Gå til innhold

Islam og vesten


Gjest skremmende lesing

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Egentlig hadde jeg ikke tenkt å blande meg inn i denne diskusjonen men siden jeg er så uenig med deg akkurat nå så ;o)

Det var mye større problemer med innvandrerne når de kom hit. Nå har de fleste blitt ganske fornorsket og det er et fåtall som lager bråk.

Og respekten da de kom var vel også mye mindre enn respekten man viser nå. Nå er det ikke store forskjellen mellom de fleste og også, den gangen var det et hav av forskjeller.

Okei, der tok jeg visst feil gitt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 231
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Goliath

    65

  • Sør

    39

  • Mary Poppins

    15

  • gripp

    12

Mest aktive i denne tråden

Okei, der tok jeg visst feil gitt:-)

Nå bor vi på to veldig forskjellige steder tror jeg så det er ikke rart at vi har forskjellig mening.

De første innvandrerne kom til Oslo på 60-tallet, snart 50 år siden :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

At vi har en ond sirkel er sikkert og visst, men å skylde på etniske nordmenn i den sammenheng, når vi VET hvilken veg vold, ran, rasisme og trakkasering i all hovedsak går, er intet mindre enn absurd.

Ellers har du mange flotte vyer for hvordan integrering kan gjøres som enhver vel kan stille seg bak...bortsett fra at det er 30 år for seint.

Å ens våge stille krav til invandrere var synonymt med rasisme helt opp til helt nylig.

Fundamentalisme er noe dritt uansett!

Jeg ser også at det er vanskelig å snu nå, men forhåpentligvis er det ikke for sent. Vi burde ha sett problemene for lenge siden og dette burde vært tatt tak i med det samme vi så at konflikter oppstod.

Konflikter løses aldri ved å gå til angrep. Her har både muslimer og etniske nordmenn mye å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

du kan ikke ha lest aviser de siste årene

Det er lov å kaste seg inn i debatten på ordentlig om du har lyst. Bruk gjerne samme nick også, så blir det litt mer oversiktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Jeg ber deg lese denne delen av tråden en gang til. Kanskje du lest litt for fort?

Kanskje jeg leste litt fort, og tolket det han sa litt annerledels enn det han faktisk mente.

Men uansett så er jeg ikke enig med mye av det sør skriver her inne, han roper om jødehatere, muslimhatere, rasister osv i hytt og pine, og etter min mening misbruker disse skjelsordene veldig.

Jeg vil ha det klart fram at jeg ikke skjærer alle muslimer over en kam. De fleste muslimer er alrighte folk, men det er ikke det jeg vil diskutere. Jeg liker å diskutere innvandringspolitikken i Norge, men så fort det blir en debatt om dette kommer sør inn og våser om at vi alle (som ikke er enig med han) hater muslimer osv.

Debattene om slikt på dol ender bare opp men personangrep og andre usakligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest olivenoljen

Det er lov å kaste seg inn i debatten på ordentlig om du har lyst. Bruk gjerne samme nick også, så blir det litt mer oversiktelig.

orker ikke , ser jo hvordan debatten har utviklet seg alleredet. når sør og goliath og morsk deltar blir det sjelden saklig og ender i drittslenging til hverandre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Nå bor vi på to veldig forskjellige steder tror jeg så det er ikke rart at vi har forskjellig mening.

De første innvandrerne kom til Oslo på 60-tallet, snart 50 år siden :o)

Så tidlig bodde ikke jeg i Oslo iallefall *hehe*

Jeg bodde i Oslo fra midten av åttitallet til slutten av nittitallet. De muslimene jeg kjenner er for det meste døve. Jeg har inntrykk av at det er "høyt under taket" for "annerledeshet" i døvemiljøene. Her ble muslimer behandlet som alle oss andre og nøt samme respekt som vi andre fikk. Kanskje en av grunnene til at ingen av disse muslimene er i nærheten av å være fundamentalister (iallefall ikke de jeg vet om)?

Men det er klart at eventuell manglende respekt for muslimer ikke er den eneste grunnen til at noen av dem "freaker ut". Likevel er det kanskje her hver enkelt av oss kan bidra til at problemene ikke blir enda større..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Kanskje jeg leste litt fort, og tolket det han sa litt annerledels enn det han faktisk mente.

Men uansett så er jeg ikke enig med mye av det sør skriver her inne, han roper om jødehatere, muslimhatere, rasister osv i hytt og pine, og etter min mening misbruker disse skjelsordene veldig.

Jeg vil ha det klart fram at jeg ikke skjærer alle muslimer over en kam. De fleste muslimer er alrighte folk, men det er ikke det jeg vil diskutere. Jeg liker å diskutere innvandringspolitikken i Norge, men så fort det blir en debatt om dette kommer sør inn og våser om at vi alle (som ikke er enig med han) hater muslimer osv.

Debattene om slikt på dol ender bare opp men personangrep og andre usakligheter.

Det er lov å være uenig. Jeg mente bare at du i denne delen av tråden misforsto veldig.

Vi har tydeligvis svært forskjellig mening, og jeg kan ikke se at Sør har kommet med noe personangrep her. Han kommer med fakta, og argumenterer svært godt.

Uskalighetene i denne tråden ser du når Morsk og Grip kommer med "pjattet" seg i mellom i tråden lenger ned her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tidlig bodde ikke jeg i Oslo iallefall *hehe*

Jeg bodde i Oslo fra midten av åttitallet til slutten av nittitallet. De muslimene jeg kjenner er for det meste døve. Jeg har inntrykk av at det er "høyt under taket" for "annerledeshet" i døvemiljøene. Her ble muslimer behandlet som alle oss andre og nøt samme respekt som vi andre fikk. Kanskje en av grunnene til at ingen av disse muslimene er i nærheten av å være fundamentalister (iallefall ikke de jeg vet om)?

Men det er klart at eventuell manglende respekt for muslimer ikke er den eneste grunnen til at noen av dem "freaker ut". Likevel er det kanskje her hver enkelt av oss kan bidra til at problemene ikke blir enda større..

Ja, jeg vet om en fundamentalistisk muslim og han er med i kranglinga i moskeen.

Ellers er de fleste muslimer rundt her helt normale, noen flaggermuser og noen med ganske sterke, religiøse meninger men som sagt, de fleste er helt normale, hyggelige mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Det er lov å være uenig. Jeg mente bare at du i denne delen av tråden misforsto veldig.

Vi har tydeligvis svært forskjellig mening, og jeg kan ikke se at Sør har kommet med noe personangrep her. Han kommer med fakta, og argumenterer svært godt.

Uskalighetene i denne tråden ser du når Morsk og Grip kommer med "pjattet" seg i mellom i tråden lenger ned her.

Tråden har blitt for lang til at jeg gidder lese gjennom resten.

Dessuten kan man diskutere til det uendelige her, ingen vil forandre på meningen sin uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Men vi kan ikke bare "hykke fatt i muslimer", begrunnet med at "andre muslimer har vært slemme". Et hovedprinsipp bak vår rettstat (som jo er den vi prøver å beskytte) er jo nettopp individuell behandling - da kan vi ikke spille falitt ved å velge ut hvem vi skal "forebygge" basert kun på fødereligion, hudfarge, legning, osv.

Vi må appellere til de moderate, og få disse integrert i samfunnet. De fundamentalistiske (enten de heter Morsk eller Krekar) er utenfor pedagogisk rekkevidde uansett.

Vi må vise de moderate at så lenge de holder seg innenfor det samme regelverket som øvrige, så blir de 100% akseptert i samfunnet. Da kan vi gå forover.

Med vennlig hilsen

Det å forebygge fungerer og gjøres over alt ellers i samfunnet, så innvandrerne blir ikke forskjellbehandlet av den grunn. Det er faktisk forskjellsbehandling andre veien at vi ikke kan gjøre forebyggende tiltak for våre nye landsmenn.

Mye av dette arbeide skal foregå i starten av oppholdet, som et av tiltakene for å få oppholdstillatelse.

Vi ser jo at det vi gjør i dag ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ja, jeg vet om en fundamentalistisk muslim og han er med i kranglinga i moskeen.

Ellers er de fleste muslimer rundt her helt normale, noen flaggermuser og noen med ganske sterke, religiøse meninger men som sagt, de fleste er helt normale, hyggelige mennesker.

Derfor er det så synd at de få ekstreme ødelegger for de andre :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du prøver å flytte fokus vekk fra hvor lik din og Krekars posision er.

Du mener det er JEG som forsøker å flytte fokus i denne diskusjonen?

Hva mener du det er DU bedriver her da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sverter deg selv.

Ditt hat mot islam treffer selvsagt muslimer.

Jeg ser du ikke er i stand til å vise til ETT innlegg som underbygger dine løgner Sør.

Men dette er vi jo godt vant med fra dine tidligere innlegg her.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn til orientering: det er rundt 1,7% muslimer i Norge - inkl. de som ikke er troende.

Jeg har ikke tallene for Tyskland, men jeg kan tenke meg at det kanskje var flere jøder der, og at ditt "argument" om at "de overtar landet" ble brukt på samme måte.

Akkurat det samme.

Naivismen lenge leve - spesielt når man ikke en gang evner å forstå hva som er viktig i en slik statistisk sammenheng.

Hvor mange muslimer som finnes i Norge av de som er i godt voksen alder er svært lite interessant når man ønsker å se på utviklingen for de neste 50 år eller så (i tillegg til at dine påståtte tall er for lave).

Det som er interessant er den prosentvise fordeling av de som ennå ikke er nådd voksen alder.

Da blir regnestykket et helt annet, og realistisk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en person med feberfantasier.

Du kunne skrevet det samme om jødene på 1930-tallet. Hadde du levet da, ville du trolig gjort det også - basert på det du skriver her.

Nå var det vel ikke gripp som skrev dette Sør?

Det er (til din orientering) en artikkel i Aftenposten basert på seriøse tall og kommentarer fra Statistisk SentralByrå.

Og jeg antar at de fleste her setter mer lit til deres seriøsitet, enn til din våsing.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du henviser betandig til jødeforfølgelsen, dette er ikke det samme sør, faktisk ikke en gang sammenliknbart så det argumentent er fullstendig ubrukerlig.

Det er bare fordi han ikke har andre argumenter - og da kommer Hitler frem som vanlig.

Det gjelder omtrent for alle tema som Sør involverer seg i.

Han er "litt" opphengt der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er akkurat det samme.

Man fokuserer på en liten gruppe mennesker (jøder, homofile, muslimer, osv.) og hausser opp hysteri om dette.

Det gripp og flere bedriver er akkurat det samme som skjedde i Tyskland på 1930-tallet.

Den største forskjellen er faktisk at nå har vi sett det før, og burde være intelligente nok til aldri å ha en repetisjon av jøde-utryddelsen.

he-he....en "liten gruppe mennesker"..???

Det er den største gruppe mennesker i verden i dag, og de står for den absolutte brorparten av all faenskap som gjøres i denne verden.

Og du sammenlikner dem med Jødene...???

Du er ikke sann Sør...

Og det er jo for øvrig helt rett - for du juger så du tror det selv:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har problemer med å diskutere med deg fordi vi uansett aldri vil bli enige.

Jeg forsvarer virkelig ikke muslimske fundamentalisters manglende respekt for oss! Deres holdninger skremmer meg like mye som de skremmer deg.

Hadde Norge og nordmenn i utgangspunktet behandlet innvandrere med respekt hadde vi neppe hatt slike tilstander vi ser idag. Det er mitt poeng.

Det som skremmer meg mest med deg er at det kan virke som du "lever" for å kritisere muslimske fundamentalister. Jeg skjønner ikke at du gidder ;)

Om noen år så vil du nok så alt for godt forstå hvorfor jeg kritiserer den (u)kulturen som befinner seg hånd i hånd med svært mange muslimer.

Men at jeg lever for det...?

Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg har et liv utenfor DOL - som forøvrig sansynligvis innbefatter flere muslimer enn hva ditt liv i RL gjør...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...