Gå til innhold

Armheinger - teknikk


Lillemus

Anbefalte innlegg

Det er interessant å se folk gjøre armhevinger - det er store forskjeller på hvor man plasserer hendene på golvet i forhold til kroppen, men hva er riktig?! Jeg tenker på "vanlige" armhevinger om man kan kalle det det. Skal man sette hendene i golvet rett under kroppen eller skal de lengre ut til siden? Og skal de redd under skuldrene eller lengre frem? Noen har hendene så langt ut til siden at overarmen stikker rett ut fra kroppen, men jeg har også sett at noen har hendene sånn plassert at albuene ligger inntil kroppen og bøyes i retning mot føttene/langs kroppen (om noen skjønner hva jeg mener). Er det noe riktig og galt her eller er det bare å kjøre på med den stilen man liker best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir tyngre jo lengre ut du plasserer hendene. Man bruker nok også flere muskler da, siden man må gjøre mer enn å spenne noen få store muskler opp og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kanonføde skrev:

Det blir tyngre jo lengre ut du plasserer hendene. Man bruker nok også flere muskler da, siden man må gjøre mer enn å spenne noen få store muskler opp og ned.

Ok, så ganske nære kroppen er best, men hva med plassering i forhold til kroppen i "lengderetningen"? Rett under skuldrene eller lengre frem? Lengre ned mot beina blir vel bare ball. Ja, jeg suger virkelig når det kommer til armhevinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg har aldri tenkt over det, men folk som har gjort det noen ganger plasserer vel automatisk armene slik at det blir lettest mulig. Armene peker litt skrått utover når jeg er øverst. Det går an å plassere hendene lenger ut for å få det tyngre.  Her står det at vinkelen mellom overarm og overkropp skal være 45 grader (sett ovenfra, sannsynligvis) 

http://fitnessbloggen.no/5-gode-grunner-til-a-trene-pushups/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligge mange gode instruksjonsvideoer på nett Hvordan armene plasseres innvirker på hvilken muskulatur du primært trener.

Google "push ups technique"  - evt. med tllegggsordet "beginner".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha armene plassert parallelt med skuldrene, og når du tar armhevingene er det viktig at du går helt ned med brystet, fordi da vil du også oppnå progresjon, samt vil du trene flere muskelgrupper. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg har aldri tenkt over det, men folk som har gjort det noen ganger plasserer vel automatisk armene slik at det blir lettest mulig. Armene peker litt skrått utover når jeg er øverst. Det går an å plassere hendene lenger ut for å få det tyngre.  Her står det at vinkelen mellom overarm og overkropp skal være 45 grader (sett ovenfra, sannsynligvis) 

http://fitnessbloggen.no/5-gode-grunner-til-a-trene-pushups/

 

 

6 timer siden, frosken skrev:

Det ligge mange gode instruksjonsvideoer på nett Hvordan armene plasseres innvirker på hvilken muskulatur du primært trener.

Google "push ups technique"  - evt. med tllegggsordet "beginner".

 

3 timer siden, Dr.Paul skrev:

Ha armene plassert parallelt med skuldrene, og når du tar armhevingene er det viktig at du går helt ned med brystet, fordi da vil du også oppnå progresjon, samt vil du trene flere muskelgrupper. ;)

Takker for tips! Har brukt froskens søkeord og fått noen tips. Hendene rett under skuldrene, men litt ut til siden ser ut til å være en grei stilling. Og man kan begynne stående, så senke seg gradvis lengre ned til man klarer å ta dem på golvet - jeg hadde aldri kommet på å bruke en trapp og gå ett og ett trinn ned med hendene etterhvert. Smart! :) Jeg har ingen problemer med å ta armhevinger på kne, men om jeg skal stå på tærne med hendene i golvet.... Ja, da sliter jeg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎20‎.‎08‎.‎2016 at 16.57, Lillemus skrev:

 Og man kan begynne stående, så senke seg gradvis lengre ned til man klarer å ta dem på golvet - jeg hadde aldri kommet på å bruke en trapp og gå ett og ett trinn ned med hendene etterhvert. Smart! :) 

Jeg brukte en stund vasken på badet, stod på skrå mot den. Nå bruker jeg enten salongbordet i stua eller et enda lavere bord i loftstua + innimellom noen få rett på golvet (men jeg klarer ikke da å gå helt ned til golvet). Det må å stå på kne, liker jeg ikke. Synes det er mye bedre å ha strake bein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...