Gå til innhold

Fylt ut skjema under tvang


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Madelenemie

Synes ikke Madelenmie høres hysterisk ut, hun tar sitt barn på alvor. Det er en mors oppgave å høre på sitt barn, ikke dysse ned følelsene til barnet. Ikke si at barnet oppfatter ting feil, en bør møte barn der de er. Ellers kan barnet lett føle seg "tråkket på", og overkjørt av de voksenes verden.

Hei!

Du har helt rett!

Og du banner og jeg liker det og ja...noen ganger er det på sin plass, selv om jeg aldri tror jeg vil få det til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 213
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    82

  • PieLill

    32

  • frosken

    12

  • nitty-gritty

    5

Gjest anime

Hei!

Takk for at du forstår hva dette handler om og takk for at du har det sinne jeg skulle ønske jeg hadde.

Jeg skrev en kort og saklig mail nå, der jeg forklarte at det vil komme i brevform og mer formelt en lengre redegjørelse for det som har skjedd.

At vi ønsker skjemaet slettet, da hun ble presset til det og prøvde å motsette seg det, samt få kontakt med meg... dessverre var jeg opptatt.

Jeg skrev ikke så langt. Jeg tar det i et brev, da blir det mer reellt og kan legges inn i den øvrige journalen.

Fordi min datter er ganske som meg på dette med å forklare ganske nøyaktig hva som skjer, samt ganske rolig som person, så tror jeg at det har skjedd noe feil i dag. Hun har blitt presset, jeg ser det på forsøkene hennes på å få kontakt med meg, det stusset jeg på, jeg tenkte, "men hun har jo psykolog time?"

Det er egentlig ikke noen stor krise, jeg bad BUP skrive ferdig rapportene vi trenger for noen søknader, de skulle vært ferdig egentlig, samt jeg har allerede kontakt med noen som har bedre og mer riktig kompetanse på asperger syndrom.

Jeg ble nok bare fortvilt og lei meg, også fordi de sa de hadde en kompetanse de ikke har... i dag hadde psykologen sagt feks at aspergere liker ikke å være sosiale....

Det er veldig feil! Vi liker det, vi blir bare slitne.

Det er ett av maange eks jeg kunne ta.

Nå tar bare ting mere tid, men med testresultatene fra tidligere utredninger skal jeg jobbe meg systematisk gjennom dette og skrive en utfyllende egenopplevelse, som fagpersoner med bedre kompetanse kan se på.

Jeg er opprørt i kveld, for jeg har aldri sett mitt barn så dypt fortvilt, på en måte jeg gjenkjenner fordi er så opptatt av at sannheten må frem, og den kom ikke frem som hun sier når psykologen sa, men kryss der da, da krysser du der.

Hun ble så stresset og fortvilt at hun krysset, jeg kjenner meg igjen. men så kommer sorgen og fortvilelsen.

Takk for at du bannet :-) ja det var litt godt å lese, det er sånne sinnaord og sinnafølelser som sjelden kommer ut av meg, derfor er det ikke lett å se og forstå når vi er opprørt.

Bra jobba at du skrev en kort og saklig mail, du er jo så flink til å skrive og å formulere deg. Er sikker på at du får frem det som er riktig å få frem, og det er bra at du tar din datters opplevelse på alvor. Godt for henne å vite at du støtter henne, og at du ordner opp.

Ja, jeg forstår. Har en meget bitter voksen asbergersønn, han møtte på folk i systemet og BUP uten kompetanse. Han snakker om det fremdeles, alt som var feil og måten de overkjørte han på. Skulle ønske jeg kunne gjort mer i hans oppvekst, men vi var prisgitt "hjelpefolkene" rundt oss. Kan ikke velge og vrake, så mitt råd er "hør på barnet ditt, ta henne på alvor og vær der når hun trenger det".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

berreundrar

''Jeg vet hun ble tvunget!''

Nei, det du vet er at hun opplevde det som tvang. Dette er selvfølgelig noe som er viktig å gi tilbakemelding til psykologen om, men det kan godt hende at situasjonen var med på å gi psykologen bedre innsikt i hvordan jenta sliter.

Jeg synes du har helt feil fokus nå.

Uansett hva denne psykologens intensjoner var, så er det ikke greit at han i det hele tatt ber barnet om å fylle ut et skjema uten foreldrenes samtykke. Vi aner jo ikke hva slags skjema dette var... Her mistenker jeg dårlig kommunikasjon mellom foreldre og psykolog. Jeg mener at en psykolog må si ifra til foreldrene hvilken behandlingsplan han har for barnet, og fortelle at han vil at barnet skal fylle ut et skjema, hva det er for slags skjema, og hvorfor det skal fylles ut.

Hadde foreldrene visst dette på forhånd, kunne de forberedt barnet på at dette kom til å skje (fylle ut et skjema), berolige det og forklare hvorfor. Således hadde både jenta og Madelenemie unngått å bli så opprørte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Man skal alltid ta sitt barn på alvor, men man skal berolige det og si at det sikkert ikke har skjedd noe alvorlig - men at man sjekker det opp neste dag. Har ikke inntrykk av at det var helt sånn det skjedde...

For all del - madelenemie er en fin mamma:) Men jeg tror det er viktig at vi her inne også hausser opp situasjonen når det helt klart er mye som er uavklart her...

Hei!

Det var rolig jeg var og rolig jeg er, men dysse ned... det blir feil.

Det er å dysse ned som gjør at barn dør og blir utsatt for overgrep, voksne har en ting å lære av meg og mennesker som banner:

Ta barn på alvor!

I vertfall har jeg mye å lære dere for en gangs skyld! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anime

Man skal alltid ta sitt barn på alvor, men man skal berolige det og si at det sikkert ikke har skjedd noe alvorlig - men at man sjekker det opp neste dag. Har ikke inntrykk av at det var helt sånn det skjedde...

For all del - madelenemie er en fin mamma:) Men jeg tror det er viktig at vi her inne også hausser opp situasjonen når det helt klart er mye som er uavklart her...

Synes hun takler det på en fin måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Enkelte behandlere har ikke intensjoner i det hele tatt, dette er dine tanker frosken og du vet ikke hvordan behandleren tenkte. Mener det er rett av Madelenemie å ta sitt barn på alvor, møte henne der hun er. Så får hun heller ta samtalen med BUP i morgen, for å høre deres versjon. Det er viktig å høre på barna.

Hei!

Takk for at du forstår.

Og jeg er helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest anime

Hei!

Og hun har ikke blitt hørt en gang siden hun kom i følge henne selv.

De er bare opptatt av at hun ikke har asperger syndrom fordi hun liker å være sosial. Ja hun liker det og er med venner ca 1 gang pr måned, før toppen en gang pr uke eller en gang annen hver uke, det er jo ikke spesielt mye, slik jeg har forstått foreldre her inne.

Samt å øve fiolin 4 timer pr dag er heller litt sært.

Jeg har lagt hele mitt liv, mitt hjerte og mitt kjæreste i deres hender, det "de" gjorde i dag sjokkerte og overrasket meg, unansett oppfattelse et barn som oppløst i tårer forsøker å kontakte sin far og sin mot for føler seg presset, ja.. det sier egentlig ganske mye, i vertfall at her skjedde det noe feil!

Du kjenner ditt barn, ikke folk her inne. Du har gjort det riktige for ditt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

berreundrar

At hun føler seg krenket kan også ha med foreldrenes reaksjoner å gjøre, så jeg tror det er lurt å ta det litt rolig og finne ut hva eksakt som har skjedd her før man skriker "ulv, ulv"....

Husk at foreldrene som regel kjenner sitt eget barn best av alle!

Madelenemie vet når barnet er blitt alvorlig krenket eller ikke. Det skjønner hun jo fort når hun ser og opplever barnets reaksjoner og hører dets historie.

Å tvinge et barn til å fylle ut et skjema uten at foreldrene vet om det, er uetisk. Sikkert helt ulovlig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anime

Hei!

Du har helt rett!

Og du banner og jeg liker det og ja...noen ganger er det på sin plass, selv om jeg aldri tror jeg vil få det til :-)

Ja, jeg banner og kjenner jeg blir sint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

''Det er barn det er snakk om her, barn har også rett til å bli respektert!''

Barn har så avgjort rett til å bli respektert. Men vi kan alle føle oss krenket uten at motparten har ment å krenke. Det er viktig å forsøke å se hva den andre har hatt som intensjon med sin handling og ikke utelukkende fokusere på egen opplevelse av situasjonen.

I en behandlingssituasjon vil de fleste fra tid til annen oppleve vanskelige episoder. Noen ganger skyldes dette uvett hos behandleren, men ofte skyldes det primært pasientens sårbarhet. I stedet for utelukkende å være opptatt av at jenta mislikte det som skjedde i dag, tror jeg det vil være vesentlig mer konstruktivt å se på situasjonen som noe som kanskje fortalte behandleren om jentas vansker og som dermed kan være med på å gjøre behandleren bedre i stand til å forstå jenta i fremtiden.

Jeg tror man med omtrent hundre prosents sikkerhet kan gå ut fra at behandler ikke hadde dårlige intensjoner med å be jenta fylle ut skjemaet.

Hei!

Jeg tviler ikke på intensjonen til psykologen!

Jeg tviler sterkt på kompetansen, etter både å ha hørt om at.

1) aspergere liker ikke å være sosiale.

2) din mor kan ikke ha asperger syndrom

3) osv... mange flere ting som forteller meg at her fins ingen reell kompetanse på høytfungerdne autisme, men kun på prototypene av gutter.

OG feministen i meg har våknet Frosken :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anime

Hei!

Takk for at du forstår.

Og jeg er helt enig.

Skulle bare mangle, masse lykke til Madelenmie :)

Håper ditt barn får mennesker rundt seg med kompetanse på asberger, det er sååå feil at barn skal lide pga for lite kompetanse hos voksne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

berreundrar

Enkelte behandlere har ikke intensjoner i det hele tatt, dette er dine tanker frosken og du vet ikke hvordan behandleren tenkte. Mener det er rett av Madelenemie å ta sitt barn på alvor, møte henne der hun er. Så får hun heller ta samtalen med BUP i morgen, for å høre deres versjon. Det er viktig å høre på barna.

Helt enig med deg, anime. Alt du har skrevet i denne tråden støtter jeg deg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

Bra jobba at du skrev en kort og saklig mail, du er jo så flink til å skrive og å formulere deg. Er sikker på at du får frem det som er riktig å få frem, og det er bra at du tar din datters opplevelse på alvor. Godt for henne å vite at du støtter henne, og at du ordner opp.

Ja, jeg forstår. Har en meget bitter voksen asbergersønn, han møtte på folk i systemet og BUP uten kompetanse. Han snakker om det fremdeles, alt som var feil og måten de overkjørte han på. Skulle ønske jeg kunne gjort mer i hans oppvekst, men vi var prisgitt "hjelpefolkene" rundt oss. Kan ikke velge og vrake, så mitt råd er "hør på barnet ditt, ta henne på alvor og vær der når hun trenger det".

Hei!

Takk!

Jeg tror nettopp at dette kan brenne seg fast i min datter som en svært negativ erfaring.

Jeg har ikke sagt til min psykiater det de først sa nemlig dette:

"din mor kan ikke ha asperger syndrom"

Ja jeg ble jo litt glad, men så tenkte jeg, "det burde de jo ikke si til et barn", ja og jeg har ikke fått tid å fortelle min psykiater alt, hun reiser til Kina i morgen, men jeg skal fortelle henne, ja for det er litt morsomt, både at jeg endelig virker så upåfallende og fordi 2 psykiater kaller meg skoleeksempel :-)

Men på BUP ser de mine øredobber, mine fine klær og min veltalenhet, (det er noe jeg tror/mistenker, jeg har hørt andre aspergere si det :-) men det er både oxytocin og økt trygghet som har gjort det. Jeg har likevel like mye autisme som da jeg var liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Uansett hva denne psykologens intensjoner var, så er det ikke greit at han i det hele tatt ber barnet om å fylle ut et skjema uten foreldrenes samtykke. Vi aner jo ikke hva slags skjema dette var... Her mistenker jeg dårlig kommunikasjon mellom foreldre og psykolog. Jeg mener at en psykolog må si ifra til foreldrene hvilken behandlingsplan han har for barnet, og fortelle at han vil at barnet skal fylle ut et skjema, hva det er for slags skjema, og hvorfor det skal fylles ut.

Hadde foreldrene visst dette på forhånd, kunne de forberedt barnet på at dette kom til å skje (fylle ut et skjema), berolige det og forklare hvorfor. Således hadde både jenta og Madelenemie unngått å bli så opprørte.

Hei!

'' Jeg mener at en psykolog må si ifra til foreldrene hvilken behandlingsplan han har for barnet, og fortelle at han vil at barnet skal fylle ut et skjema, hva det er for slags skjema, og hvorfor det skal fylles ut.

''

Ja det er noe her jeg stiller meg undrende til, i tillegg pleier ikke min datter være på denne måten opprørt, sende meg 5 sms på rad samt sin far 5 sms, det er tydelig på dette bare at hun har vært fortvilt.

Hun er redd i kveld og jeg har aldri sette henne slik, jeg har ingen grunn til å tvile på at det har skjedd, både noe feil og kritikkverdig, men det får vi ta i brevsform med stor grundighet og nok detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva denne psykologens intensjoner var, så er det ikke greit at han i det hele tatt ber barnet om å fylle ut et skjema uten foreldrenes samtykke. Vi aner jo ikke hva slags skjema dette var... Her mistenker jeg dårlig kommunikasjon mellom foreldre og psykolog. Jeg mener at en psykolog må si ifra til foreldrene hvilken behandlingsplan han har for barnet, og fortelle at han vil at barnet skal fylle ut et skjema, hva det er for slags skjema, og hvorfor det skal fylles ut.

Hadde foreldrene visst dette på forhånd, kunne de forberedt barnet på at dette kom til å skje (fylle ut et skjema), berolige det og forklare hvorfor. Således hadde både jenta og Madelenemie unngått å bli så opprørte.

''Jeg mener at en psykolog må si ifra til foreldrene hvilken behandlingsplan han har for barnet, og fortelle at han vil at barnet skal fylle ut et skjema, hva det er for slags skjema, og hvorfor det skal fylles ut.

''

Det kommer an på barnets alder og intensjonen med skjemaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Husk at foreldrene som regel kjenner sitt eget barn best av alle!

Madelenemie vet når barnet er blitt alvorlig krenket eller ikke. Det skjønner hun jo fort når hun ser og opplever barnets reaksjoner og hører dets historie.

Å tvinge et barn til å fylle ut et skjema uten at foreldrene vet om det, er uetisk. Sikkert helt ulovlig også.

Hei!

Ja det er det jeg mener også!

Mitt barn har sendt 5 sms til meg og sin far, og han stusset også på dette, men også han satt opptatt.

Hadde min datter vært dramatisk av seg, men hun er veldig rolig alltid. Jeg forholder meg også ganske rolig til dette utad, men jeg kjenner jo på en indre fortvilelse og ikke minst mange spørsmål: Hva har egentlig skjedd?

Men i morgen kl 14.00 møter jeg så da får jeg vitre mer, takk for hjelpen og støtten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Du kjenner ditt barn, ikke folk her inne. Du har gjort det riktige for ditt barn.

Hei!

Takk det tror jeg også!

Men det betyr mye at noen tror en og forstår og skjønner.

Takk for det du delte også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...