Gå til innhold

Trening uke 34


påskelilje

Anbefalte innlegg

Nå er hverdagen i gang på ordentlig, og jeg har kommet inn i ganske så gode rutiner, både med trening og mat. Jentene og jeg har godtestopp, og nå har vi holdt oss ei uke ;-)

Mandag: Gåtur i skogen/på asfalt med venninne - 8.2 km/1 time og 55 min

Tirsdag: 30 min styrketrening i hagen

Onsdag: Løping i skogen - 4,9 km/ 46 min

Torsdag: Syklet frem og tilbake til jobb - 14,6 km til sammen/ 46 min

Fredag: Syklet frem og tilbake til jobb - 14,6 km til sammen/ 46 min

Hadde tenkt å få til ei økt i helga og, men det var så travelt med besøk, konfirmasjon, dugnad på turnering etc, så det ble ikke noe mer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Det ble en bra uke.

Styrketrening mandag + sykling.

5 km joggetur tirsdag

Styrketrening onsdag + sykling

Styrketrening fredag

Fjelltur i Rondane lørdag, 15 km.

Liten fjelltur x km pluss joggetur 7.2 km søndag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel dårligste ever. Litt turbulens på alle områder og ikke orket en eneste trening... Uff... Har i tillegg spist alt jeg ikke skal spise, så veldig lite fornøyd med uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, cilie skrev:

Her er det vel dårligste ever. Litt turbulens på alle områder og ikke orket en eneste trening... Uff... Har i tillegg spist alt jeg ikke skal spise, så veldig lite fornøyd med uken.

På igjen fra i dag av :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist uke hadde jeg

4  turer på treningessenteret (= en drøy time ganske intensiv oppvarming/cardio + styrke)

+ en rask gåtur med 200+ høydemeter (ca 1 t.)

+ 1 t. relativt rask sykkeltur i kupert terreng.

 

Bra uke til meg å være; det hjelper når barna ennå ikke har lekser. Blir vel ikke tid til samme aktivitet denne uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Xtra skrev:

Sist uke hadde jeg

4  turer på treningessenteret (= en drøy time ganske intensiv oppvarming/cardio + styrke)

+ en rask gåtur med 200+ høydemeter (ca 1 t.)

+ 1 t. relativt rask sykkeltur i kupert terreng.

 

Bra uke til meg å være; det hjelper når barna ennå ikke har lekser. Blir vel ikke tid til samme aktivitet denne uken.

Det var bra! Det blir nok mer tid til leksehjelping fremover nå ja.... men vil jo prøve å få trent litt også. Jeg skal i alle fall sykle minst to dager per uke så lenge det er OK temperatur (tror ikke jeg orker hvis det er kaldere enn 7-8 grader om morgenen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mandag - 2,4 km / 28 min, jogge-gåtur med jentungen

Onsdag -3,4 km / 27 min, joggetur alene

Og er tippet jeg over i en luftveisingeksjon og ble liggende flat i 3 dager

Søndag - 5,8 km / 1t 20min gåtur med kjæresten, god, gammeldags søndagstur :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Mandag : Jogging på tredemølle i oppoverbakke 20 min. 40 min styrke med apparater.

Onsdag: Det samme.

Torsdag: Det samme.

Lørdag: Sykkeltur i marka. Ca 2 mil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎29‎.‎08‎.‎2016 at 9.01, Gargamel skrev:

Det ble en bra uke.

Styrketrening mandag + sykling.

5 km joggetur tirsdag

Styrketrening onsdag + sykling

Styrketrening fredag

Fjelltur i Rondane lørdag, 15 km.

Liten fjelltur x km pluss joggetur 7.2 km søndag.

 

Kan jeg spørre deg om noe, treningsguruen min :D ?

Du gav meg en gang en link til en side der en kunne regne ut kaloriforbruk i ulike typer aktiviteter/idretter. Jeg finner ikke den igjen. Jeg mener å huske at den siden (tror den var på engelsk), sa at badminton er en av de mest enegikrevende idrettene, og at forbuket lå på 600-900 kcal/time dersom en spiller på konkurransenivå.

Når jeg har prøvd å finne noe på norske sider, finner jeg bare 381 kcal/time, og Endomondo sier 494 kcal/time....

Er det noe fasitsvar på dette da??? Hvordan finner de egentlig ut hvor mye energi en bruker på en time?

Jeg gikk en tur på 5,7 km, brukte 1 time og 5 min. Da sa Endomondo at jeg hadde brukt 402 kcal. Men jeg var VELDIG mye mer sliten etter en times badminton enn en times gåtur! I går løp jeg 8,7 km på 1 time og 19 min (i skog, mye ulendt terreng). Da hadde jeg visstnok brukt 736 kcal. Da kjente jeg meg omtrent like sliten som etter en time badminton, kanskje litt mindre, fordi armene ikke er noe særlig i aktivitet når en løper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
2 timer siden, påskelilje skrev:

Kan jeg spørre deg om noe, treningsguruen min :D ?

Du gav meg en gang en link til en side der en kunne regne ut kaloriforbruk i ulike typer aktiviteter/idretter. Jeg finner ikke den igjen. Jeg mener å huske at den siden (tror den var på engelsk), sa at badminton er en av de mest enegikrevende idrettene, og at forbuket lå på 600-900 kcal/time dersom en spiller på konkurransenivå.

Når jeg har prøvd å finne noe på norske sider, finner jeg bare 381 kcal/time, og Endomondo sier 494 kcal/time....

Er det noe fasitsvar på dette da??? Hvordan finner de egentlig ut hvor mye energi en bruker på en time?

Jeg gikk en tur på 5,7 km, brukte 1 time og 5 min. Da sa Endomondo at jeg hadde brukt 402 kcal. Men jeg var VELDIG mye mer sliten etter en times badminton enn en times gåtur! I går løp jeg 8,7 km på 1 time og 19 min (i skog, mye ulendt terreng). Da hadde jeg visstnok brukt 736 kcal. Da kjente jeg meg omtrent like sliten som etter en time badminton, kanskje litt mindre, fordi armene ikke er noe særlig i aktivitet når en løper.

Du stiller et ganske vanskelig spørsmål. Når det gjelder løpe/gå så er det nok mange forskere som har målt o2 opptak (og dermed forbrenningen) på folk som løper på en tredemølle. Jeg fant en kurve som jeg la ut i en annen tråd. Jeg mener formelen til Isw (1 kcal pr km pr kg kroppsvekt) er rimelig for løping, men man bruker 30% mindre på samme distanse hvis man går.

Kanskje Endomondo ikke skiller mellom å gå og løpe, men bare tar samme modell. Hadde du løpt 5.7 km ville nok 402 kcal vært rimelig.

Badminton er sikkert mye mer individuelt. Jeg mener du kan stole på hvor sliten du er, men skal du ha det nøyaktig så kan du bruke pulsbelte. Hvis pulsklokka vet makspulsen din og oksygenopptaket kan den regne ut ganske nøyaktig kaloriforbrenning uansett hva du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
4 timer siden, påskelilje skrev:

Kan jeg spørre deg om noe, treningsguruen min :D ?

Du gav meg en gang en link til en side der en kunne regne ut kaloriforbruk i ulike typer aktiviteter/idretter. Jeg finner ikke den igjen. Jeg mener å huske at den siden (tror den var på engelsk), sa at badminton er en av de mest enegikrevende idrettene, og at forbuket lå på 600-900 kcal/time dersom en spiller på konkurransenivå.

Når jeg har prøvd å finne noe på norske sider, finner jeg bare 381 kcal/time, og Endomondo sier 494 kcal/time....

Er det noe fasitsvar på dette da??? Hvordan finner de egentlig ut hvor mye energi en bruker på en time?

Jeg gikk en tur på 5,7 km, brukte 1 time og 5 min. Da sa Endomondo at jeg hadde brukt 402 kcal. Men jeg var VELDIG mye mer sliten etter en times badminton enn en times gåtur! I går løp jeg 8,7 km på 1 time og 19 min (i skog, mye ulendt terreng). Da hadde jeg visstnok brukt 736 kcal. Da kjente jeg meg omtrent like sliten som etter en time badminton, kanskje litt mindre, fordi armene ikke er noe særlig i aktivitet når en løper.

Min datter spiller badminton på konkuransenivå og når jeg ser på henne hvor utslitt hun er etter noen runder, tror jeg 1 time badmington er dette er langt bedre kondisjonstrening i hvert fall. Jeg synes det er viktigere enn kaloriforbrenning da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gargamel skrev:

Kanskje Endomondo ikke skiller mellom å gå og løpe, men bare tar samme modell. Hadde du løpt 5.7 km ville nok 402 kcal vært rimelig.

Det ser ut som den ikke skiller mellom løping og gåing, men det er klart at du bruker mye lengre tid på å forbrenne 300 kcal når du går enn om du løper. For meg ser formelen ut til å være ca. 1.22 kcal pr. kg pr. km ifølge Endomondo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
8 minutter siden, Lillemus skrev:

Det ser ut som den ikke skiller mellom løping og gåing, men det er klart at du bruker mye lengre tid på å forbrenne 300 kcal når du går enn om du løper. For meg ser formelen ut til å være ca. 1.22 kcal pr. kg pr. km ifølge Endomondo.

Ja, man bruker opplagt lenger tid på å forbrenne 1 kcal når man går. Det er ikke like opplagt at man må gå 10 km for å forbrenne det samme som en 7 km løpetur.

Mulig 1.22 er mest riktig for vanlige folk. Jeg tipper de fleste tester er gjort på idrettsfolk som løper mer effektivt enn vanlige folk og dermed forbrenner mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, Gargamel skrev:

Ja, man bruker opplagt lenger tid på å forbrenne 1 kcal når man går. Det er ikke like opplagt at man må gå 10 km for å forbrenne det samme som en 7 km løpetur.

Mulig 1.22 er mest riktig for vanlige folk. Jeg tipper de fleste tester er gjort på idrettsfolk som løper mer effektivt enn vanlige folk og dermed forbrenner mindre.

Jeg bare regnet litt på mine egne tider og det kaloriforbruket Endomondo anslår for meg og da kommer jeg frem til ca. 1.22, adskillig mer enn 1.0 i alle fall - heldigvis for meg som ikke er såååå stor tross alt! ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Min datter spiller badminton på konkuransenivå og når jeg ser på henne hvor utslitt hun er etter noen runder, tror jeg 1 time badmington er dette er langt bedre kondisjonstrening i hvert fall. Jeg synes det er viktigere enn kaloriforbrenning da :)

For meg er badminton helt ypperlig - veldig kod kondisjonstrening, kaloriforbrenning, teknikk og styrke. Og først og fremt kjempegøy :-) Det eneste "dumme" er at en må ha en partner, så det er ikke så ofte jeg får det til. Ikke så ofte noen hjemme gidder å spille med "gamle mor"!

Du skal se at jentene våre spiller mot hverandre fra tid til annen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Gargamel skrev:

Du stiller et ganske vanskelig spørsmål. Når det gjelder løpe/gå så er det nok mange forskere som har målt o2 opptak (og dermed forbrenningen) på folk som løper på en tredemølle. Jeg fant en kurve som jeg la ut i en annen tråd. Jeg mener formelen til Isw (1 kcal pr km pr kg kroppsvekt) er rimelig for løping, men man bruker 30% mindre på samme distanse hvis man går.

Kanskje Endomondo ikke skiller mellom å gå og løpe, men bare tar samme modell. Hadde du løpt 5.7 km ville nok 402 kcal vært rimelig.

Badminton er sikkert mye mer individuelt. Jeg mener du kan stole på hvor sliten du er, men skal du ha det nøyaktig så kan du bruke pulsbelte. Hvis pulsklokka vet makspulsen din og oksygenopptaket kan den regne ut ganske nøyaktig kaloriforbrenning uansett hva du gjør.

Takk for svar. Husker du hvilken side du linket til her før sommeren? Finner den ikke igjen.

Ellers - det er jo ikke så himla nøye for meg hvor høyt kaloriforbruk jeg har - jeg merker jo at jeg bruker kroppen godt og er veldig sliten, og at kondisen blir bedre, så det er jo supert. Mulig jeg børster støv av pulsklokka en dag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...