Gå til innhold

vekt økning


problem

Anbefalte innlegg

jeg er en gutt på 22 er 183 cm

høy har en trifsel vekt på drøyt 70 kg.

men har nå mistet 7 kg og vill opp i vekt igjen jeg synes selv jeg er for tynn jeg har aldri slanket meg og derfor synes jeg det er rart at jeg mister vekt.

hvordan skal jeg legge på meg på en sikker og sunn måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg er en gutt på 22 er 183 cm

høy har en trifsel vekt på drøyt 70 kg.

men har nå mistet 7 kg og vill opp i vekt igjen jeg synes selv jeg er for tynn jeg har aldri slanket meg og derfor synes jeg det er rart at jeg mister vekt.

hvordan skal jeg legge på meg på en sikker og sunn måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine Helle, Ernæringsfysiolog

Hei

For at du skal gå opp i vekt må du øke kaloriinntaket ditt med 500-1000 kcal hver dag. Da vil du (teoretisk sett) gå opp 0,25-0,5 kg i uken. Hvis du samtidig trener, vil denne vektøkningen bestå av mest muskelvev og litt fettvev.

Praktiske råd for vektøkning er følgende: Spis 4 hovedmåltider og 1-3 mellommåltider i løpet av dagen. Ikke gå sulten, men drikke eller spis noe som gir kalorier (fortrinnsvis karbohydrat) når du er sulten. Hvis du drikker mye og blir mett av det, bør du drikke mindre til måltidene slik at du får plass til mer mat. Sett sammen måltidene av mat og drikke som gir både karbohydrat, protein og fett. Du kan sannsynligvis med fordel øke inntaket av umettet fett, det gir høyere kaloritetthet i måltidene dine. Spis fet og halvfet fisk til middag og som pålegg, bruk myk margarin på brødskivene og bruk olje til steking og i dressinger. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine Helle, Ernæringsfysiolog

Hei

For at du skal gå opp i vekt må du øke kaloriinntaket ditt med 500-1000 kcal hver dag. Da vil du (teoretisk sett) gå opp 0,25-0,5 kg i uken. Hvis du samtidig trener, vil denne vektøkningen bestå av mest muskelvev og litt fettvev.

Praktiske råd for vektøkning er følgende: Spis 4 hovedmåltider og 1-3 mellommåltider i løpet av dagen. Ikke gå sulten, men drikke eller spis noe som gir kalorier (fortrinnsvis karbohydrat) når du er sulten. Hvis du drikker mye og blir mett av det, bør du drikke mindre til måltidene slik at du får plass til mer mat. Sett sammen måltidene av mat og drikke som gir både karbohydrat, protein og fett. Du kan sannsynligvis med fordel øke inntaket av umettet fett, det gir høyere kaloritetthet i måltidene dine. Spis fet og halvfet fisk til middag og som pålegg, bruk myk margarin på brødskivene og bruk olje til steking og i dressinger. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...