Gå til innhold

5-åring med vanvittig kløe i skrittet


Gjest Guromamma

Anbefalte innlegg

Gjest Guromamma

Jentungen på 5 år klør helt vanvittig "på tissen", det er selve klitoris som klør. "Det kiler" hyler hun, og klør som besatt.

Ringte legevakta i går kveld, og fikk beskjed om å gi en halv Zyrtec. Da gav det seg såpass at hun sovnet, og sov i hele natt.

I dag tidlig begynte det på'n igjen, og jeg gav en halv Zyrtec til. Denne gangen hjalp det ikke særlig, intens kløe tross både dusjing og påføring av Canesten.

Ringte legevakta igjen, og fikk som råd å sette henne i grønnsåpevann. Har gjort det, og lufttørket leeenge. Akkurat nå klør det ikke, men jeg gruer meg litt for kvelden...

Noen som har vært borti noe lignende?

Spurte på legevakta hva jeg kan ha på, men det er ikke noe særlig kløstillende kremer som kan has på slimhinnene. Og da hjelper det ikke.

Det er sårt og vondt også, og tissing har blitt et mareritt.

Gode råd mottas med dyp takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    5

  • org

    4

  • Gemini

    3

  • kaffepiken

    2

Mest aktive i denne tråden

Gjest kjerringråd

Sett henne i grønnsåpevann igjen like før hun skal legge seg.

Har du Yougert naturell i kjøleskapet ? Smør henne inn med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest så rart?

Sett henne i grønnsåpevann igjen like før hun skal legge seg.

Har du Yougert naturell i kjøleskapet ? Smør henne inn med det.

Hvorfor klør barn der da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjerringråd

Hvorfor klør barn der da?

Det kan være så mangt.

Det kan være hormonforandringer (den første puberteten kommer allerede i 5-7 års alderen), det kan være varmen, det kan være sopp osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg leste en gang at mange småjenter klager over kløe i underlivet. Oftest kommer det etter at de har begynt å tørke seg selv nedentil etter dobesøk. Bakterier fra endetarmen kommer fram mot urinrøret. I slike sammenhenger kan det visst hjelpe å ha på litt "Molkosan" (helsekosten). Man skal ha litt Molkosan på f.eks. bomull og dytte forsiktig mot underlivet. Jeg tror Molkosan er en slags sunn melkesyrebakterie. Kanskje verdt et forsøk?

Inytiol (apoteket) hjelper svært godt mot bleieutslett osv. Kanskje kan dette funke.

Aloe Vera er veldig flott mot kløe, uansett hvor på kroppen.

Dere får prøve dere fram. Dette høres ikke godt ut .-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guromamma

Det kan være så mangt.

Det kan være hormonforandringer (den første puberteten kommer allerede i 5-7 års alderen), det kan være varmen, det kan være sopp osv osv.

Det er ikke varmt nå, og legevakta trodde ikke på soppteorien min.

Jeg skal sette henne i grønnsåpevann igjen senere i kveld, og i morgen også. Virker som om det har gjort godt - nå tisset hun faktisk på do uten at det gjorde vondt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Guromamma

Jeg leste en gang at mange småjenter klager over kløe i underlivet. Oftest kommer det etter at de har begynt å tørke seg selv nedentil etter dobesøk. Bakterier fra endetarmen kommer fram mot urinrøret. I slike sammenhenger kan det visst hjelpe å ha på litt "Molkosan" (helsekosten). Man skal ha litt Molkosan på f.eks. bomull og dytte forsiktig mot underlivet. Jeg tror Molkosan er en slags sunn melkesyrebakterie. Kanskje verdt et forsøk?

Inytiol (apoteket) hjelper svært godt mot bleieutslett osv. Kanskje kan dette funke.

Aloe Vera er veldig flott mot kløe, uansett hvor på kroppen.

Dere får prøve dere fram. Dette høres ikke godt ut .-(

Hm, det med å tørke sjøl KAN jo være en teori, selv om hun svært gjerne IKKE gjør det... Jeg spurte om hun hadde gjort akkurat det, men det sier hun nei til. Det er de voksne i barnehagen som har tørket, sier hun.

Hvis det drar i gang igjen, skal jeg prøve det med yoghurt naturell. Salver virker ikke, har prøvd på Inytol og Zink uten resultat. Aloe Vera-gel har jeg, men den skal ikke brukes på sår. Gjelder det også slimhinner, tro? Legevakta nevnte ikke noe slikt, men det kan jo være fordi det ikke er et legemiddel.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke varmt nå, og legevakta trodde ikke på soppteorien min.

Jeg skal sette henne i grønnsåpevann igjen senere i kveld, og i morgen også. Virker som om det har gjort godt - nå tisset hun faktisk på do uten at det gjorde vondt!

det er ikke urinveisinfeksjon da? det kan jo både stikke og klø her og der- lukter det noe av urinen hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guromamma

Sett henne i grønnsåpevann igjen like før hun skal legge seg.

Har du Yougert naturell i kjøleskapet ? Smør henne inn med det.

Skal prøve yoghurt naturell om det starter igjen. Da smører jeg altså rett på klitoris og de indre kjønnsleppene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjerringråd

Det er ikke varmt nå, og legevakta trodde ikke på soppteorien min.

Jeg skal sette henne i grønnsåpevann igjen senere i kveld, og i morgen også. Virker som om det har gjort godt - nå tisset hun faktisk på do uten at det gjorde vondt!

Grønnsåpevann er som alltid et vidundermiddel til det meste :)

Håper det går over snart da.

Har du appelsinjuice i huset, la henne drikke masse av det. Kanskje det kan være begynnelsen på en blærekatarr .... ? Da hjelper iallefall masse appelsinjuice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guromamma

det er ikke urinveisinfeksjon da? det kan jo både stikke og klø her og der- lukter det noe av urinen hennes?

Det lukter ingenting av urinen, og den er klar og fin (i alle fall det jeg kan se ut fra håndkleet hun tisset i både i natt og i formiddag).

Men det kan kanskje være en teori, ja. Rart ikke den jævla legevakta ba om en urinprøve?! Eller - vil Zyrtec virke positivt på urinveisinfeksjon, da? Og burde det ikke gjøre vondt når hun tisset? Det har det gjort før, i alle fall.

Takk for svar, i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjerringråd

Skal prøve yoghurt naturell om det starter igjen. Da smører jeg altså rett på klitoris og de indre kjønnsleppene?

Ja, det høres greit ut.

Det er iallefall ingen fare med yougert om den smøres "feil", vedr. slimhinner o.l. tenkte jeg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guromamma

Grønnsåpevann er som alltid et vidundermiddel til det meste :)

Håper det går over snart da.

Har du appelsinjuice i huset, la henne drikke masse av det. Kanskje det kan være begynnelsen på en blærekatarr .... ? Da hjelper iallefall masse appelsinjuice.

"Appelsinjuice er servert".

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Guromamma

Ja, det høres greit ut.

Det er iallefall ingen fare med yougert om den smøres "feil", vedr. slimhinner o.l. tenkte jeg på.

OK, da skal jeg prøve det om det begynner å klø igjen.

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hm, det med å tørke sjøl KAN jo være en teori, selv om hun svært gjerne IKKE gjør det... Jeg spurte om hun hadde gjort akkurat det, men det sier hun nei til. Det er de voksne i barnehagen som har tørket, sier hun.

Hvis det drar i gang igjen, skal jeg prøve det med yoghurt naturell. Salver virker ikke, har prøvd på Inytol og Zink uten resultat. Aloe Vera-gel har jeg, men den skal ikke brukes på sår. Gjelder det også slimhinner, tro? Legevakta nevnte ikke noe slikt, men det kan jo være fordi det ikke er et legemiddel.

Takk for svar!

Jeg vet iallefall at man kan svelge ren aloe vera dersom man er forkjøla.. Jeg har også brukt det på åpne sår uten problemer, men godt mulig det ikke er så lurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut over de andre gode rådene.

Lever en urinprøve snarest på legevakta eller senest hos fastlegen på mandag.

Gi jenta et grunnkurs i underlivshygiene og hvilken vei man tørker seg. Hun vil være topp motivert for kunnskapene nå.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet iallefall at man kan svelge ren aloe vera dersom man er forkjøla.. Jeg har også brukt det på åpne sår uten problemer, men godt mulig det ikke er så lurt?

Ang. Aloe Vera i sår.

Det kommer vel an på hvor sterilt det er framstilt. Forsvever meg at det kan variere. Ikke alle såkalte naturprodukter er fremstillt under like kontrollerte forhold.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ang. Aloe Vera i sår.

Det kommer vel an på hvor sterilt det er framstilt. Forsvever meg at det kan variere. Ikke alle såkalte naturprodukter er fremstillt under like kontrollerte forhold.

mvh

Sant nok.

Man bør antagelig være sikker på at det er 100% aloe vera i tuben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guromamma

Ut over de andre gode rådene.

Lever en urinprøve snarest på legevakta eller senest hos fastlegen på mandag.

Gi jenta et grunnkurs i underlivshygiene og hvilken vei man tørker seg. Hun vil være topp motivert for kunnskapene nå.

mvh

Jeg tror nok hun godt vet hvordan man tørker seg, og de gangene jeg har sett på, har hun gjort det riktig. Men man vet jo aldri hva de gjør når man ikke ser på...

Legevakta ville ikke ha noen urinprøve, så vi må vente til fastlegen åpner på mandag.

Og nå klør det visst igjen. Stakkars ungen min, håper grønnsåpebad lindrer litt lenger denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Appelsinjuice er servert".

Takk!

Min jente får akkurat de symptomene du beskriver hvis hun drikker appelsinjuice...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...