør betale en real andel av inntekten sin, og delta på lik linje med dere i husarbeidet, hvis hun skal fortsette å bo hos dere. Gjør hun det, og de økonomiske mulighetene hennes for å flytte ut er små, synes jeg man kan vente etpar år etter 18-årsdagen med utsparkingen. Spesielt hvis hun fortsatt går på skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, et års militærtjeneste hjalp ikke mye på sønnen min. Han lewde herrens glade dager det halve året han var hjemme før han dro igjen. Betalte ingenting men kjøpte mat og var barnevakt. Ellers løftet han ikke en finger. Dersom han fortsetter i samme stil når han kommer hjem er det ut.

Problemet for meg er at jeg kan ikke sammenligne noe av min ungdomstid med det som skjer i dag. Jeg er elste jenta i en stor søskenflokk, vokst opp i et annet land, i en annen tid på en gård i en liten bygd. Måtte dra hjemmefra for å gå på skole som en 12-åring og har forsørget meg selv siden jeg var 16 eller 17 år. Jeg har høy utdannelse som jeg betalte selv helt fra 1. klasse i gymnaset. Jeg ønsker barna mine en lettere hverdag og mindre plikter. Jeg ønsker dem glade ungdomsdager, men samtidig at de lærer å ta ansvar og i hvert fall at de blir voksne som 20-åringer. Gjør vi kanskje store feiler i dagens velferdssamfunn at vi beskytter dem for lenge? Alle vil barna sine det beste og gjerne at de får det litt bedre enn en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet for meg er at jeg kan ikke sammenligne noe av min ungdomstid med det som skjer i dag. Jeg er elste jenta i en stor søskenflokk, vokst opp i et annet land, i en annen tid på en gård i en liten bygd. Måtte dra hjemmefra for å gå på skole som en 12-åring og har forsørget meg selv siden jeg var 16 eller 17 år. Jeg har høy utdannelse som jeg betalte selv helt fra 1. klasse i gymnaset. Jeg ønsker barna mine en lettere hverdag og mindre plikter. Jeg ønsker dem glade ungdomsdager, men samtidig at de lærer å ta ansvar og i hvert fall at de blir voksne som 20-åringer. Gjør vi kanskje store feiler i dagens velferdssamfunn at vi beskytter dem for lenge? Alle vil barna sine det beste og gjerne at de får det litt bedre enn en selv.

Selv gikk jeg ferdig videregående og deretter begynte jeg å jobbe. Betalte 1/4 av lønna hjemme, sparte 2/4 og levde på resten. Etter 2 1/2 år hadde jeg nok til innskuddet til en liten leilighet og da flyttet jeg. Har aldri fått noe økonomisk hjelp hjemmenifta men klart meg selv siden.

Men ingen ungdom i dag kan spare til en liten leilighet på noen år. De har heller ikke mulighet til låne resten. Til det er leiligheter for dyre.

Økonomisk var nok jeg mye mer bortskjemt enn mine tre. Jeg fikk det jeg trengte så lenge jeg gikk på skolen. Det har ikke jeg hatt anledning til med mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste 5 + gradene er ganske dyre.

Jeg kunne tenkt meg 5 til og jeg blåser i prisen. Lovte de ikke på Holmgang i går at det var hjelp å få?

Lurer på om jeg skal ringe å si jeg fryser ihjel allerede :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Jeg kunne tenkt meg 5 til og jeg blåser i prisen. Lovte de ikke på Holmgang i går at det var hjelp å få?

Lurer på om jeg skal ringe å si jeg fryser ihjel allerede :o)

Det viser seg nå i dag at de som skal ha må på sosialkontoret på vanlige vilkår, dvs du må selge bil, hus, familie og ete bikkja og marsvinet først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser seg nå i dag at de som skal ha må på sosialkontoret på vanlige vilkår, dvs du må selge bil, hus, familie og ete bikkja og marsvinet først.

Har ikke noe å selge, jeg eier ikke engang bilen for den eier trygdekontoret. Også leiligheten min da, den eier jeg men jeg vil ikke ta opp mer lån på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest QuePasta

Bruk skjønn. Dersom datteren deres ikke finner et passe rimelig bosted med en gang er det vel greit å bo hjemme mens man leter? Selvsagt mot passende deling av utgifter. Men hjemmelivet bør ikke være en sovepute - det er å gjøre henne en bjørnetjeneste.

En annen ting er hvorfor i all verden ei voksen jente skulle ønske å bo sammen med foreldrene sine...? :-)

"En annen ting er hvorfor i all verden ei voksen jente skulle ønske å bo sammen med foreldrene sine...? :-) "

Fordi hun er glad i dem og trives sammen med dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv gikk jeg ferdig videregående og deretter begynte jeg å jobbe. Betalte 1/4 av lønna hjemme, sparte 2/4 og levde på resten. Etter 2 1/2 år hadde jeg nok til innskuddet til en liten leilighet og da flyttet jeg. Har aldri fått noe økonomisk hjelp hjemmenifta men klart meg selv siden.

Men ingen ungdom i dag kan spare til en liten leilighet på noen år. De har heller ikke mulighet til låne resten. Til det er leiligheter for dyre.

Økonomisk var nok jeg mye mer bortskjemt enn mine tre. Jeg fikk det jeg trengte så lenge jeg gikk på skolen. Det har ikke jeg hatt anledning til med mine.

Økonomisk sett er mine to døtre mye mere bortskjemte enn jeg var siden jeg kommer fra en stor søskenflokk og fikk bare det aller mest nødvendige til jeg begynte å jobbe og forsørge meg selv. Jeg jobbet 4 måneder om sommeren da jeg gikk på videregående og forsørget meg selv hele året av de lønna. Leide et rom og betalte mat og klær selv. Det er utenkelig i dag. Jeg ble skilt i fjor så mine barn er vant til å ha begge foreldre i jobb og en rimelig bra økonomi. Det har ikke vært lett å få dem til å forstå at mor har en annen situasjon og en 19-åring bestemmer selv og er juridisk voksen samtidig som hun trenger meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Vi fikk bo gratis hjemme så lenge vi gikk på skolen, men måtte selvfølgelig følge husets regler på alle måter og delta i vanlig husarbeid og lignenede.

Men fra vi fikk jobb, enten det var fulltid, deltid eller ekstra (har flere søsken), har vi måttet betale. Summen har variert. Jeg jobbet fulltid, og hadde en del av huset for meg selv, så jeg måtte betale 5000, søsteren min jobbet deltid og hadde bare soverommet sitt, så hun betalte 1500...

Men det er HELT normalt å betale for seg når man bor hjemme, når man er ferdig med skolen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt man kan forvente at barna flytter hjemmefra når de er ferdig med videregående.

Hvis de blir boende hjemme bør de ihvertfall betale for seg og ha plikter / følge regler. Har foreldrene god råd, kan de heller spare pengene barna betaler, og la dette være tilskudd til barnas første bolig. Men ta en grei markedspris for kost og losji, og forvent bidrag til matlaging / innkjøp / vasking, osv (ikke minst fra gutta).

Men alle i den alderen bør betale for seg, ta opp studielån osv. Og aller helst flytte hjemmefra.

Hei. Jeg fikk bo hjemme så lenge jeg gikk på skolen,men måtte jobbe litt vedsiden av for å betale for meg. Mine foreldre er noen luringer: Jeg betalte alt mellom 1000 og 2000, avhnegig av hvor mye jeg jobbet.

Så den dagen jeg flyttet ut fikk jeg igjen halvparten, som de hatt spart på en konto jeg ikke visste om!

De hadde med dette lært meg å disponere pengene mine, at ting koster, men de hadde god økonomi selv så de "trengte" ikke å "ta betalt". Med dette kunne de gi meg en fin startkapital uten at det kostet dem noe, og jeg hadde blitt økonomisk fornuftig.

Genialt spør du meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien vår har god økonomi, men jeg og bror har ikke bod hjemme siden militæret, unntatt i sommerferien (2-3. mnd)

Men jeg har alltid tatt det som en selvfølge at jeg kan flytte hjem når som helst uten å betale, og at de støtter meg økonomisk hvis noe skulle "skje". Dette sier også folka at er en selvfølge, men jeg har egentlig aldri brukt denne muligheten. Gutterommet mitt står "urørt" den dag i dag :-)

Jeg synes at foreldre bør være veldig forsiktig med å "kaste ut" barna med engang de er ferdig med VGS. Det kan jo hende at de tar det personlig. Det er ikke alltid så enkelt å forlate hjemmet. Dessuten har mange unge det usikkert både økonomisk og når det gjelder husrom.

Hvis jeg hadde vært i godt betalt jobb, 30 år gammel og bodd hjemme, så hadde nok kommentarene kommet selv i min familie.

Det som er det "vanlige" i norge er vel at det er barna som VIL flytte, men foreldrene som IKKE vil at de skal flytte :-) Sånn burde det ihvertfall være. Foreldrene kan jo også oppmuntre barna, med å finne/betale hybel osv. :-)

Jeg kommer muligens fra en kjernefamilie, og er litt bortskjemt sådan, men foreldre/barn forholdet opphører jo ikke når barna blir 18. Jeg synes at foreldrene burde være en "sikkerhet" for barna, helt til barna virkelig kan stå på egne bein økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien vår har god økonomi, men jeg og bror har ikke bod hjemme siden militæret, unntatt i sommerferien (2-3. mnd)

Men jeg har alltid tatt det som en selvfølge at jeg kan flytte hjem når som helst uten å betale, og at de støtter meg økonomisk hvis noe skulle "skje". Dette sier også folka at er en selvfølge, men jeg har egentlig aldri brukt denne muligheten. Gutterommet mitt står "urørt" den dag i dag :-)

Jeg synes at foreldre bør være veldig forsiktig med å "kaste ut" barna med engang de er ferdig med VGS. Det kan jo hende at de tar det personlig. Det er ikke alltid så enkelt å forlate hjemmet. Dessuten har mange unge det usikkert både økonomisk og når det gjelder husrom.

Hvis jeg hadde vært i godt betalt jobb, 30 år gammel og bodd hjemme, så hadde nok kommentarene kommet selv i min familie.

Det som er det "vanlige" i norge er vel at det er barna som VIL flytte, men foreldrene som IKKE vil at de skal flytte :-) Sånn burde det ihvertfall være. Foreldrene kan jo også oppmuntre barna, med å finne/betale hybel osv. :-)

Jeg kommer muligens fra en kjernefamilie, og er litt bortskjemt sådan, men foreldre/barn forholdet opphører jo ikke når barna blir 18. Jeg synes at foreldrene burde være en "sikkerhet" for barna, helt til barna virkelig kan stå på egne bein økonomisk.

Forstår jo at du ikke har forstått hva dere i den alderen koster foreldrene.

Er du over 18 år er du økonomisk ansvarlig for deg selv og du kan ikke forvente at foreldrene skal fø deg. Bli voksen gutt. Det er ingen selvfølge at foreldrene dine skal "hjelpe" deg. I en overgangsperiode er det greit men på fast basis kan du ikke forvente noe som helst. Selv måtte jeg ta opp lån da eldstemann gikk siste året på videregående for at vi skulle ha nok å leve av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Novembermom

Nå har ikke jeg tenåringer i hus ennå, men du kan jo ikke "presse" henne til å flytte heller da.

Hvis hun jobber ved siden av skolen, så kan jo du "kreve" en sum som hun betaler til dere.

Dere kan si at det er en slags husleie, men istedetfor så sitter dere det inn på en konto som hun får når hun skal flytte. På den måten så har hun samlet seg opp litt uten at hun vet om det. Dette skal vi gjøre når barna våre blir så stor.

Uansett så synes jeg barna bør få bo hjemme til de selv bestemmer å flytte ut. Hvor gammel de er spiller ingen rolle ( vel, en viss grense må det jo være, men du skjønner hva jeg mener ).

Hun er jo bare 20 år, så jeg synes hun bør få litt mer tid på seg. Jeg ser ikke noe galt i at hun fremdeles bor hjemme hos dere.

Hvis du vil at hun skal få prøve seg, så kan du som jeg foreslo lenger oppe "kreve" husleie fra henne.

Jeg antar at hun kjøper egne klær, kontantkort og sånne ting for lønnen sin.

Når jeg bodde hjemme og jeg jobbet, så betalte jeg litt til mine foreldre ( en tusenlapp eller noe sånt ), jeg brukte lønningen på personlige ting og til å gå ut på byen osv.

Jeg betalte også når jeg hadde brukt telefonen. Min mor var veldig strikt på det.

Uansett, så bør du jo snakke med datteren din om det, for det er jo hun det gjelder.

Men jeg personlig synes at hun kan få litt mer tid på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...