Gå til innhold

Hva bør vi slette?


Gjest Moderator

Anbefalte innlegg

Nei, ikke ut fra det jeg ser i dag. Vi har jo hatt samme anledning for folk fra hele EU i lang tid, og det har gått greit.

Nå er selvsagt de nye medlemmer land med langt dårligere levestandard enn EU ellers, og det er vanskelig å forutsi hvordan dette vil virke.

Hei,

Derfor brukte jeg Portugal som eksempel. Uten at jeg sitter på detaljert statistisk materiale vil jeg påstå at levestandarden i Portugal var "lignende" en del av de 10 nye EU landene.

På tross av at jeg snakker portugisisk, vet jeg knapt om en eneste portugiser i Norge, så innstrømningen er nok begrenset.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 356
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    86

  • Ulv I Faarikaal

    74

  • Grip

    41

  • soleil

    29

Mest aktive i denne tråden

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=69965

Rapporten er hemmeligstemplet, men det er vel et tidsspørsmål før jeg får tak i den eller den er i avisen. Stortinget er fullt av huller. I den står alle antatte konsekvenser og rettigheter de nye vil få.

Dette ligger an til katastrofe og det vet i hvert fall LO.

Krever vi ikke overgangsordninger, er vi ille ute. Det første vi merker er en strøm av arbeidstakere til jobber som ikke finnes, og nytt marked for arbeidgivere som vil ha billig arbeidskraft.

Slik som hordene av portugisere som *ikke* kom, mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke. Du får spørre CIH, som ser ut til å ha ombestemt seg...

Jeg vil tippe at det er ganske stor korrelasjon mellom "de som er mot innvandring" og "de som er mot EU medlemskap".

Jeg har alltid vært for EU-medlemskap.

Med vennlig hilsen

Innvandring er ikke noe presist begrep.

Utfordringer med innvandring er ikke knyttet til svensker og tyskere, men hovedsaklig til folk fra fremmedkulturelle land.

....

SV er jo fortsatt et nei-parti (så lenge det vare). De er jo veldig positiv når det gjelder fremmedkulturell innvandring, men negativ til innvandring fra EU-land.

Har du noen forklaring på dette? Er det virkelig hensynet til LO's medlemmer som står så sterkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målrettede tiltak mot visse grupper borgere er da ikke noe nytt. Allerede i skolen går vi i gang med kampanjer mot røyk, alko og narko selv overfor folk som aldri kommer til å ta seg en dram, langt mindre ei bønne. Vi driver holdningsskapende arbeid mot unge sjåfører.

Så slike tiltak er ikke noe nytt, og ingen har vel reagert negativt på dem, slik du nå gjør.

Hei,

Hvordan skal du velge ut hvem som er i målgruppen?

"Alle"? "Ingen"? "Alle med mørk hud"?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Det du bedriver er ikke å "diskutere sak", men å forsøke å sverte muslimer/innvandrere osv - enten de er kriminelle eller ei.

Det du bedriver er ikke å "diskutere sak", men å forsøke å trakassere meg i hundrevis av innlegg, hva er det som er galt med deg og hodet ditt ?

Har du vurdert behandling ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert interessant, men en "pakistaner" som ikke bedriver slikt er åpenbart like uskyldig som andre som ikke bedriver slikt.

Du blir ikke skyldig fordi om *andre* med samme statsborgerskap begår kriminalitet.

Man kan jo tenke seg at summen av alle mennesker innefor et geografisk område kalles et samfunn, et fylke en nasjon osv.

Nå er det jo slik at det ikke bare er individene selv som er skyld i sin egen atferd. Sosialiseringsprosessen virker som kjent i skjæringspunktet med alle andre individer. I denne prosessen defineres gjerne terskler for hva som kan tolereres - og hva som ikke kan tolereres. Noen terskeler er viktigere enn andre og må håndheves av politi og påtalemyndigheter.

Det å ødelegge kvinners liv med syre er så hinsides disse terskelene i Norge - så hinsides at det aldri har skjedd før. I Pakistan er dette derimot vanlig i den forstand at trolig flere hundre kvinner får ødelagt sine liv hvert år. Denne forskjellen i praksis kan trolig forklares, men ikke gjennom substansløse determinstiske forklaringer som at "nei, det er bare noen individer som gjør dette". Det må være mer kompliserte årsakmekanismer som ligger til grunn. Det kunne vært interessant å høre om du kan antyde noen av disse årsaksmekanismene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innvandring er ikke noe presist begrep.

Utfordringer med innvandring er ikke knyttet til svensker og tyskere, men hovedsaklig til folk fra fremmedkulturelle land.

....

SV er jo fortsatt et nei-parti (så lenge det vare). De er jo veldig positiv når det gjelder fremmedkulturell innvandring, men negativ til innvandring fra EU-land.

Har du noen forklaring på dette? Er det virkelig hensynet til LO's medlemmer som står så sterkt?

Hei,

Jeg tror et flertall av SVs "nye velgere" er for EU.

Dessuten er de ikke mer negative til EU-innvandring enn til annen innvandring, men negative til en plutselig "åpning av slusene", fordi de er redde for "midlertidig kaos" hvis mange kommer samtidig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Slik som hordene av portugisere som *ikke* kom, mener du?

Jeg vet ikke hvorfor de ikke kom. Men østblokkfolka har en helt annen kultur for å overleve, og jeg mistenker at forholdene er meget mer miserable enkelte steder der øst. Mafiaen er også et moment med menneskesmugling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hvordan skal du velge ut hvem som er i målgruppen?

"Alle"? "Ingen"? "Alle med mørk hud"?

Med vennlig hilsen

Det må man jo finne en løsning på. Vi klarer jo å finne frem til de som skal ha penger, så oppgaven er nok overkommelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du bedriver er ikke å "diskutere sak", men å forsøke å trakassere meg i hundrevis av innlegg, hva er det som er galt med deg og hodet ditt ?

Har du vurdert behandling ?

Det du får av meg er langt mildere enn det du lirer av deg til innvandrere/muslimer osv.

Med andre ord - du får litt av din egen medisin; samme medisin som du gir titusenvis av uskyldige mennesker.

Du har intet å klage over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvorfor de ikke kom. Men østblokkfolka har en helt annen kultur for å overleve, og jeg mistenker at forholdene er meget mer miserable enkelte steder der øst. Mafiaen er også et moment med menneskesmugling.

Hvis grensene er åpne er det åpenbart ikke det store markedet for menneskesmugling!

Og situasjonen i Portugal var sammenlignbar med de nye landene. Portugisere har også en tradisjon for å reise utenlands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du får av meg er langt mildere enn det du lirer av deg til innvandrere/muslimer osv.

Med andre ord - du får litt av din egen medisin; samme medisin som du gir titusenvis av uskyldige mennesker.

Du har intet å klage over.

Eh..døh..var vi ikke enige om at det er greit å være kritisk til islam og muslimer?

Du er jo selv kritisk til kristendom og jehovas vitner og mormonere og hva det nå heter alt sammen.

Hvorfor denne kuvending når det er islam og muslimer som kritiseres? Har du som ateist ingen prinsipper, eller anser du kristendom som høyresidens og vestens religion og vurderer forskjellig ut fra dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis grensene er åpne er det åpenbart ikke det store markedet for menneskesmugling!

Og situasjonen i Portugal var sammenlignbar med de nye landene. Portugisere har også en tradisjon for å reise utenlands.

Dette er usikkert. Polakker har jo vist en helt annen tilbøyelighet til å reise enn f.eks. borgere fra EU-land. Fins samme tendens i andre, nye EU-land kan det være grunn til bekymring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan jo tenke seg at summen av alle mennesker innefor et geografisk område kalles et samfunn, et fylke en nasjon osv.

Nå er det jo slik at det ikke bare er individene selv som er skyld i sin egen atferd. Sosialiseringsprosessen virker som kjent i skjæringspunktet med alle andre individer. I denne prosessen defineres gjerne terskler for hva som kan tolereres - og hva som ikke kan tolereres. Noen terskeler er viktigere enn andre og må håndheves av politi og påtalemyndigheter.

Det å ødelegge kvinners liv med syre er så hinsides disse terskelene i Norge - så hinsides at det aldri har skjedd før. I Pakistan er dette derimot vanlig i den forstand at trolig flere hundre kvinner får ødelagt sine liv hvert år. Denne forskjellen i praksis kan trolig forklares, men ikke gjennom substansløse determinstiske forklaringer som at "nei, det er bare noen individer som gjør dette". Det må være mer kompliserte årsakmekanismer som ligger til grunn. Det kunne vært interessant å høre om du kan antyde noen av disse årsaksmekanismene?

Ingen benekter at dette er en syk "tradisjon" hos en liten del av befolkningen i Pakistan, Bangladesh og India. Du kan se på det som en lokal variant av å "banke konen" slik en liten del av befolkningen i Norge har gjort i alle år.

Poenget er at man straffer ikke folk som IKKE "banker konen" eller "kaster syre", selv om våre/deres landsmenn gjør det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksempel på det som ble gjentatt flere ganger i tråden, var at Sør har jobbet som webmaster på doktoronline. Til tross for at vi avkreftet dette, ble påstanden gjentatt flere ganger.

Et slikt utsagn kan ikke både være sant og usant samtidig! Skal det allikevel få bli stående? Vi ønsker å slette slike innlegg dersom vi ser dem - men det er interessant å vite hva brukerne våre mener om dette.

Ang Sør

Ja, men Webbis, var ikke Sør en slags kontrollør en stund for dette prateforumet som ble nedlagt for tid tilbake??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er usikkert. Polakker har jo vist en helt annen tilbøyelighet til å reise enn f.eks. borgere fra EU-land. Fins samme tendens i andre, nye EU-land kan det være grunn til bekymring.

Hei,

Selvsagt vil noen komme, og trolig vil det være en "boble" i begynnelsen (akkurat som da rusbrus kom i butikkene), men det vil nok legge seg på et stabilt nivå.

Reis rundt i indre deler av Portugal, Spania, sør Italia osv - det er ikke akkurat "velstand" som hersker. Vi har ikke sett noen masse-innvandring av folk fra disse landene til verken Norge eller andre EU land.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo tenke seg at summen av alle mennesker innefor et geografisk område kalles et samfunn, et fylke en nasjon osv.

Nå er det jo slik at det ikke bare er individene selv som er skyld i sin egen atferd. Sosialiseringsprosessen virker som kjent i skjæringspunktet med alle andre individer. I denne prosessen defineres gjerne terskler for hva som kan tolereres - og hva som ikke kan tolereres. Noen terskeler er viktigere enn andre og må håndheves av politi og påtalemyndigheter.

Det å ødelegge kvinners liv med syre er så hinsides disse terskelene i Norge - så hinsides at det aldri har skjedd før. I Pakistan er dette derimot vanlig i den forstand at trolig flere hundre kvinner får ødelagt sine liv hvert år. Denne forskjellen i praksis kan trolig forklares, men ikke gjennom substansløse determinstiske forklaringer som at "nei, det er bare noen individer som gjør dette". Det må være mer kompliserte årsakmekanismer som ligger til grunn. Det kunne vært interessant å høre om du kan antyde noen av disse årsaksmekanismene?

All kriminalitet er resultat av individuelle handlinger. Av denne grunn mener sør at kriminalitetsforebyggende tiltak ikke skal finne sted, fordi man da kan komme i skade for å sette inn tiltak mot folk uten skumle planer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang Sør

Ja, men Webbis, var ikke Sør en slags kontrollør en stund for dette prateforumet som ble nedlagt for tid tilbake??

Hei,

Jeg var (i en periode på noen uker) en "ressursperson" (sammen med 3-4 andre), hvilket bestod av at jeg var logget på chatten som bruker mesteparten av tiden og skulle sende en epost til webmaster hvis folk begynte med f. eks. "selvmordssnakk" på chatten.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh..døh..var vi ikke enige om at det er greit å være kritisk til islam og muslimer?

Du er jo selv kritisk til kristendom og jehovas vitner og mormonere og hva det nå heter alt sammen.

Hvorfor denne kuvending når det er islam og muslimer som kritiseres? Har du som ateist ingen prinsipper, eller anser du kristendom som høyresidens og vestens religion og vurderer forskjellig ut fra dette?

Hei,

Det er greit å være kritisk til religioner, og til individuelle prester/imamer osv, og gjerne individuelle utøvere også.

Det jeg reagerer på er når man rakker ned på "alle muslimer" eller "alle kristne". Hvis du leste mine innlegg har jeg alltid vært svært påpasselig med at jeg kritiserer kristendommen/islam (og da fundamentalistiske tolkninger av disse), og ikke "alle kristne" eller "alle muslimer".

Man kommer ingen vei med å påstå at "alle kristne er nazister" eller "alle muslimer er terrorister". Det ødelegger bare enhver diskusjon.

Derimot kan man påpeke at begge disse religionene kan tokes "fornuftig", og heller oppmode til det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må man jo finne en løsning på. Vi klarer jo å finne frem til de som skal ha penger, så oppgaven er nok overkommelig.

Men de som skal ha penger får en *individuell* behandling. Man sier ikke at "alle fra Bangladesh får penger".

Jeg har mange ganger tatt til orde for at f. eks. gjengmedlemmer, folk som mobber, osv (altså, individuell utvelgelse, uavhengig av hudfarge, religion, kjønn, legning) skal kunne få spesiell oppfølging.

Poenget er at ingen skal tvinges til å være med på slike "kurs" fordi de har "foreldre født i Pakistan", eller "brun hud".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...