Gå til innhold

Er vi ikke bra nok?


Anonym 82

Anbefalte innlegg

Fint:-)

Jeg ville først og fremst støtte deg på at du ikke trenger å overlate babyen til barnevakt en hel natt for å imøtekomme rådene du får i denne tråden:-)

Tiltredes.

Man må begynne i det små. Det er det beste for alle parter.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 272
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Anonym 82

    69

  • morsan

    49

  • PieLill

    48

  • mariaflyfly

    12

Mest aktive i denne tråden

''Når det gjelder forholdet til svigermor og forholdet til stedatteren og alt det andre er jeg helt enig med deg. For å si det rett ut oppfatter jeg Anonym 82 som en utrolig steil og vanskelig person, og jeg synes hun bør gå krafitg i seg selv og se på hvilken framtid hun er i ferd med å skape for seg selv og resten av familien. Det baserer jeg ikke bare på dette innlegget her, men jeg har fulgt med henne en stund nå. Det er kanskje ikke for sent å gjøre ting bedre, men da bør hun ta en alvorsprat med seg selv snarest.''

Og det er vel nettopp det som gjør at mange her inne råder henne til å la svigermor slippe til litt, for å si til henne at det er helt OK å "tviholde" på babyen bare er som å gi sprit til en alkoholiker...

Jeg er helt enig i at hun bør la henne slippe mer til, men jeg synes ikke det nødvendigvis må bety at ungen skal være alene hos farmor.

Det høres ut som mange mener at et barn på ni måneder er mer enn stort nok til å bli sendt rundt på bygda for passing titt og ofte. Jeg tror det er veldig vanlig at førstegangsforeldre ikke vil det, men jeg tror nok at problemet stikker mye dypere hos denne dama. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke mannen hennes tar tak i det og får svigermor hjem til dem oftere. Er svigermor hos dem i det hele tatt? Jeg har ikke oversikt over hele tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at hun bør la henne slippe mer til, men jeg synes ikke det nødvendigvis må bety at ungen skal være alene hos farmor.

Det høres ut som mange mener at et barn på ni måneder er mer enn stort nok til å bli sendt rundt på bygda for passing titt og ofte. Jeg tror det er veldig vanlig at førstegangsforeldre ikke vil det, men jeg tror nok at problemet stikker mye dypere hos denne dama. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke mannen hennes tar tak i det og får svigermor hjem til dem oftere. Er svigermor hos dem i det hele tatt? Jeg har ikke oversikt over hele tråden.

''Det høres ut som mange mener at et barn på ni måneder er mer enn stort nok til å bli sendt rundt på bygda for passing titt og ofte. ''

;-) Jeg har ikke helt det samme inntrykket, da, men jeg ser at der noen som f eks meg selv anbefaler _litt_ pass, som f eks å la svigermor være alene en halvtimes tid, så mener andre at hun bør la svigermor passe babyen en hel natt.

I utgangspunktet kan tilvenning til ymse familiemedlemmer like gjerne skje med mor til stede, men jeg frykter at i dette tilfellet vil det ikke være så enkelt, rett og slett fordi mor ikke slipper farmof til og at dette påvirker farmors måte å forholde seg til babyen på.

Noen hver kan vel være engstelig for å holde en baby hvis man føler seg passet på hele tiden. Ikke at jeg sier at det ER slik i dette tilfellet, men jeg får inntrykk av at det kan være slik, basert på denne og andre tråder fra Anonym 82.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at hun bør la henne slippe mer til, men jeg synes ikke det nødvendigvis må bety at ungen skal være alene hos farmor.

Det høres ut som mange mener at et barn på ni måneder er mer enn stort nok til å bli sendt rundt på bygda for passing titt og ofte. Jeg tror det er veldig vanlig at førstegangsforeldre ikke vil det, men jeg tror nok at problemet stikker mye dypere hos denne dama. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke mannen hennes tar tak i det og får svigermor hjem til dem oftere. Er svigermor hos dem i det hele tatt? Jeg har ikke oversikt over hele tråden.

''Det høres ut som mange mener at et barn på ni måneder er mer enn stort nok til å bli sendt rundt på bygda for passing titt og ofte.''

Det er ikke det inntrykket jeg har fått.

Derimot kan det virke på meg som trådstarteren tildels setter likhetstegn mellom en halv time hos farmor og å sende ungen på vandring ute på bygda. Men nå virker det jo som hun er på gli på dette området.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det høres ut som mange mener at et barn på ni måneder er mer enn stort nok til å bli sendt rundt på bygda for passing titt og ofte.''

Det er ikke det inntrykket jeg har fått.

Derimot kan det virke på meg som trådstarteren tildels setter likhetstegn mellom en halv time hos farmor og å sende ungen på vandring ute på bygda. Men nå virker det jo som hun er på gli på dette området.

mvh

''Derimot kan det virke på meg som trådstarteren tildels setter likhetstegn mellom en halv time hos farmor og å sende ungen på vandring ute på bygda. Men nå virker det jo som hun er på gli på dette området.''

Enig! :-) (Igjen!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det høres ut som mange mener at et barn på ni måneder er mer enn stort nok til å bli sendt rundt på bygda for passing titt og ofte. ''

;-) Jeg har ikke helt det samme inntrykket, da, men jeg ser at der noen som f eks meg selv anbefaler _litt_ pass, som f eks å la svigermor være alene en halvtimes tid, så mener andre at hun bør la svigermor passe babyen en hel natt.

I utgangspunktet kan tilvenning til ymse familiemedlemmer like gjerne skje med mor til stede, men jeg frykter at i dette tilfellet vil det ikke være så enkelt, rett og slett fordi mor ikke slipper farmof til og at dette påvirker farmors måte å forholde seg til babyen på.

Noen hver kan vel være engstelig for å holde en baby hvis man føler seg passet på hele tiden. Ikke at jeg sier at det ER slik i dette tilfellet, men jeg får inntrykk av at det kan være slik, basert på denne og andre tråder fra Anonym 82.

''I utgangspunktet kan tilvenning til ymse familiemedlemmer like gjerne skje med mor til stede, men jeg frykter at i dette tilfellet vil det ikke være så enkelt, rett og slett fordi mor ikke slipper farmof til og at dette påvirker farmors måte å forholde seg til babyen på.''

Jeg måtte definitivt fysisk fjerne meg fra åstedet om noen andre skulle slippe til med mitt første barn.

Heldigvis jaget de meg avgårde...

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

He he he:-) Det er noe sånt jeg ser for meg for oss også! Tja, går sikkert an å lage dagen før, og varme opp på noe vis... Har i grunnen ikke tenkt tanken.

Hvis du bruker svineribbe til jul så må du ta av svoren når ribba er ferdig. Skal du ha pinnekjøtt, kan du grille de litt dagen etter. Jeg varmer svineribba og pinnekjøttet sammen dagen etter og lager ev saus ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''I utgangspunktet kan tilvenning til ymse familiemedlemmer like gjerne skje med mor til stede, men jeg frykter at i dette tilfellet vil det ikke være så enkelt, rett og slett fordi mor ikke slipper farmof til og at dette påvirker farmors måte å forholde seg til babyen på.''

Jeg måtte definitivt fysisk fjerne meg fra åstedet om noen andre skulle slippe til med mitt første barn.

Heldigvis jaget de meg avgårde...

;-)

mvh

Jeg var ikke fullt så gal, he he, men jeg kjenner jo igjen _følelsene_. Men tror nok at jeg tvang meg selv til å sette dem til side i enkelte tilfeller fordi jeg følte at det var det riktige.

Husker jo at jeg overlot babyen til min da barnløse søster en kveld da han var 2 mnd gammel, fordi vi skulle i bryllup. Hun hadde jo holdt ham etc før, men det var jo grenser for hvor godt "kjent" de var. Men jeg stolte jo 100% på henne.

Derfor ble jeg utrolig såret da hun noen år senere ikke ville la sine førstefødte overnatte hos meg da de var nesten 1,5 år gamle, fordi hun mente at de ikke kjente meg godt nok! Jeg som så dem flere ganger i mnd, og hadde passet dem mange mganger hjemme hos dem selv, pluss at de jo kjente sønnen min som var veldig snill og grei med dem.

Så noen førstegangsmødre er nok verre enn andre, selv om jeg absolutt har hatt mine "moments" selv også.;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker svineribbe til jul så må du ta av svoren når ribba er ferdig. Skal du ha pinnekjøtt, kan du grille de litt dagen etter. Jeg varmer svineribba og pinnekjøttet sammen dagen etter og lager ev saus ved siden av.

Vi skal ha oksestek... Litt utradisjonelle:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker svineribbe til jul så må du ta av svoren når ribba er ferdig. Skal du ha pinnekjøtt, kan du grille de litt dagen etter. Jeg varmer svineribba og pinnekjøttet sammen dagen etter og lager ev saus ved siden av.

De gangene jeg har spist pinnekjøtt "dagen derpå", har jeg alltid varmet de over damprist før jeg hviver dem i stekovnen, for da blir de ikke så tørre.

Svineribbe har jeg aldri laget ferdig på forhånd, men jeg vet at moren min ofte gjorde det før store selskaper - stekte opp på forhånd og frøs ned. Men vet ikke hvordan hun gjorde det på spisedagen, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har spist pinnekjøtt "dagen derpå", har jeg alltid varmet de over damprist før jeg hviver dem i stekovnen, for da blir de ikke så tørre.

Svineribbe har jeg aldri laget ferdig på forhånd, men jeg vet at moren min ofte gjorde det før store selskaper - stekte opp på forhånd og frøs ned. Men vet ikke hvordan hun gjorde det på spisedagen, da.

Det med pinneribba kan jeg prøve. Ofte bare varmer jeg det sammen med ribba på slutten og da er det jo vann nedi langpanna. Og griller på slutten. Men jeg er ikke så glad i fettet så at det blir borte er bare bra ;o)

Jeg får mark av all jobben den maten er når jeg både skal ha ribbe og pinnekjøtt, orker ikke gjøre det samme dagen. Da har jeg nok med saus og poteter, kålrabistappe og surkål. Jeg vil ikke være sliten på julaften heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ammer om natten enda, så bortesoving er ikke aktuelt. Men at hun kunne sittet her er jo ingen umulighet, men knytter jo igjen ingen bånd mellom dem - hvilket er poenget!

Jeg vil veldig gjerne at babyen skal få bli kjent med svigermor før de skal være aleine sammen, nå veit jeg ikke egentlig om hun kjenner henne igjen fra gang til gang engang... Mens svigermor mener at de vil bli kjent dersom de er aleine sammen. Vanskelig det der gett!

Tror det er meget vanlig det du beskriver, at man er overforsiktig med førstemann, og mer avslappet med nestemann. Og du fikk sikkert også høre det da du hadde førstemann, uten at det forandret på hvordan du gjorde ting...

Det var faktisk ingen som kommenterte det når vi drev på sånn med førstemann, og nå ser jeg at jeg egentlig skulle ønske noen hadde sagt fra. Kanskje det hadde fått meg til å tenke litt mer over det? ;)

Jeg skjønner at du ikke vil være borte over natta når du fortsatt ammer, men selvsagt vil båndene mellom farmor og babyen bli mye sterkere dersom farmor sitte barnevakt hjemme hos dere for noen timer. Jeg skjønner ikke hvorfor du mener det ikke vil hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke fullt så gal, he he, men jeg kjenner jo igjen _følelsene_. Men tror nok at jeg tvang meg selv til å sette dem til side i enkelte tilfeller fordi jeg følte at det var det riktige.

Husker jo at jeg overlot babyen til min da barnløse søster en kveld da han var 2 mnd gammel, fordi vi skulle i bryllup. Hun hadde jo holdt ham etc før, men det var jo grenser for hvor godt "kjent" de var. Men jeg stolte jo 100% på henne.

Derfor ble jeg utrolig såret da hun noen år senere ikke ville la sine førstefødte overnatte hos meg da de var nesten 1,5 år gamle, fordi hun mente at de ikke kjente meg godt nok! Jeg som så dem flere ganger i mnd, og hadde passet dem mange mganger hjemme hos dem selv, pluss at de jo kjente sønnen min som var veldig snill og grei med dem.

Så noen førstegangsmødre er nok verre enn andre, selv om jeg absolutt har hatt mine "moments" selv også.;-)

Nå er det jo svært ulikt hvor godt barn takler å sove borte...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke fullt så gal, he he, men jeg kjenner jo igjen _følelsene_. Men tror nok at jeg tvang meg selv til å sette dem til side i enkelte tilfeller fordi jeg følte at det var det riktige.

Husker jo at jeg overlot babyen til min da barnløse søster en kveld da han var 2 mnd gammel, fordi vi skulle i bryllup. Hun hadde jo holdt ham etc før, men det var jo grenser for hvor godt "kjent" de var. Men jeg stolte jo 100% på henne.

Derfor ble jeg utrolig såret da hun noen år senere ikke ville la sine førstefødte overnatte hos meg da de var nesten 1,5 år gamle, fordi hun mente at de ikke kjente meg godt nok! Jeg som så dem flere ganger i mnd, og hadde passet dem mange mganger hjemme hos dem selv, pluss at de jo kjente sønnen min som var veldig snill og grei med dem.

Så noen førstegangsmødre er nok verre enn andre, selv om jeg absolutt har hatt mine "moments" selv også.;-)

En annen grunn til at jeg forlot åstedet var for å gjøre meg uttilgjengelig for og hjelpe pappaen.

Vi hadde svært ulike erfaringsbakgrunn da vi ble foreldre for første gang...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo svært ulikt hvor godt barn takler å sove borte...

mvh

Ja, og hadde _det_ vært begrunnelsen hennes, så hadde jeg skjønt det, men hun sa rett ut at de ikke kunne overnatte fordi de ikke kjente meg godt nok.

Jeg tenkte da at med en slik innstilling er det neimen ikke lett å være verken tante eller svigermor;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tviler ikke på at hun er normal:-)

Men pappaen tar jo ikke kontroll, for han vil ikke være streng når han har henne så sjelden. Det forstår jeg jo selvfølgelig, selv om jeg mener det hadde vært bedre å si en ting helt klart èn gang, enn å mase ti ganger... Men det er altså innmari frustrerende å sitte og se på uten å kunne si et pip, da dette gjelder i mitt eget hus!

Det forstår jeg godt. Jeg synes også at pappaen kan lære seg å sette grenser overfor henne selv om han ikke ser henne daglig. Fortsetter han som nå (om det er slik du sier), så gjør han henne bare en bjørnetjeneste.

Her er en (av mange på nett) link som sier endel om hvordan man bør oppdra barn (vis den til pappa ;-))

http://www.dnof.no/index.php?id=296&option=com_content&task=view

Dette sitatet synes jeg sier mye om hvordan datteren til mannen din muligens vil se på pappa etterhvert, dersom han ikke begynner å sette grenser for henne nå (sitatet er henta fra linken jeg ga deg):

''Mange mennesker opplever at de strekker seg og tolererer andre menneskers hensynsløshet i den tro at det vil gjøre dem mer hensynsfulle. Mange ønsker ikke konfrontasjon og velger derfor å svelge kameler fremfor å si at noen har gått over streken.

Men resultatet av slik unnfallelse er at man blir usynlige. Setter man ikke klare og tydelige grenser rundt sin egen identitet klarer ikke folk å identifisere en. Det blir som om man ikke eksisterer, og resultatet er at man blir verdiløs i den andres øyne.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde jo ikke muligheten til å ta ut høreapparatet, så dermed ville det vært utelukket;-)

Det er derfor jeg mener dere som er hørende snart må begynne å forstå at vi døve har svært mange fordeler.

Alt det derre pratet om at MP3-spillere skader hørselen osv... Slik info får bare mine unger til å skru MP3'en ekstra høyt opp

De har nemlig skjønt cluet! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...