Gå til innhold

Slankemat


Gullii

Anbefalte innlegg

Gjest blodtypediett

Javel, om man har/får lav forbrenning, må man selvsagt tilpasse kaloriinntaket eller begynne å trene.

Det er så enkelt å være bastant og vite årsaken til overvekt når man ikke har prøvd det sjøl. Når man uke etter uke, måned etter måned går på 1300 kalorier dagen, trimmer, følger anbefalinger om mye fiber, grove brød osv, men likevel ikke går ned, da skjønner man at regnestykket ikke alltid stemmer. Da er det ekstra vondt å få slengt etter seg at det "er bare å trimme mer og spise mindre". Hvor lite skal man egentlig spise? Hvor mye skal man egentlig trimme?

Det er heller ikke sånn at en og annen sjelden gang skyldes det sykdom.

Overvekten skyldes at vi spiser feil type mat. Jeg som er blodtype A har alltid spist grovt brød til tre av dagens måltider. Jeg har spist youghurt og ost, fisk og kjøtt. Så følger jeg retningslinjene i boken om blodtypedietten og kutter ut hvete, melk og kjøtt. DA løsna det. Så det skyldtes likevel ikke for mye mat og for lite trim, for jeg spiser mer nå og går ned i vekt. Jeg var heller ikke en av de som hadde stoffskifteproblemer.

Skulle ønske de som gir råd de tror er gode kunne oppleve dette selv på kroppen. For det er sånn med høyt utdannede eksperter som f.eks. leger, de tror kun det de har lært om på studiet. Min lege sa at jeg måtte spise mye pasta for å gå ned i vekt!! Det er vel 40 år siden den legen studerte.

Men det er klart, det er så mye enklere å være ekspert på andres problemer enn sine egne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ebbamor

    23

  • Gullii

    4

  • citygirl

    3

  • Ugga Bugga

    2

Mest aktive i denne tråden

Mary Poppins

Det er så enkelt å være bastant og vite årsaken til overvekt når man ikke har prøvd det sjøl. Når man uke etter uke, måned etter måned går på 1300 kalorier dagen, trimmer, følger anbefalinger om mye fiber, grove brød osv, men likevel ikke går ned, da skjønner man at regnestykket ikke alltid stemmer. Da er det ekstra vondt å få slengt etter seg at det "er bare å trimme mer og spise mindre". Hvor lite skal man egentlig spise? Hvor mye skal man egentlig trimme?

Det er heller ikke sånn at en og annen sjelden gang skyldes det sykdom.

Overvekten skyldes at vi spiser feil type mat. Jeg som er blodtype A har alltid spist grovt brød til tre av dagens måltider. Jeg har spist youghurt og ost, fisk og kjøtt. Så følger jeg retningslinjene i boken om blodtypedietten og kutter ut hvete, melk og kjøtt. DA løsna det. Så det skyldtes likevel ikke for mye mat og for lite trim, for jeg spiser mer nå og går ned i vekt. Jeg var heller ikke en av de som hadde stoffskifteproblemer.

Skulle ønske de som gir råd de tror er gode kunne oppleve dette selv på kroppen. For det er sånn med høyt utdannede eksperter som f.eks. leger, de tror kun det de har lært om på studiet. Min lege sa at jeg måtte spise mye pasta for å gå ned i vekt!! Det er vel 40 år siden den legen studerte.

Men det er klart, det er så mye enklere å være ekspert på andres problemer enn sine egne.

Av ren nysjerrighet, hva spiser du hvis du ikke kan spise melkeprodukter, ikke hvete og ikke kjøtt? Kun fisk og grønnsaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blodtypediett

Av ren nysjerrighet, hva spiser du hvis du ikke kan spise melkeprodukter, ikke hvete og ikke kjøtt? Kun fisk og grønnsaker?

Fisk, grønnsaker, frukt, rugbrød, riskaker, ryvita knekkebrød, egg, bønner, linser, bær osv. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Fisk, grønnsaker, frukt, rugbrød, riskaker, ryvita knekkebrød, egg, bønner, linser, bær osv. osv.

Uff det hørtes kjedelig ut. Men hver sin lyst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette skråsikre svaret ditt er faglig tungt basert, selvfølgelig???

Du er ufaglært og helt på jordet her, beklager.

Det finnes MANGE sykdommer som kan gi overvekt - i tillegg mange medisiner som har dette som en bivirkning.

Dog - for de aller fleste - skyldes overvekt et manglende samsvar mellom mengde mat inn og mengde energi forbrent. Med andre ord, man putter inn mer energi enn det man bruker opp til fysisk aktivitet.

Ja, for de fleste av oss er det faktisk så enkelt.

De fleste som er overvektige få i seg mer enn de forbrenner.

Så de har to valg. Øke forbrenningen eller redusere inntaket. Og her tror jeg det er en del som bommer. Man sier at man ikke kan redusere inntaket fordi dette allerede er så veldig lavt. OK - da må man øke forbrenningen. Men ikke nødvendigvis trene mer. (Neida, jeg undervurderer ikke trening:-)

Man kan lære opp kroppen til å forbrenne mer. Om man spiser mange små måltider så går kroppen på full fart hele dagen, og forbrenningen er på topp hele tiden.

Noen dropper jo også frokost, og lar kroppen gå på tomgang noen ekstra timer i stedet for å sette den i gang med en gang.

Om man spiser veldig lite så så blir kroppen "redd" for å ikke få nok mat, og begynner å spare. Da blir forbrenningen lav. I tillegg er kroppen så smart at den reduserer muskelmengden. Det er jo musklene som bruker mye av energien, og når man ikke får nok energi hver dag så er det logisk å kvitte seg med en del musker. Resultatet er at man i framtiden forbrenner enda mindre.

Og selvsakt er det jo viktig med et sunt kosthold slik at kroppen fungerer optimalt.

Dette har jeg fortalt gubben i mange år, og i år har han endelig testet det. Fra å spise maks to måltider om dagen så spiser han nå matpakka i mange små omganger. Han spiser en dobbelt så stor matpakke nå (og med samme type brød/pålegg som før) og har likevel gått ned 5 kilo i løpet av våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...