Gå til innhold

Asylmottak:Store problemer over hele landet!


Gjest mye negativt

Anbefalte innlegg

"Ja - de trenger faktisk flere ressurser. Kanskje Frp burde kjempe for flere ressurser for Tanum slik at de faktisk fikk ordentlig hjelp?"

Eller kanskje Tanum og andre kunne sendt en mail, fax eller til og med tatt en enkelt telefon, slik at mottaket personen skal bo på i kanskje ett år framover slapp å finne ut "the hard way" hvordan person de får med å gjøre.

Disse vet det tross alt, mens det nærmest er umulig for noen få ansatte på det aktuelle mottaket å skulle finne ut av hundrevis av personer på egen hånd.

Det er utrolig at det ikke skjer flere drap enn hva det faktisk gjør.

Hei,

Det har skjedd 6 drap tilsammen de siste 3 årene, etter det jeg hørte på TV.

Selvsagt burde noen "anmelde", men det gjelder vel like mye for "naboen som jobber svart" som for en "asylsøker som stjeler en sykkel"?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 315
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    119

  • Ulv I Faarikaal

    41

  • petter smart

    37

  • SierDuDet

    25

Hei,

Jeg håper da de får noen klær!

Poenget er at det neppe "fører noe sted hen" å sette asylsøkere opp mot sosialklienter. Begge grupper har krav på "anstendig livsopphold".

Hvis man er helt ny i Norge, så behøver man nok mer enn hvis man allerde "har en historie". Selvsagt er dette så individuelt at noen "vinner" og andre "taper".

Personlig vil jeg heller kjempe for at begge grupper skal få det bedre (og så likt som mulig).

Med vennlig hilsen

SDD sier de får klær når de kommer så de fryser ikke ihjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de fryser ikke ihjel altså pga pengemangel? Og får de noen opplysninger om hvor de bør handle selv osv.

Hei,

De kan jo spørre de andre der, men asylmottak er ofte langt fra nærmeste "Fretex", eller billigbutikk.

Uansett, poenget mitt var mer at det er dyrere å bo i et land hvis du er fremmed enn hvis du kjenner landet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Hei,

Du skriver: "Hvem var det de henvendte seg til ?"

Til rasister og de som utøver vold. Selvsagt.

===

Du skriver: "Jeg har min egen mening om det."

Sikkert, men den er ikke basert på årsaken til de som faktisk GIKK i toget.

Med vennlig hilsen

Hvem er rasistene, og hvor er de ? (bortsett fra de som sitter i fengsler og de få småpsykotiske idiotene som går løse).

Om en aksjon er "godt ment" er det ikke sikkert at det blir oppfattet som det. Jeg liker ikke å bli "omvendt" fra noe jeg ikke er. Noen mener å kunne se inn i mitt innerste og se hva som skjuler seg der, men de tar feil, jeg har ikke noe å skjule.

Samme følelsen som når noen skal be for meg som en stor synder, jeg er ingen synder. Men de mener jeg er er det, og de føler seg kompetente til å vurdere hva jeg er. Jeg har ikke samme tro og tenker ikke på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om du vet om de får klær når de kommer eller om de må kjøpe selv?

Jeg har svart deg over.

Jeg er for øvrig ingen ekspert, da jeg stort sett har jobba der i forbindelse med folk som har stelt i stand all verdens ugang.

De som er reele asylsøkere har jeg gode erfaringer med. Jeg husker en gammel gubbe fra Paksitan som ba meg komme inn på rommet hans en natt. Da satt han med en norsk bok og lærte seg norsk. Han var så stolt fordi han hadde lært å telle til ti på norsk, etter å ha vært i Norge i en dag eller to. :)

Jeg husker også en Irakisk familie som vi tok i mot på natta. To godt voksne mennesker med tre barn, hvorav ett spedbarn. De hadde betalt uante summer for å komme hit og var så slitne etter den lange reisen at jeg ikke har sett maken. Han ene jeg jobbet sammen med kunne språket, og jeg mener å huske at de hadde betalt ca 80000 kroner per voksen person, og noe mindre for ungene for å komme hit. Enkelte har opplevd ting som er ufattelig for oss nordmenn. Jeg har aldri fått så mange takker og sett så blide fjes før som når vi gav dem litt varm te :)

Hehe, jeg husker også en familie som påsto at de var konglige og skjelte meg ut fordi dopapiret de fikk var for dårlig :)

Problemet er at all ulumskehten ødelegger for disse. Altså de som faktisk trenger opphold.

Min erfaring er at de fleste er svært hyggelig folk, veldig åpenhjertige, kontaktsøkende, klare for å jobbe og bli "norske".

Problemet er de som ikke er reele asylsøkere, eventuelt veldig unge menn som kommer fra land som f.eks. Algerie, hvor de har opplevd all verdens faenskap og kommer til Norge og har en vannvittig evne til å havne i kriminelle miljøer etter noen timer i landet.

Man kan kanskje ikke skylde på dem, men samfunnet som ikke legger ting til rette for dem. Mange av disse er tikkende bomber, og jeg er imponert over at ikke flere blir drept som følge av disse.

Deres evne til å trekke kniv, gaffler, skarpe gjenstander, osv, ved minste antydning til konflikt, er enorm. Det har jeg sett med egne øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

De kan jo spørre de andre der, men asylmottak er ofte langt fra nærmeste "Fretex", eller billigbutikk.

Uansett, poenget mitt var mer at det er dyrere å bo i et land hvis du er fremmed enn hvis du kjenner landet.

Med vennlig hilsen

Det har du rett i. Men man blir jo kjent etterhvert og da hjelper det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men de fryser ikke ihjel altså pga pengemangel? Og får de noen opplysninger om hvor de bør handle selv osv.

Nei, de fryser heldigvis ikke i hjel :)

Nå er jo de fleste asylmottakene rundt om på bygdene, og man kan ofte ikke velge mellom diverse billigbutikker.

De fleste av mottakene som ligger i oslområdet er bare transittmottaker, noe som betyr at det er de første mottakene de er innom før de blir sendt videre etter noen få dager/uker. Men ting tar tid, og de kan bli stucked på disse stedene forholdvis lenge.

At disse menneskene bor under svært dårlige forhold på disse mottakene, er det ingen tvil om.

De bor tett på tjukt av andre mennesker, grupper av mennesker de kanskje tidligere har sloss med i hjemlandet, osv. De er ikke akkurat på en luksusferie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan sitte på transitthallen på Gardermoen til de forteller hvor de kommer fra ev om papirene er falske eller ekte. Men det er det nok ikke ressurser til.

Man vet jo hvor flyet kommer fra da? Og er det ikke slik at første landet de kommer til har ansvaret?

Nei, nå begynner jeg å bevege meg ut på tynn is. Dette vet jeg rett og slett ikke noe særlig om.

Hehe, jeg tror nok ikke de fleste av disse tropper opp i tollen på gardermoen. Ofte er det menneskesmugglere som hjelper dem gjennom halve europa for blodpenger, og kaster dem av i god avstand til nærmeste mottak.

Mange har selvsagt ikke pass og papirer med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de fryser heldigvis ikke i hjel :)

Nå er jo de fleste asylmottakene rundt om på bygdene, og man kan ofte ikke velge mellom diverse billigbutikker.

De fleste av mottakene som ligger i oslområdet er bare transittmottaker, noe som betyr at det er de første mottakene de er innom før de blir sendt videre etter noen få dager/uker. Men ting tar tid, og de kan bli stucked på disse stedene forholdvis lenge.

At disse menneskene bor under svært dårlige forhold på disse mottakene, er det ingen tvil om.

De bor tett på tjukt av andre mennesker, grupper av mennesker de kanskje tidligere har sloss med i hjemlandet, osv. De er ikke akkurat på en luksusferie...

Interessant jobb? Det er alltid veldig godt å føle at man gjør noe viktig for andre

Jeg har bare sett et mottak og der gikk sønnen min i barnehagen en sommer. Det var nemlig en avdeling under hans barnehage. Ungene kom og forsvant og lekeplassen var en liten bakgård.

Slitent sted.

Jeg kjenner mange, hyggelige utlendinger men vet om mange drittsekker også og har sett endel dritt i gata her så jeg er ikke alltid like happy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant jobb? Det er alltid veldig godt å føle at man gjør noe viktig for andre

Jeg har bare sett et mottak og der gikk sønnen min i barnehagen en sommer. Det var nemlig en avdeling under hans barnehage. Ungene kom og forsvant og lekeplassen var en liten bakgård.

Slitent sted.

Jeg kjenner mange, hyggelige utlendinger men vet om mange drittsekker også og har sett endel dritt i gata her så jeg er ikke alltid like happy.

Jeg har ikke hatt noen slike oppdrag siden på snart et halvt år, men det var veldig interessant. Ikke minst litt spennende i og med at det faktisk skjedde en hel del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant jobb? Det er alltid veldig godt å føle at man gjør noe viktig for andre

Jeg har bare sett et mottak og der gikk sønnen min i barnehagen en sommer. Det var nemlig en avdeling under hans barnehage. Ungene kom og forsvant og lekeplassen var en liten bakgård.

Slitent sted.

Jeg kjenner mange, hyggelige utlendinger men vet om mange drittsekker også og har sett endel dritt i gata her så jeg er ikke alltid like happy.

Hei Dorthe,

Du skriver: "Jeg kjenner mange, hyggelige utlendinger men vet om mange drittsekker også og har sett endel dritt i gata her så jeg er ikke alltid like happy."

Omtrent som nordmenn, med andre ord....

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg tror nok ikke de fleste av disse tropper opp i tollen på gardermoen. Ofte er det menneskesmugglere som hjelper dem gjennom halve europa for blodpenger, og kaster dem av i god avstand til nærmeste mottak.

Mange har selvsagt ikke pass og papirer med seg.

Men oppdager man ikke ganske kjapt hvor folk kommer fra? De ser jo forskjell ut, snakker forskjellig og det skulle vel ikke være så vanskelig, med litt erfaring, å sortere litt kjappere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt noen slike oppdrag siden på snart et halvt år, men det var veldig interessant. Ikke minst litt spennende i og med at det faktisk skjedde en hel del :)

Ja, det vil jeg tro.

Bedre enn å sitte på jobb og snakke på DOL :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Dorthe,

Du skriver: "Jeg kjenner mange, hyggelige utlendinger men vet om mange drittsekker også og har sett endel dritt i gata her så jeg er ikke alltid like happy."

Omtrent som nordmenn, med andre ord....

Med vennlig hilsen

Ikke for å starte en ny diskusjon men overvekten av dritt her er ikke norske. Og det skumle er at de er så aggressive og mange har våpen. Det vet jeg fra ungene mine som omgåes alle nasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men oppdager man ikke ganske kjapt hvor folk kommer fra? De ser jo forskjell ut, snakker forskjellig og det skulle vel ikke være så vanskelig, med litt erfaring, å sortere litt kjappere.

Det er ofte ikke lett å se på en person hvor de kommer fra, og mange snakker det samme språket.

Dersom man likevel skulle mistenke at en som sier han kommer fra Algerie, ikke kommer derfra, så er det ingenting man kan gjøre.

F.eks. er det veldig mange som sier de er mindreårige, mens de i realiteten er eldre. De kan innrømme dette for ansatte ved mottaket, men det hjelper lite når de står på sitt til UDI.

Og enslige mindreårige får opphold uansett.

De som prøver å lure systemet kjenner til smutthullene. Det er det første de lærer seg når de bestemmer seg for å prøve lykken Norge.

De ironiske er jo at mange av disse får opphold, mens kanskje folk som virkelig trenger opphold blir kasta ut rett og slett fordi de har vært ærlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å starte en ny diskusjon men overvekten av dritt her er ikke norske. Og det skumle er at de er så aggressive og mange har våpen. Det vet jeg fra ungene mine som omgåes alle nasjoner.

"Og det skumle er at de er så aggressive og mange har våpen. Det vet jeg fra ungene mine som omgåes alle nasjoner"

Men dette er nok ikke asylsøkere. Du bor i Oslo, og der er problemet med gjenger, osv, vokst veldig de siste årene. Mange innvandrere trekkes til disse miljøene.

Hvorfor vet ikke jeg, men her tror jeg rett og slett ikke at det er mer man kan gjøre.

Jeg tviler på at man klarer å stoppe denne onde sirkelen, og jeg blir selv skremt over ting jeg ser på byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Og det skumle er at de er så aggressive og mange har våpen. Det vet jeg fra ungene mine som omgåes alle nasjoner"

Men dette er nok ikke asylsøkere. Du bor i Oslo, og der er problemet med gjenger, osv, vokst veldig de siste årene. Mange innvandrere trekkes til disse miljøene.

Hvorfor vet ikke jeg, men her tror jeg rett og slett ikke at det er mer man kan gjøre.

Jeg tviler på at man klarer å stoppe denne onde sirkelen, og jeg blir selv skremt over ting jeg ser på byen.

Kanskje neste generasjon blir bedre. De norske lærer positive ting fra innvandrerne og så får vi håpe at innvandrere lærer noe av de norske også.

Forresten er det snart ikke heilnorsk ungdom i sentrum. Nesten alle ungene er halvt om halvt og la oss håpe at de får med seg det beste fra begge sider. De er i hvert fall mye høfligere enn jeg var i den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte ikke lett å se på en person hvor de kommer fra, og mange snakker det samme språket.

Dersom man likevel skulle mistenke at en som sier han kommer fra Algerie, ikke kommer derfra, så er det ingenting man kan gjøre.

F.eks. er det veldig mange som sier de er mindreårige, mens de i realiteten er eldre. De kan innrømme dette for ansatte ved mottaket, men det hjelper lite når de står på sitt til UDI.

Og enslige mindreårige får opphold uansett.

De som prøver å lure systemet kjenner til smutthullene. Det er det første de lærer seg når de bestemmer seg for å prøve lykken Norge.

De ironiske er jo at mange av disse får opphold, mens kanskje folk som virkelig trenger opphold blir kasta ut rett og slett fordi de har vært ærlige.

Det er synd. Men vi er lettlurte og snille og det skor mange seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh - selvfølgelig skal vi hjelpe folk som ikke er like heldige med fødested som vi selv er. Det er en selvfølge.

Problemet er: Det kommer flyktninger og asylsøkere som har helt jævlige traumer. Mange har vært barnesoldater, de er opplært til å drepe og hate fra de er småunger, har mistet foreldrene eller blitt overlatt til en eller annen hær, blitt mishandlet og drillet i krig.

Så kommer de til Norge i femtenårsalderen. Her møter vi dem med rungende taushet, kun litt voksenhjelp til å avgi forklaring etc. Ingen som helst psykiatrisk hjelp, INGEN hjelp til å takle traumene. Er det rart det kan eksplodere?

Leste en artikkel i et eller annet fagblad for psykiatrien for etpar år side, der var det noen som hadde regnet litt på det. De mente at hvis vi stilte opp med full pakke psykiatrisk oppfølging i det folk ankom mottakene, sparte vi sammfunnet for milliarder. Mange flyktninger som IKKE "eksploderer" og gjør voldelige ting, ender opp i psykiatrien etter noen år likevel.

Psykiatriske institusjoner er "fulle" av tidligere torturofre og barnesoldater - som ikke fikk hjelp med en gang de kom. Senere kan det være for sent - når de for alvor er falt utenfor samfunnet og så siden havner i psykiatrien.

"Våre egne". For et vanvittig ondskapsfullt og idiotisk begrep. Vi bør ha plikt til å hjelpe mennesker generelt - ikke på grunnlag av HVEM de er og HVOR de er født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...