Gå til innhold

Asylmottak:Store problemer over hele landet!


Gjest mye negativt

Anbefalte innlegg

Poenget mitt her var vel at jeg ikke synes asylsøker kan forlange mer penger enn nordmenn som går på sosialkontoret.

Og at det økonomiske ikke er grunn nok for at de skal slippe konsekvenser for kriminelle handlinger.

Du skriver: "Poenget mitt her var vel at jeg ikke synes asylsøker kan forlange mer penger enn nordmenn som går på sosialkontoret."

Det får de heller ikke!

===

Du skriver: "Og at det økonomiske ikke er grunn nok for at de skal slippe konsekvenser for kriminelle handlinger."

Er det noen her som påstår at de bør slippe konsekvensene?

Jeg har ikke sett noen...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 315
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    119

  • Ulv I Faarikaal

    41

  • petter smart

    37

  • SierDuDet

    25

Men de har jo ingen regninger. Sosialklienter har ofte regninger f.eks tvlisens, fasttelefon, avdrag på lån, forsikringer, barnehage. Man kommer fort ned på den summen der.

Det er bare husleie, strøm og renter på lån sosialkontoret tar hensyn til.

Hei,

De må kjøpe nye klær (folk fra Somalia har få vinterklær! ;-) ), har ingen å arve klær fra, må ringe familie i hjemlandet, osv. Asylmottakene er ofte i "gokk", og de må betale transport til butikker, osv. Samt at man (som ny i et land) ikke vet hvor man skal få billige varer.

Selvsagt blir det ikke "akkurat likt", akkurat som du og jeg bruker penger forskjellig.

En annen forskjell er at asylsøkeres rettigheter er nedfelt av FN (internasjonal konvensjon, som skal være identisk for alle), og sosialklienters rettigheter er nedfelt i vanlig norsk lov (hvilket vi godt kan gjøre mer generøs på det området).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver: "Poenget mitt her var vel at jeg ikke synes asylsøker kan forlange mer penger enn nordmenn som går på sosialkontoret."

Det får de heller ikke!

===

Du skriver: "Og at det økonomiske ikke er grunn nok for at de skal slippe konsekvenser for kriminelle handlinger."

Er det noen her som påstår at de bør slippe konsekvensene?

Jeg har ikke sett noen...

Med vennlig hilsen

Jeg er enig med dem som sier at de burde bli hevet ut, det gjør de ikke. Hvis det SDD skriver er riktig, noe jeg faktisk tror, får ikke kriminelle handlinger konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med dem som sier at de burde bli hevet ut, det gjør de ikke. Hvis det SDD skriver er riktig, noe jeg faktisk tror, får ikke kriminelle handlinger konsekvenser.

Hei Dorthe,

Kriminalitet bør få konsekvenser: fengsel.

Å "bare betale billetten hjem" er jo en kriminells drøm: "kom til Norge, begå all kriminalitet du vil - vi straffer deg ikke, men gir deg en gratisbillett hjem"??

Jeg tror til og med borgere fra Danmark og Sverige vil begynne å søke asyl her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

De må kjøpe nye klær (folk fra Somalia har få vinterklær! ;-) ), har ingen å arve klær fra, må ringe familie i hjemlandet, osv. Asylmottakene er ofte i "gokk", og de må betale transport til butikker, osv. Samt at man (som ny i et land) ikke vet hvor man skal få billige varer.

Selvsagt blir det ikke "akkurat likt", akkurat som du og jeg bruker penger forskjellig.

En annen forskjell er at asylsøkeres rettigheter er nedfelt av FN (internasjonal konvensjon, som skal være identisk for alle), og sosialklienters rettigheter er nedfelt i vanlig norsk lov (hvilket vi godt kan gjøre mer generøs på det området).

Med vennlig hilsen

De kan få klær fra Fretex og behøver ikke å dra i butikken mer enn en gang i uka dersom det er langt unna. Transportutgifter har vi alle.

Har forresten sett hva ungene har på seg om vinteren siden barnehagen har en avdeling fra et asylmottak og det er dyrere klær enn jeg har råd til og jeg er ikke sosialklient.

Vi er i hvert fall enige om at sosklienter får for lite :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan kan det en enekltperson gjør få konsekvenser for alle andre ?

Unntatt Søviknesen da, der fikk hele FrP skylda for hva en dust gjorde.

Også et drap på en utlending, der fikk hele Norge ta på seg skylda for hva tre gærninger gjorde, og tusenvis av mennesker gikk i tog for å beskylde hele Norge for rasisme.

Du skriver: "hvordan kan det en enekltperson gjør få konsekvenser for alle andre ?"

Fordi du nører opp om holdninger som fører til, i ytterste konsekvens, mord. På samme måte som om det var jøde-hat du forfektet.

===

Du skriver: "Unntatt Søviknesen da, der fikk hele FrP skylda for hva en dust gjorde."

Nei, faktisk ikke. I den grad han ble "dømt" var det fordi han SELV innrømmet på TV at han var skyldig i "maktmisbruk" (hans ord!)

===

Du skriver: "Også et drap på en utlending, der fikk hele Norge ta på seg skylda for hva tre gærninger gjorde, og tusenvis av mennesker gikk i tog for å beskylde hele Norge for rasisme."

For det første, var han ikke "utlending", men norsk. Men han hadde mørk hud.

For det andre var det ingen i demonstrasjonen som beskyldte "hele Norge for rasisme".

Demonstrasjonen var mot *rasisme* og mot *vold*, og ikke mot "nordmenn".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De kan få klær fra Fretex og behøver ikke å dra i butikken mer enn en gang i uka dersom det er langt unna. Transportutgifter har vi alle.

Har forresten sett hva ungene har på seg om vinteren siden barnehagen har en avdeling fra et asylmottak og det er dyrere klær enn jeg har råd til og jeg er ikke sosialklient.

Vi er i hvert fall enige om at sosklienter får for lite :o)

Hei,

Sosialklienter kan vel like gjerne nå på Fretex (selv om det ikke skulle være nødvendig) som asylsøkere.

Poenget er også at de fleste sosialklienter kjenner til Fretex, januar-salg, osv. En asylsøker må kjøpe klær "med en gang", og "vet ikke hvor Fretex er".

Det er dyrt å være fattig!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dorthe,

Kriminalitet bør få konsekvenser: fengsel.

Å "bare betale billetten hjem" er jo en kriminells drøm: "kom til Norge, begå all kriminalitet du vil - vi straffer deg ikke, men gir deg en gratisbillett hjem"??

Jeg tror til og med borgere fra Danmark og Sverige vil begynne å søke asyl her!

Tror du ikke at det ville virke preventivt dersom asylsøkere visste at de ble sendt hjem på første fly?

Og flybillett hjem er nok billigere enn et opphold i fengsel.

PS. En tur på dansebåten og en busstur til Svinesund er jo ganske billig :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Du skriver: "hvordan kan det en enekltperson gjør få konsekvenser for alle andre ?"

Fordi du nører opp om holdninger som fører til, i ytterste konsekvens, mord. På samme måte som om det var jøde-hat du forfektet.

===

Du skriver: "Unntatt Søviknesen da, der fikk hele FrP skylda for hva en dust gjorde."

Nei, faktisk ikke. I den grad han ble "dømt" var det fordi han SELV innrømmet på TV at han var skyldig i "maktmisbruk" (hans ord!)

===

Du skriver: "Også et drap på en utlending, der fikk hele Norge ta på seg skylda for hva tre gærninger gjorde, og tusenvis av mennesker gikk i tog for å beskylde hele Norge for rasisme."

For det første, var han ikke "utlending", men norsk. Men han hadde mørk hud.

For det andre var det ingen i demonstrasjonen som beskyldte "hele Norge for rasisme".

Demonstrasjonen var mot *rasisme* og mot *vold*, og ikke mot "nordmenn".

Med vennlig hilsen

>>For det første, var han ikke "utlending", men norsk. Men han hadde mørk hud.

Unnskyld, mørk hud.

>>For det andre var det ingen i demonstrasjonen som beskyldte "hele Norge for rasisme"

Hvem var det de henvendte seg til ?

>>Demonstrasjonen var mot *rasisme* og mot *vold*, og ikke mot "nordmenn".

Jeg har min egen mening om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dorthe,

Kriminalitet bør få konsekvenser: fengsel.

Å "bare betale billetten hjem" er jo en kriminells drøm: "kom til Norge, begå all kriminalitet du vil - vi straffer deg ikke, men gir deg en gratisbillett hjem"??

Jeg tror til og med borgere fra Danmark og Sverige vil begynne å søke asyl her!

"Å "bare betale billetten hjem" er jo en kriminells drøm: "kom til Norge, begå all kriminalitet du vil - vi straffer deg ikke, men gir deg en gratisbillett hjem"??"

Hvis disse er reele asylsøkere så tviler jeg veldig på at det er en drøm å bli sendt tilbake. Sannsynligvis er det den verst tenklige straffen for dem.

Men reele asylsøkere blir ikke sendt tilbake om de kan dokumentere at de faktisk har behov for opphold her, uansett hva de begår av kriminalitet, og uansett om de er 25 år gamle med papirer som alle vet er falske, men likevel sier at de er 16 år og fra et land de aldri har satt beina sine i.

Ved å sende folk tilbake gir vi kanskje potensielle utlendinger på tyveriraid rundt om i europeiske land et hint om at det ikke er veldig lurt av dem å komme hit for å begå kriminalitet.

Jada, disse østeuroperne som utelukkende er her for å begå faenskap driter selvsagt i utgangspunktet i om de blir sendt tilbake til Russland, da de jo likevel ikke har håp om opphold i landet, men noen har ofte betalt reisen for disse gutta, og betaler de ikke tilbake med renter så blir de kanskje ikke så gamle når de kommer tilbake til Russland.

Denne bermen utgjør et vannvittig stort tall av asylsøkerne i Norge, og disse må selvsagt skremmes fra å inngå slike kontrakter med mafian i deres hjemland.

Ved å få slutt på denne faenskapen så vil myndighetene få større ressurser og bedre vilkår til å ta seg av reele asylsøkere, sånne som denne etioperen som gikk berserk her forleden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Å "bare betale billetten hjem" er jo en kriminells drøm: "kom til Norge, begå all kriminalitet du vil - vi straffer deg ikke, men gir deg en gratisbillett hjem"??"

Hvis disse er reele asylsøkere så tviler jeg veldig på at det er en drøm å bli sendt tilbake. Sannsynligvis er det den verst tenklige straffen for dem.

Men reele asylsøkere blir ikke sendt tilbake om de kan dokumentere at de faktisk har behov for opphold her, uansett hva de begår av kriminalitet, og uansett om de er 25 år gamle med papirer som alle vet er falske, men likevel sier at de er 16 år og fra et land de aldri har satt beina sine i.

Ved å sende folk tilbake gir vi kanskje potensielle utlendinger på tyveriraid rundt om i europeiske land et hint om at det ikke er veldig lurt av dem å komme hit for å begå kriminalitet.

Jada, disse østeuroperne som utelukkende er her for å begå faenskap driter selvsagt i utgangspunktet i om de blir sendt tilbake til Russland, da de jo likevel ikke har håp om opphold i landet, men noen har ofte betalt reisen for disse gutta, og betaler de ikke tilbake med renter så blir de kanskje ikke så gamle når de kommer tilbake til Russland.

Denne bermen utgjør et vannvittig stort tall av asylsøkerne i Norge, og disse må selvsagt skremmes fra å inngå slike kontrakter med mafian i deres hjemland.

Ved å få slutt på denne faenskapen så vil myndighetene få større ressurser og bedre vilkår til å ta seg av reele asylsøkere, sånne som denne etioperen som gikk berserk her forleden.

Hei,

Hvis de er i "fare", kan vi naturligvis ikke sende dem hjem - uansett om de het Mussolini eller Stalin. Vi utviser ikke folk til dødsstraff.

Selvsagt er "ikke reelle asylsøkere" et problem, men alle "ikke ærlige mennesker" er et problem, overalt i samfunnet. Inklusive de som jobber svart. Dette er jo ikke spesielt for asylsøkere.

Men poenget med det jeg skrev til Dorthe, er at vi har en Straffelov her i landet, og den bør vi bruke når personer begår lovbrudd.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Sosialklienter kan vel like gjerne nå på Fretex (selv om det ikke skulle være nødvendig) som asylsøkere.

Poenget er også at de fleste sosialklienter kjenner til Fretex, januar-salg, osv. En asylsøker må kjøpe klær "med en gang", og "vet ikke hvor Fretex er".

Det er dyrt å være fattig!

Med vennlig hilsen

Jeg vet at det er dyrt å være fattig.

Men tror du ikke asylsøkerne får noen opplysninger når de kommer? For å være ærlig tror jeg asylsøkere får klær med en gang de kommer. Så du ikke dokumentaren på TV om asylsøkere fra hmmm Hviterussland(?). De fikk klær og fruen var misfornøyd for det var ikke hennes stil.

Kanskje SDD vet noe om det hvis han har jobbet på asylmottak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke at det ville virke preventivt dersom asylsøkere visste at de ble sendt hjem på første fly?

Og flybillett hjem er nok billigere enn et opphold i fengsel.

PS. En tur på dansebåten og en busstur til Svinesund er jo ganske billig :o)

Hei,

Men vi KAN ikke sende folk til land hvor de er i "fare" (internasjonal konvensjon). Og hvis de ikke har papirer, hvordan kan vi da utvise dem? Til hvor?

Vi kan ikke bare sette dem på et fly, fordi mottaker-landet setter dem på første fly tilbake, på flyselskapets regning.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Å "bare betale billetten hjem" er jo en kriminells drøm: "kom til Norge, begå all kriminalitet du vil - vi straffer deg ikke, men gir deg en gratisbillett hjem"??"

Hvis disse er reele asylsøkere så tviler jeg veldig på at det er en drøm å bli sendt tilbake. Sannsynligvis er det den verst tenklige straffen for dem.

Men reele asylsøkere blir ikke sendt tilbake om de kan dokumentere at de faktisk har behov for opphold her, uansett hva de begår av kriminalitet, og uansett om de er 25 år gamle med papirer som alle vet er falske, men likevel sier at de er 16 år og fra et land de aldri har satt beina sine i.

Ved å sende folk tilbake gir vi kanskje potensielle utlendinger på tyveriraid rundt om i europeiske land et hint om at det ikke er veldig lurt av dem å komme hit for å begå kriminalitet.

Jada, disse østeuroperne som utelukkende er her for å begå faenskap driter selvsagt i utgangspunktet i om de blir sendt tilbake til Russland, da de jo likevel ikke har håp om opphold i landet, men noen har ofte betalt reisen for disse gutta, og betaler de ikke tilbake med renter så blir de kanskje ikke så gamle når de kommer tilbake til Russland.

Denne bermen utgjør et vannvittig stort tall av asylsøkerne i Norge, og disse må selvsagt skremmes fra å inngå slike kontrakter med mafian i deres hjemland.

Ved å få slutt på denne faenskapen så vil myndighetene få større ressurser og bedre vilkår til å ta seg av reele asylsøkere, sånne som denne etioperen som gikk berserk her forleden.

Jeg lurer på om du vet om de får klær når de kommer eller om de må kjøpe selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det er dyrt å være fattig.

Men tror du ikke asylsøkerne får noen opplysninger når de kommer? For å være ærlig tror jeg asylsøkere får klær med en gang de kommer. Så du ikke dokumentaren på TV om asylsøkere fra hmmm Hviterussland(?). De fikk klær og fruen var misfornøyd for det var ikke hennes stil.

Kanskje SDD vet noe om det hvis han har jobbet på asylmottak?

De får klær når de kommer, men dette er selvsagt ikke rare greine. En vinterjakke, noen treningsklær og diverse, men resten må de skaffe selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det er dyrt å være fattig.

Men tror du ikke asylsøkerne får noen opplysninger når de kommer? For å være ærlig tror jeg asylsøkere får klær med en gang de kommer. Så du ikke dokumentaren på TV om asylsøkere fra hmmm Hviterussland(?). De fikk klær og fruen var misfornøyd for det var ikke hennes stil.

Kanskje SDD vet noe om det hvis han har jobbet på asylmottak?

Hei,

Jeg håper da de får noen klær!

Poenget er at det neppe "fører noe sted hen" å sette asylsøkere opp mot sosialklienter. Begge grupper har krav på "anstendig livsopphold".

Hvis man er helt ny i Norge, så behøver man nok mer enn hvis man allerde "har en historie". Selvsagt er dette så individuelt at noen "vinner" og andre "taper".

Personlig vil jeg heller kjempe for at begge grupper skal få det bedre (og så likt som mulig).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hvis de er i "fare", kan vi naturligvis ikke sende dem hjem - uansett om de het Mussolini eller Stalin. Vi utviser ikke folk til dødsstraff.

Selvsagt er "ikke reelle asylsøkere" et problem, men alle "ikke ærlige mennesker" er et problem, overalt i samfunnet. Inklusive de som jobber svart. Dette er jo ikke spesielt for asylsøkere.

Men poenget med det jeg skrev til Dorthe, er at vi har en Straffelov her i landet, og den bør vi bruke når personer begår lovbrudd.

Med vennlig hilsen

"Men poenget med det jeg skrev til Dorthe, er at vi har en Straffelov her i landet, og den bør vi bruke når personer begår lovbrudd."

Men når personene ikke har opphold i Norge (og det har jo ikke disse søkerne), og f.eks. kommer fra land som uansett ikke gir dem krav til opphold i Norge, så bør de sendes på hue og ræva ut av landet med første fly.

Litt avhengig av kriminaliteten, selvsagt. Man gir ikke en drapsmann et klapps på skulderen når han går på flyet på Gardermoen.

Jeg går for øvrig ut fra at slike tilfeller ikke ville fått opphold uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Men vi KAN ikke sende folk til land hvor de er i "fare" (internasjonal konvensjon). Og hvis de ikke har papirer, hvordan kan vi da utvise dem? Til hvor?

Vi kan ikke bare sette dem på et fly, fordi mottaker-landet setter dem på første fly tilbake, på flyselskapets regning.

Med vennlig hilsen

De kan sitte på transitthallen på Gardermoen til de forteller hvor de kommer fra ev om papirene er falske eller ekte. Men det er det nok ikke ressurser til.

Man vet jo hvor flyet kommer fra da? Og er det ikke slik at første landet de kommer til har ansvaret?

Nei, nå begynner jeg å bevege meg ut på tynn is. Dette vet jeg rett og slett ikke noe særlig om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

>>For det første, var han ikke "utlending", men norsk. Men han hadde mørk hud.

Unnskyld, mørk hud.

>>For det andre var det ingen i demonstrasjonen som beskyldte "hele Norge for rasisme"

Hvem var det de henvendte seg til ?

>>Demonstrasjonen var mot *rasisme* og mot *vold*, og ikke mot "nordmenn".

Jeg har min egen mening om det.

Hei,

Du skriver: "Hvem var det de henvendte seg til ?"

Til rasister og de som utøver vold. Selvsagt.

===

Du skriver: "Jeg har min egen mening om det."

Sikkert, men den er ikke basert på årsaken til de som faktisk GIKK i toget.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får klær når de kommer, men dette er selvsagt ikke rare greine. En vinterjakke, noen treningsklær og diverse, men resten må de skaffe selv.

Men de fryser ikke ihjel altså pga pengemangel? Og får de noen opplysninger om hvor de bør handle selv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...