Gå til innhold

Islam og vesten


Gjest skremmende lesing

Anbefalte innlegg

tror ikke jeg . Man må selvfølgelig jobbe innad i miljøene med holdningsarbeid og sånt. Men Tror det viktigste er at samfunnet reagerer med strenge straffesanksjoner når det gjelder tvangsekteskap , omskjæring og lignende. Tror at frykten for straff,fengsel , miste omsorg for barna vil ha en preventiv virkning

Det har aldri vist se gå være en prevantiv virkning før, så hvordan skal det bli det nå?

Holdningsarbeid, derimot, har enormt positiv effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 231
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Goliath

    65

  • Sør

    39

  • Mary Poppins

    15

  • gripp

    12

Mest aktive i denne tråden

Gjest vioola

Det har aldri vist se gå være en prevantiv virkning før, så hvordan skal det bli det nå?

Holdningsarbeid, derimot, har enormt positiv effekt.

tja , etter obligatoriske helseundersøkelser et sted i frankriket og straffeforfølgelse av de foreldrene hvor barna var omskjært. 5 år etter ble det ikke avdekket noe kjønnslemlestelse i det hele tatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Trakassert" er ett ord du velger å bruke. Det sier mye om din tilnærming til problemstillingen. Du kunne sagt "satt feil i bås" i stedet f.eks.

Egentlig handler dette om hvordan folk oppfatter sin posisjon i samfunnet, tror jeg. Man vil ikke ha det sånn som nå, og man liker ikke utviklingen. Vi skal slå ned på urettferdighet. Den skal ikke få skjul av overdreven respekt for folks religion og kultur.

For det har vi hatt - en merkelig form for respekt. Vært livredde for å kritisere noe. Det har vært tabu, vi kan jo tråkke noen på tærne. Du blir stemplet som rasist med en gang.

Så lenge har det vært tabu, at folk nå er dritt lei av å se urettferdighet og høflig tie stille.

Jeg sier ikke at det som beveger seg nå er riktig. Det er derimot skummelt. Og på ingen måte uventet. Lokket har vært holdt på for lenge, skulle fått lettet på det før. Men det har ikke vært pk.

Religiøse ledere velger å tale på vegne av alle muslimer. Skyver en gruppe folk foran seg, hisser opp mobben. Vanskelig å ikke svare tilbake mot den samme gruppen da. Særlig når det skorter på uttalelser fra folk som ikke vil bli assosiert med disse ytringene. Er det noen? Ja, akkurat det tror jeg mange lurer på nå...

Tror det er mer effektivt å tørre å gå ut og kritisere talsmennene enn å prøve å stoppe de som i frustrasjon oppnonerer mot dem.

Hvis du ikke bare vil krangle, da... :-)

Særdeles godt og reflektert skrevet mil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor blir ikke krekar utvist? trodde han var det alleredet. men han er jo her enda?

Våre kjære politikere mener fremdeles at det er for farlig for Krekar å bli sendt til Irak.

Derfor sier de at de må avvente til en Irakisk regjering er på plass, og kan garantere for at han ikke får dødsstraff/blir tatt livet av.

Nå er det jo en regjering på plass (og har vært på plass en stund). Deres utenriksminister svarer på en forespørsel fra VG at "vi er klare til å ta i mot han, men vi har ikke mottatt noen forespørsel fra den norske stat"....

Og da kan du jo lure på hva "den norske stat" driver med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror den største sjangsen for at det skjer her er å la fremmedfrykt utvikle seg.

Forøvrig kan jeg kome på få muslimske land som ikke har hatt "påvirkning" utenfra, ikke minst når det gjelder politisk påvirkning. Så når du snakker om muslimske land som utvikle se gi fred, så er je ikke sikker på hvilke du mener. Det må vel i såfall være et lite mindretall?

Jeg skrev ikke "muslimske land" men "muslimske miljøer" - som hadde fått utvikle seg i fred.

"I fred" betyr heller ikke "utenfor all påvirkning", uten at det egentlig spiller noen rolle. Ulike muslimske miljøer har også en evne til å sloss med hverandre - nettopp fordi dette har med makt, styring og kontroll å gjøre - og der moderate muslimer ofte kommer i konflikt med mer fundamentalistiske muslimer.

Og i Norge for de lukkede muslimske miljøer i stopr grad utvikle seg "i fred" - siden de hverken tollererer innblanding fra andre, eller møter krav om det fra den norske stat.

Å implisitt påstå at fremmedfrykt er årsaken til denne type problemer er svært uheldig og direkte feil.

Da legger du bare skylden på andre som hverken har mulighet elelr ansvar for den (u)kulturen som er årsaken til konfliktene.

Og det medfører kun èn ting - og det er nettopp å la disse miljøer få utvikle sin (u)kultur videre, til konfliktene bryter ut i åpne voldshandlinger.

Og det skjer når de føler at de er sterke nok til en åpen konfrontasjon - hvilket vi bidrar til å hjelpe dem med. Noe som ikke bare er dumt, men også tragisk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre kjære politikere mener fremdeles at det er for farlig for Krekar å bli sendt til Irak.

Derfor sier de at de må avvente til en Irakisk regjering er på plass, og kan garantere for at han ikke får dødsstraff/blir tatt livet av.

Nå er det jo en regjering på plass (og har vært på plass en stund). Deres utenriksminister svarer på en forespørsel fra VG at "vi er klare til å ta i mot han, men vi har ikke mottatt noen forespørsel fra den norske stat"....

Og da kan du jo lure på hva "den norske stat" driver med?

Så vidt jeg skjønner vil de ikke vise ut fanskapet før irakiske myndigheter kan garantere dødsstraff. Sånn er det, skjønner du, og det høres da fornuftig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skrev ikke "muslimske land" men "muslimske miljøer" - som hadde fått utvikle seg i fred.

"I fred" betyr heller ikke "utenfor all påvirkning", uten at det egentlig spiller noen rolle. Ulike muslimske miljøer har også en evne til å sloss med hverandre - nettopp fordi dette har med makt, styring og kontroll å gjøre - og der moderate muslimer ofte kommer i konflikt med mer fundamentalistiske muslimer.

Og i Norge for de lukkede muslimske miljøer i stopr grad utvikle seg "i fred" - siden de hverken tollererer innblanding fra andre, eller møter krav om det fra den norske stat.

Å implisitt påstå at fremmedfrykt er årsaken til denne type problemer er svært uheldig og direkte feil.

Da legger du bare skylden på andre som hverken har mulighet elelr ansvar for den (u)kulturen som er årsaken til konfliktene.

Og det medfører kun èn ting - og det er nettopp å la disse miljøer få utvikle sin (u)kultur videre, til konfliktene bryter ut i åpne voldshandlinger.

Og det skjer når de føler at de er sterke nok til en åpen konfrontasjon - hvilket vi bidrar til å hjelpe dem med. Noe som ikke bare er dumt, men også tragisk.....

Dette er for komplekst til å ta på DOL -det er rett og slett ikke et godt format for lange og gode og viktige diskusjoner.

Men jeg er inig i en del du skriver, bare ikke "medisinen" -det var kortversjonen :-)

Ha en fantastisk dag, uansett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja , etter obligatoriske helseundersøkelser et sted i frankriket og straffeforfølgelse av de foreldrene hvor barna var omskjært. 5 år etter ble det ikke avdekket noe kjønnslemlestelse i det hele tatt

I de rapportene jeg har lest så har man gjemt unga unger sendt dem vekk eller man venter med omskjøring til undersøkelsen har funnet sted. Så det som ser ut som en vellykket "kampanje" kan være alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg skjønner vil de ikke vise ut fanskapet før irakiske myndigheter kan garantere dødsstraff. Sånn er det, skjønner du, og det høres da fornuftig ut.

Men hvordan kan de få en slik garanti, UTEN å kontakte den nåværende irakiske utenriksminister for å rette en slik henvendelse til dem?

At de ikke har gjort det, høres på ingen måte fornuftig ut....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er for komplekst til å ta på DOL -det er rett og slett ikke et godt format for lange og gode og viktige diskusjoner.

Men jeg er inig i en del du skriver, bare ikke "medisinen" -det var kortversjonen :-)

Ha en fantastisk dag, uansett :-)

Ha en riktig flott dag du også pip! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan kan de få en slik garanti, UTEN å kontakte den nåværende irakiske utenriksminister for å rette en slik henvendelse til dem?

At de ikke har gjort det, høres på ingen måte fornuftig ut....?

Jeg håper du fikk med deg poenget mitt..altså en garanti *for* dødsstraff.

Det burde vært snargjort å få en slik garanti, og så sende krapylet ut. Det er ikke sikkert man trenger å kontakte irakiske myndigheter en gang. Men noen kan vel alltids ta en telefon :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du fikk med deg poenget mitt..altså en garanti *for* dødsstraff.

Det burde vært snargjort å få en slik garanti, og så sende krapylet ut. Det er ikke sikkert man trenger å kontakte irakiske myndigheter en gang. Men noen kan vel alltids ta en telefon :-)

Jeg var litt kjapp når jeg leste svaret ditt.....

Jo før dette krapylet får hva han fortjener, jo bedre.

Selv om han på en slags måte er en fornøyelig tragikomisk (men farlig) figur, som også gjør at man må le litt av fra tid til annen.

Litt på samme måte som for Sør....:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...