Gå til innhold

Uspesifisert spiseforstyrrelse..


usikker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen av dere har noen erfaringer eller innspill å komme med til meg?

Jeg er undrevektig med bmi på under 16.

Jeg har ikke bevisst gått inn for dette vekttapet, slik man kan se ved anorexia/bulimi.

Jeg er derimot strekt preget av angst og depresjon. Det er det som direkte har ført til mitt store vekttap, minus 25 kg siste 11 mnd.

Konstant ubehag i form av kvalme, klump i halsen, hyperventilering, svimmelhet og nedsatt almenntilstand gjør sitt til at det er nærmest umulig å få i meg mat.

Fastlegen tilbyr antidepresiver.

Psykologen vil utelukkende behandle meg for alvorlig anorexia, og ønsker ikke å ta tak i det underliggende problemet. Psykologen ønsker å henvise til klinikk for spiseforstyrrelser.

Psykiater vil kun tilby antipsykotikum, altså nedsløvende/neddopede medikamenter. Tanken er da at jeg skal "glemme" fysisk ubehag, og begynne å spise som vanlig.

Hva skal jeg gjøre?

Jeg ønsker hjelp til å bearbeide min angst/depresjon, men jeg ønsker ikke medikamenter.

Jeg har ikke noe å gjøre på en avdeling for spiseforstyrrelser, da det ikke er framprovosert vekttap.

Jeg har ikke foreløpige fysiske plager/svakheter som trenger medisinsk behandling, men ser jo at langvarig underernæring kan få fysiske følger.

Føler eneste alternativet er å be om ny psykolog (dps). Men er redd for at min allerede påbegynte journal, vil farge en ny psykolog, og at jeg da ikke får en ny start. Kan man i det hele tatt bytte psykolog innen dps?

Uff, dette ble langt og trist. Takk om du leste det!

Greit å få tømt ut litt følelser og tanker..

Om du har noen innspill eller råd er jeg glad om du skriver litt!

Ha en deilig dag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du skrive ut dette og be psykologen din lese det? H*n bør da kunne gi terapi et forsøk før h*n henviser deg til en spesialist på spiseforstyrrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du skrive ut dette og be psykologen din lese det? H*n bør da kunne gi terapi et forsøk før h*n henviser deg til en spesialist på spiseforstyrrelser.

Hei Lillemus!

Dette har jeg gjort... Både skriftlig og muntlig. Kommer ikke frem med mine synspunkter dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om noen av dere har noen erfaringer eller innspill å komme med til meg?

Jeg er undrevektig med bmi på under 16.

Jeg har ikke bevisst gått inn for dette vekttapet, slik man kan se ved anorexia/bulimi.

Jeg er derimot strekt preget av angst og depresjon. Det er det som direkte har ført til mitt store vekttap, minus 25 kg siste 11 mnd.

Konstant ubehag i form av kvalme, klump i halsen, hyperventilering, svimmelhet og nedsatt almenntilstand gjør sitt til at det er nærmest umulig å få i meg mat.

Fastlegen tilbyr antidepresiver.

Psykologen vil utelukkende behandle meg for alvorlig anorexia, og ønsker ikke å ta tak i det underliggende problemet. Psykologen ønsker å henvise til klinikk for spiseforstyrrelser.

Psykiater vil kun tilby antipsykotikum, altså nedsløvende/neddopede medikamenter. Tanken er da at jeg skal "glemme" fysisk ubehag, og begynne å spise som vanlig.

 

Antidepresiver er vel det som er naturlig å prøve først slik du fremstiller problemene?

Anonymous poster hash: 73480...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det virker som om matlysten din er nedsatt som en bivirkning av angst og depresjoner, Og når du ikke får i deg nok næring så forsterker det angsten (og depresjonen). Det hele blir litt som høna og egget....

Det du "enklest" kan gjøre noe med på egen hånd er jo matinntaket ditt. Jeg har selv slitt med undervekt og dårlig matlyst, men har funnet en måte å få i meg næring på, som jeg tenkte jeg ville dele.  Det er kjempevanskelig å legge på seg, I know. Men det går med iherdig og tålmodig innsats.

Har tidligere gjerne hoppet over frokosten, men begynte å lage meg smoothie til frokost. Det er mye lette å drikke kalorier enn å spise dem når man ikke har matlyst. Har forsøkt å komme frem til kaloririk mat som jeg kan ha i smoothien og lager den med: 1-2 bananer, gjerne godt modne for de gir mest søtsmak i smoothien. En håndfull nøtter, gjerne mandler eller hasselnøtter, bær, helst blåbær som er de mest næringsrike bærene, appelsinjuice og 3-4 ss rapsolje eller olivenolje. Det gir ganske så mange kalorier, og er en god start på dagen.

Kan love deg at det smaker godt, og etterhvert som du klarer å få i deg mer, jo bedre blir matlysten. (er min erfaring)

 

Angsten og depresjonene er det nok lurt å få hjelp til å takle. Hvis jeg var deg ville jeg forsøkt å unngå medisinering hvis du kan.

Ønsker deg lykke til! Krysser fingrene for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ern.fysiol Randi Norheim

Hei,

 

Det er leit å høre at du har gått så mye ned i vekt ufrivillig. Jeg antar at legen har sjekket deg ut for de mest nærliggende sykdommer å undersøke, og at han har tatt blodprøve med tanke på blodsukkerstatus, jernstatus, vitamin D og vitamin B12 status. Ring fastlegekontoret å sjekk at han faktisk har sjekket disse verdiene, og at alle ligger godt innenfor ønsket grense (og ikke bare så vidt over/under referanseverdiene…)

 

Høyt blodsukker kan føre til de symptomene du lister opp, som kvalme, svimmelhet, hyperventilering, samt et stort vekttap. DU BØR UMIDDELBART KONTAKT DIN LEGE FOR Å TILSE AT HAN HAR SJEKKET BLODSUKKERVERDIENE DINE!

 

Når det gjelder jernstatus er det slik at når jernverdiene går ned så havner man i en negativ spiral der man får mindre og mindre matlyst. Det er altså jernmangelen i seg selv som er årsak til nedsatt matlyst! Man spiser mindre mat, og selekterer gjerne bort næringsrike matvarer. Som du da skjønner er resultatet at man får enda lavere jernstatus, og går enda mer ned i vekt, samtidig som man får enda mindre matlyst. Jernmangelanemi gir også symptomer som svimmelhet, hyperventilering og nedsatt allmenntilstand. 

 

En mangel på vitamin D er lett å få om man spiser lite mat som fet fisk, vitamin D-beriket melk, egg, smør, vitamin D-beriket margarin og ikke drikker tran. Symptomer på vitamin D mangel er depresjon, utmattelse, smerter i ledd, muskel og skjelett og nedsatt immunforsvar. Vær oppmerksom på at for vitamin D heller ikke er bra for kroppen, og en forgiftning også kan gi dårlig matlyst, tretthet, hodepine og kvalme.

 

Ved vitamin B12 mangel kan symptomer være helt fraværende, mens andre får symptomer som depresjon, svimmelhet, andpustenhet, tretthet, og hodepine. Andre symptomer kan være nedsatt smakssans, følesans og mageproblemer.

 

Som du ser vil et kosthold med for lite næringsstoffer kunne gi deg mange av symptomene du lister opp, og det er enda flere av B-vitaminene som er linket opp mot depresjon. Det viktigste for deg må være å utelukke at du har høyt blodsukker, samtidig som du får inn flere næringsstoffer. Det positive er at når man greier å få inn litt mat, og får opp jernstatusen så vil ofte appetitten komme sakte men sikkert.

 

Jeg skal ikke fullstendig utelukke at det kunne være lurt å følge psykologens råd om å bruke antidepressiva en periode for å greie å få inn mat i det hele tatt, da det er vanskelig å bare bero seg på vitaminpiller for å få opp status på alle områdene jeg henviser til. På den andre siden vil ikke et kosthold alene kunne gi deg god status på alle felt, så her er det helt nødvendig med tilskudd i store nok, men forsvarlige doser (kontakt lege eller klinisk ernæringsfysiolog for dette).

 

Som Lisa321 peker på i et av innleggene vil et matinntak føre til at det blir lettere å spise, og du kan fint starte med smoothie, nøtter eller andre kaloririke matvarer du liker og greier å spise. Beriking av mat betyr at du bruker kaloririke varer som du legger til den vanlige maten din, og her kan du bruke smør, margarin, olje eller fløte, krem og helmelk, eller fet frukt som avokado. Poenget er at du forsøker å få opp kaloriinntaket ditt. Skal du for eksempel drikke kakao ville jeg ikke laget den kun på ferdigpulver og vann, men brukt helmelk og hatt på en dæsj med krem om du liker dette. I tillegg kan du røre inn et rått egg mot slutten (OBS –skal ikke koke). Eller om du lager grøt så lager du den på helmelk og ikke kun vann, og har i litt olje samt en klatt med smør. Ikke glem å ha på sukker.

 

Det finnes også næringsdrikker på apotek som du kan prøve ut, få gjerne tips på apoteket om hvordan du bruker de (de er ikke så gode om du drikker de romtempererte…). Hell den over isbiter eller bruk den i annen mat/drikke, eller bruk berikningspulver fra apotek, i maten. Om du ikke greier å bruke vanlig mat er næringsdrikker et godt alternativ i startfasen, men det er ment kun å bruke for å få opp næringsstatusen din akkurat nå som du kanskje ikke orker annen mat.

 

Lykke til, og ta gjerne kontakt igjen for å oppdatere om hvordan det går!

 

Hilsen Randi Vassbotn Norheim

Klinisk ernæringsfysiolog

www.matfordeg.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...