Gå til innhold

De fleste kunne tenkt seg å være hjemme


Gjest tid til barna

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 316
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    92

  • morsan

    11

  • Katt-ja

    9

  • Holmes

    8

Mest aktive i denne tråden

Gjest verinoca

Har ikke lest linken din, men kunne aldri tenke meg å gå hjemme på heltid. Jeg har også en deltidsstilling (pga kronisk sykdom), men har også gått hjemme i permisjon med ungene. Det var til å fly på veggen av. Jeg må ha voksenkontakt og egne arbeidsoppgaver i tillegg, går i frø av å være husmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg tenker med grøss på hva hadde skjedd med meg hvis jeg ikke hadde vært yrkesaktiv og hatt god utdannelse da jeg ble skilt. I tillegg har jeg utdannet meg videre etter skilsmisssen.

Jeg hadde aldri noen drømmer om å være hjemme og misunte ikke dem som var det. Pleier ikke å se ned på noen, men jeg har syntes synd på mange som deg når det kommer til skilsmisse. Hvor står dere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Å ha en hjemmearbeidende mens man har barn, gjør godt for hele familien.

Familien har ferdig middag hver dag. Alle klærne vaskes og brettes mens barn og ektefelle er på jobb/skole. All husarbeid er unnagjort til ettermiddagen, når alle kan ha fri sammen- og evt kun fokusere på å bidra i lekselesing og barnas fritidssysler.

Mer tid til sosialt samvær med andre - og til turer/kino/kultur-opplevelser.

En hjemmearbeidende voksen pr familie er toppers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Har ikke lest linken din, men kunne aldri tenke meg å gå hjemme på heltid. Jeg har også en deltidsstilling (pga kronisk sykdom), men har også gått hjemme i permisjon med ungene. Det var til å fly på veggen av. Jeg må ha voksenkontakt og egne arbeidsoppgaver i tillegg, går i frø av å være husmor.

Jeg hadde ingen problemer med å engasjere meg i det ene og det andre da jeg var hjemme i korte perioder, men voksenkontakt var vanskelig å være uten. For 22 år siden gikk jeg på datakurs engang i uken da jeg hadde svangerskapspermisjon. Dette for å komme meg ut noen få timer og for å bli kjent med data. Det skapte reaksjoner rundt meg, og mange -spesielt kvinner- lurte på hva jeg skulle egentlig med dette. Jeg trenger ikke å forklare hvor nyttig dette var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Å ha en hjemmearbeidende mens man har barn, gjør godt for hele familien.

Familien har ferdig middag hver dag. Alle klærne vaskes og brettes mens barn og ektefelle er på jobb/skole. All husarbeid er unnagjort til ettermiddagen, når alle kan ha fri sammen- og evt kun fokusere på å bidra i lekselesing og barnas fritidssysler.

Mer tid til sosialt samvær med andre - og til turer/kino/kultur-opplevelser.

En hjemmearbeidende voksen pr familie er toppers.

Ja jeg kunne godt tenkt meg en kone når jeg leser det innlegget ditt.

Et alternativ er å betale for hushjelp. Da får du mer tid til det ene og det andre, og det er billigere enn at en voksen er hjemme på heltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

Ja jeg kunne godt tenkt meg en kone når jeg leser det innlegget ditt.

Et alternativ er å betale for hushjelp. Da får du mer tid til det ene og det andre, og det er billigere enn at en voksen er hjemme på heltid.

Hushjelp erstatter ikke gleden små barn føler ved å komme hjem til hus hvor en forelder allerede er hjemme.

Ja, kone er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha en hjemmearbeidende mens man har barn, gjør godt for hele familien.

Familien har ferdig middag hver dag. Alle klærne vaskes og brettes mens barn og ektefelle er på jobb/skole. All husarbeid er unnagjort til ettermiddagen, når alle kan ha fri sammen- og evt kun fokusere på å bidra i lekselesing og barnas fritidssysler.

Mer tid til sosialt samvær med andre - og til turer/kino/kultur-opplevelser.

En hjemmearbeidende voksen pr familie er toppers.

Hør hør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skeptisk til denne undersøkelsen av følgende grunner:

1. Mange mennesker later som om de ønsker noe de føler er "riktig" eller "korrekt". For eksempel later vi alle sammen som om vi ønsker jevn ressursfordeling i verden, men vi begrenser ikke forbruket for å få dette til. Jeg tror en del kvinner vokser opp i troen på at de skal ha et ønske om å gi omsorg og at dette burde være deres fremste mål med livet. Da passer det seg best å si at man skulle ønske man var en mamma som alltid var tilstede.

2. Mange kvinner har ikke forsøkt hjemmeværende-tilværelsen utover ett år eller to med spedbarn. Jeg tror det finnes et visst antall som forskjønner hvordan den faktiske opplevelsen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Hushjelp erstatter ikke gleden små barn føler ved å komme hjem til hus hvor en forelder allerede er hjemme.

Ja, kone er greit.

Jaså gleden som små barn føler når de kommer hjem til mor. Jeg trodde det var vanlig at foreldrene hentet sine små barn som da føler glede når foreldrene henter dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg er skeptisk til denne undersøkelsen av følgende grunner:

1. Mange mennesker later som om de ønsker noe de føler er "riktig" eller "korrekt". For eksempel later vi alle sammen som om vi ønsker jevn ressursfordeling i verden, men vi begrenser ikke forbruket for å få dette til. Jeg tror en del kvinner vokser opp i troen på at de skal ha et ønske om å gi omsorg og at dette burde være deres fremste mål med livet. Da passer det seg best å si at man skulle ønske man var en mamma som alltid var tilstede.

2. Mange kvinner har ikke forsøkt hjemmeværende-tilværelsen utover ett år eller to med spedbarn. Jeg tror det finnes et visst antall som forskjønner hvordan den faktiske opplevelsen er.

Bra innlegg.

Det er helt riktig at det er in nå hos unge kvinner å si at de ønsker seg å være hjemme, men dessverre så kan de ikke. Slik skal gode mødre si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Jaså gleden som små barn føler når de kommer hjem til mor. Jeg trodde det var vanlig at foreldrene hentet sine små barn som da føler glede når foreldrene henter dem.

Jovisst.

Men unger som går hjem fra skolen selv, trenger ikke hentes. Har du hørt mange av dem klage dersom det er en forelder hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kanskje det eller så er vel de fleste glad for å kunne jobbe og bidra og ha "noe" å gjøre utenfor hjemmet, sånn tenker iallefall jeg. Jeg vil jobbe men kunne godt tenke meg å jobbe kortere dager for det blir selvsagt stress innimellom med tre barn som skal hit og dit og vi som skal hit og dit. Men alternativet er jo ikke å være hjemmeværende på heltid! Det går an å kombinere jobb, barn og hjem. Alle får gjøre som de vil for meg men jeg tror ikke på at barn med hjemmeværende foreldre(les: mor) har en tryggere eller bedre barndom enn barn med utearbeidende foreldre(les:mor). Jeg tror alle trenger impulser utenfra og at det er sundt å ikke hele barndommen bli møtt av en bollebakende mor som alltid er parat til å bistå ifht hva enn det skulle være, unger må få prøve litt selv, være litt alene hjemme, smøre egen matpakke, ordne opp litt selv. Dette skriver jeg fordi de damene jeg kjenner som er hjemmeværende alltid er parate til å "please" ungene med alt og DET ER IKKE SUNDT TROR JEG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

Ja kanskje det eller så er vel de fleste glad for å kunne jobbe og bidra og ha "noe" å gjøre utenfor hjemmet, sånn tenker iallefall jeg. Jeg vil jobbe men kunne godt tenke meg å jobbe kortere dager for det blir selvsagt stress innimellom med tre barn som skal hit og dit og vi som skal hit og dit. Men alternativet er jo ikke å være hjemmeværende på heltid! Det går an å kombinere jobb, barn og hjem. Alle får gjøre som de vil for meg men jeg tror ikke på at barn med hjemmeværende foreldre(les: mor) har en tryggere eller bedre barndom enn barn med utearbeidende foreldre(les:mor). Jeg tror alle trenger impulser utenfra og at det er sundt å ikke hele barndommen bli møtt av en bollebakende mor som alltid er parat til å bistå ifht hva enn det skulle være, unger må få prøve litt selv, være litt alene hjemme, smøre egen matpakke, ordne opp litt selv. Dette skriver jeg fordi de damene jeg kjenner som er hjemmeværende alltid er parate til å "please" ungene med alt og DET ER IKKE SUNDT TROR JEG!

Takk og pris at for at det ble folk av de ungene som vokste opp med hjemmeværende mødre på 50-60-70-tallet... (ja, dersom det ikke er sunt med hjemmeværende mødre altså...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha en hjemmearbeidende mens man har barn, gjør godt for hele familien.

Familien har ferdig middag hver dag. Alle klærne vaskes og brettes mens barn og ektefelle er på jobb/skole. All husarbeid er unnagjort til ettermiddagen, når alle kan ha fri sammen- og evt kun fokusere på å bidra i lekselesing og barnas fritidssysler.

Mer tid til sosialt samvær med andre - og til turer/kino/kultur-opplevelser.

En hjemmearbeidende voksen pr familie er toppers.

Hvorfor skal alt være "klart" til mann og barn kommer hjem?? Hva lærer ungene av det da? At mor ordner alt? Jeg synes derimot at alle kan bidra litt hver jeg både med bretting av tøy, laging av mat og det er jo også en måte å være sammen på og vasking og rydding er jo like kjedelig for alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Hvorfor skal alt være "klart" til mann og barn kommer hjem?? Hva lærer ungene av det da? At mor ordner alt? Jeg synes derimot at alle kan bidra litt hver jeg både med bretting av tøy, laging av mat og det er jo også en måte å være sammen på og vasking og rydding er jo like kjedelig for alle!

''Hvorfor skal alt være "klart" til mann og barn kommer hjem?? '' Skrev jeg "mann"? ;-) Jeg likte godt å være på jobb, og komme hjem til mann og barn og ryddig hus...

unger kommer hjem før utearbeidende ektefelle, og kan lære av hjemmearbeidende forelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og pris at for at det ble folk av de ungene som vokste opp med hjemmeværende mødre på 50-60-70-tallet... (ja, dersom det ikke er sunt med hjemmeværende mødre altså...)

Poenget er vel ikke hva som er "sunt" og hva som ikke er "sunt", men hva som er sunt og mindre sunt. På sikt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jovisst.

Men unger som går hjem fra skolen selv, trenger ikke hentes. Har du hørt mange av dem klage dersom det er en forelder hjemme?

For barna er dt sikkert herlig med hjemmearbeidene forldre og få alt servert på sølvfat men er det nødvendig og er dt så sundt?? dt tror ikke jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok sikkert at enkelte er misunnelige og godt kunne tenke seg å gå hjemme selv. Jeg er ikke av dem. Jeg tror jeg hadde tørna hvis livet kun skulle bestå av matlaging, husvask og unger. Jeg trenger mer enn det for å trives. Jeg trenger utfordringer, og jeg trenger å oppleve noe utenom familien, jeg trenger å ha et voksenliv. Jeg har fortsatt plenty av drømmer og ambisjoner. Jeg vet ikke hvordan det er for andre, men jeg tror det er bedre for sønnen min å ha en mor som er helt og fullt tilstede på kvelder og ettermiddager enn å ha en sliten, lei og understimulert mor der hele tiden.

Jeg tror ikke på at de fleste ville velge å gå hjemme hvis de kunne. Kvinner av i dag har behov for noe mer, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Poenget er vel ikke hva som er "sunt" og hva som ikke er "sunt", men hva som er sunt og mindre sunt. På sikt.

Med vennlig hilsen

Mener du det er usunt- på sikt- å vokse opp i et hjem med en hjemmearbeidende forelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...