Gå til innhold

Excel og beregning av (minus-) timer


tjisis

Anbefalte innlegg

Skal lage et timelisteskjema med automatisk utregning i XL.

Alt går bra, inntil det kommer til summering av overførbare timer dersom disse er negative (dvs. "minustimer").

Noen som vet? Alt annet er jo mulig i XL ....

* bare måå få det til*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var borti noe sånt en gang...

Tror jeg løste det ved å sjekke fortegn, regne med absolutt-verdi og så sette rett fortegn til slutt. (eller noe sånt)

Regnearket lever fortsatt (på jobben), så dersom du ikke løser problemet kan jeg ta en titt og se hva jeg gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var borti noe sånt en gang...

Tror jeg løste det ved å sjekke fortegn, regne med absolutt-verdi og så sette rett fortegn til slutt. (eller noe sånt)

Regnearket lever fortsatt (på jobben), så dersom du ikke løser problemet kan jeg ta en titt og se hva jeg gjorde.

Takk for svar!

Nå har jeg forsøkt. Og forsøkt. Og forsøkt.

Vha. hjelperen fikk jeg tips om å innstallere "analyseverktøy", og det er gjort. Men ikke til stor hjelp - fant ingen verktøy det var naturlig å prøve ...

Bruker du "absolutt-tegnet" på § (paragraf) tasten? Når jeg gjør det, får jeg enten beskjed om "feil i formelen" eller ingen endring i hele tatt.

"Tror jeg løste det ved å sjekke fortegn, regne med absolutt-verdi og så sette rett fortegn til slutt"

Var det mye plunder rundt dette, eller gikk det rimelig automatisk (altså at formelen sjekket fortegn etc.?).

Dette skjemaet skal nemlig brukes av flere, eksterne personer som ikke er glad i å fylle ut skjemaer. Hvis de må trikse og fikse for mye, blir det fort jubalong.

*Hvisker: Men, er det skjemat ditt langt unna???*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Nå har jeg forsøkt. Og forsøkt. Og forsøkt.

Vha. hjelperen fikk jeg tips om å innstallere "analyseverktøy", og det er gjort. Men ikke til stor hjelp - fant ingen verktøy det var naturlig å prøve ...

Bruker du "absolutt-tegnet" på § (paragraf) tasten? Når jeg gjør det, får jeg enten beskjed om "feil i formelen" eller ingen endring i hele tatt.

"Tror jeg løste det ved å sjekke fortegn, regne med absolutt-verdi og så sette rett fortegn til slutt"

Var det mye plunder rundt dette, eller gikk det rimelig automatisk (altså at formelen sjekket fortegn etc.?).

Dette skjemaet skal nemlig brukes av flere, eksterne personer som ikke er glad i å fylle ut skjemaer. Hvis de må trikse og fikse for mye, blir det fort jubalong.

*Hvisker: Men, er det skjemat ditt langt unna???*

FORTEGN(); negativt tall gir -1 som resultat, positivt tall gir 1.

ABS(); gir absoluttverdien (gjør et negativt tall positivt)

Eksempel:

I A1 har du et tall som kan være negativt.

i A2 skriver du =FORTEGN(A1)

i A3 skriver du =ABS(A1)

i A4 skriver du =A3*A2

Prøv med negative og positive tall i A1, så ser du hvordan det virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FORTEGN(); negativt tall gir -1 som resultat, positivt tall gir 1.

ABS(); gir absoluttverdien (gjør et negativt tall positivt)

Eksempel:

I A1 har du et tall som kan være negativt.

i A2 skriver du =FORTEGN(A1)

i A3 skriver du =ABS(A1)

i A4 skriver du =A3*A2

Prøv med negative og positive tall i A1, så ser du hvordan det virker.

Orker du å ta det på t-skje nivå? Hvis ja, fortsett å lese... :-)

"I A1 har du et tall som kan være negativt"

Ok, men i hvilket format? Dersom jeg setter det til timer (egendef = [t]:mm) får jeg feil i A1 uansett. Det eneste alternativet jeg kan tenke meg blir å formatere cellene til "tall". Men tall kan jo være både neg. og pos. så da er det jo igrunnen ikke noe problem ... ?

*Yes - hvis du leser dette!!! for da er du med ennå!*

"i A2 skriver du =FORTEGN(A1)"

Ok, eks -(A1)

"i A3 skriver du =ABS(A1)"

Ok, på formen: |6,5| eller |A1| eller ABS(A1) eller |(A1)|?

"i A4 skriver du =A3*A2"

Ok - men blir naturlig nok feil pga det over.

"Prøv med negative og positive tall i A1, så ser du hvordan det virker."

Ja, men ettersom mine formateringer ikke funker, vil jeg gjerne vit hvordan du formaterer dine celler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker du å ta det på t-skje nivå? Hvis ja, fortsett å lese... :-)

"I A1 har du et tall som kan være negativt"

Ok, men i hvilket format? Dersom jeg setter det til timer (egendef = [t]:mm) får jeg feil i A1 uansett. Det eneste alternativet jeg kan tenke meg blir å formatere cellene til "tall". Men tall kan jo være både neg. og pos. så da er det jo igrunnen ikke noe problem ... ?

*Yes - hvis du leser dette!!! for da er du med ennå!*

"i A2 skriver du =FORTEGN(A1)"

Ok, eks -(A1)

"i A3 skriver du =ABS(A1)"

Ok, på formen: |6,5| eller |A1| eller ABS(A1) eller |(A1)|?

"i A4 skriver du =A3*A2"

Ok - men blir naturlig nok feil pga det over.

"Prøv med negative og positive tall i A1, så ser du hvordan det virker."

Ja, men ettersom mine formateringer ikke funker, vil jeg gjerne vit hvordan du formaterer dine celler?

En gang til, med tid:

Cellene A1, A2 og A3 formateres egendefinert tt:mm

i A1 skriver du (ikke anførsels-tegn, men alt i mellom): "7:00"

A2: "15:00"

A3: "=A2-A1"

A4: "=FORTEGN(A3)"

A5: "=ABS(A3)"

A6: "=A4*A3*24"

Sånn, nå ser alt normalt ut.

Sett inn "6:30" i A2. Nå blir A3 feil, men resultatet i A6 er fortsatt rett.

A6 kan ikke formateres til timer (tt:mm).

OK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En gang til, med tid:

Cellene A1, A2 og A3 formateres egendefinert tt:mm

i A1 skriver du (ikke anførsels-tegn, men alt i mellom): "7:00"

A2: "15:00"

A3: "=A2-A1"

A4: "=FORTEGN(A3)"

A5: "=ABS(A3)"

A6: "=A4*A3*24"

Sånn, nå ser alt normalt ut.

Sett inn "6:30" i A2. Nå blir A3 feil, men resultatet i A6 er fortsatt rett.

A6 kan ikke formateres til timer (tt:mm).

OK?

Tusen takk! Har ikke fått sett skikkelig på det før nå pga. dårlig tid. Det var fint å få det med tider. Jeg har fremdeles noen spørsmål og kommentarer.

"Cellene A1, A2 og A3 formateres egendefinert tt:mm"

Ok, men jeg bruker [t]:mm for å automatisk få timer > 24.

"A4: "=FORTEGN(A3)""

Takk, den trengte jeg med liten skje. Jeg trodde nemlig man kunne angi fortegn "på vanlig måte" med minustegn foran og at dette ville inngå i formelen...

"A5: "=ABS(A3)""

Tilsvarende med denne - som du sikkert skjønte - antok at vanlige absolutt-tegn (||) kunne brukes i formelen.

"A6: "=A4*A3*24"

Sånn, nå ser alt normalt ut.

Sett inn "6:30" i A2. Nå blir A3 feil, men resultatet i A6 er fortsatt rett."

Ok. Har du noen forklaring på hvorfor ikke svaret kommer ut som negativt etter evt. å ha blitt multiplisert med -1 i "fortegnomregningen"?

Dessuten, må vi egentlig bruke ABS(A3)? Enten bruker vi jo timeformat, og da må innholdet være positivt, alternativt regner vi med vanlig (tall) format, og da kan jo innholdet være negativt?

Nå kan vi altså få timetallet (i 100 deler) når sum timer i en måned er negativt. :-)

Utfordringen videre blir da at dette timetallet tilslutt skal overføres som +/- timer til neste måned. Og selv om et negativt resultat lar seg regne om er det værre å begynne med minus i første celle. Man får ikke en gang gå ut av cellen uten at det kommer en feilmelding ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Har ikke fått sett skikkelig på det før nå pga. dårlig tid. Det var fint å få det med tider. Jeg har fremdeles noen spørsmål og kommentarer.

"Cellene A1, A2 og A3 formateres egendefinert tt:mm"

Ok, men jeg bruker [t]:mm for å automatisk få timer > 24.

"A4: "=FORTEGN(A3)""

Takk, den trengte jeg med liten skje. Jeg trodde nemlig man kunne angi fortegn "på vanlig måte" med minustegn foran og at dette ville inngå i formelen...

"A5: "=ABS(A3)""

Tilsvarende med denne - som du sikkert skjønte - antok at vanlige absolutt-tegn (||) kunne brukes i formelen.

"A6: "=A4*A3*24"

Sånn, nå ser alt normalt ut.

Sett inn "6:30" i A2. Nå blir A3 feil, men resultatet i A6 er fortsatt rett."

Ok. Har du noen forklaring på hvorfor ikke svaret kommer ut som negativt etter evt. å ha blitt multiplisert med -1 i "fortegnomregningen"?

Dessuten, må vi egentlig bruke ABS(A3)? Enten bruker vi jo timeformat, og da må innholdet være positivt, alternativt regner vi med vanlig (tall) format, og da kan jo innholdet være negativt?

Nå kan vi altså få timetallet (i 100 deler) når sum timer i en måned er negativt. :-)

Utfordringen videre blir da at dette timetallet tilslutt skal overføres som +/- timer til neste måned. Og selv om et negativt resultat lar seg regne om er det værre å begynne med minus i første celle. Man får ikke en gang gå ut av cellen uten at det kommer en feilmelding ...

Oooops, det snek seg inn en liiiiten feil.

A6 skal være: "=A4*A5*24"

Det løser problemet med at svaret ikke ble negativt. (Da blir det også litt lettere å se hvorfor du må bruke ABSolutt verdien)

" Og selv om et negativt resultat lar seg regne om er det værre å begynne med minus i første celle. Man får ikke en gang gå ut av cellen uten at det kommer en feilmelding ... "

Antar at du regner ut flexitiden manuelt og så setter timene inn i regnearket?

La regnearket regne ut timene for deg; sett inn klokkeslett for start og stopp, regn ut total timer og trekk fra lunsjpause og normaltid for hver dag. Summer flexitiden for hver dag og overfør til neste måned.

Det kan nok gjøres penere med VBskript men jeg bruker et ark til tider og timer og et ark for utregninger for hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooops, det snek seg inn en liiiiten feil.

A6 skal være: "=A4*A5*24"

Det løser problemet med at svaret ikke ble negativt. (Da blir det også litt lettere å se hvorfor du må bruke ABSolutt verdien)

" Og selv om et negativt resultat lar seg regne om er det værre å begynne med minus i første celle. Man får ikke en gang gå ut av cellen uten at det kommer en feilmelding ... "

Antar at du regner ut flexitiden manuelt og så setter timene inn i regnearket?

La regnearket regne ut timene for deg; sett inn klokkeslett for start og stopp, regn ut total timer og trekk fra lunsjpause og normaltid for hver dag. Summer flexitiden for hver dag og overfør til neste måned.

Det kan nok gjøres penere med VBskript men jeg bruker et ark til tider og timer og et ark for utregninger for hver måned.

Takk igjen.

"Oooops, det snek seg inn en liiiiten feil.

A6 skal være: "=A4*A5*24"

Det løser problemet med at svaret ikke ble negativt. (Da blir det også litt lettere å se hvorfor du må bruke ABSolutt verdien)"

Har du forsøkt dette selv? Hvis jeg endrer A3 til A5 når jeg bruker eksempelet fra 13/02 (kl. 22:43) får jeg bare opp feilmelding (####).

Hmmm - her var det mye vedr. hvem og hvordan for utregning av flexitid. Vet ikke om jeg helt skjønte det med å overføre denne til neste måned for hver dag. Har du neste måned i en ny fil eller bruker du arkene nederst på XL dokumentet? Overføres det til en celle som summerer dette etterhvert?

Forsøker heller å forklare måten vi gjør det på: ( Koordinatene er kun eksempler for å angi hvordan de ulike cellen står i forhold til hverandre. Cellene er formatert til egendefinert [t]:mm ).

På timelisten har vi en kolonne hvor vi fører inn antall timer jobbet per dag. Disse timene summeres nederst på denne kolonnen (B34).

Ved siden av har vi rader/kolonner for måneden i sin helhet:

Eks.:

Antall +/- timer overført fra forrige måned: (fylles manuelt i D5)

+ antall timer man faktisk har jobbet i gjeldende måned: (henter summen fra B 34 til D6)

- teoretisk antall timer i gjeldende måned = ant. arb. dager * 7,5 (fylles manuelt i D7)

= antall +/- timer som skal overføres til neste måned (regnes ut (D5+D6-D7) i D8).

Hver måned ligger som egne filer.

Hva er forresten et VBskript?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen.

"Oooops, det snek seg inn en liiiiten feil.

A6 skal være: "=A4*A5*24"

Det løser problemet med at svaret ikke ble negativt. (Da blir det også litt lettere å se hvorfor du må bruke ABSolutt verdien)"

Har du forsøkt dette selv? Hvis jeg endrer A3 til A5 når jeg bruker eksempelet fra 13/02 (kl. 22:43) får jeg bare opp feilmelding (####).

Hmmm - her var det mye vedr. hvem og hvordan for utregning av flexitid. Vet ikke om jeg helt skjønte det med å overføre denne til neste måned for hver dag. Har du neste måned i en ny fil eller bruker du arkene nederst på XL dokumentet? Overføres det til en celle som summerer dette etterhvert?

Forsøker heller å forklare måten vi gjør det på: ( Koordinatene er kun eksempler for å angi hvordan de ulike cellen står i forhold til hverandre. Cellene er formatert til egendefinert [t]:mm ).

På timelisten har vi en kolonne hvor vi fører inn antall timer jobbet per dag. Disse timene summeres nederst på denne kolonnen (B34).

Ved siden av har vi rader/kolonner for måneden i sin helhet:

Eks.:

Antall +/- timer overført fra forrige måned: (fylles manuelt i D5)

+ antall timer man faktisk har jobbet i gjeldende måned: (henter summen fra B 34 til D6)

- teoretisk antall timer i gjeldende måned = ant. arb. dager * 7,5 (fylles manuelt i D7)

= antall +/- timer som skal overføres til neste måned (regnes ut (D5+D6-D7) i D8).

Hver måned ligger som egne filer.

Hva er forresten et VBskript?

"Hvis jeg endrer A3 til A5 når jeg bruker eksempelet fra 13/02 (kl. 22:43) får jeg bare opp feilmelding (####)."

Bruk eksempelet fra 14/2.

" Har du neste måned i en ny fil eller bruker du arkene nederst på XL dokumentet? Overføres det til en celle som summerer dette etterhvert?"

Bruker arkene nederst på XL dokumentet. Hver dag regnes ut for seg. Summen for hver måned står i en egen celle som summeres etter hvert, neste måned henter data fra denne cellen. (Det er ingen ting i veien for å bruke et nytt dok for hver mnd)

"= antall +/- timer som skal overføres til neste måned (regnes ut (D5+D6-D7) i D8)."

D5 kan hente data automatisk fra D8 i forrige måned.

D5 og D8 er cellene som gir problemer? Excel kan tydeligvis ikke vise negativ tid. Bruk standard format på cellene. (Husk å gange med 24 for å få resultatet i timer)

"Hva er forresten et VBskript? "

Makroer basert på Visual Basic, har aldri hatt tid til å prøve det selv. Kanskje noen av de yngre her har lært sånt på skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...