Gå til innhold

Er vi ikke bra nok?


Anonym 82

Anbefalte innlegg

Ja, og hadde _det_ vært begrunnelsen hennes, så hadde jeg skjønt det, men hun sa rett ut at de ikke kunne overnatte fordi de ikke kjente meg godt nok.

Jeg tenkte da at med en slik innstilling er det neimen ikke lett å være verken tante eller svigermor;-)

Jeg oppfatter det som at de ikke hadde opparbeidet et tilstrekkelig trygghetsnivå, i forhold til deres behvo, til å kunne overnatte.

Jeg ville ikke blitt fornærmet over noe slikt for jeg har sett så mange utgaver av overnattingskatastrofer. Noen unger takler det ikke. (Om det var mor eller barn som ikke taklet det i dette tilfellet, vet selvsagt ikke jeg.)

Våre har forresten vært veldig enkle på dette området.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 272
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Anonym 82

    69

  • morsan

    49

  • PieLill

    48

  • mariaflyfly

    12

Mest aktive i denne tråden

Jeg oppfatter det som at de ikke hadde opparbeidet et tilstrekkelig trygghetsnivå, i forhold til deres behvo, til å kunne overnatte.

Jeg ville ikke blitt fornærmet over noe slikt for jeg har sett så mange utgaver av overnattingskatastrofer. Noen unger takler det ikke. (Om det var mor eller barn som ikke taklet det i dette tilfellet, vet selvsagt ikke jeg.)

Våre har forresten vært veldig enkle på dette området.

mvh

Greit nok, men jeg syntes hun fortsatt var urimelig:-)

Greia var at hun gjerne ville ha overnatting, og hadde hintet innpå dette lenge, for min hadde jo overnattet hos henne;-) Og de skulle bort og hadde behov for barnepass, men så kom det som et tilleggskrav fra henne at jeg måtte sette av flere dager i forkant av overnattingen til å treffe dem for å "bli bedre kjent" med barna, dvs at hun og barna var hos oss og omvendt på dagtid, fordi de skulle "huske meg" til oivernattingen skulle finne sted....

Med tanke på hvor mye tid vi har tilbragt sammen, syntes jeg dette var veldig i overkant. Barna var dessuten i bhg og ikke bare hjemme med mor hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor jeg mener dere som er hørende snart må begynne å forstå at vi døve har svært mange fordeler.

Alt det derre pratet om at MP3-spillere skader hørselen osv... Slik info får bare mine unger til å skru MP3'en ekstra høyt opp

De har nemlig skjønt cluet! ;-)

*he he*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok, men jeg syntes hun fortsatt var urimelig:-)

Greia var at hun gjerne ville ha overnatting, og hadde hintet innpå dette lenge, for min hadde jo overnattet hos henne;-) Og de skulle bort og hadde behov for barnepass, men så kom det som et tilleggskrav fra henne at jeg måtte sette av flere dager i forkant av overnattingen til å treffe dem for å "bli bedre kjent" med barna, dvs at hun og barna var hos oss og omvendt på dagtid, fordi de skulle "huske meg" til oivernattingen skulle finne sted....

Med tanke på hvor mye tid vi har tilbragt sammen, syntes jeg dette var veldig i overkant. Barna var dessuten i bhg og ikke bare hjemme med mor hele dagen.

Jo, det synes jeg også var i overkant.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da trenger du jo ikke ta av svoren men kan sette steika på svak varme mens dere er borte

Ja da tror jeg at jeg må titte i kokeboka gett, om det finnes noen konkret oppskrift på hvordan man gjør det! Har knapt nok stekt stek før, langt mindre driblet noe slikt.

Blir nok ikke til at vi gjør det i år, men det er jo greit å vite at det går an!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var faktisk ingen som kommenterte det når vi drev på sånn med førstemann, og nå ser jeg at jeg egentlig skulle ønske noen hadde sagt fra. Kanskje det hadde fått meg til å tenke litt mer over det? ;)

Jeg skjønner at du ikke vil være borte over natta når du fortsatt ammer, men selvsagt vil båndene mellom farmor og babyen bli mye sterkere dersom farmor sitte barnevakt hjemme hos dere for noen timer. Jeg skjønner ikke hvorfor du mener det ikke vil hjelpe?

Jeg tenkte på kvelden jeg da, hvis samboeren og jeg skulle gå ut på restaurant eller noe... Da sover hun jo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det forstår jeg godt. Jeg synes også at pappaen kan lære seg å sette grenser overfor henne selv om han ikke ser henne daglig. Fortsetter han som nå (om det er slik du sier), så gjør han henne bare en bjørnetjeneste.

Her er en (av mange på nett) link som sier endel om hvordan man bør oppdra barn (vis den til pappa ;-))

http://www.dnof.no/index.php?id=296&option=com_content&task=view

Dette sitatet synes jeg sier mye om hvordan datteren til mannen din muligens vil se på pappa etterhvert, dersom han ikke begynner å sette grenser for henne nå (sitatet er henta fra linken jeg ga deg):

''Mange mennesker opplever at de strekker seg og tolererer andre menneskers hensynsløshet i den tro at det vil gjøre dem mer hensynsfulle. Mange ønsker ikke konfrontasjon og velger derfor å svelge kameler fremfor å si at noen har gått over streken.

Men resultatet av slik unnfallelse er at man blir usynlige. Setter man ikke klare og tydelige grenser rundt sin egen identitet klarer ikke folk å identifisere en. Det blir som om man ikke eksisterer, og resultatet er at man blir verdiløs i den andres øyne.''

Det der var faktisk noe å tenke på ja! Nå er en 11åring bare et barn, og jeg forventer ikke at hun alltid skal klare å se alle andres situasjon. Men slike ting som å sette seg og tegne istedet for å skifte når vi skal hente oldemor og videre til et selskap for eksempel... Oldemor står ute i kulda og venter, mens 11åringen ikke synes det er viktig å forte seg for.

Jenta er ikke ondskapsfull, og ville aldri bevisst gjøre noe slemt mot andre. Men hun klarer altså ikke å ta hensyn til andre hvis det er noe annet som frister mer. Det er nok også fordi det aldri har blitt forventet av henne...

Og slik er det jo alltid med pappaen. Han kjører og henter og venter og venter og venter på henne. Noen ganger har han tatt det opp med henne - for eksempel hvis hun har vært treig i dusjen på trening. At nå måtte jeg vente på deg mens du somlet, så da rekker ikke jeg å si natta til babyen hjemme... Da blir hun selvsagt lei seg, men klarer likevel ikke å se det neste gang. Hun trenger nok å bli gjort bevisst på hvordan hennes handlinger påvirker andres situasjon! Det er noe alle mennesker trenger å lære...

Skal finne et passende tidspunkt og ta det opp med pappaen jeg! Takk for linken, skal lese hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg leste det julafteninnlegget ditt, så synes jeg det virket som du ville bli en god stemor. Jeg synes riktignok du virket litt kontrollfreak, men jeg tenkte det var fordi du var nybegynner på dette med å skulle lage egen julaften. Det hele virket litt søtt.

Nå synes jeg kontrollfreaken i deg går over alle støvleskaft.

Farmoren til barnet ditt høres ut til å være alle tiders og at hun vil lage jula på best mulig måte for 11-åringens skyld og innkludere henne er ikke det minste rart.

Barnet ditt er baby enda og skjønner ingenting av grøtfest og jul.

Hvis du bare lærer deg og slappe av litt og ikke skulle ha kontroll over alt og alle, er jeg trygg på at ditt barn vil få det samme forholdet til farmor som det 11-åringen nå har, men du må ville det selv også. Det skjer ikke med den holdningen du nå har.

La dette komme naturlig etter hvert som ungen vokser til.

Mitt barn kommer aldri til å få det samme forholdet til farmor, og det er heller ikke målet. Poenget er at jeg synes det er leit at vi ikke kan komme på besøk en dag uten at hun må sjekke om X kan komme også. Det gjelder også helt utenom alle tilstelninger!

At 11åringen setter mer pris på grøtfest enn babyen er jo opplagt, det var bare brukt som et eksempel...

Ja, jeg er litt kontrollfreak! Ikke så mye som det virker som her faktisk, men jeg skal ikke vri meg unna den;-9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på kvelden jeg da, hvis samboeren og jeg skulle gå ut på restaurant eller noe... Da sover hun jo!

Men stakkars farmor da!

La henne nå få kose seg med barnebarnet i våken tilstand før dere bruker henne som gratis barnevakt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg, for en tråd...!

Datteren min er født i 1990. Den gangen var det ikke lønnet permisjon mer enn et drøyt halvår. Hun gikk hos en dagmamma vi ikke kjente fra før, 3 dager i uka fra hun var ca. 8 måneder. Vi hadde vært litt på besøk på forhånd, ikke noe mer. Det gikk helt fint, selvom hun langt fra var den typen som bare smilte til alle.

Du må handle raskt overfor farmor hvis de to skal bli bedre kjent. Rundt 10-12-månedersalderen er det mange småbarn som starter en skikkelig klengeperiode, og da er det vanskelig å overlate dem til noen som de ikke er vant til å være hos.

Du bør gi og ta litt når det gjelder rutiner og prinsipper. Hvis du VET at ikke babyen vil legge seg for kvelden borte (det gjorde ikke min eldste heller, men lillebroren gjorde det - og det var ikke fordi jeg prøvde mer eller mindre), får dere holde på akkurat leggetiden om kvelden. Men jeg synes ikke du da samtidig kan tviholde på alt annet - la farmor få prøve seg med noe hun har lyst til, så finner dere fort ut hvordan det går.

Det kan ikke være lett for farmor med en skiftarbeidende sønn som iblant sover på dagen, en eks-svigerdatter som sikkert har sine meninger og forpliktelser, en relativt ny svigerdatter som vet hvordan hun vil ha det, et stort barnebarn som har sine aktiviteter, og kanskje flere voksne barn (husker ikke fra julaftenstråden din?) - som skal oppleve at julen følger tradisjoner de er vant til og kan få til rent praktisk. Hvis alle farmor ikke kan tilfredsstille 100% skulle tolke det dithen at de ikke er bra nok, blir det mye surmuling i krokene. Man er sentrum i sitt eget liv, men ikke i alle andres.

Jeg har ingen erfaring med deltidsbarn, men svigerfamilien min har hatt rikelig med "knuter" i årenes løp, så jeg har ikke levd noe beskyttet liv. Jeg kan nevne at den julaftenen jeg var gravid med vår eldste, hadde vi følgende gjester: Mine svigerforeldre, svigermors søster, min manns mormor samt hans eks-kone...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor jeg mener dere som er hørende snart må begynne å forstå at vi døve har svært mange fordeler.

Alt det derre pratet om at MP3-spillere skader hørselen osv... Slik info får bare mine unger til å skru MP3'en ekstra høyt opp

De har nemlig skjønt cluet! ;-)

Jeg er et så håpløst vanedyr at jeg nok enn så lenge forsøker å holde på hørselen min...

Men jeg må medgi at jeg noen ganger ønsker jeg kunne hatt en avknapp på akkurat den sansen...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men stakkars farmor da!

La henne nå få kose seg med barnebarnet i våken tilstand før dere bruker henne som gratis barnevakt.

mvh

Var ikke _jeg_ som foreslo det da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg, for en tråd...!

Datteren min er født i 1990. Den gangen var det ikke lønnet permisjon mer enn et drøyt halvår. Hun gikk hos en dagmamma vi ikke kjente fra før, 3 dager i uka fra hun var ca. 8 måneder. Vi hadde vært litt på besøk på forhånd, ikke noe mer. Det gikk helt fint, selvom hun langt fra var den typen som bare smilte til alle.

Du må handle raskt overfor farmor hvis de to skal bli bedre kjent. Rundt 10-12-månedersalderen er det mange småbarn som starter en skikkelig klengeperiode, og da er det vanskelig å overlate dem til noen som de ikke er vant til å være hos.

Du bør gi og ta litt når det gjelder rutiner og prinsipper. Hvis du VET at ikke babyen vil legge seg for kvelden borte (det gjorde ikke min eldste heller, men lillebroren gjorde det - og det var ikke fordi jeg prøvde mer eller mindre), får dere holde på akkurat leggetiden om kvelden. Men jeg synes ikke du da samtidig kan tviholde på alt annet - la farmor få prøve seg med noe hun har lyst til, så finner dere fort ut hvordan det går.

Det kan ikke være lett for farmor med en skiftarbeidende sønn som iblant sover på dagen, en eks-svigerdatter som sikkert har sine meninger og forpliktelser, en relativt ny svigerdatter som vet hvordan hun vil ha det, et stort barnebarn som har sine aktiviteter, og kanskje flere voksne barn (husker ikke fra julaftenstråden din?) - som skal oppleve at julen følger tradisjoner de er vant til og kan få til rent praktisk. Hvis alle farmor ikke kan tilfredsstille 100% skulle tolke det dithen at de ikke er bra nok, blir det mye surmuling i krokene. Man er sentrum i sitt eget liv, men ikke i alle andres.

Jeg har ingen erfaring med deltidsbarn, men svigerfamilien min har hatt rikelig med "knuter" i årenes løp, så jeg har ikke levd noe beskyttet liv. Jeg kan nevne at den julaftenen jeg var gravid med vår eldste, hadde vi følgende gjester: Mine svigerforeldre, svigermors søster, min manns mormor samt hans eks-kone...

He he he:-) Det der var meget beskrivende for jula hos de fleste tror jeg!

Neida, jeg forventer ikke at vi skal tas hensyn til i alle disse tilstelningene! Men det hadde vært hyggelig om vi kunne komme på besøk en dag uten at hun må høre med X om det passer for henne først... Slik er det nemlig nå.

Det går jo helt sikkert greit å la farmor passe henne litt her og der! Det er bare førstegangsmammaen i meg som gjør opprør ved tanken. Farmor er dessuten flott med barn, så det er ingen tvil om at de ville hatt det fint sammen. Jeg ønsker bare at babyen skal få bli kjent med henne først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der var faktisk noe å tenke på ja! Nå er en 11åring bare et barn, og jeg forventer ikke at hun alltid skal klare å se alle andres situasjon. Men slike ting som å sette seg og tegne istedet for å skifte når vi skal hente oldemor og videre til et selskap for eksempel... Oldemor står ute i kulda og venter, mens 11åringen ikke synes det er viktig å forte seg for.

Jenta er ikke ondskapsfull, og ville aldri bevisst gjøre noe slemt mot andre. Men hun klarer altså ikke å ta hensyn til andre hvis det er noe annet som frister mer. Det er nok også fordi det aldri har blitt forventet av henne...

Og slik er det jo alltid med pappaen. Han kjører og henter og venter og venter og venter på henne. Noen ganger har han tatt det opp med henne - for eksempel hvis hun har vært treig i dusjen på trening. At nå måtte jeg vente på deg mens du somlet, så da rekker ikke jeg å si natta til babyen hjemme... Da blir hun selvsagt lei seg, men klarer likevel ikke å se det neste gang. Hun trenger nok å bli gjort bevisst på hvordan hennes handlinger påvirker andres situasjon! Det er noe alle mennesker trenger å lære...

Skal finne et passende tidspunkt og ta det opp med pappaen jeg! Takk for linken, skal lese hele.

Kanskje hun kan få igjen med samme mynt? At hun må vente på noen en gang fordi de ikke gidder komme når hun venter det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har spist pinnekjøtt "dagen derpå", har jeg alltid varmet de over damprist før jeg hviver dem i stekovnen, for da blir de ikke så tørre.

Svineribbe har jeg aldri laget ferdig på forhånd, men jeg vet at moren min ofte gjorde det før store selskaper - stekte opp på forhånd og frøs ned. Men vet ikke hvordan hun gjorde det på spisedagen, da.

Spiste "stekt, frossen" svineribbe i dag. Tok den opp til tining i går, og varmet den i ovnen på ca 225 grader med varmluft og grillelement på, ca 10-15 min. Svoren var på hele tiden (fra sist ribba ble stekt, men jeg syns ikke den var sprø nok fra før, litt seig liksom), og med litt grill-effekt ble det hele helt perfekt! :)

Sausen var også lagd sist vi spiste ribbe, og frosset ned. Denne tok jeg også opp i går og tinte, og varmet opp til middagen i dag. Så da var det bare poteter og annet tilbehør igjen, så enkelt så! Dette kunne jeg glatt gjort på julaften også, om det skulle være min julemiddag da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på kvelden jeg da, hvis samboeren og jeg skulle gå ut på restaurant eller noe... Da sover hun jo!

Da leverer dere henne klokka 17, så får farmor og veslejenta et par-tre timer sammen før leggetid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er et så håpløst vanedyr at jeg nok enn så lenge forsøker å holde på hørselen min...

Men jeg må medgi at jeg noen ganger ønsker jeg kunne hatt en avknapp på akkurat den sansen...

mvh

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiste "stekt, frossen" svineribbe i dag. Tok den opp til tining i går, og varmet den i ovnen på ca 225 grader med varmluft og grillelement på, ca 10-15 min. Svoren var på hele tiden (fra sist ribba ble stekt, men jeg syns ikke den var sprø nok fra før, litt seig liksom), og med litt grill-effekt ble det hele helt perfekt! :)

Sausen var også lagd sist vi spiste ribbe, og frosset ned. Denne tok jeg også opp i går og tinte, og varmet opp til middagen i dag. Så da var det bare poteter og annet tilbehør igjen, så enkelt så! Dette kunne jeg glatt gjort på julaften også, om det skulle være min julemiddag da... :)

Takk for svar:-) Mulig jeg benytter meg av dette til juledagen - da ska vi ha masse gjester. Men selve julaften er vi borte og får servert pinnekjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overraskelsesbesøk?

He he he:-) Det der var meget beskrivende for jula hos de fleste tror jeg!

Neida, jeg forventer ikke at vi skal tas hensyn til i alle disse tilstelningene! Men det hadde vært hyggelig om vi kunne komme på besøk en dag uten at hun må høre med X om det passer for henne først... Slik er det nemlig nå.

Det går jo helt sikkert greit å la farmor passe henne litt her og der! Det er bare førstegangsmammaen i meg som gjør opprør ved tanken. Farmor er dessuten flott med barn, så det er ingen tvil om at de ville hatt det fint sammen. Jeg ønsker bare at babyen skal få bli kjent med henne først!

Kan du ikke bare dra på besøk da?! Ringe fra mob 5 min før dere er framme... Så får dere kommet på besøk uten at hun føler hun må forberede eller høre med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest mange av innleggene. Virker jo som om det blir ordnings på det du nevner om mannen din og det er jo fint at dere blir enige.

Synes ellers du kan la bestemor passe barnebarnet. Det er jo tydeligvis et ønske, og mange barn går jo i barnehagen allerede da. At bestemor vil høre med storesøster først, tror jeg bare du må heve deg over. Det virker som dere begge er misfornøyde med noe, og en plass må man begynne.

Jeg tror også du gjør deg selv en stor bjørnetjeneste hvis du ikke tillater besøk etter leggetid. Det virker på meg som om barn liker og takler veldig fint, at man kan være lenger borte en helgekveld, men likevel få orden på rutinene til ukedagene. Barn har vanligvis stor glede av familiebesøk. Og babyer kan man jo bare legge hvor som helst.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...