Gå til innhold

snakk om å ta hensyn


pekkaline

Anbefalte innlegg

Gjest annlovinda

Milde himmel, hvorfor er det så dumt å ta hensyn til andre???? Har du virkelig SÅ mange stripete klær? Jeg har ikke et eneste plagg som er stripete, og om jeg hadde det så kunne jeg uten problem unngått å bruke det på jobb.

Sys det er hårreisende at det finnes mennesker som ikke syns det er ok å ta hensyn til andre.

Nå stod det ikke at det var bare stripete klær det gjaldt da, også prikkete. I det hele tatt skulle klærne være ensfargete står det, om du leser teksten.

Min gutt har jammen ikke veldig mange ensfargete gensere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 261
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • trollemor;o)

    45

  • PieLill

    33

  • hidi, the scorpion

    28

  • tzatziki1365380058

    15

Jeg synes det er litt på grensen av hva man kan forlange.

Å oppfordre er en ting, men å kreve at barna skal ha en bestemt type påkledning?

Da er det kanskje bedre med "uniform". Eventuelt et utenpåplagg som barnehagen holder. Blir jo styrete det også, da.

Min datter har mye klær med mønster på, kanskje ikke så mye striper eller prikker.

Å vurdere mønster på klær i tillegg til temperatur ute, og eventuell påkledning til tur i skogen, blir for styrete for meg.

Jeg er for å ta hensyn, men synes vel at dette går litt langt.

Barnehage er vel ikke stedet for folk med migrene, uansett.

Det er mange av oss som har begrensinger i hvilke jobber vi kan ha av diverse grunner. At mange barn og foreldre skal justere garderoben etter en ansatt i barnehagen er i overkant for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt på grensen av hva man kan forlange.

Å oppfordre er en ting, men å kreve at barna skal ha en bestemt type påkledning?

Da er det kanskje bedre med "uniform". Eventuelt et utenpåplagg som barnehagen holder. Blir jo styrete det også, da.

Min datter har mye klær med mønster på, kanskje ikke så mye striper eller prikker.

Å vurdere mønster på klær i tillegg til temperatur ute, og eventuell påkledning til tur i skogen, blir for styrete for meg.

Jeg er for å ta hensyn, men synes vel at dette går litt langt.

Barnehage er vel ikke stedet for folk med migrene, uansett.

Det er mange av oss som har begrensinger i hvilke jobber vi kan ha av diverse grunner. At mange barn og foreldre skal justere garderoben etter en ansatt i barnehagen er i overkant for meg.

''Da er det kanskje bedre med "uniform". Eventuelt et utenpåplagg som barnehagen holder''

Det var veldig smart!

Jeg er for å legge tilrette for folk som får plager av ting. Men jeg forstår også at det er mye å forlange av foreldrene. Noen nevner utedresser og det er jo ikke enkelt å skaffe ensfarget, så da får migrene"tanta" holde seg inne kanskje. Det er ikke lett, men man kan gjøre mye for å gjøre det lettere for personer med plager som dette på samme vis som vi gjør med allergier o.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Hvor da? Jeg syns det er direkte smålig å ikke ta hensyn til mennesker med slike problem. Synd at det faktisk finnes mennesker som ikke kan ta hensyn til andre.

Tar så klart hensyn til omgivelsen og folk rundt meg jeg, skulle bare mangle.

Men synes dette blir litt for mye av det gode. Ikke stripete klær, ikke prikkete, helst bare ensfarget klær. Min gutt på 6 år har ikke mange ensfargete genser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Ta hensyn: Ja. Men innen rimelighetens grenser. Og å forvente at foreldrene til en hel barnehageavdeling til enhver tid skal holde styr på å ikke ha på ungene mønstrete tøy når denne damen er på jobb, syns jeg er i overkant. Og i tillegg foreldrene når de henter og bringer går jeg ut fra?!

Da hadde det vel vært bedre å finne en jobb der man ikke forholder seg til så mange mennesker som man nødvendigvis gjør i en barnehage. Jeg _vet_ at arbeidslivet skal være inkluderende, men man må jo likevel forholde seg til virkeligheten.

Syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt på grensen av hva man kan forlange.

Å oppfordre er en ting, men å kreve at barna skal ha en bestemt type påkledning?

Da er det kanskje bedre med "uniform". Eventuelt et utenpåplagg som barnehagen holder. Blir jo styrete det også, da.

Min datter har mye klær med mønster på, kanskje ikke så mye striper eller prikker.

Å vurdere mønster på klær i tillegg til temperatur ute, og eventuell påkledning til tur i skogen, blir for styrete for meg.

Jeg er for å ta hensyn, men synes vel at dette går litt langt.

Barnehage er vel ikke stedet for folk med migrene, uansett.

Det er mange av oss som har begrensinger i hvilke jobber vi kan ha av diverse grunner. At mange barn og foreldre skal justere garderoben etter en ansatt i barnehagen er i overkant for meg.

Det kan ikke være så vanskelig å ta på ungene ensfarget tøy. Eller legge noen ensfargede plagg igjen i barnehagen. Uvilje til dette handler kanskje like mye om at man underkjenner behovet.

Migrene arter seg på mange ulike måter. Så en person med migrene kan fint jobbe i barnehage, mens en annen med en mild spenningshodepine ikke kan klare det.

Jeg ville syntes det var fint om barna min på en slik naturlig måte lærte å vise praktiske hensyn.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns kanskje det hørtes litt merkelig ut at dette kunne hjelpe for personen jeg da.... Det er jo så mye mer enn klær med farger, stiper og prikker som omgir oss i en barnehage. Rart hun ikke reagerer på dette?

Og hva med ytterdresser og slikt? Er jo ikke bare bare å bytte denne garderoben til barnet heller....

Ellers syns jeg man bør møte slike ting med en positiv innstilling. Vi har blant annet parafymeforbud hos oss, pga av en ansatt som reagerer på dette. Men dette kommer jo også barna tilgode ;0)

Jeg vil tro at det kan være forskjell på farger og lys ute kontra inne. Jeg tipper også at det særlig er urolige mønster som kan utløse anfall. Kan hende påvirkes migrenen også av om synsinntrykkene er i bevegelse eller står stille.

Epileptiske anfall kan jo blant annet utløses av blinkende lys. Egentlig ikke så merkverdig om migrene kan utløses av bråkete kraftige mønster. Prikker og striper vil jo som regel også ha en slags frekvens.

Antagelser fra en amatør.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde reagert med å velge roligere klær til mitt barn når h*n skullle til barnehagen, og valgt roligere klær for framtiden i innkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke være så vanskelig å ta på ungene ensfarget tøy. Eller legge noen ensfargede plagg igjen i barnehagen. Uvilje til dette handler kanskje like mye om at man underkjenner behovet.

Migrene arter seg på mange ulike måter. Så en person med migrene kan fint jobbe i barnehage, mens en annen med en mild spenningshodepine ikke kan klare det.

Jeg ville syntes det var fint om barna min på en slik naturlig måte lærte å vise praktiske hensyn.

mvh

Jeg synes det er litt på grensen at mange barn og deres foreldre skal ta så mye hensyn at de må skaffe seg ensfargede klær til barehagebruk.

Det er ikke å underkjenne at en person har problemer med dette. Jeg lurer mer på om det er foreldrene som skal ta hensyn til dette hver eneste barnehagedag.

Hvis barnehagen ønsker denne personen hos seg, bør barnehagen ha på seg å finne en løsning som ikke berører foreldrene så mye.

Igjen: Gjerne oppfordre, men ikke pålegge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persilleblad? Det har da jammen ikke noe med det å gjøre. Det er helt vanlig at migrene utløses av synsinntrykk, noen tåler ikke stearinlys, og andre tåler ikke striper.

Jeg er klar over at det var litt flåsete sagt, og det var flåsete ment. ;)

Men jeg mener vel det jeg sa, dersom vedkommende ikke tåler at en av ungene har stripete genser, tror jeg vedkommende er i feil yrke. Ikke minst pga støy- og stressnivå i en barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt på grensen at mange barn og deres foreldre skal ta så mye hensyn at de må skaffe seg ensfargede klær til barehagebruk.

Det er ikke å underkjenne at en person har problemer med dette. Jeg lurer mer på om det er foreldrene som skal ta hensyn til dette hver eneste barnehagedag.

Hvis barnehagen ønsker denne personen hos seg, bør barnehagen ha på seg å finne en løsning som ikke berører foreldrene så mye.

Igjen: Gjerne oppfordre, men ikke pålegge.

Sikk en tur på Fretex og rask med deg noen bukser og gensere. Det er fort gjort og koster får kroner.

Nå sto det vel også at barnehagen skiftet klær på barn som kom med feil mønstre. Så de har alt en b-plan for foreldre som glemmer seg eller gir f....

Om man ikke kan etterkomme så enkel anmodning som gir så stor helsegevinst for et menneske, har man en syltynn sak den dagen man ber om noe ekstra for seg selv og/eller sitt barn.

En barnehage som er villig til å ta et så stort kollektivt ansvar for en enkeltperson, gir meg stor tillit til at de vill gjøre noe tilsvarende for mitt barn den dagen det skulle gjelde. Selvsagt kan man da spa opp noen ekstra klesplagg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at det var litt flåsete sagt, og det var flåsete ment. ;)

Men jeg mener vel det jeg sa, dersom vedkommende ikke tåler at en av ungene har stripete genser, tror jeg vedkommende er i feil yrke. Ikke minst pga støy- og stressnivå i en barnehage.

Det er mange ulike former av migrene. Noen kan være ekstremt lydfølsomme under anfall, men ikke ellers. Andre kan få migrene av lyd, men være helt upåvirket av lys og synsinntrykk.

Om denne personen ikke hadde tålt lyd, hadde vedkommende vært ute av barnehagen for lengst. Garantert. Vedkommende ville rett og slett ikke holdt ut og heller ikke vært i stand til å fungere.

Lederen for barnehage har kommet fram til at denne medarbeideren er verdt disse hensynene. Så da får man jo gå ut fra at vedkommende fungerer umerket så lenge h*n slipper å eksponeres for migreneutløsende klesmønstre.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange ulike former av migrene. Noen kan være ekstremt lydfølsomme under anfall, men ikke ellers. Andre kan få migrene av lyd, men være helt upåvirket av lys og synsinntrykk.

Om denne personen ikke hadde tålt lyd, hadde vedkommende vært ute av barnehagen for lengst. Garantert. Vedkommende ville rett og slett ikke holdt ut og heller ikke vært i stand til å fungere.

Lederen for barnehage har kommet fram til at denne medarbeideren er verdt disse hensynene. Så da får man jo gå ut fra at vedkommende fungerer umerket så lenge h*n slipper å eksponeres for migreneutløsende klesmønstre.

mvh

Jeg synes uansett det er i overkant å kreve at foreldra skal gå til innkjøp av nye, ensfarga klær. Ikke striper, ikke prikker, ikke mye mønster eller skrift - ingen av mine unger har mange ensfarga gensere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes uansett det er i overkant å kreve at foreldra skal gå til innkjøp av nye, ensfarga klær. Ikke striper, ikke prikker, ikke mye mønster eller skrift - ingen av mine unger har mange ensfarga gensere.

Men de har noen. Og de kan de jo bruke i barnehagen. Unger må jo dessuten stadig ha nye klær. Så da kan man skaffe mer ensfarget. Det skal ikke så mange plagg til.

Om barnehagen skulle gå til innkjøp av klær for å uniformere ungene er det uansett foreldrene som vil sitte igjen med regninga enten i form av penger eller at det blir mindre til andre ting til barna.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at det kan være forskjell på farger og lys ute kontra inne. Jeg tipper også at det særlig er urolige mønster som kan utløse anfall. Kan hende påvirkes migrenen også av om synsinntrykkene er i bevegelse eller står stille.

Epileptiske anfall kan jo blant annet utløses av blinkende lys. Egentlig ikke så merkverdig om migrene kan utløses av bråkete kraftige mønster. Prikker og striper vil jo som regel også ha en slags frekvens.

Antagelser fra en amatør.

mvh

''Kan hende påvirkes migrenen også av om synsinntrykkene er i bevegelse eller står stille.''

Akkurat dette tenke jeg på selv også.... Uansett er det jo verdt forsøket for å se om det hjelper personen. Har som regel fast "arbeidsuniform" selv på jobb i min barnehage, svart genser og dongri bukse, men måtte nok latt endel av jentungen sine klær bli liggende til hjemmebruk :0D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå stod det ikke at det var bare stripete klær det gjaldt da, også prikkete. I det hele tatt skulle klærne være ensfargete står det, om du leser teksten.

Min gutt har jammen ikke veldig mange ensfargete gensere....

Syns fortsatt ikke at det er noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar så klart hensyn til omgivelsen og folk rundt meg jeg, skulle bare mangle.

Men synes dette blir litt for mye av det gode. Ikke stripete klær, ikke prikkete, helst bare ensfarget klær. Min gutt på 6 år har ikke mange ensfargete genser.

Mine barn er ikke av de som har veldig mye klær, men det ville ikke vært NOE problem å bruke ensfargede klær i barnehagen.

Dette gpr på vilje og ikke noe annet. Sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg synes det var helt OK å ta et slikt hensyn, men hvis jeg var styrer i den barnehagen ville jeg lagt stor vekt på utformingen av informasjonsbrevet til foreldrene.

Ville f.eks. ikke sagt at "Fra og med xx er det ikke lov for barna å ha på stripete gensere...."

Heller lagt med noe kortfattet informasjon om migrene, og oppfordret til å ta hensyn i en hyggelig tone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt på grensen at mange barn og deres foreldre skal ta så mye hensyn at de må skaffe seg ensfargede klær til barehagebruk.

Det er ikke å underkjenne at en person har problemer med dette. Jeg lurer mer på om det er foreldrene som skal ta hensyn til dette hver eneste barnehagedag.

Hvis barnehagen ønsker denne personen hos seg, bør barnehagen ha på seg å finne en løsning som ikke berører foreldrene så mye.

Igjen: Gjerne oppfordre, men ikke pålegge.

Skaffe ensfargede klær? Alle barn har vel ensfargede klær?

Nei ærligtalt, dette våset er bare tull og viser bare at enkelte har problemer med å ta hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...