Gå til innhold

Er ikke dette smålig?


puppola

Anbefalte innlegg

Min datter har ofte med seg venner hjem og ofte er hun også med andre hjem etter skolen. Familien til en skolevenninne i gata som hun ofte blir med hjem til sender henne alltid hjem når de skal spise middag selv om hun er der på besøk!?

Jeg synes dette er smålig og rart at de ikke inviterer henne til å spise sammen med dem også når hun er på besøk!

Hvis vi har med noen hjem spiser de alltid middag her og hvis noen kommer på besøk og vi har nok mat spiser de som regel med oss, de blir iallefall spurt! Hva synes dere om det? Er det ikke naturlig å be en som er på besøk til å bli til middag og?

jeg synes nettopp et måltid er en fin anledning til å bli bedre kjent og til å ha det hyggelig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • puppola

    14

  • Bookworm

    5

  • trollemor;o)

    4

  • Liliaceae

    4

Mest aktive i denne tråden

Det kommer litt ann på.. er ikke alltid det passer med gjest til middag, og jeg har ikke alltid mer mat enn at det akkurat rekker til de jeg på forhånd vet skal være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel ikke 100% enig med deg i det, nei. Vi inviterer ikke alle barn som tilfeldigvis er på besøk rundt middagstider på middag. Det er ikke alltid det passer, kanskje skal vi ta en kjapp middag og rett på fotball, f.eks. Og det er ikke alltid jeg har nok mat til en person ekstra. Og jeg vil heller ikke at mine barn skal forvente å få middag når de er på besøk hos venner. Det naturlige og høflige er å gå hjem når andre skal spise, selv om det selvsagt er hyggelig å bli invitert på middag en gang i blant. Jeg syns nærmest det er litt frekt når barn spør "MÅ jeg hjem? Kan ikke jeg spise her da?!"

Har vi gjort en avtale på forhånd, at NN skal være med hjem etter skolen og bli hentet kl 19, så er det selvfølgelig naturlig at NN spiser med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på situasjonen. Hvis det er avtalt at noen er med hjem etter skolen, får de alltid middag og dette vet foreldrene. Vi spiser normalt middag når de kommer hjem fra skolen. Hvis det er "spontanbesøk" får ikke besøket middag. Da blir de enten sendt hjem, eller må vente på rommet til vi har spist.

Jeg ville ikke kalle det smålig at de blir sendt hjem når det skal spises middag i familien. Noen hegner om dette måltidet som familiens samlingspunkt og ønsker kanskje ikke å ha andre med på dette i tide og utide. Hos oss som er en liten familie, lager jeg rett og slett ikke nok mat til en ekstra person hvis dette ikke er avtalt på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke sikkert de er smålige

Jeg vet ikke hvor gamle barna er, eller om de bor nære hverandre. Det trenger ikke være smålighet, men her i huset har vi det ganske hektisk de 4 første dagene i uken når det gjelder middag. Det er aktiviteter som begynner fra kl 16.15 - 18.45, og det sier seg selv vi ikke alltid har tid til å ha middagsgjester, og sitte å snakke med andre sine barn om hva som har skjedd i løpet av dagen. Det betyr ikke at vi aldri har middagsgjester, men jeg er ikke alltid likefornøyd over at huset er fullt av unger kl. 15.45, når jeg vet at mine skal spise, skifte iløpet av 30 min, det er grenser for hva jeg orker. Mine barn spiser ofte en lett middag i 15-16 tiden, og så får de enten ett nytt varmt måltid i 18.30 tiden.

Vi spiser også ofte fisk, noe mange unger ikke liker.

Jeg har lagt opp min jobb, slik at jeg er hjemme ca. 15.15, dette for å rekke alt som skjer på ettermiddagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke konsekvente. Har vi nok mat, spør vi besøket om de vil ha. De som bor like ved spiser sjelden her, de går hjem og spiser og kommer tilbake etterpå. Noen ganger er det mange barn, da har jeg oftest ikke nok til alle og tilbyr da ingen.

De barna som har vært med etter skolen, går som regel hjem ved middagstider. Oftest skal både vi og besøket videre på fritidsaktiviteter og de har allerede lekt sammen i noen timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, det der er ikke helt ukomplisert. Mange liker ikke at barna deres "spontant" spiser middag hos andre, i hvert fall ikke uten at de ringer og spør. Noen vil ha full kontroll med hva de spiser, andre ganger kan det være spesielle grunner til at barnet bør komme hjem til middag akkurat den dagen.

Fra vertskapets side hender det jo også at det dagens middag holder til bare akkurat familiemedlemmene, og at det blir unødig komplisert med én til akkurat den dagen. Det trenger ikke nødvendigvis være smålighet som ligger bak. Men dersom besøket er avtalt på forhånd, synes jeg det er naturlig å ta middagen med i avtalen.

Jeg synes det er greit at foreldrene godkjenner først at de skal spise middag et annet sted. Det gjelder begge veier, altså at jeg helst ser at junior ringer og spør før han spiser hos en kamerat, og at jeg ber hans venner gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt ann på.. er ikke alltid det passer med gjest til middag, og jeg har ikke alltid mer mat enn at det akkurat rekker til de jeg på forhånd vet skal være der.

Jeg mente ikke at gud og hvermann som kommer innom får spise her. Jeg synes jo at når vi har en avtale om at et barn skal være med den andre hjem etter skolen så er endel av den avtalen at vi skal spise middag sammen . Jeg skjønner jo at det ikke går hvis den familien som inviterer skal på aktiviteter el og ikke rekker en middag men våre jenter går sammen på samme trening og de dagene det er trening og de har med noen hjem så spiser vi raskt noe før trening. Det jeg reagerer på i dette tillfelle er at HVER gang min datter er med dem hjem så blir hun sendt hjem(det er ikke trening de dagene hun får bli med dit) når de skal spise. Grunnen til at jeg mener det er smålig er vel fordi jeg kjenner familien...de er litt sånn gjerrige på det meste..synes bare det er hyggelig når man har invitert noen hjem at de også får middag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det der er ikke helt ukomplisert. Mange liker ikke at barna deres "spontant" spiser middag hos andre, i hvert fall ikke uten at de ringer og spør. Noen vil ha full kontroll med hva de spiser, andre ganger kan det være spesielle grunner til at barnet bør komme hjem til middag akkurat den dagen.

Fra vertskapets side hender det jo også at det dagens middag holder til bare akkurat familiemedlemmene, og at det blir unødig komplisert med én til akkurat den dagen. Det trenger ikke nødvendigvis være smålighet som ligger bak. Men dersom besøket er avtalt på forhånd, synes jeg det er naturlig å ta middagen med i avtalen.

Jeg synes det er greit at foreldrene godkjenner først at de skal spise middag et annet sted. Det gjelder begge veier, altså at jeg helst ser at junior ringer og spør før han spiser hos en kamerat, og at jeg ber hans venner gjøre det samme.

Helt enig!

Jeg gir aldri noen barn middag uten å spørre foreldrene først...det er jo ikke alltid det passer. Ønsker det selv også at andre foreldre spør meg først om mine barn kan spise hos dem. Men hvis mine barn blir med noen hjem etter skolen regner jeg faktisk med at de blir der og spiser middag og! Vi avtaler jo at barna kommer hjem da og da men denne nabofruen vil ikke ha rot tror jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke at gud og hvermann som kommer innom får spise her. Jeg synes jo at når vi har en avtale om at et barn skal være med den andre hjem etter skolen så er endel av den avtalen at vi skal spise middag sammen . Jeg skjønner jo at det ikke går hvis den familien som inviterer skal på aktiviteter el og ikke rekker en middag men våre jenter går sammen på samme trening og de dagene det er trening og de har med noen hjem så spiser vi raskt noe før trening. Det jeg reagerer på i dette tillfelle er at HVER gang min datter er med dem hjem så blir hun sendt hjem(det er ikke trening de dagene hun får bli med dit) når de skal spise. Grunnen til at jeg mener det er smålig er vel fordi jeg kjenner familien...de er litt sånn gjerrige på det meste..synes bare det er hyggelig når man har invitert noen hjem at de også får middag:)

Når man avtaler besøk rett fra skolen, synes jeg det er naturlig at middagen også hører med. I motsatt fall kan det jo bli ganske kortvarig. Men det bør sies i klartekst om de skal spise sammen eller ikke.

I det tilfellet du beskriver, er jeg enig at det er rart de ikke lar middagen "inngå" enkelte ganger. Det blir jo litt skjevt når du stadig gir venninnen middag, men aldri motsatt. Men det _trenger_ ikke (bare) ha med smålighet å gjøre, mange tenker veldig - eh - spesielt rundt dette (har jeg forstått etter mange år på DOL).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av flere grunner liker jeg best at middagsavtaler avtales på forhånd.

Praktisk:

ønsker at gjester skal ha en hyggelig opplevelse og god atmosfære og ikke minst ha god tid til å kose seg med maten. Dette får vi ikke om jeg er alene med alle tre og en eller de to eldste har venner med hjem og jeg i tillegg skal gjøre en eller to klare til organisert aktivitet (bl.a. trening)

Altså, ikke alltid det passer å ha middagsgjester.

Nok mat:

Ofte jeg beregner akkurat nok mat til oss, og da blir det for lite til gjester.

De som bor i nabolaget, og vi ikke har avtale om at de skal spise middadg her, sendes hjem eller venter på rommet. Barna våre foretrekker å være hjemme og vennene deres liker seg her. For meg blir det feil flere ganger i uken å spandere mat på nabobarna når mine barn så og si aldri leker hos sine venner i nabolaget.

Når barna har lengre vei å gå hjem, sender jeg de enten hjem i god tid før middag, eller tilbyr de mat hvis jeg har nok, og de får lov til å bli lenger.

Jeg forventer selvsagt aldri at mine barn blir tilbudt mat borte. Jeg legger opp til at de skal spise middag hjemme. Hvis de skulle bli tilbudt mat, er det en hyggelig gest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man avtaler besøk rett fra skolen, synes jeg det er naturlig at middagen også hører med. I motsatt fall kan det jo bli ganske kortvarig. Men det bør sies i klartekst om de skal spise sammen eller ikke.

I det tilfellet du beskriver, er jeg enig at det er rart de ikke lar middagen "inngå" enkelte ganger. Det blir jo litt skjevt når du stadig gir venninnen middag, men aldri motsatt. Men det _trenger_ ikke (bare) ha med smålighet å gjøre, mange tenker veldig - eh - spesielt rundt dette (har jeg forstått etter mange år på DOL).

Ja enig i det. Blir bare så skuffet over dem når de ikke inviterer ungene på middag. Mine barn synes det er stas å spise hos andre og andre synes det er stas å spise her. Skjønner ikke hvorfor folk skal være så kjipe med "middagen er kun for VÅR familie" og "kan ikke spandere middag på de andre HVER dag"

"lager ikke mer mat enn til BARE vår familie"....jeg tenker jo at GJESTFRIHET som jeg synes dette handler om burde være en større del av vårt samfunn og da man begynne i det små, nærmiljøet og ikke minst MED SEG SELV!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig i det. Blir bare så skuffet over dem når de ikke inviterer ungene på middag. Mine barn synes det er stas å spise hos andre og andre synes det er stas å spise her. Skjønner ikke hvorfor folk skal være så kjipe med "middagen er kun for VÅR familie" og "kan ikke spandere middag på de andre HVER dag"

"lager ikke mer mat enn til BARE vår familie"....jeg tenker jo at GJESTFRIHET som jeg synes dette handler om burde være en større del av vårt samfunn og da man begynne i det små, nærmiljøet og ikke minst MED SEG SELV!

Men kjære vene da... Jeg snakker da ikke om at vi aldri har middagsgjester her, eller at vi _hver dag_ skal ha middagen alene som familie - men normalen vil jeg gjerne at skal være slik. Gjestfrihet er fint og det praktiseres veldig i huset her, unger kommer og går nesten som de vil, men likevel ser jeg verdien i at familien alene er samlet innimellom også.

Gjennomsnittlig har vi en middagsgjest hver uke, og jeg klarer ikke å se på meg selv som lite gjestfri selv om jeg ikke serverer middag til alle som er på besøk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nja... Jeg avtaler alltid med foreldrene på forhånd om noen skal spise middag hos oss, det er slett ikke alltid vi har mat til 4. Jeg lager som regel ikke mer mat enn at det holder til oss 3 så en ubedt gjest kan skape trøbbel i middagen om den må tas på sparket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... Jeg avtaler alltid med foreldrene på forhånd om noen skal spise middag hos oss, det er slett ikke alltid vi har mat til 4. Jeg lager som regel ikke mer mat enn at det holder til oss 3 så en ubedt gjest kan skape trøbbel i middagen om den må tas på sparket.

Skjønner det men her er det ikke snakk om en ubuden gjest men en veldig buden en som blir sendt hjem fordi de andre skal spise selv om hun var buden med hjem! Synes det er merkelig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Har sønnen med noen venner hjem fra SFO så er det så klart en selvfølge at den/de får middag hos oss. Samme når han er med kamerater hjem fra SFO. Har aldri opplevd at han ikke har fått middag om han har blitt med noen hjem.

Vi har i grunn ofte besøk av kamerater av sønnen til middag vi, og synes det er hyggelig. Vår sønn spiser også ofte borte hos kamerater, og koser seg med det.

Nå er vår sønn på sfo, så blir ikke til at noen dropper innom før de selv har spist middag - de er stort sett på sfo alle i klassen fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære vene da... Jeg snakker da ikke om at vi aldri har middagsgjester her, eller at vi _hver dag_ skal ha middagen alene som familie - men normalen vil jeg gjerne at skal være slik. Gjestfrihet er fint og det praktiseres veldig i huset her, unger kommer og går nesten som de vil, men likevel ser jeg verdien i at familien alene er samlet innimellom også.

Gjennomsnittlig har vi en middagsgjest hver uke, og jeg klarer ikke å se på meg selv som lite gjestfri selv om jeg ikke serverer middag til alle som er på besøk...

Jeg gir heller ikke middag til alle som er innom men til de som bes med hjem gir jeg middag til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det men her er det ikke snakk om en ubuden gjest men en veldig buden en som blir sendt hjem fordi de andre skal spise selv om hun var buden med hjem! Synes det er merkelig:)

Om barnet er bedt med hjem etter skolen inkluderer det også middag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om barnet er bedt med hjem etter skolen inkluderer det også middag!

Nemlig! Enig og det er det vi diskuterer her og ikke om alle som kommer innom skal få mat!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det men her er det ikke snakk om en ubuden gjest men en veldig buden en som blir sendt hjem fordi de andre skal spise selv om hun var buden med hjem! Synes det er merkelig:)

''men her er det ikke snakk om en ubuden gjest men en veldig buden en som blir sendt hjem fordi de andre skal spise''

Dette gir jo et litt annet bilde enn hovedinnlegget! Hvis man er invitert kort tid før middag, er det litt spess å sende vedkommende hjem uten mat. Men vi har stadig både 2 og 3 "ubudte"gjester hjemme, og da blir det litt mye å invitere på middag på en tilfeldig dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...