Gå til innhold

Det smeller i London


ShitDiddelyDo

Anbefalte innlegg

Det er ikke lett å være med på en slik tråd, det er mange sterke meninger.

Jeg har samme synspungter som deg på masse av det du skriver. Samtidig er jeg så "kristelig" at jeg ser på drap som noe "ulovlig".

Men jeg skjønner godt at mange mister "kontrollen" noen ganger, det er forferdelig å se på ting som disse som skjedde i går i London, september i USA...

Vi klarer jo ikke forstå, og skjønne mange av oss, hvordan man kan sende sine egne i døden med bomber som tar livet av mange uskyldige, hvordan man kan gjengvoldta kvinner forde nevøer har forelsket seg feil - etterpå må den voldtatte kvinnen finne fire vitner til hendelsen for selv å ikke bli anklaget for voldtekt og bli stenet og pisket til døde.

Hvordan de - også mange som bor i Norge - får gjennomført omskjæring av jentunger.

Osv. osv.

Vi klarer simpelthen dårlig å sette oss inn i disse menneskenes tankegang, og med det fører nok et hat og en uoppgitthet som kan komme til syne i mange forskjellige meninger om hvordan det kan stoppes.

Altså, jeg er ikke enig i å drepe, drepe og utslette, men jeg skjønner frustrasjonen som folk kan sitte med over all den ubegripelige elendigheten som kryr rundt omkring oss.

Vi kan ofte jobbe iherdig mot et mål generellt i livet, om målet har en løsning, men dette her synes ikke å ha en oppskrift på hvordan det best kan endes, og for noen fortoner nok dette seg som et problem som bør fjernes helt.

Det av ymse prosenter av satte befolkning bifaller slike hendelser tror jeg nok kan legge meget fyr til bålet.

Uansett om det er to eller tyve prosent...de er i gjeldende land og lever der sikkert ganske godt, og så bifaller de slike handlinger...

Det er facinerende å lese svar, innlegg, meninger og tanker i slike tråder...

Det er en grunn til at det nok aldri blir en verden fri fra krig og elendighet.

Men jeg skjønner frustrasjonene til folk, både den ene og den andre vegen.

Hele greiene er jo et mareritt fra ende til annen uten sidestykke.

Synes det er fint når du og andre klarer å få frem meningen sin uten å tråkke ned andre, man blir lettere respektert når man får det til slik.

Min mening utover det er at denne tråden burde vært slettet.

Ikke for alle meningene som er fremkommet men på grunn av alle de svarene som det ble etterhvert som nesten gikk utenfor tema og kun inneholdt personangrep og stygge ord.

Det er en forskjell på rene diskusjonstråder med forskjellige meninger og direkte guffne krangler som denne viste seg å bli.

Fin du evner å dra deg ut i solen, kos deg

:)

Hei Ramina,

jeg ville aldri funnet på å forsvare terrorhandlinger, og som jeg skrev i et svar til Mr Kahn - jeg kan forstå sinnet som oppstår som resultat av det, men det er er et godt stykke fra å fordømme galskapen til å gi igjen med samme mynt. Man kan ikke straffe millioner av mennesker for det noen få galne bedriver av faenskap. De som sprengte i London i går synes sikkert at de har en like rettferdig sak de kjemper for, som det Grip og Mr Kahn synes de har...

Men jeg blir nok nøyaktig like sint og lei som hvem som helst av det som skjedde i går. Og det gjør min muslimske kollega på nabokontoret også. Han blir kanskje hakket enda sintere, for han vet jo at nå vil folk kikke stygt på ham i ukesvis og mumle for seg selv at "der går et av de svina..."....

Så vi er nok mange som er enige om at det må bli en slutt på faenskapen, men vi er heldigvis ikke så mange som mener at løsningen er å utrydde millioner av muslimer...

Ha en fin sommer, Ramina :-)

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 548
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mr Kahn

    92

  • Prozak

    62

  • snø

    42

  • Goliath

    33

Mest aktive i denne tråden

Gjest Ramina

"Samtidig er jeg så "kristelig" at jeg ser på drap som noe "ulovlig"."

Det er da der ankepunktet mot mye av det Kahn sier ligger, i det faktum at han ytrer at man skal drepe alle muslimene og at han gir seg faen i om sivile også blir drept så lenge det er "en god sak". Han gjør seg selv like ekstrem som de han kritiserer, og når det blir påpekt går han over til å kalle folk både det ene og det andre. Han tar heller ikke fem øre for å ta en "jeg vet hvor du bor, så ikke føl deg for trygg for at jeg ikke kommer og tar deg" til Prozak. Nettopp fordi Kahn og Grip er så tydelig i denne tråden syns jeg den bør få stå.

Han tar heller ikke fem øre for å ta en "jeg vet hvem du er og hvor du bor, så ikke føl deg for trygg for at jeg ikke kommer og tar deg" til Prozak. Slikt bør få stå. Man kan dermed vise at mannen er syk nok til å komme med trusler i det offentlige rom.

Jeg har med hensikt unnlatt å skrive mange innlegg i denne tråden.

Det er en "kraftig" tråd, og det er ikke alle tråder jeg ønsker å skrive mye i.

Jeg respekterer at folk har forskjellige meninger, men det er selvsakt ikke alt jeg er enig i.

Det er mye som taler synes jeg for at tråden kunne vært stående en god stund, men jeg har lest alle innleggene i den og synes det gikk over alle støvleskaft til slutt.

Vanskelig å finne rette tidspungtet på å slette kanskje, men når det forekommer trusler og direkte styggheter så er det vel gått alt for langt.

Men det er bare min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramina

Hei Ramina,

jeg ville aldri funnet på å forsvare terrorhandlinger, og som jeg skrev i et svar til Mr Kahn - jeg kan forstå sinnet som oppstår som resultat av det, men det er er et godt stykke fra å fordømme galskapen til å gi igjen med samme mynt. Man kan ikke straffe millioner av mennesker for det noen få galne bedriver av faenskap. De som sprengte i London i går synes sikkert at de har en like rettferdig sak de kjemper for, som det Grip og Mr Kahn synes de har...

Men jeg blir nok nøyaktig like sint og lei som hvem som helst av det som skjedde i går. Og det gjør min muslimske kollega på nabokontoret også. Han blir kanskje hakket enda sintere, for han vet jo at nå vil folk kikke stygt på ham i ukesvis og mumle for seg selv at "der går et av de svina..."....

Så vi er nok mange som er enige om at det må bli en slutt på faenskapen, men vi er heldigvis ikke så mange som mener at løsningen er å utrydde millioner av muslimer...

Ha en fin sommer, Ramina :-)

Beste hilsen fra

Ha en riktig fin sommer tilbake snø, med dine.

Og mens vi slikker sol, spiser godt og koser oss med våre kjære får vi sende en tanke til de som trenger det.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er et god påminnelse på hvorfor jeg ikke pleier å blande meg i sånne diskusjoner. Ikke på grunn av saklighetsnivået, men fordi jeg aldri får tid til å følge dem opp. På et eller annet tidspunkt forlater jeg pc'en, og når jeg kommer tilbake har det tatt fullstendig av....

Grip og Mr. Kahn - saklighetesnivået deres er så lavt at det er skremmende. Dere bør kanskje se litt på Goliath - det er fullt mulig å være uenig uten å være ufin (et ord som er en sterk underdrivelse når det kommer til dere...). Og mht kommentaren om at jeg vil se annerledes på det når ungen min er smurt ut over veggen på Oslo S. Nå er jeg velsignet med en unge som har en slik kullør at jeg faktisk er hakket mer redd for at hun skal bli rammet av hatet deres enn noe annet...

Goliath - du sier at jeg ikke har noen løsning, og akkurat det tror jeg at jeg faktisk eksplesitt påpekte i et av de første innleggene mine til Mr. Kahn. Nei, jeg har ingen løsning. Hadde jeg hatt det, hadde jeg for pokker ikke sittet her og ruget på den i ensomhet ;o)

Jeg er dog ikke helt enig i din analyse og forslag til løsning. Vi har ikke en verden hvor segregering er mulig lengre. Det er en illusjon å tro at vi skal kunne leve hver for oss, særlig når forskjellene er så store som de er. En liten tur til mindre heldigstilte land, og man forstår meget godt at enkelte gjør hva som helst for å komme seg bort fra det livet de "lever" der.

Jeg tror at utvikling og opplysning er nøkkelord. Tyranner (uansett hvilken religion de gjemmer seg under) har best levekår når folket er fattig, undertrykket og med lite kunnskap. Jeg tror ikke det er for ingenting at det er en del religioner som snakker om høyere utdannelse som om det er noe fanen selv har skapt.... Utvikling og opplysning og generell heving av levestandarden i fattige land vil sannsynligvis også bidra til å nå det målet du ønsker - mer segregering. Hvem gidder å flytte til kalde Norge, om de kan ha det bra der de er?? ;o)

Så var det vel en eller annen (Grip??) som spurte om jeg kjente noen muslimer som var gode mennesker (husker ikke nøyaktig formuleringen), og ja, jeg gjør faktisk det. Muslimer som har inngått arrangerte ekteskap, og er lykkelige med det, som går i rare bukser på fritiden, men som spiser Pizza Grandiosa - det gjør jo alle!" - som ikke har noe problem med å respektere meg, selv om jeg er blond, blåøyd med store pupper i dyp utringing. Som fordømmer terror og irriterer seg GRØNN over at alle har en formening om hva muslimer er, gjør og mener. Felles for dem er at de har høyere utdanning og jobb. De er muslimer som er godt integrert i det norske samfunnet. De finnes, og de er ikke enestående tilfeller. De er hyggelige mennesker, ikke tikkende bomber som venter på en anledning til å ta kverken på oss ;o)

Jeg skulle gjerne sittet her og svart på innlegg etter innlegg, det er ikke lysten det står på... Men solen skinner og man har da et liv utenfor dol... :o)

Beste hilsen fra

Ta deg fri fra dol med god samvittighet nå, snø:-). Takk for innsatsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med hensikt unnlatt å skrive mange innlegg i denne tråden.

Det er en "kraftig" tråd, og det er ikke alle tråder jeg ønsker å skrive mye i.

Jeg respekterer at folk har forskjellige meninger, men det er selvsakt ikke alt jeg er enig i.

Det er mye som taler synes jeg for at tråden kunne vært stående en god stund, men jeg har lest alle innleggene i den og synes det gikk over alle støvleskaft til slutt.

Vanskelig å finne rette tidspungtet på å slette kanskje, men når det forekommer trusler og direkte styggheter så er det vel gått alt for langt.

Men det er bare min mening.

Jeg er enig i at tråden ikke akkurat har hatt en positiv utvikling i løpet av natten... Jeg setter ikke akkurat pris på å bli kalt diverse ting, men samtidig har de som skriver det overhode ingen injurierende kraft. Det tar sånn av at det for meg blir gal manns ralling - jeg klarer ikke å ta meg nær av det om jeg forsøker en gang.

Om tråden hadde blitt slettet første gang det ble etterspurt i går, ville jeg synes at det var rart. Om den slettes i dag vil jeg ikke reagert like mye.

Men jeg synes det er synd at man ikke kan ha en saklig diskusjon :-(

beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett gjennom de fleste innleggene i denne tråden, har vi etter en helhetsvurdering valgt å la den bli stående til tross for at vi vurderer enkeltstående kommentarer som rasistiske. Dette fordi særlig snø sine innlegg i tråden er for leseverdige til at vi ønsker at de skal følge med i dragsuget.

Mottar gjerne synspunkter på å la en slik helhetsvurdering bli utslagsgivende.

Selvsagt bør dette stå. Så lenge ingen av de berørte parter selv ønsker at det slettes fordi de blir hetset, så bør det stå.

Det er jo blant annet slike diskusjoner som gjør det verdt å være her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest '!-o-!'

Jeg har med hensikt unnlatt å skrive mange innlegg i denne tråden.

Det er en "kraftig" tråd, og det er ikke alle tråder jeg ønsker å skrive mye i.

Jeg respekterer at folk har forskjellige meninger, men det er selvsakt ikke alt jeg er enig i.

Det er mye som taler synes jeg for at tråden kunne vært stående en god stund, men jeg har lest alle innleggene i den og synes det gikk over alle støvleskaft til slutt.

Vanskelig å finne rette tidspungtet på å slette kanskje, men når det forekommer trusler og direkte styggheter så er det vel gått alt for langt.

Men det er bare min mening.

Og nettopp fordi det har gått så til de grader for lang mener jeg altså det må få stå. Folk flest her inne trenegr neppe å skånes fra dette. Hvis man ikke skal verne enkelte syke individer mot seg selv. Det syns jeg faktisk ikke er webbis på DOL sin jobb å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramina

Og nettopp fordi det har gått så til de grader for lang mener jeg altså det må få stå. Folk flest her inne trenegr neppe å skånes fra dette. Hvis man ikke skal verne enkelte syke individer mot seg selv. Det syns jeg faktisk ikke er webbis på DOL sin jobb å gjøre.

Nå tenkte jeg mer på å ikke tillate at noen ble kaldt direkte stygge ting eller fikk direkte trusler mot seg.

Den ene og den andre vegen.

Det å kreve at en diskusjon foregår på "rent" vis selv om meningene er mange, det krever webbis ellers.

Men som sakt, bare min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Jeg er enig i at tråden ikke akkurat har hatt en positiv utvikling i løpet av natten... Jeg setter ikke akkurat pris på å bli kalt diverse ting, men samtidig har de som skriver det overhode ingen injurierende kraft. Det tar sånn av at det for meg blir gal manns ralling - jeg klarer ikke å ta meg nær av det om jeg forsøker en gang.

Om tråden hadde blitt slettet første gang det ble etterspurt i går, ville jeg synes at det var rart. Om den slettes i dag vil jeg ikke reagert like mye.

Men jeg synes det er synd at man ikke kan ha en saklig diskusjon :-(

beste hilsen fra

Men det er nå litt underholdende for noen av oss å se igjen og igjen hvor gærne noen er. Syns du har greid godt å holde deg på et saklig nivå, Kahn hogger av seg selv foten på denne måten. Og selv når han humper rundt med bare en fot vil han ikke innrømme det. :-)

Jeg skjønner godt at du ikke liker karakteristikkene bl.a. han kommer med, men de gjør faktisk at dine innlegg står enda sterkere. Han på sin side avslører seg selv så til de grader. man kan bare ikke ta ham alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest '!-o-!'

Nå tenkte jeg mer på å ikke tillate at noen ble kaldt direkte stygge ting eller fikk direkte trusler mot seg.

Den ene og den andre vegen.

Det å kreve at en diskusjon foregår på "rent" vis selv om meningene er mange, det krever webbis ellers.

Men som sakt, bare min mening.

Jeg er jo enig i det du skriver. Men la oss si at Kahn i virkeligheten er en slags Trond Ramsland som ønsker å sette ut i livet det han truer med, da er det bra at slikt som dette kan dokumenteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Ja - la oss heller vise forståelse for slike handlinger og de som utfører dem.......

Det ser jo ut til å fungere særdeles bra.

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramina

Jeg er enig i at tråden ikke akkurat har hatt en positiv utvikling i løpet av natten... Jeg setter ikke akkurat pris på å bli kalt diverse ting, men samtidig har de som skriver det overhode ingen injurierende kraft. Det tar sånn av at det for meg blir gal manns ralling - jeg klarer ikke å ta meg nær av det om jeg forsøker en gang.

Om tråden hadde blitt slettet første gang det ble etterspurt i går, ville jeg synes at det var rart. Om den slettes i dag vil jeg ikke reagert like mye.

Men jeg synes det er synd at man ikke kan ha en saklig diskusjon :-(

beste hilsen fra

Enig.

Trodde webbis var ganske klar på dette med direkte personangrep ol.

Blir jo litt vanskelig å følge i fremtidige tråder det da, når det har vært så "frihet" i denne.

Diskusjoner bør kunne foregå uten å kalle hverandre de styggeste ting og uten trusler, helt ærlig talt, selv om vi har hundre meninger her inne så bør vi jo ikke krangle som om vi skulle sittet midt i "krigen" selv da.

Selv om vi for så vidt jo gjør det.

Men jeg er enig med deg, greit å ikke ta til seg alt som blir ytret om her inne.

DOL og RL er tross alt to forskjellige "verdener".

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramina

Jeg er jo enig i det du skriver. Men la oss si at Kahn i virkeligheten er en slags Trond Ramsland som ønsker å sette ut i livet det han truer med, da er det bra at slikt som dette kan dokumenteres.

Det er jeg enig i, men det har vært skrevet her og mange har sett det så vitner er det nok av - dog er vi jo anonyme hele bunten.

Kanskje webbis har sin egen lille måte å håndtere trusler på...altså at slike innlegg blir "lagret" et eller annet sted en viss tid?

Ellers så burde han kansje hatt det?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er nå litt underholdende for noen av oss å se igjen og igjen hvor gærne noen er. Syns du har greid godt å holde deg på et saklig nivå, Kahn hogger av seg selv foten på denne måten. Og selv når han humper rundt med bare en fot vil han ikke innrømme det. :-)

Jeg skjønner godt at du ikke liker karakteristikkene bl.a. han kommer med, men de gjør faktisk at dine innlegg står enda sterkere. Han på sin side avslører seg selv så til de grader. man kan bare ikke ta ham alvorlig.

Ja, det er i grunnen ganske underholdende :-) Og selv om det er litt vemmelig å se seg selv så hatfullt omtalt, så klarer jeg ikke å ta det til meg, det blir for meg bare en gal manns ralling. Men så er det hvor vidt det er smart å tirre galne menn, da....

Men det er ingen utfordring i å diskutere når saklighetsnivået er langt unna pari. Så da blir det til at jeg koseprater med deg og andre i stedet ;o)

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Men det er nå litt underholdende for noen av oss å se igjen og igjen hvor gærne noen er. Syns du har greid godt å holde deg på et saklig nivå, Kahn hogger av seg selv foten på denne måten. Og selv når han humper rundt med bare en fot vil han ikke innrømme det. :-)

Jeg skjønner godt at du ikke liker karakteristikkene bl.a. han kommer med, men de gjør faktisk at dine innlegg står enda sterkere. Han på sin side avslører seg selv så til de grader. man kan bare ikke ta ham alvorlig.

Han gjør en så god jobb med å fremstå som særdeles usympatisk at man kan mistenke ham for å stå på den andre siden. Kanksje han har lurt alle, og i virkeligheten tusler rundt med et teppe under armen? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Hvis du ikke forstod hva som var ment i det utsagnet, så forstår jeg godt at det er mye du ikke forstår...he-he-he..

Bestefar pleide for øvrig også å nynne mye etter at han ble senil.

Kanskje du og logitecmusa egentlig sitter sammen og taster på sykehjemmet....:-)

Hørt om å erte noen? ;-)

Kanskje ikke pent, men Kahn ser jo virkelig ut tilå ha sprengt et par sikringer for mye,og det er ikke sikkert jeg gidder å lese alt oppgulpet hans etter hans intensjon..;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser dere beggte ut tilo å være på like "tynn grunn"...

Den ene juger, den andre truer....

Men morsomme er dere i grunner begge to i denne deltråden:-)

Morsomt er det til tider, ja :-)

Men det er klart - "tynn" grunn er helt ok så lenge det ikke er alvorlig.

"...................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får være glad for at du slipper å omgås med de fundamentalistiske islamitter som utfører terrorangrep mot uskyldige mange ganger hver dag verden over.

Nå rammet det igjen et vestlig land, men så langt har vi sluppet billig unna - relativt sett.

Svar og løsninger på problemet har du ikke, men sjuk blir du av de som mener at nok er nok og noe må gjøres.

Hvorfor tror du det er så lett for fundamentalistiske islamitter å utføre de terrorhandlinger de gjør nå i vesten?

Og tror du dette er noe nytt for dem det de nå har tatt i bruk mot "oss"?

Tror du fremdeles på den "rikdommen" som blanding av ulike kulturer vil bringe med seg?

Eller begynner du etterhvert å fatte hvor dette er på vei hen? Kanske ikke "fatte" enda, men tvilen om hvordan dette vil gå begynner kanskje å melde seg?

Eller er det viktigere fremdeles å kunne holde på de gamle "gode" synspunktene - helt frem til den bussen eller t-banen du tar til jobb er neste målet....?

Man kan utmerket godt tror på muligheten av en fredelig sameksistens, selv om man er skeptisk til mulighetene. Hvordan hadde den vestlige verden og pakistan, india, midtøsten etc. fungert sammen med den vestlige verden hvis islam hadde vært like "modernisert" som kristendommen, tror du? Jeg ser ingen grunn til at det ikke hadde vært et ganske annet scenario enn vi har nå.

".................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skremmer meg er at dine argumenter for så vidt er gode (rent menneskelig sett), men du har INGEN løsning - ikke en gang noe som er begynnelsen på en.

Du snakker politisk korrekte argumenter - slike som ingen kan si at ikke er prinsipielt riktige. Slik sett gjør du deg på en måte uangripelig, og du oppnår en masse støtte fra andre som deg.

MEN dere har ingen løsning. Dere er som Sveige under andre verdenskrig. Dere tar ingens side, og håper at andre vil ordne opp.

Hadde det vært flere av dere og færre av de som faktisk turte å velge en side den gang, så hadde du snakket tysk nå.

Og det burde egentlig forttelle deg noe - hadde du bare turt å forfølge den tanken.

Men det er nok lettere å være "korrekt og uangripelig" - selv om det går til helvete. For da kan du jo gå til helvete med hevet hode.....eller hva?

Og det kan virke viktigere for noen enn noe annet - selv om det så er deres barns fremtid.....

Men hva er den "andre" løsningen? At hele vesten skal gå til krig mot hele asia og midtøsten?

Brølapene Kahn, Grip og de andre barna her har heller ikke intellekt til å skissere en helhetlig løsning som lar seg gjennomføre.

"...................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vært interessant å lese din løsning på problemet favn.Og da mener jeg en reell og gjennomførbar løsning, som baserer seg på reelle mennesker og deres reaksjonsmønstre og handlemåter - og ingen ønskedrøm.

Personlig så synes jeg det virker som om du og flere med deg her finner det litt enklere å handskes med det dere står ovenfor på sikt - ved å kritisere de som desverre faktisk omtaler veien man til slutt vil gå - selv om man ønsker det aldri så lite.

For dette vil bare bli verre. Og når det har rammet direkte tilstrekkelig mange, så vil selvfølgelig moderasjonen måtte vike.

Slik er det bare. Mennesket er i bunn og grunn fremdeles bare noen dyr.

Og jeg spør: Hva er "din" løsning?

Så lenge ingen andre presenterer annet enn hysterisk oppgulp, så blir det litt rart å kreve en helhetlig skissert løsning av de som er normalt moderate.

"..................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...