Gå til innhold

Asylmottak:Store problemer over hele landet!


Gjest mye negativt

Anbefalte innlegg

Eh - selvfølgelig skal vi hjelpe folk som ikke er like heldige med fødested som vi selv er. Det er en selvfølge.

Problemet er: Det kommer flyktninger og asylsøkere som har helt jævlige traumer. Mange har vært barnesoldater, de er opplært til å drepe og hate fra de er småunger, har mistet foreldrene eller blitt overlatt til en eller annen hær, blitt mishandlet og drillet i krig.

Så kommer de til Norge i femtenårsalderen. Her møter vi dem med rungende taushet, kun litt voksenhjelp til å avgi forklaring etc. Ingen som helst psykiatrisk hjelp, INGEN hjelp til å takle traumene. Er det rart det kan eksplodere?

Leste en artikkel i et eller annet fagblad for psykiatrien for etpar år side, der var det noen som hadde regnet litt på det. De mente at hvis vi stilte opp med full pakke psykiatrisk oppfølging i det folk ankom mottakene, sparte vi sammfunnet for milliarder. Mange flyktninger som IKKE "eksploderer" og gjør voldelige ting, ender opp i psykiatrien etter noen år likevel.

Psykiatriske institusjoner er "fulle" av tidligere torturofre og barnesoldater - som ikke fikk hjelp med en gang de kom. Senere kan det være for sent - når de for alvor er falt utenfor samfunnet og så siden havner i psykiatrien.

"Våre egne". For et vanvittig ondskapsfullt og idiotisk begrep. Vi bør ha plikt til å hjelpe mennesker generelt - ikke på grunnlag av HVEM de er og HVOR de er født.

Hadde jeg hatt hatt, skulle jeg tatt den av meg!

*applaus*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 315
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    119

  • Ulv I Faarikaal

    41

  • petter smart

    37

  • SierDuDet

    25

Men de har jo ingen regninger. Sosialklienter har ofte regninger f.eks tvlisens, fasttelefon, avdrag på lån, forsikringer, barnehage. Man kommer fort ned på den summen der.

Det er bare husleie, strøm og renter på lån sosialkontoret tar hensyn til.

Bor du på mottak har du ikke alle disse utgiftene, nei. Da bor du på et rom sammen med ungene dine, ingen telefon (automat i gangen), TV felles med femti-seksti andre etc.

PLUSS at de kjeder seg noe sinnssykt, fordi det ikke er noe å finne på mange steder det er mottak, OG det er ikke nok midler til å finne på ting feks. ta med ungene på mottaket på tur i skogen etc.

Dessuten vil jeg legge til at det er mildt sagt fjernt hvis sosialen skal betale folk for å ha noe så innmari frivillig som TV - de skal vel primært dekke de viktige behovene.

ELLER er jeg helt enig - sosialklienter i Norge får for lite, og det er for mye pes for å få penger man har krav på.

Men ikke still svake grupper opp mot hverandre - de får for lite på mottakene OG for lite på sosialen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh - selvfølgelig skal vi hjelpe folk som ikke er like heldige med fødested som vi selv er. Det er en selvfølge.

Problemet er: Det kommer flyktninger og asylsøkere som har helt jævlige traumer. Mange har vært barnesoldater, de er opplært til å drepe og hate fra de er småunger, har mistet foreldrene eller blitt overlatt til en eller annen hær, blitt mishandlet og drillet i krig.

Så kommer de til Norge i femtenårsalderen. Her møter vi dem med rungende taushet, kun litt voksenhjelp til å avgi forklaring etc. Ingen som helst psykiatrisk hjelp, INGEN hjelp til å takle traumene. Er det rart det kan eksplodere?

Leste en artikkel i et eller annet fagblad for psykiatrien for etpar år side, der var det noen som hadde regnet litt på det. De mente at hvis vi stilte opp med full pakke psykiatrisk oppfølging i det folk ankom mottakene, sparte vi sammfunnet for milliarder. Mange flyktninger som IKKE "eksploderer" og gjør voldelige ting, ender opp i psykiatrien etter noen år likevel.

Psykiatriske institusjoner er "fulle" av tidligere torturofre og barnesoldater - som ikke fikk hjelp med en gang de kom. Senere kan det være for sent - når de for alvor er falt utenfor samfunnet og så siden havner i psykiatrien.

"Våre egne". For et vanvittig ondskapsfullt og idiotisk begrep. Vi bør ha plikt til å hjelpe mennesker generelt - ikke på grunnlag av HVEM de er og HVOR de er født.

Et innlegg det står respekt av, Dewey!

Gratulerer!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, SDD, fattige mennesker som forsøker å overleve på ca 4400 kr per MÅNED for et EKTEPAR, (skal dekke ALT unntatt sengen de sover i), stjeler nok flere sykler enn det Røkke gjør.

Hva er poenget?

Med vennlig hilsen

Ser innlegget er noen timer gammelt , men herregud da ?

Hvordan kan du spørre om, hva poenget er ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh - selvfølgelig skal vi hjelpe folk som ikke er like heldige med fødested som vi selv er. Det er en selvfølge.

Problemet er: Det kommer flyktninger og asylsøkere som har helt jævlige traumer. Mange har vært barnesoldater, de er opplært til å drepe og hate fra de er småunger, har mistet foreldrene eller blitt overlatt til en eller annen hær, blitt mishandlet og drillet i krig.

Så kommer de til Norge i femtenårsalderen. Her møter vi dem med rungende taushet, kun litt voksenhjelp til å avgi forklaring etc. Ingen som helst psykiatrisk hjelp, INGEN hjelp til å takle traumene. Er det rart det kan eksplodere?

Leste en artikkel i et eller annet fagblad for psykiatrien for etpar år side, der var det noen som hadde regnet litt på det. De mente at hvis vi stilte opp med full pakke psykiatrisk oppfølging i det folk ankom mottakene, sparte vi sammfunnet for milliarder. Mange flyktninger som IKKE "eksploderer" og gjør voldelige ting, ender opp i psykiatrien etter noen år likevel.

Psykiatriske institusjoner er "fulle" av tidligere torturofre og barnesoldater - som ikke fikk hjelp med en gang de kom. Senere kan det være for sent - når de for alvor er falt utenfor samfunnet og så siden havner i psykiatrien.

"Våre egne". For et vanvittig ondskapsfullt og idiotisk begrep. Vi bør ha plikt til å hjelpe mennesker generelt - ikke på grunnlag av HVEM de er og HVOR de er født.

Bifaller...

*applaus*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du på mottak har du ikke alle disse utgiftene, nei. Da bor du på et rom sammen med ungene dine, ingen telefon (automat i gangen), TV felles med femti-seksti andre etc.

PLUSS at de kjeder seg noe sinnssykt, fordi det ikke er noe å finne på mange steder det er mottak, OG det er ikke nok midler til å finne på ting feks. ta med ungene på mottaket på tur i skogen etc.

Dessuten vil jeg legge til at det er mildt sagt fjernt hvis sosialen skal betale folk for å ha noe så innmari frivillig som TV - de skal vel primært dekke de viktige behovene.

ELLER er jeg helt enig - sosialklienter i Norge får for lite, og det er for mye pes for å få penger man har krav på.

Men ikke still svake grupper opp mot hverandre - de får for lite på mottakene OG for lite på sosialen:-)

Jeg er enig at man ikke skal sette svake grupper opp mot hverandre. Jeg er opptatt av at alle skal få nok så de klarer seg til neste lønning/utbetaling. Men det hadde blitt ramaskrik hvis asylsøkere hadde fått mer penger enn sosialklienter.

Hva nok er kan diskuteres. TV f.eks er ikke så veldig frivillig når man har barn. Man kan ikke utsette avdrag på lån i årevis, man må ha forsikring, månedskort, barnehage osv. Dette er ting ikke sosialkontoret dekker. Det er mange som går på sosialkontoret som jobber og som ikke har nok utbetalt enten det er lønn eller attføring.

Jeg tviler ikke på at asylsøkere kjeder seg og at det er utrivelig å bo på et rom. Men hva kan man forvente når man kommer til et fremmed land? Det største problemet er at saksgangen tar for lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eh - selvfølgelig skal vi hjelpe folk som ikke er like heldige med fødested som vi selv er. Det er en selvfølge.

Problemet er: Det kommer flyktninger og asylsøkere som har helt jævlige traumer. Mange har vært barnesoldater, de er opplært til å drepe og hate fra de er småunger, har mistet foreldrene eller blitt overlatt til en eller annen hær, blitt mishandlet og drillet i krig.

Så kommer de til Norge i femtenårsalderen. Her møter vi dem med rungende taushet, kun litt voksenhjelp til å avgi forklaring etc. Ingen som helst psykiatrisk hjelp, INGEN hjelp til å takle traumene. Er det rart det kan eksplodere?

Leste en artikkel i et eller annet fagblad for psykiatrien for etpar år side, der var det noen som hadde regnet litt på det. De mente at hvis vi stilte opp med full pakke psykiatrisk oppfølging i det folk ankom mottakene, sparte vi sammfunnet for milliarder. Mange flyktninger som IKKE "eksploderer" og gjør voldelige ting, ender opp i psykiatrien etter noen år likevel.

Psykiatriske institusjoner er "fulle" av tidligere torturofre og barnesoldater - som ikke fikk hjelp med en gang de kom. Senere kan det være for sent - når de for alvor er falt utenfor samfunnet og så siden havner i psykiatrien.

"Våre egne". For et vanvittig ondskapsfullt og idiotisk begrep. Vi bør ha plikt til å hjelpe mennesker generelt - ikke på grunnlag av HVEM de er og HVOR de er født.

Dette hørtes veldig medmenneskelig ut, og helt urealistisk.

Vi har ikke verken ansvar eller mulighet til å hjelpe alle som trenger hjelp, verken med penger eller psykiattrisk hjelp.

Vet du hvor lenge norske ungdommer (og voksne) må stå i kø for å få psykiatrisk hjelp? Vi må og skal hjelpe våre egne først. Såpass skylder vi de som bor her og er med på eller har vært med på å bygge det landet vi alle nyter godt av.

Mener du at dersom du blir syk (fysisk/psykisk), arbeidsledig eller på annen måte trenger hjelp så skal vi prioritere asylsøkere foran deg? Det må vi dersom alle som kommer hit skal få den hjelpen du mener de fortjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes veldig medmenneskelig ut, og helt urealistisk.

Vi har ikke verken ansvar eller mulighet til å hjelpe alle som trenger hjelp, verken med penger eller psykiattrisk hjelp.

Vet du hvor lenge norske ungdommer (og voksne) må stå i kø for å få psykiatrisk hjelp? Vi må og skal hjelpe våre egne først. Såpass skylder vi de som bor her og er med på eller har vært med på å bygge det landet vi alle nyter godt av.

Mener du at dersom du blir syk (fysisk/psykisk), arbeidsledig eller på annen måte trenger hjelp så skal vi prioritere asylsøkere foran deg? Det må vi dersom alle som kommer hit skal få den hjelpen du mener de fortjener.

Hva med de eldre - skal vi prioritere dem før ungdommen?

Det du bedriver er bare å sette svake grupper opp mot hverandre.

Det er en selvfølge at vi (som verdens rikeste) tar imot asylsøkere, og det er en selvfølge at de får anstendige levevilkår.

Vi har forøvrig mer enn nok penger til å ta godt vare både på eldre, barn og asylsøkere.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"de" ?

Hvem "de"? Alle? Noen du leste om i avisen?

Tror du ikke nordmenn som flytter til Spania sine unger besøker Norge av og til?

Og hva angår det dem sin ikke sender ungene sine til utlandet at andre gjør det?

Med vennlig hilsen

Nordmenn som flytter til Spania er ikke asylskøkere. De hevder ikke å være forfulgt i Norge. Og de får ingen penger av den spanske stat. Å sammenligne dette er så dumt at jeg trodde ikke engang du ville gjøre det.

Kan de reise hjem på ferie er de ikke forfulgt og trenger ikke asyl i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg behandler folk som individer. De som er i fare får slippe inn.

Med vennlig hilsen

Det gjør du ikke. Du ville slippe inn alle fordi noen var forfulgt og kunne være i fare dersom vi sendte dem hjem. Da tar du alle som en gruppe.

Forøvrig behandler du bl.a. alle nynazister som en gruppe, ikke som individer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de eldre - skal vi prioritere dem før ungdommen?

Det du bedriver er bare å sette svake grupper opp mot hverandre.

Det er en selvfølge at vi (som verdens rikeste) tar imot asylsøkere, og det er en selvfølge at de får anstendige levevilkår.

Vi har forøvrig mer enn nok penger til å ta godt vare både på eldre, barn og asylsøkere.

Med vennlig hilsen

Du er tydeligvis en av naivistene som tror at alle problemer kan løses med penger. Så enkelt er det dessverre ikke.

Vi har ikke kapasitet i helsevesenet til å hjelpe alle som vil til Norge i tillegg til de som bor her. Vi kan ikke bare pøse på med penger for å øke kapasiteten. Vi trenger folk med kompetanse. Vi kan heller ikke bruke uendelige mengder penger innen det offentlige.

Hvorfor er Norge et rikt land? Jo fordi vi utnytter våre naturressurser, lever i fred med andre land, er tolerante og er demokratiske.

Hvorfor gir det oss et ansvar for å hjelpe alle andre? Hva med å ta litt ansvar selv? Da er det bedre at vi prøver å gjøre noe for disse landene, slik at alle kan få det bedre. Ikke bare de x tusen som kommer hit hvert år. Men det vil du jo heller ikke, se bare på Irak. Iraks befolkning vil mer enn gjerne bli kvitt Saddam ,em jeg tviler på at han går av hvis vi spør pent. Makt må til. Men det er du ikke villig til å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det finnes ikke fagressurser til å ta seg av dette om en hadde aldri så mange penger. Dette er arbeid som er særdeles vanskelig og ekstemt ressurskrevende.

Problemene i norsk psykiatri er ikke først og fremst penger, men mangel på høykompetente behandlere.

Et annet problem er språkvanskene. Å drive psykoterapi med tolk er ikke lett.

Det mangeler dokumentasjon på effekt der hvor en har prøvd å gjøre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn som flytter til Spania er ikke asylskøkere. De hevder ikke å være forfulgt i Norge. Og de får ingen penger av den spanske stat. Å sammenligne dette er så dumt at jeg trodde ikke engang du ville gjøre det.

Kan de reise hjem på ferie er de ikke forfulgt og trenger ikke asyl i Norge.

Eksemplene er like dumme som det innlegget det var svar på.

At noen kan reise hjem, betyr ikke at ANDRE ikke er forfulgt.

Fordi om noen var medløpere under krigen, betyr det ikke at alle nordmenn var det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gjør du ikke. Du ville slippe inn alle fordi noen var forfulgt og kunne være i fare dersom vi sendte dem hjem. Da tar du alle som en gruppe.

Forøvrig behandler du bl.a. alle nynazister som en gruppe, ikke som individer.

Nei, feil igjen.

Nynazister blir behandlet som individer - de har begått en selvforskyldt *handling* som gjør dem til nynazister, akkurat som kriminelle har begått en *handling* som gjør dem til kriminelle.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksemplene er like dumme som det innlegget det var svar på.

At noen kan reise hjem, betyr ikke at ANDRE ikke er forfulgt.

Fordi om noen var medløpere under krigen, betyr det ikke at alle nordmenn var det.

Med vennlig hilsen

Har du problemer med å lese? Jeg har aldri sagt at fordi noen kan reise hjem så er ingen forfulgt. Jeg sa at de som kan reise hjem ikke er forfulgt og dermed ikke har rett på opphold her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, feil igjen.

Nynazister blir behandlet som individer - de har begått en selvforskyldt *handling* som gjør dem til nynazister, akkurat som kriminelle har begått en *handling* som gjør dem til kriminelle.

Med vennlig hilsen

Så nynazister og kriminelle kan behandles som en gruppe, mens asylsøkere og muslimer ikke kan det. Takk for oppklaringen.

Hvilken selvforskyldt handling er det du snakker om? Og hvorfor skal en behandle f.eks. kriminelle som en homogoen gruppe?

Du forskjellsbehandler og mangler logikk i din argumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolasom

Eh - selvfølgelig skal vi hjelpe folk som ikke er like heldige med fødested som vi selv er. Det er en selvfølge.

Problemet er: Det kommer flyktninger og asylsøkere som har helt jævlige traumer. Mange har vært barnesoldater, de er opplært til å drepe og hate fra de er småunger, har mistet foreldrene eller blitt overlatt til en eller annen hær, blitt mishandlet og drillet i krig.

Så kommer de til Norge i femtenårsalderen. Her møter vi dem med rungende taushet, kun litt voksenhjelp til å avgi forklaring etc. Ingen som helst psykiatrisk hjelp, INGEN hjelp til å takle traumene. Er det rart det kan eksplodere?

Leste en artikkel i et eller annet fagblad for psykiatrien for etpar år side, der var det noen som hadde regnet litt på det. De mente at hvis vi stilte opp med full pakke psykiatrisk oppfølging i det folk ankom mottakene, sparte vi sammfunnet for milliarder. Mange flyktninger som IKKE "eksploderer" og gjør voldelige ting, ender opp i psykiatrien etter noen år likevel.

Psykiatriske institusjoner er "fulle" av tidligere torturofre og barnesoldater - som ikke fikk hjelp med en gang de kom. Senere kan det være for sent - når de for alvor er falt utenfor samfunnet og så siden havner i psykiatrien.

"Våre egne". For et vanvittig ondskapsfullt og idiotisk begrep. Vi bør ha plikt til å hjelpe mennesker generelt - ikke på grunnlag av HVEM de er og HVOR de er født.

(Som NHD skriver)Ettersom vi ikke har ressurser til engang og ta oss av "våre egne" i norsk helsevesen, så synes jeg det ville være rart at vi prioriterte asylsøkere fremfor norskfødte, Ja!

Men kansje dere som ikke forstår dette aldri har hatt en nær slektning med slike problemer som trenger proffesjonell hjelp?Jeg har en eldre slektning som til sist fikk hjelp, og jeg synes det er en selvfølge at denne personenen skulle bli prioritert fremfor asylsøkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arabans

Hei,

Jeg er glad i individer, og ikke i folks nasjonalitet.

Jeg sjekker ikke folks pass for å vite om jeg skal like dem eller ei.

*klipper ut i papp*

Si meg, blir du sjuk om du ikke får det siste ordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Som NHD skriver)Ettersom vi ikke har ressurser til engang og ta oss av "våre egne" i norsk helsevesen, så synes jeg det ville være rart at vi prioriterte asylsøkere fremfor norskfødte, Ja!

Men kansje dere som ikke forstår dette aldri har hatt en nær slektning med slike problemer som trenger proffesjonell hjelp?Jeg har en eldre slektning som til sist fikk hjelp, og jeg synes det er en selvfølge at denne personenen skulle bli prioritert fremfor asylsøkere.

Hei,

Jeg synes det er en selvfølge at den som er "sykest" får hjelp.

Og hvis ikke vi har nok personell i Norge, så kan det fremskaffes.

Ikke gjør problemet større enn det er.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...