Gå til innhold

WOW


Gjest WOW mamma

Anbefalte innlegg

Gjest WOW mamma

Hvor lenge får barna deres spille?

Sønnen min på 13 er helt hekta. Han har til nå fått spille så mye han vil, men dette går ikke lenger!

Hvor mye spiller barna deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Piraye

    6

  • hidi, the scorpion

    5

  • Katt-ja

    4

  • Mañana

    4

Hei,

jeg har ikke barn, men arbeider i dataspillbransjen som utvikler. Mange spill blir produsert med foreldrekontroll. Se på instruksjonene på dataspillet, og se om du kan sette en timer på som forelder. Det er jo forskjellige virkninger av dataspill, noen er bare adrenalinkick, andre er e-læring. Hvis din sønn spiller meget i genren action, uten noen form for læring, ville jeg sette en begrensning på tiden han spiller. Kanskje maks et par timer om dagen. Også fordi han jo skal være utendørs og få noe dagslys!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest joWOW mamma

Hei,

jeg har ikke barn, men arbeider i dataspillbransjen som utvikler. Mange spill blir produsert med foreldrekontroll. Se på instruksjonene på dataspillet, og se om du kan sette en timer på som forelder. Det er jo forskjellige virkninger av dataspill, noen er bare adrenalinkick, andre er e-læring. Hvis din sønn spiller meget i genren action, uten noen form for læring, ville jeg sette en begrensning på tiden han spiller. Kanskje maks et par timer om dagen. Også fordi han jo skal være utendørs og få noe dagslys!

Lykke til!

Du snakker så vanskelig ¨så jeg ikke forstår det. *flau*

"...noen er bare adrenalinkick, andre er e-læring. Hvis din sønn spiller meget i genren action, uten noen form for læring...."

Skjønner ikke hva du mener jeg.

Han er GOD på dette spillet. Han har jobbet seg RASKT oppover i Levels. Fikk jo nettopp Burning Crossade også.

På skolen sier de at han er utrolig dyktig i engelsk, og at han er best i klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WOW mamma, joda

Han var vel litt ung til å spille WOW? En time til dagen (max to) får gå, men jeg vil at de også har utetid.

Dette blir litt useriøst for min del.

Jeg spurte om noen hadde ten-åringer som spilte. I den lille klassen han går i så er det 5 av gutta som spiller(av 9) så det er en ganske vanlig alder å spille i.

En time om dagen er jo latterlig da. Når han spiller WOW så er han ikke ferdig på så kort tid.

Ikke snakk om å nesten nekte han datan! Men hva er rimelig liksom.

En time er rett og slett urimelig når du er 13 år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker så vanskelig ¨så jeg ikke forstår det. *flau*

"...noen er bare adrenalinkick, andre er e-læring. Hvis din sønn spiller meget i genren action, uten noen form for læring...."

Skjønner ikke hva du mener jeg.

Han er GOD på dette spillet. Han har jobbet seg RASKT oppover i Levels. Fikk jo nettopp Burning Crossade også.

På skolen sier de at han er utrolig dyktig i engelsk, og at han er best i klassen.

Vel, det er sannsynligvis spillets fortjeneste at han er så god i engelsk.

Vet ikke hvorfor du er så negativ til det. Om han foretrekker å spille framfor å ha kontakt med venner/andre fritidsaktiviteter han tidligere har drevet med og hatt stor interese for - er det derimot et faresignal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WOW mamma

Vel, det er sannsynligvis spillets fortjeneste at han er så god i engelsk.

Vet ikke hvorfor du er så negativ til det. Om han foretrekker å spille framfor å ha kontakt med venner/andre fritidsaktiviteter han tidligere har drevet med og hatt stor interese for - er det derimot et faresignal.

Det er nettopp det som er saken desverre. Fra han kommer hjem klokken 14 fra skolen så spiller han frem til 21:30 HVER kveld.

Han sitter HELE dagen i helgene. Han har PC på rommet sitt, så er ikke mye vi ser til han for å si det slik.

Vi er jo bare nødt til å sette en grense, men vil jo ikke være urimelig heller, om dette er noe han har så stor interesse for.

Han er ALDRI ute, ALDRI på besøk hos noen, driver ikke med noen form for fritidsaktiviteter.

Han har mange gode kamerater da, de er jo ofte her. Men de går jo sikkert lei etterhvert.

Han er oppegående. Og engelsken er nok god pga mye data/PS2 osv osv. Han er slank og en fin gutt bare for å ha sagt det. Men merker jo at humøret hans påvirkes av hva som skjer på spillet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn har ikke noen grenser - men utnytter det ikke så voldsomt,- ellers hadde han nok fått det. Men han er bare interessert i fotballspill - og av og til bilspill,- så det blir vel litt anderledes. Han har ikke krigsspill - heldigvis. (Og det er vel ikke helt tilfeldig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WOW mamma

Min sønn har ikke noen grenser - men utnytter det ikke så voldsomt,- ellers hadde han nok fått det. Men han er bare interessert i fotballspill - og av og til bilspill,- så det blir vel litt anderledes. Han har ikke krigsspill - heldigvis. (Og det er vel ikke helt tilfeldig)

WOW er ikke noe krigspill. Syns ikke spillet i seg selv er ille, man lærer mye av det. Man må f eks samarbeide med andre for å komme videre. Det er mye tenking for å si det slik.

Kan nok ikke sammenligne disse spillene som sønnen din spiller med WOW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp det som er saken desverre. Fra han kommer hjem klokken 14 fra skolen så spiller han frem til 21:30 HVER kveld.

Han sitter HELE dagen i helgene. Han har PC på rommet sitt, så er ikke mye vi ser til han for å si det slik.

Vi er jo bare nødt til å sette en grense, men vil jo ikke være urimelig heller, om dette er noe han har så stor interesse for.

Han er ALDRI ute, ALDRI på besøk hos noen, driver ikke med noen form for fritidsaktiviteter.

Han har mange gode kamerater da, de er jo ofte her. Men de går jo sikkert lei etterhvert.

Han er oppegående. Og engelsken er nok god pga mye data/PS2 osv osv. Han er slank og en fin gutt bare for å ha sagt det. Men merker jo at humøret hans påvirkes av hva som skjer på spillet.

Ok. Det høres ut som om han spiller altfor mye ja.

Men samtidig må du kanskje akseptere at dette er hans hovedinteresse. Hvis du gir han begrensninger på databruken vil han kanskje ikke ha noe annet å gå tilbake på?

Gjør han lekser, eller klarer han seg bra på skolen uansett?

Hvis jeg hadde vært deg, ville jeg forsøkt å vise litt interesse for spillet (jeg tror du allerede gjør dette ettersom du vet navnet på tillegspakker osv) og snakke med han om det. Prøv å få forståelse for hva som tar tid og hvorfor det er så fengende for sønnen din. Jeg tror at det vil være lettere for han også dersom du viser at du ikke har noe i mot spillet - men at han spiller så mye.

3-4 timer per dag bør være mer enn nok. Så kan han få 1-2 valgfrie dager i uka hvor han kan spille litt mer. Hvis alternativet er TV-titting synes jeg likegodt du kan la han spille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW er ikke noe krigspill. Syns ikke spillet i seg selv er ille, man lærer mye av det. Man må f eks samarbeide med andre for å komme videre. Det er mye tenking for å si det slik.

Kan nok ikke sammenligne disse spillene som sønnen din spiller med WOW.

Ikke et krigsspill?

Hmm.

Vet ikke så mye om WOW,- men det dreier seg vel om krig? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW er ikke noe krigspill. Syns ikke spillet i seg selv er ille, man lærer mye av det. Man må f eks samarbeide med andre for å komme videre. Det er mye tenking for å si det slik.

Kan nok ikke sammenligne disse spillene som sønnen din spiller med WOW.

Helt enig!!

Online multiplayer rollespill (MMPORG) som WoW kan ikke sammenlignes med bil og fotballspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WOW mamma

Ikke et krigsspill?

Hmm.

Vet ikke så mye om WOW,- men det dreier seg vel om krig? Eller?

Nei..det gjør ikke det. Det er et rollespill.

Men nå var det ikke spillet i seg selv jeg ville diskutere. Fordi jeg vet hva spillet dreier seg om.

Men vil gjerne høre svar fra de som VET hva dette er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WOWmamma

Ok. Det høres ut som om han spiller altfor mye ja.

Men samtidig må du kanskje akseptere at dette er hans hovedinteresse. Hvis du gir han begrensninger på databruken vil han kanskje ikke ha noe annet å gå tilbake på?

Gjør han lekser, eller klarer han seg bra på skolen uansett?

Hvis jeg hadde vært deg, ville jeg forsøkt å vise litt interesse for spillet (jeg tror du allerede gjør dette ettersom du vet navnet på tillegspakker osv) og snakke med han om det. Prøv å få forståelse for hva som tar tid og hvorfor det er så fengende for sønnen din. Jeg tror at det vil være lettere for han også dersom du viser at du ikke har noe i mot spillet - men at han spiller så mye.

3-4 timer per dag bør være mer enn nok. Så kan han få 1-2 valgfrie dager i uka hvor han kan spille litt mer. Hvis alternativet er TV-titting synes jeg likegodt du kan la han spille.

Takk for flott svar.

Ja, prøver å sette meg litt inn i spillet i hvertfall.

Han forteller meg ofte om episoder som skjer i spillet, og da later jeg jo som jeg er interessert. ;)

Har jo selv kjøpt spillene for han, og det er jo vi som betaler det det koster i måneden. (Fått i gave).

De har HITTIL en ordning på skolen som gjør at de har leksetimer på skolen, slik at de ikke har lekser hjemme.

Jeg har sagt det til han at går det dårlig på skolen, og at han presterer dårlig på prøver osv, DA er det slutt på spillinga!

Ikke lett dette her. Men lurer på en grense om å la han f eks spille fra kl 15-20 på hverdagene, torsdager data-fri.

Helgene litt mer.

Høres ikke urimelig ut det?

Men problemet er jo når fristen er ute, og han bare MÅÅÅ gjøre ferdig et "oppdrag".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://tinyurl.com/8uskr

Her logger du inn på kontoen hans. Når du er inne, så trykker du på "Parental Control" og fra der kan du styre spilletiden hans.

Men dette burde være siste løsning.

Det virker som om du er en forståelsesfull mor som setter deg inn i hva dette spillet handler om. At det er sosialt, at noen "oppdrag" kan ta flere timer og så videre. Å sette en spilletid fra 15-20 hver dag kan fungere, men det er litt avhengig av hvem han spiller med. Ofte starter ikke de store oppdragene (hvor man må samle 25-40 spillere) før klokka åtte om kvelden.

Jeg synes du skal snakke med han. Det beste er å sette krav til andre ting i livet hans, ikke en spilletid. Si for eksempel at han må delta på familiemiddager, trene fire timer uka og beholde gode karakterer på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flott svar.

Ja, prøver å sette meg litt inn i spillet i hvertfall.

Han forteller meg ofte om episoder som skjer i spillet, og da later jeg jo som jeg er interessert. ;)

Har jo selv kjøpt spillene for han, og det er jo vi som betaler det det koster i måneden. (Fått i gave).

De har HITTIL en ordning på skolen som gjør at de har leksetimer på skolen, slik at de ikke har lekser hjemme.

Jeg har sagt det til han at går det dårlig på skolen, og at han presterer dårlig på prøver osv, DA er det slutt på spillinga!

Ikke lett dette her. Men lurer på en grense om å la han f eks spille fra kl 15-20 på hverdagene, torsdager data-fri.

Helgene litt mer.

Høres ikke urimelig ut det?

Men problemet er jo når fristen er ute, og han bare MÅÅÅ gjøre ferdig et "oppdrag".

15-20 på hverdager synes jeg høres rimelig ut. Da bør han også være innforstått med at når klokken nærmer seg 19.45 bør han avslutte oppdragene han driver på med slik at han faktisk BLIR ferdig til klokken 20.00.

Men siden spillet er så komplekst går minuttene svært fort. Det er ikke alltid like enkelt å avslutte på sekundet dersom man holder på med en ting. Kanskje er man på en gruppe som prøver å drepe siste bossen. Dersom denne siste bossen f.eks gir fra seg en ting når han blir drept som er viktig og vanskelig å få tak i, vil man jo ikke bare avslutte før denne bossen er død og man har fått en sjanse til å få denne tingen. Det kan ta bare 3 minutter å drepe denne bossen - men det har tatt 5 timer å komme fram til bossen og å få muligheten til å drepe han.

Litt kronglete forklart kanskje, men spillet fungerer slik og det er ikke alltid så lett å beregne når man blir ferdig.

Jeg tror derfor det er bedre at du er litt overbærende med klokkeslett, og ikke forventer at han avslutter presist hele tiden, samtidig som du understreker at tidspunkt bør overholdes:)

(må presisere at jeg ikke barn selv altså, mitt utgangspunkt er bare at jeg har kjennskap til spillet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WOWmamma

15-20 på hverdager synes jeg høres rimelig ut. Da bør han også være innforstått med at når klokken nærmer seg 19.45 bør han avslutte oppdragene han driver på med slik at han faktisk BLIR ferdig til klokken 20.00.

Men siden spillet er så komplekst går minuttene svært fort. Det er ikke alltid like enkelt å avslutte på sekundet dersom man holder på med en ting. Kanskje er man på en gruppe som prøver å drepe siste bossen. Dersom denne siste bossen f.eks gir fra seg en ting når han blir drept som er viktig og vanskelig å få tak i, vil man jo ikke bare avslutte før denne bossen er død og man har fått en sjanse til å få denne tingen. Det kan ta bare 3 minutter å drepe denne bossen - men det har tatt 5 timer å komme fram til bossen og å få muligheten til å drepe han.

Litt kronglete forklart kanskje, men spillet fungerer slik og det er ikke alltid så lett å beregne når man blir ferdig.

Jeg tror derfor det er bedre at du er litt overbærende med klokkeslett, og ikke forventer at han avslutter presist hele tiden, samtidig som du understreker at tidspunkt bør overholdes:)

(må presisere at jeg ikke barn selv altså, mitt utgangspunkt er bare at jeg har kjennskap til spillet)

Jada, skjønte det. :) Flott det. :)

Ja, skjønner at det kan være vanskelig å slå av spillet akkurat på et klokkeslett. Så litt runde i kanta bør det vel gå an å være der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest abrahamsen

I vinterferien ble det litt for mye og dette medførte en god del krangling og uro ungene i mellom. Derfor har vi innført en spillefri/datafri uke og det er alldeles herlig!!! De ser litt på TV, men ellers så leker de! Mine er litt yngre enn dine vel og merke. Men når fredagen kommer og uka er over, da blir det strengere spilleregler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nye utfordringer

Jeg synes glimtipper har gode forslag.

Sett noen absolutte vilkår, brytes disse går du inn og styrer spilltiden med foreldrekontrollen i spillet, og tar maskinen hvis han bruker denne tiden til andre spill etc)

Absolutte vilkår bør være å delta (på en hyggelig måte) i familiens middag / kveldsmåltid hver dag (med mindre det kolliderer med trening / faste aktiviteter), at han to ganger i uken deltar på en fysisk trening / aktivitet, og at dere hr en lang spillefri periode lørdag (11 - 15) og søndag (11 - middagstid )

Hos min niese og nevø har de flyttet pc-ene ut på et stort bord utenfor barnerommene, slik at barna ihvertfall er tilstede fysisk mens de sitter foran pc-en.

Ellers synes jeg det er flott at du har satt deg såpass inn i hva han driver med.

Men noen trenger litt hjelp for å ikke bli fysisk inaktive, eller helt "nerdete" med bare venner man har elektronisk kontakt med.

En 13-åring bør ha fritidsaktiviteter utendørs, hvis dette ikke skjer umotivert og spontant i vennegjengen, bør han delta på faste aktiviteter som trening etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye tilleggspakken skal jo gjøre sånn at de ikke trenger å samle 40 stk for et raid (har jeg hørt, har aldri spilt WOW), men man greier seg med 10-15. Vel, uansett...

Enig som du sier under her at det er urimelig å la tenåringsunger bare spille en times tid.

Personlig (jeg har ikke unger da heller, men elsket å spille da jeg var unge) synes jeg ikke du skal "angripe" selve spillinga med begrensninger siden han lærer mye av det og det er hovedinteressen. Heller sette krav om at han skal være med på middagene, bevege seg/trene fast antall timer i uka (elns), ha sine oppgaver i hjemmet som skal gjøres, lekser, osv. Klarer han dette er det jo greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...