Gå til innhold

Hva tenker dere om denne gutten?


Gjest Så er det noe galt med ham?

Anbefalte innlegg

Gjest Så er det noe galt med ham?

Han er 9 år og klarer ikke å skille på preposisjonene enda.

Han sier blant annet: Jeg var i Fredrik i går. (Istedet for å si hos)

Se, hunden sitter i gulvet! (Istedet for på gulvet)

I dag skal vi i kino. Vasen står i bordet. osv. Han bruker altså 'i' istedet for andre preposisjoner.

Moren tenker ikke noe over det. Har aldri hørt at hun korrigerer ham. Og skolen da? Skulle ikke de ha tatt affære for lengst? Han går tross alt i 4. klasse.

Moren er en god venninne av meg og hun deler mye med meg, så tror hun hadde fortalt meg det om hun hadde fått vite at skolen hadde meldt sin bekymring for barnet til henne.

Personlig synes jeg jo at denne gutten må få spesialopplæring iallefall i dette med preposisjoner. Og kanskje på andre områder også. Han virker nemlig litt "dum"/umoden til å være 9 år. Har selv barn på hans alder og de er da mye lenger framme enn han. Og de lærte seg da preposisjonene da de var bittesmå.

Tror de sjekker det på 4-års kontrollen blant annet. Da ber helsesøster dem om å sette en ball eller en dukke 'under' stolen, 'oppå' stolen, 'bak' stolen, 'ved siden av' stolen, osv for å sjekke ut om de klarer å skille på dette. Mine barn stod i allefall testen med glans!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • signaturløs

    6

  • Glimtipper

    3

  • hidi, the scorpion

    3

  • Speak

    2

Mest aktive i denne tråden

Gjest kleppen

Jeg tenker at det muligens er litt dumt om han forsetter å si: Jeg var i Fredrik i går i mange år fremover ;)

Det er klart at dette barnet ser ut til å trenge litt grundigere innføring i bruk av preposisjoner og både skole og foreldre burde ta del i dette.

Utover det synes jeg ikke det er av nevneverdig betydning hva dine barn klarte med glans i denne sammenhengen. Og jeg synes vi voksne burde holde oss fra å omtale barn med vansker som "dumme/umodne".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest best wishes

Det første som slo meg var om hørselen var sjekket, har han normal hørsel? Kan det være snakk om (spesifikke) språkvansker her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det muligens er litt dumt om han forsetter å si: Jeg var i Fredrik i går i mange år fremover ;)

Det er klart at dette barnet ser ut til å trenge litt grundigere innføring i bruk av preposisjoner og både skole og foreldre burde ta del i dette.

Utover det synes jeg ikke det er av nevneverdig betydning hva dine barn klarte med glans i denne sammenhengen. Og jeg synes vi voksne burde holde oss fra å omtale barn med vansker som "dumme/umodne".

''Og jeg synes vi voksne burde holde oss fra å omtale barn med vansker som "dumme/umodne".''

Det var vel det jeg festa meg mest ved også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

''Og jeg synes vi voksne burde holde oss fra å omtale barn med vansker som "dumme/umodne".''

Det var vel det jeg festa meg mest ved også.

Jeg reagerte også på den uttallelsen...

Det at gutten har muligens har vansker innenfor et gitt område kan jo ha mange årsaker...

Men for alt vi vet kan det godt tenkes gutten har oppfølging for dette på skolen, eller det kan hende han skiller fint mellom preposisjonene om han får slike beskjeder som det ble henvist til i tester... og det kan også hende han mestrer bruken av preposisjoner i skriftspråket men at han bruker dem feil i dagligtale av gammel vane... Hva vet vel vi om det... ingenting... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gutten kan ha spesifikke språkvansker. Det høres ut som mitt barn og hvordan han muligens vil snakke om fem års tid.

Forøvrig synes jeg du framstår som spesielt usympatisk med dine "dum/umoden" kommentarer. I tillegg er det ikke nødvendig å påpeke hva dine barn klarte "med glans" i 4-års alderen. De fleste på dette forumet vet godt hva som er normalt i hvilken alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en må korrigere

Jeg tenker at det er synd at moren hans ikke rettleder han på en støttende og vennlig måte når han bruker feil preposisjon. Om han ikke får korreksjon, kan han jo ikke vite at det er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er synd at moren hans ikke rettleder han på en støttende og vennlig måte når han bruker feil preposisjon. Om han ikke får korreksjon, kan han jo ikke vite at det er feil.

Det er ikke slik barn typisk lærer språk og det er ingen selvfølge at han vil klare det selv med konstante og demoraliserende korreksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg forstår hva du forsøker å formidle med "dum/umoden"-beskrivelsen. Det kan være gutten ligger innenfor eller nært opptil en lett psykisk utviklingshemmetdiagnose.

Det blir mer spiselig for de fleste om det omtales som generelle lærevansker eller kognitive vansker.

Vi har lang tradisjon på å omskrive beskrivelser av anderledeshet etterhvert som beskrivelsen blir stigmatiserende. F eks. galehus, sinnsykehus, asyl, psykiarisk sykehus. Eller idiot, imbesil, evneveik, tungnem osv. Det endrer likevel ikke det vi prøver å beskrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bør absolutt følges opp av logoped og evt. andre spesialister ved behov. Skolen må også ta tak i det.

Foruten å bli hengende etter kan jo dette også føre til erting.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Så er det noe galt med ham?

Jeg tenker at det muligens er litt dumt om han forsetter å si: Jeg var i Fredrik i går i mange år fremover ;)

Det er klart at dette barnet ser ut til å trenge litt grundigere innføring i bruk av preposisjoner og både skole og foreldre burde ta del i dette.

Utover det synes jeg ikke det er av nevneverdig betydning hva dine barn klarte med glans i denne sammenhengen. Og jeg synes vi voksne burde holde oss fra å omtale barn med vansker som "dumme/umodne".

Hei din pk-doler!

Hva er galt med at jeg nevner at barna mine stod den testen med glans? Må vel få lov til å fremheve det i en slik sammenheng for å få fram det som er normalen her. Og dessuten så ser jeg ofte at mødre "skryter" av barna sine her inne. Enkelte tråder startes faktisk bare for å skryte av avkommet. Så hvorfor er det galt at jeg gjør det?

Og det jeg skrev om at gutten kunne virke litt "dum"/umoden ser jeg heller ikke noe galt i. Jeg bruker bare vanlig norsk språk. Er ingen doler som ønsker å vise meg fram som så uhyre smart, intelligent, politisk korrekt og perfekt som dere andre her inne. Jeg er den jeg er, verken mer eller mindre.

Det synes jeg absolutt at flere burde forsøke også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Så er det noe galt med ham?

Det første som slo meg var om hørselen var sjekket, har han normal hørsel? Kan det være snakk om (spesifikke) språkvansker her?

Hørselen er sjekket og funnet normal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Så er det noe galt med ham?

Måten du sammenligner med dine egne barn er litt.. selvgod, på en måte.

Ja, hva så? Er ikke de fleste mødre stolt av barna sine? Du burde si dette (det du sa til meg) til de som starter tråder her inne _utelukkende_ for å skryte av avkommet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Så er det noe galt med ham?

Gutten kan ha spesifikke språkvansker. Det høres ut som mitt barn og hvordan han muligens vil snakke om fem års tid.

Forøvrig synes jeg du framstår som spesielt usympatisk med dine "dum/umoden" kommentarer. I tillegg er det ikke nødvendig å påpeke hva dine barn klarte "med glans" i 4-års alderen. De fleste på dette forumet vet godt hva som er normalt i hvilken alder.

Les svaret jeg ga til kleppen lenger ned her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Så er det noe galt med ham?

Jeg tror jeg forstår hva du forsøker å formidle med "dum/umoden"-beskrivelsen. Det kan være gutten ligger innenfor eller nært opptil en lett psykisk utviklingshemmetdiagnose.

Det blir mer spiselig for de fleste om det omtales som generelle lærevansker eller kognitive vansker.

Vi har lang tradisjon på å omskrive beskrivelser av anderledeshet etterhvert som beskrivelsen blir stigmatiserende. F eks. galehus, sinnsykehus, asyl, psykiarisk sykehus. Eller idiot, imbesil, evneveik, tungnem osv. Det endrer likevel ikke det vi prøver å beskrive.

''Det kan være gutten ligger innenfor eller nært opptil en lett psykisk utviklingshemmetdiagnose.

Det blir mer spiselig for de fleste om det omtales som generelle lærevansker eller kognitive vansker.''

Jeg brukte ikke slike termer fordi jeg jo ikke _vet_ om han har det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det kan være gutten ligger innenfor eller nært opptil en lett psykisk utviklingshemmetdiagnose.

Det blir mer spiselig for de fleste om det omtales som generelle lærevansker eller kognitive vansker.''

Jeg brukte ikke slike termer fordi jeg jo ikke _vet_ om han har det eller ikke.

Ja, men de ordene du valgte var støtende, som du ser fra flere av svarene du har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Så er det noe galt med ham?

Ja, men de ordene du valgte var støtende, som du ser fra flere av svarene du har fått.

Javel, helt ok at du synes det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei din pk-doler!

Hva er galt med at jeg nevner at barna mine stod den testen med glans? Må vel få lov til å fremheve det i en slik sammenheng for å få fram det som er normalen her. Og dessuten så ser jeg ofte at mødre "skryter" av barna sine her inne. Enkelte tråder startes faktisk bare for å skryte av avkommet. Så hvorfor er det galt at jeg gjør det?

Og det jeg skrev om at gutten kunne virke litt "dum"/umoden ser jeg heller ikke noe galt i. Jeg bruker bare vanlig norsk språk. Er ingen doler som ønsker å vise meg fram som så uhyre smart, intelligent, politisk korrekt og perfekt som dere andre her inne. Jeg er den jeg er, verken mer eller mindre.

Det synes jeg absolutt at flere burde forsøke også.

''Hva er galt med at jeg nevner at barna mine stod den testen med glans?''

Det heter vel at de besto testen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...