Gå til innhold

Er ikke dette smålig?


puppola

Anbefalte innlegg

Jeg har ment hele tiden at hun var buden med hjem til naboen for det må jo avtales på forhånd hvis de blir med noen hjem etter skolen og det skrev jeg i hovedinnlegget også. Da mener jeg man skal få middag og!

Det er veldig sjelden at skolebarna har noen avtale om hvem de skal ha med seg hjem, evt hvem de blir med hjem etter skole eller sfo. Regelen vår er at de ringer meg hvis de blir med noen hjem.

Det er ekstremt sjelden at vi har andres barn på middag - de fleste blir sendt hjem når vi skal spise (som regel i 17-tida), og slik er det vanligvis hos barnas venner også.

Når 5-åringen har med seg noen hjem fra barnehagen, så spiser gjeste hos oss - og jenta mi spiser når hun er med dem hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • puppola

    14

  • Bookworm

    5

  • trollemor;o)

    4

  • Liliaceae

    4

Mest aktive i denne tråden

Enig med deg at det er helt naturlig å be små venner på middag når det gjelder planlagte besøk. Om dette er venner som dropper innom en tur like før middag blir saken en annen synes jeg. Jeg liker å ha det rolig og fredelig og sier gjerne til venner som kommer på døra i middagstid eller like før middag at de må komme tilbake senere, for nå skal vi spise. Dette gjelder venner som kommer uanmeldt og som er veldig nærme naboer.

Så om ikke besøksavtalen gjelder frem til middag så synes jeg det var veldig merkelig å sende henne hjem. Her er det veldig stas å ha venner til middag og det gjør vi alltid når vi har planlagt besøk, men altså ikke ellers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest de andre svarene dine, og er enig med deg i at datteren din absolutt burde bli bedt på middag, siden dette er avtalt besøk etter skolen.

Du kan vel spørre de neste gang dere avtaler?

Jeg må nok hente X en time/to timer tidligere enn jeg pleier.

Hun pleier å være så sulten når hun kommer hjem etter å ha vært på besøk hos dere, at jeg er nødt til å få i henne noe mat rundt den tiden hun pleier å få middag.

Jeg håper også det er greit at jeg gir deres datter middag når hun er hos oss, for det er hyggelig for jentene å kose seg sammen.

Så kan du se hva slags reaksjon du får..?

Kanskje du burde være enda mer direkte også, men det vet jeg neimen ikke om jeg hadde tord. Mener de bør ta dette hintet jeg da.

Jeg synes vel det hadde vært å gå langt over streken for normal folkeskikk å uttale seg slik som du foreslo her; Jeg henter datteren min et par timer før fordi hun er så sulten når hun kommer fra dere.......! Slik kan man da ikke si!

Jeg synes ikke det er noen selvfølge at andre inviterer mine barn på middag om de er på besøk, det må faktisk bli opp til hvert enkelt hjem. Men jeg ville jo gjerne likt å vite om de spiste noe der, for så å kunne planlegge når det passet med henting. Man lar ikke barnet bli i timesvis rett etter skolen om det ikke er invitert til å spise der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest de andre svarene dine, og er enig med deg i at datteren din absolutt burde bli bedt på middag, siden dette er avtalt besøk etter skolen.

Du kan vel spørre de neste gang dere avtaler?

Jeg må nok hente X en time/to timer tidligere enn jeg pleier.

Hun pleier å være så sulten når hun kommer hjem etter å ha vært på besøk hos dere, at jeg er nødt til å få i henne noe mat rundt den tiden hun pleier å få middag.

Jeg håper også det er greit at jeg gir deres datter middag når hun er hos oss, for det er hyggelig for jentene å kose seg sammen.

Så kan du se hva slags reaksjon du får..?

Kanskje du burde være enda mer direkte også, men det vet jeg neimen ikke om jeg hadde tord. Mener de bør ta dette hintet jeg da.

He he, leste innlegget ditt en gang til og lurer litt på hvordan du snakker i klartekst til noen om du kaller dette et hint;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingmamma

Hei, jeg har ikke lest alle svarene dine, men mine barn har ofte med seg noen venner hjem, og vi inviterer ikke alltid de på middag. Kommer helt an på når vi skal spise, om vi har beregnet nok mat osv. Og så er det slik at det er de samme barna som alltid er med mine barn hjem. Kan telle på en hånd de gangene det har gått andre veien! Og vi har stilt opp ved forespørsel fra foreldrene om det er greit at barna blir med hjem. Ellers i hverdagen er det mest impulsbesøk og da synes jeg det er greit at de spiser hjemme. Noen ganger er middagen akkurat ferdig når foreldrene henter.

Jeg har lært barna mine at de skal gå hjem hvis de er på besøk hos noen og det er antydning til at middagen er i gang. Jeg vil ikke at andre foreldre skal komme i "klemma" med dette å ha barna på middag eller ikke. Foreløpig er ikke dette noe problem, siden det alltid er slik at mine barn har med venner hjem og ikke den andre veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg leste heldigvis tråden før jeg svarte, så da fikk jeg med meg at dette var forhåndsavtalt besøk:-) Og da er jeg helt enig med deg - middag hører med!

Vi hadde ofte slike "bli-med-hjem-avtaler" både i barnehagen og de første årene på skolen, og da var det en selvfølge at barnet ble til middags og litt til (hentetiden eller senere "gå-hjem-selv-tiden" avhang av alder og forholdene forøvrig.)

Nå har jeg såpass stort barn at det er sjelden med slike avtaler. Unntak gjelder der man av ymse årsaker ikke kan komme hjem fra jobb til "vanlig tid", slik at nettopp dette med å få komme hjem til en venn på middag er hele poenget med avtalen.

Frem til i fjor hadde vi dessuten fast opplegg med en annen familie om at barna vekselvis ble med hverandre hjem på en fast dag, spiste der, og ble kjørt tur/retur fritidsaktvitet om kvelden. Praktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, leste innlegget ditt en gang til og lurer litt på hvordan du snakker i klartekst til noen om du kaller dette et hint;-)

He, he, ja det var vel kanskje direkte nok..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vel det hadde vært å gå langt over streken for normal folkeskikk å uttale seg slik som du foreslo her; Jeg henter datteren min et par timer før fordi hun er så sulten når hun kommer fra dere.......! Slik kan man da ikke si!

Jeg synes ikke det er noen selvfølge at andre inviterer mine barn på middag om de er på besøk, det må faktisk bli opp til hvert enkelt hjem. Men jeg ville jo gjerne likt å vite om de spiste noe der, for så å kunne planlegge når det passet med henting. Man lar ikke barnet bli i timesvis rett etter skolen om det ikke er invitert til å spise der.

Tja... frekt og frekt.... Det er jo sannheten..?

Slik jeg forstår det er det greit for venninnens foreldre at deres barn spiser hos puppola, men de inviterer selv aldri puppolas jente til middag hos seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo tenkes at de har besøk hver eneste dag og da syns jeg faktisk at det må være lov å si nei. Uventet besøk får ikke alltid tilbud om å spise middag hos oss da vi ofte lager akkurat med mat.

Smålig? Tja, kall meg gjerne det hvis du vi:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vel det hadde vært å gå langt over streken for normal folkeskikk å uttale seg slik som du foreslo her; Jeg henter datteren min et par timer før fordi hun er så sulten når hun kommer fra dere.......! Slik kan man da ikke si!

Jeg synes ikke det er noen selvfølge at andre inviterer mine barn på middag om de er på besøk, det må faktisk bli opp til hvert enkelt hjem. Men jeg ville jo gjerne likt å vite om de spiste noe der, for så å kunne planlegge når det passet med henting. Man lar ikke barnet bli i timesvis rett etter skolen om det ikke er invitert til å spise der.

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... frekt og frekt.... Det er jo sannheten..?

Slik jeg forstår det er det greit for venninnens foreldre at deres barn spiser hos puppola, men de inviterer selv aldri puppolas jente til middag hos seg.

Kanskje de har dårlig råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo tenkes at de har besøk hver eneste dag og da syns jeg faktisk at det må være lov å si nei. Uventet besøk får ikke alltid tilbud om å spise middag hos oss da vi ofte lager akkurat med mat.

Smålig? Tja, kall meg gjerne det hvis du vi:o)

Det er ikke uventet besøk men planlagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke uventet besøk men planlagt!

Ok, vi gir vårt besøk mat, men kanskje har de dårlig råd?

Jeg vet ikke, jeg ville iallefall ikke gjort noe med det. Bare godtatt at slik er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9-åringen min er ofte med kompiser hjem etter skolen. Jeg foretrekker at han sendes hjem til middag. Kjedleig å lage mat til alle og så er han mett og vil ikke ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, vi gir vårt besøk mat, men kanskje har de dårlig råd?

Jeg vet ikke, jeg ville iallefall ikke gjort noe med det. Bare godtatt at slik er det.

Ja jeg får jo ikke gjort noe med det. Ville bare høre med andre hva de synes. Forstår og godtar at fol er forskjellige men synes bare det er rart at ikke middag inngår som en naturlig del når man bes hjem til noen etter skolen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...