Gå til innhold

Fylt ut skjema under tvang


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Gjest anime

Hei!

Takk!

Jeg tror nettopp at dette kan brenne seg fast i min datter som en svært negativ erfaring.

Jeg har ikke sagt til min psykiater det de først sa nemlig dette:

"din mor kan ikke ha asperger syndrom"

Ja jeg ble jo litt glad, men så tenkte jeg, "det burde de jo ikke si til et barn", ja og jeg har ikke fått tid å fortelle min psykiater alt, hun reiser til Kina i morgen, men jeg skal fortelle henne, ja for det er litt morsomt, både at jeg endelig virker så upåfallende og fordi 2 psykiater kaller meg skoleeksempel :-)

Men på BUP ser de mine øredobber, mine fine klær og min veltalenhet, (det er noe jeg tror/mistenker, jeg har hørt andre aspergere si det :-) men det er både oxytocin og økt trygghet som har gjort det. Jeg har likevel like mye autisme som da jeg var liten.

''Jeg har ikke sagt til min psykiater det de først sa nemlig dette: "din mor kan ikke ha asperger syndrom"''

Det sier jo sitt om dem da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 213
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    82

  • PieLill

    32

  • frosken

    12

  • nitty-gritty

    5

Gjest togli

Hei!

Hm jeg er da helt rolig med min datter.

Jeg vet ikke om jeg hvor hysterisk genet mitt sitter, det er i såfall recessivt-

Det er det viktigste! Glad for å høre at du er helt rolig og beroliger din datter med at dette ikke er noe farlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

At hun føler seg krenket kan også ha med foreldrenes reaksjoner å gjøre, så jeg tror det er lurt å ta det litt rolig og finne ut hva eksakt som har skjedd her før man skriker "ulv, ulv"....

''At hun føler seg krenket kan også ha med foreldrenes reaksjoner å gjøre''

Det er jeg ikke så sikker på i dette tilfellet. Jeg tror Madelenemie har oppfattet det helt korrekt. Aspergere er nøyaktige og da ble hun selvsagt opprørt over og måtte krysse av på noe som ikke var korrekt. Tror jeg hadde følt det på samme måte faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

''Jeg mener at en psykolog må si ifra til foreldrene hvilken behandlingsplan han har for barnet, og fortelle at han vil at barnet skal fylle ut et skjema, hva det er for slags skjema, og hvorfor det skal fylles ut.

''

Det kommer an på barnets alder og intensjonen med skjemaet.

Hei!

Du vet alder og nettopp derfor er det feil!

Siden veldig ærlig og nøyaktig, er feil noe som opprører oss aspergere på en annen måte enn andre for veldig detaljfokuserte.

Men på mange måter forstår jeg nå at kompetansen jeg etterspurte ikke er der, feks at psykologen feilaktig mener at aspergere ikke liker å være sosiale, det er altså en feiloppfatning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hei!

Det var rolig jeg var og rolig jeg er, men dysse ned... det blir feil.

Det er å dysse ned som gjør at barn dør og blir utsatt for overgrep, voksne har en ting å lære av meg og mennesker som banner:

Ta barn på alvor!

I vertfall har jeg mye å lære dere for en gangs skyld! :-)

Jeg tar alltid barn på alvor, men jeg viser ikke alltid barna mine følelser dersom jeg mener følelsene mine kan skremme dem ;) Det er akkurat der jeg mener man skal være forsiktig - og her må man altså "lyve" litt for å beskytte barnet slik at det føler seg trygg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

''Jeg har ikke sagt til min psykiater det de først sa nemlig dette: "din mor kan ikke ha asperger syndrom"''

Det sier jo sitt om dem da.

Hei!

Ja ikke sant?

Da jeg tok det opp sa de " ikke heng deg opp i det" også flere forklaringer, jeg hørte på dem, og tenkte at jeg ikke skulle henge meg opp i det, da det var hyggelig ment som psykologen sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Synes hun takler det på en fin måte :)

Det kunne vi ikke vite ut fra hovedinnlegget som bar preg av stress og redsel ;) Hun sier selv at hun ikke har vist sitt barn denne redselen og dette stresset, og da kan vi sikkert anta at det stemmer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Det er det viktigste! Glad for å høre at du er helt rolig og beroliger din datter med at dette ikke er noe farlig :)

Hei!

Takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Husk at foreldrene som regel kjenner sitt eget barn best av alle!

Madelenemie vet når barnet er blitt alvorlig krenket eller ikke. Det skjønner hun jo fort når hun ser og opplever barnets reaksjoner og hører dets historie.

Å tvinge et barn til å fylle ut et skjema uten at foreldrene vet om det, er uetisk. Sikkert helt ulovlig også.

Det er ikke det som er poenget mitt! Poenget er at man ikke skal overføre sin redsel til sitt eget barn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''At hun føler seg krenket kan også ha med foreldrenes reaksjoner å gjøre''

Det er jeg ikke så sikker på i dette tilfellet. Jeg tror Madelenemie har oppfattet det helt korrekt. Aspergere er nøyaktige og da ble hun selvsagt opprørt over og måtte krysse av på noe som ikke var korrekt. Tror jeg hadde følt det på samme måte faktisk.

Det er mulig du har rett i det. Mitt poeng var dog å få fram at man skal være forsiktig med å hausse opp en situasjon slik at barnet føler seg mer utrygg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Min datter vet bare at jeg skal hjelpe henne og at hun ikke skal måtte snakke med en psykolog som ikke hører.

Og det mener jeg!

Det andre jeg skriver her, vet hun ikke om :-)

Jeg er fortvilt, men fortvilelsen kom ikke frem i mailen nå, den innehold bare noen korte fakta fra dagen og at jeg kommer som avtalt i morgen, men selvsagt at hun har det dårlig etter samtalen med psykologen i dag, samt at jeg vil skrive en redegjørelse i brevsform.

Nå er jeg trist, sliten og lei meg, jeg lengter etter å få gå på rommet mitt og frustrere ut!

"Det andre jeg skriver her, vet hun ikke om :-)"

Det der opplever jeg og hvis jeg blåser ut her inne.. folk som på ramme alvor tror at jeg løper rundt med hodet under armen og gauler i RL pga måten jeg skriver på. Og så begynner de å kakle som om jeg var tre år om helt selvfølgelige ting.. DOL på sitt beste.

Enig med deg og anime i saken! Lykke til i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

''At hun føler seg krenket kan også ha med foreldrenes reaksjoner å gjøre''

Det er jeg ikke så sikker på i dette tilfellet. Jeg tror Madelenemie har oppfattet det helt korrekt. Aspergere er nøyaktige og da ble hun selvsagt opprørt over og måtte krysse av på noe som ikke var korrekt. Tror jeg hadde følt det på samme måte faktisk.

Hei!

Takk for at du både forstår meg, nøyaktigheten, min datter og detaljopptattheten, samt at feil og unøyaktigheter opprører oss, så veldig.

Og at mange føler det nokså likt ofte, asperger eller ikke, vi vil at det skal bli riktig, vi vil føle at vi blir hørt, forstått og sett, og de siste ukene har det vært nettopp min datters klage-.

Jeg har til og med sagt, "men hun har et godt hjerte og vil hjelpe, hun (psykologen) kan ikke alt, men hun kan lære og hun vil hjelpe. " min datter har klagd på dette, hører ikke, gjentar og gjentar at jeg er deprimert, og jeg er ikke deprimert mamma.

Og det må jeg høre på, min datter har mål og øver fiolin ca 4 timer pr dag i gjennomsnitt, det virker ikke helt som depresjon, men jeg tror stadig oftere at hun bare er en veldig typsik asperger jente,enda bedre fungerende enn sin mor :-) men dermed taper hun på det, ved å ikke bli sett,. hørt, trodd og tatt på alvor, jeg har nå lest hvordan mange jenter har det og går veiene om alle mulige diagnoser, før de som voksne får svar: asperger syndrom!

Min datter skal få svar før, skal få hjelp før, jeg skal kjempe for henne og med henne og sammen med henne, vår styrke er kjærlighet og åpenhet, enda jeg er en asperger mamma :-)

Vi er nære vi to

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Det er mulig du har rett i det. Mitt poeng var dog å få fram at man skal være forsiktig med å hausse opp en situasjon slik at barnet føler seg mer utrygg ;)

Jeg har ikke inntrykk av at Madelenemie er av den typen som hauser opp og blir hysterisk. Det ligger vel ikke i hennes natur egentlig og ihvertfall ikke som hun viser. Hun viser nok mer skriftlig enn det hun gjør fysisk. Jeg synes hun takler situasjonen korrekt. Hvis meningen her er og finne riktig diagnose er det bare en fordel at det kommer frem hvor opprørt barnet er over og måtte krysse av på noe som ikke føles korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Skulle bare mangle, masse lykke til Madelenmie :)

Håper ditt barn får mennesker rundt seg med kompetanse på asberger, det er sååå feil at barn skal lide pga for lite kompetanse hos voksne....

Hei!

jeg tror det!

I morgen etter kl 15.00 skal jeg skrive og fortelle hvordan møte går.

Men jeg vet vi skal klare det :-) vi er heldige og kjenner tross alt mange, selv om ting nå vil ta mer tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du vet alder og nettopp derfor er det feil!

Siden veldig ærlig og nøyaktig, er feil noe som opprører oss aspergere på en annen måte enn andre for veldig detaljfokuserte.

Men på mange måter forstår jeg nå at kompetansen jeg etterspurte ikke er der, feks at psykologen feilaktig mener at aspergere ikke liker å være sosiale, det er altså en feiloppfatning

Jeg mener du trekker konklusjoner på et altfor spinkelt grunnlag nå. Dessuten er det ikke noe poeng å hele tiden påpeke hva BUP ikke gjør godt nok, det er mye viktigere å fokusere på hva som fungerer.

Din datters reaksjon på situasjonen er et talende eksempel på at hun strever med noe, og i stedet for å mene at situasjonen ikke skulle ha oppstått så går det an å tenke at den ga psykologen godt grunnlag for å forstå henne bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg tar alltid barn på alvor, men jeg viser ikke alltid barna mine følelser dersom jeg mener følelsene mine kan skremme dem ;) Det er akkurat der jeg mener man skal være forsiktig - og her må man altså "lyve" litt for å beskytte barnet slik at det føler seg trygg :)

Hei!

Da har jeg vært flink til å lyve noen uker :-)

Men i dag var det nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

"Det andre jeg skriver her, vet hun ikke om :-)"

Det der opplever jeg og hvis jeg blåser ut her inne.. folk som på ramme alvor tror at jeg løper rundt med hodet under armen og gauler i RL pga måten jeg skriver på. Og så begynner de å kakle som om jeg var tre år om helt selvfølgelige ting.. DOL på sitt beste.

Enig med deg og anime i saken! Lykke til i morgen.

Hei!

Takk for støtten :-) og din erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Hei!

Takk for at du både forstår meg, nøyaktigheten, min datter og detaljopptattheten, samt at feil og unøyaktigheter opprører oss, så veldig.

Og at mange føler det nokså likt ofte, asperger eller ikke, vi vil at det skal bli riktig, vi vil føle at vi blir hørt, forstått og sett, og de siste ukene har det vært nettopp min datters klage-.

Jeg har til og med sagt, "men hun har et godt hjerte og vil hjelpe, hun (psykologen) kan ikke alt, men hun kan lære og hun vil hjelpe. " min datter har klagd på dette, hører ikke, gjentar og gjentar at jeg er deprimert, og jeg er ikke deprimert mamma.

Og det må jeg høre på, min datter har mål og øver fiolin ca 4 timer pr dag i gjennomsnitt, det virker ikke helt som depresjon, men jeg tror stadig oftere at hun bare er en veldig typsik asperger jente,enda bedre fungerende enn sin mor :-) men dermed taper hun på det, ved å ikke bli sett,. hørt, trodd og tatt på alvor, jeg har nå lest hvordan mange jenter har det og går veiene om alle mulige diagnoser, før de som voksne får svar: asperger syndrom!

Min datter skal få svar før, skal få hjelp før, jeg skal kjempe for henne og med henne og sammen med henne, vår styrke er kjærlighet og åpenhet, enda jeg er en asperger mamma :-)

Vi er nære vi to

Jeg synes du takler dette helt riktig og jeg er så enig med deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Jeg har ikke inntrykk av at Madelenemie er av den typen som hauser opp og blir hysterisk. Det ligger vel ikke i hennes natur egentlig og ihvertfall ikke som hun viser. Hun viser nok mer skriftlig enn det hun gjør fysisk. Jeg synes hun takler situasjonen korrekt. Hvis meningen her er og finne riktig diagnose er det bare en fordel at det kommer frem hvor opprørt barnet er over og måtte krysse av på noe som ikke føles korrekt.

''Jeg har ikke inntrykk av at Madelenemie er av den typen som hauser opp og blir hysterisk''

Med tanke på episoden der hun ble hysterisk i bil og måtte holde for ørene, og det at hun er sykt redd for tamponger, så stemmer ikke ditt inntrykk med mitt inntrykk i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...