Gå til innhold

Er dette for mye mat på en stillesittende dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg synes det er vanskelig å vite om jeg spiser for mye eller for lite. Jeg er alltid veldig sulten så jeg kan liksom ikke gå utifra sultfølelsen. Jeg er 172, 52 kg og jeg er 18 år. Stillesittende regner jeg som basalforbrenning (1200) siden man ikke rører seg stort, eller det har jeg ihvertfall ikke gjort i dag. 

Hvor mange kalorier blir dette? 

Før frokost: 1 s- egg, halvt glass med lett melk i kaffen. 

Frokost: Grovt rundstykke av rema 1000 merket, det er det 120 kalorier i vet jeg + smør og leverpostei med to sylteagurskiver på hver av de delte rundstykke. 

Senere: 1 eple 

Lunsj: 1 brødskive med leverpostei + to suragurker og en kaffe med et halvt glass melk. 

Jeg føler meg mer sulten så derfor lurte jeg på om dette var alt det jeg trenger for dagen, eller om det er slik at jeg kan spise et par brødskiver til og likevel kommer innunder 1300-400 kalorier? 

Anonymkode: 4fc6b...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg synes det er vanskelig å vite om jeg spiser for mye eller for lite. Jeg er alltid veldig sulten så jeg kan liksom ikke gå utifra sultfølelsen. Jeg er 172, 52 kg og jeg er 18 år. Stillesittende regner jeg som basalforbrenning (1200) siden man ikke rører seg stort, eller det har jeg ihvertfall ikke gjort i dag. 

Hvor mange kalorier blir dette? 

Før frokost: 1 s- egg, halvt glass med lett melk i kaffen. 

Frokost: Grovt rundstykke av rema 1000 merket, det er det 120 kalorier i vet jeg + smør og leverpostei med to sylteagurskiver på hver av de delte rundstykke. 

Senere: 1 eple 

Lunsj: 1 brødskive med leverpostei + to suragurker og en kaffe med et halvt glass melk. 

Jeg føler meg mer sulten så derfor lurte jeg på om dette var alt det jeg trenger for dagen, eller om det er slik at jeg kan spise et par brødskiver til og likevel kommer innunder 1300-400 kalorier? 

Anonymkode: 4fc6b...761

Ts: Jeg er en jente.

Anonymkode: 4fc6b...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg synes det er vanskelig å vite om jeg spiser for mye eller for lite. Jeg er alltid veldig sulten så jeg kan liksom ikke gå utifra sultfølelsen. Jeg er 172, 52 kg og jeg er 18 år. Stillesittende regner jeg som basalforbrenning (1200) siden man ikke rører seg stort, eller det har jeg ihvertfall ikke gjort i dag. 

Hvor mange kalorier blir dette? 

Før frokost: 1 s- egg, halvt glass med lett melk i kaffen. 

Frokost: Grovt rundstykke av rema 1000 merket, det er det 120 kalorier i vet jeg + smør og leverpostei med to sylteagurskiver på hver av de delte rundstykke. 

Senere: 1 eple 

Lunsj: 1 brødskive med leverpostei + to suragurker og en kaffe med et halvt glass melk. 

Jeg føler meg mer sulten så derfor lurte jeg på om dette var alt det jeg trenger for dagen, eller om det er slik at jeg kan spise et par brødskiver til og likevel kommer innunder 1300-400 kalorier? 

Anonymkode: 4fc6b...761

Det er altfor lite mat! Hvorfor vil du innta under 1300-1400 kcal? Du vil jo rase ned i vekt da...? Selv om du har en stillesittende tilværelse, så må du likevel ha mellom 1800 og 2000 kcal for ikke å miste vekt. Se her: http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/beregning-av-kaloribehov-37101.html

Etter lunsj bør du spise ordentlig middag, der halvparten av tallerkenen er grønnsaker, 1/4 er kjøtt eller fisk og 1/4 er poteter/ris/pasta.

Du bør også ha ett måltid til - gjerne havregrøt eller skive eller noe annet som er greit om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, påskelilje skrev:

Det er altfor lite mat! Hvorfor vil du innta under 1300-1400 kcal? Du vil jo rase ned i vekt da...? Selv om du har en stillesittende tilværelse, så må du likevel ha mellom 1800 og 2000 kcal for ikke å miste vekt. Se her: http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/beregning-av-kaloribehov-37101.html

Etter lunsj bør du spise ordentlig middag, der halvparten av tallerkenen er grønnsaker, 1/4 er kjøtt eller fisk og 1/4 er poteter/ris/pasta.

Du bør også ha ett måltid til - gjerne havregrøt eller skive eller noe annet som er greit om kvelden.

Hvordan kan man forbrenne 1800 kalorier når man omtrent ikke rører seg. Dette er fordi som er aktive hele dagen, eller normalt aktiv. For meg og min høyde sto det på nettet at jeg trener 1400 ved lite aktivitet, og at min basale forbrenning er 1200. Men hvor mye tror det det blir i kalorier som jeg har spist der? Jeg faster periodevis, slik at jeg ikkebryter muskler, og da er det veldig viktig at jeg spiser nok på de dagene jeg ikke faster. Følger en periodisk faste diett, så jeg må spise nok på de vanlige dagene og jeg synes det er vanskleig å beregne det.

Anonymkode: 4fc6b...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan man forbrenne 1800 kalorier når man omtrent ikke rører seg. Dette er fordi som er aktive hele dagen, eller normalt aktiv. For meg og min høyde sto det på nettet at jeg trener 1400 ved lite aktivitet, og at min basale forbrenning er 1200. Men hvor mye tror det det blir i kalorier som jeg har spist der? Jeg faster periodevis, slik at jeg ikke bryter muskler, og da er det veldig viktig at jeg spiser nok på de dagene jeg ikke faster. Følger en periodisk faste diett, så jeg må spise nok på de vanlige dagene og jeg synes det er vanskleig å beregne det.

Anonymkode: 4fc6b...761

Nei, det står at kroppen din trenger 1345 kcal ved hvile (altså for bare å leve). Så ved "Stillesittende arbeid uten mulighet for bevegelse og uten hard fysisk aktivitet i fritiden" trenger du "mellom 1883 og 2017 kcal". Dersom du huker av for "Rullestolbruker eller sengeliggende", er kaloribehovet ditt 1614, i følge denne siden (det er sikkert andre som har en litt annen beregningsmetode, men nå fant jeg bare denne). Men jeg regner med at du er oppe og beveger deg litt, i det minste?

Jeg kan ikke noe om fasting og spesielle dietter, og har ikke noe svar til deg om det. Når det gjelder hvor mange kalorier det er i det du spiser, så må du regne det ut selv, etter for eksempel denne tabellen: http://www.matvaretabellen.no/

Jeg har to ungdommer selv, og de har et helt annet kosthold enn deg... De hadde ikke fått lov til å faste. Veldig viktig å få i seg tilstrekkelig med næring i tenårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor teller du / bekymrer deg for kalorier i det hele tatt når du pr definisjon er undervektig? Du har jo et bra forhold til sunn mat og jeg tenker ikke på spiseforstyrrelser, men det høres ut som om du ikke får i deg nok mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Hvorfor teller du / bekymrer deg for kalorier i det hele tatt når du pr definisjon er undervektig? Du har jo et bra forhold til sunn mat og jeg tenker ikke på spiseforstyrrelser, men det høres ut som om du ikke får i deg nok mat.

Jeg bekymrer meg ikke for  f¨i meg for lite, men for å få i meg for lite egentlig. Jeg vet at hvis man får for lite brytes muskler ned, det vil jeg ikke, da blir og forbrenning mindre, og det er viktig at på de dagee jeg spiser normalt at jeg derfor spiser nok. De dagene jeg ikke faster. 

Anonymkode: 4fc6b...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Ja, du kan trygt spise et måltid til og holde deg under basalforbrenningen. Jeg har ikke regnet sammen nøye, men jeg tror dietten din utgjør under halvparten av det du trenger.

For godt helse og fin kropp lønner det seg å spise enda mer, og trene litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor mange dager/hvor ofte faster du. Spiser du ikke etter lunsj til vanlig fordi du har "brukt" opp kaloriene? Og velger å gå sulten resten av dagen? Eller er det du beskriver kun dagen i dag.

 

 

Jeg vil ikke gi noen kostholdsråd til en 18 åring som faster og bekymrer seg for kaloriinntak, går sulten når man er 172 og veier 52 kg.

 

Mitt råd er derfor flytt fokus. Spis når du er sulten og spis normalt, sunt. Kommdegmut ut i livet og lev det om du ikke av en eller annen grunn er forhindret fra å det. Dropp fasting.

Anonymkode: a709c...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange dager/hvor ofte faster du. Spiser du ikke etter lunsj til vanlig fordi du har "brukt" opp kaloriene? Og velger å gå sulten resten av dagen? Eller er det du beskriver kun dagen i dag.

 

 

Jeg vil ikke gi noen kostholdsråd til en 18 åring som faster og bekymrer seg for kaloriinntak, går sulten når man er 172 og veier 52 kg.

 

Mitt råd er derfor flytt fokus. Spis når du er sulten og spis normalt, sunt. Kommdegmut ut i livet og lev det om du ikke av en eller annen grunn er forhindret fra å det. Dropp fasting.

Anonymkode: a709c...695

Hvis jeg er i vanlig aktivitet, som jeg vanligvis er, spiser jeg tre normale måltid på en ikke-faste dag., men det var bare  for  dag at jeg lurte, og var usikker siden jeg bare har liggi i senga i dag, omtrent. Jeg er ikke fornøyd med hvordan jeg ser ut, og vil gå ned bare 2 kg, slik at jeg blir fornøyd igjen, det er derfor jeg faster 3 dager i uken, men jeg gjør det aldri flere dager etterhverandre,.

Anonymkode: 4fc6b...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg er i vanlig aktivitet, som jeg vanligvis er, spiser jeg tre normale måltid på en ikke-faste dag., men det var bare  for  dag at jeg lurte, og var usikker siden jeg bare har liggi i senga i dag, omtrent. Jeg er ikke fornøyd med hvordan jeg ser ut, og vil gå ned bare 2 kg, slik at jeg blir fornøyd igjen, det er derfor jeg faster 3 dager i uken, men jeg gjør det aldri flere dager etterhverandre,.

Anonymkode: 4fc6b...761

Det er ingen grunn til å tenke over hva 1 spesifikk dag skal inneholde av kalorier for noen med din vekt. Hva tror du kommer til å endre seg ved utseende ditt om du går ned 2 kilo?

Anonymkode: a709c...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen grunn til å tenke over hva 1 spesifikk dag skal inneholde av kalorier for noen med din vekt. Hva tror du kommer til å endre seg ved utseende ditt om du går ned 2 kilo?

Anonymkode: a709c...695

da vil jeg se slank ut. Gikk opp to kilo og forandra totalt utseende

Anonymkode: 4fc6b...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

da vil jeg se slank ut. Gikk opp to kilo og forandra totalt utseende

Anonymkode: 4fc6b...761

Det sitter mellom ørene dine. Du er allerede temmelig undervektig og du er inne i en svært farlig sirkel med dette... Om to kg er jeg temmelig sikker på at du vil tenke "bare to kilo til..." Det er ingen som endrer utseendet totalt om de går opp 2 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, Lillemus skrev:

Det sitter mellom ørene dine. Du er allerede temmelig undervektig og du er inne i en svært farlig sirkel med dette... Om to kg er jeg temmelig sikker på at du vil tenke "bare to kilo til..." Det er ingen som endrer utseendet totalt om de går opp 2 kg.

Jeg har egentlig holdt meg ganske stabilt på 50 kg jeg, og det har jeg vært fornøyd med. Jeg har det sånn at jeg har litt rar fettfordeling så, legger bare på meg på beina, så jeg kan ikke veie særlig mer, da vil jeg se feit ut rett og slett. 

Anonymkode: 4fc6b...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har egentlig holdt meg ganske stabilt på 50 kg jeg, og det har jeg vært fornøyd med. Jeg har det sånn at jeg har litt rar fettfordeling så, legger bare på meg på beina, så jeg kan ikke veie særlig mer, da vil jeg se feit ut rett og slett. 

Anonymkode: 4fc6b...761

Som sagt: dette sitter mellom ørene dine.Det er ingen med en bmi på 17-18 som ser feite ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...