Gå til innhold

Er ikke dette smålig?


puppola

Anbefalte innlegg

''men her er det ikke snakk om en ubuden gjest men en veldig buden en som blir sendt hjem fordi de andre skal spise''

Dette gir jo et litt annet bilde enn hovedinnlegget! Hvis man er invitert kort tid før middag, er det litt spess å sende vedkommende hjem uten mat. Men vi har stadig både 2 og 3 "ubudte"gjester hjemme, og da blir det litt mye å invitere på middag på en tilfeldig dag.

Jeg har ment hele tiden at hun var buden med hjem til naboen for det må jo avtales på forhånd hvis de blir med noen hjem etter skolen og det skrev jeg i hovedinnlegget også. Da mener jeg man skal få middag og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • puppola

    14

  • Bookworm

    5

  • trollemor;o)

    4

  • Liliaceae

    4

Mest aktive i denne tråden

AneM1365380603

Jeg synes kanskje ikke det er smålig, for vi vet jo ikke hvorfor de ikke lar venner av barna spiser hos dem.

Vi inviterer vanligvis venner til bords, men ikke om alle har med seg minst en venn hver. Da er det rett og slett ikke nok mat.

Jeg synes det er svært hyggelig å ha vennene deres her, og har inntrykk av at mine også spiser ofte hos andre. Det er ikke uvanlig at de først spiser hos den ene, så drar de til den andre for å få middag der også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir heller ikke middag til alle som er innom men til de som bes med hjem gir jeg middag til!

Men du ser så jævla sint ut ut på folk som velger annerledes enn deg! Det har de sin fulle rett til å gjøre, med de grunner de selv har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ment hele tiden at hun var buden med hjem til naboen for det må jo avtales på forhånd hvis de blir med noen hjem etter skolen og det skrev jeg i hovedinnlegget også. Da mener jeg man skal få middag og!

Du brukte uttrykket "er på besøk". Mange oppfatter det som at man er på besøk enten det er spontant / tilfeldig eller avtalt.

Det er nok derfor nesten alle som har svart deg, garderer seg med at dette kommer an på om det er planlagt eller ikke. Svært mange er nok enige med deg dersom besøket er avtalt på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ment hele tiden at hun var buden med hjem til naboen for det må jo avtales på forhånd hvis de blir med noen hjem etter skolen og det skrev jeg i hovedinnlegget også. Da mener jeg man skal få middag og!

''Min datter har ofte med seg venner hjem og ofte er hun også med andre hjem etter skolen.''

Dette skrev du i hovedinnlegget. Du skrev ikke hvor gammel hun er. Min 11-åring har ofte med venner hjem eller blir med noen hjem fra skolen uten at det er avtalt på forhånd. Når jeg kommer hjem kl. 16 har de vært hjemme et par timer allerede og jeg føler ikke alltid et ansvar for å gi disse barna middag.

Det hender selvfølgelig at vi har avtalt med noen og da beregner jeg selvfølgelig middag til disse også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smålig og smålig...

Vi har middagsbesøk oftere enn vi ikke har det, men det betyr ikke at andre synes det er like greit :)

Jeg hadde ikke tenkte noe særlig mer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du ser så jævla sint ut ut på folk som velger annerledes enn deg! Det har de sin fulle rett til å gjøre, med de grunner de selv har.

Jeg er ikke sint men jeg har en annen mening og kanskje det derfor ser "sint" ut på papiret. Jeg er bare ute etter å "lufte" meninger og er glad for synspunkter fra andre men vi må jo kunne være uenige vel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Min datter har ofte med seg venner hjem og ofte er hun også med andre hjem etter skolen.''

Dette skrev du i hovedinnlegget. Du skrev ikke hvor gammel hun er. Min 11-åring har ofte med venner hjem eller blir med noen hjem fra skolen uten at det er avtalt på forhånd. Når jeg kommer hjem kl. 16 har de vært hjemme et par timer allerede og jeg føler ikke alltid et ansvar for å gi disse barna middag.

Det hender selvfølgelig at vi har avtalt med noen og da beregner jeg selvfølgelig middag til disse også.

Å ja..min datter er bare 8 år og går aldri hjem fra skolen , enda, før vi er hjemme så da er det nok annerledes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nei overhode ikke

Jeg syns at barn bør spise hjem. Hvis det er noen som bor så langt unna at de må kjøres og vi har invitert de med hjem etter skole/barnehage så får de selvsagt mat. Men ikke de som kommer støtt og stadig, de får spise hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sint men jeg har en annen mening og kanskje det derfor ser "sint" ut på papiret. Jeg er bare ute etter å "lufte" meninger og er glad for synspunkter fra andre men vi må jo kunne være uenige vel!

Dropp i hvert fall store bokstaver da, hvis det ikke er meningen at du skal se sint ut:-)

Jeg har lest resten av tråden her nå også og ser at vi to i hvert fall er ganske enige - besøk som er avtalt etter skolen får selvfølgelig middag.

Men det var noen (AV tror jeg) som nevnte noe vesentlig med tanke på alder. 6-7 åringer har vel avtaler om besøk etter skolen, men når barna blir 10-11-12 går de jo litt mer fritt og "skal hjem til middag" liksom... da er det ikke like naturlig at de skap spise hos oss, selv om de er med etter skolen. Min er nå 11, og det er masse besøk her fra skolen som ikke er avtalt. De sender jeg hjem når vi skal spise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det kommer litt an på. Dersom det er avtalt at ho skal ha med noen hjem, så får de middag. (Dvs. avtalt med foreldrene)

Ellers får de middag dersom det passer. (Dvs. at det er nok mat)

Vi er bare 2 voksne og 1 barn, og oftest er det ikke nok mat til ett barn til.

Jeg anser ikke meg selv som smålig av den grunn, men jeg orker ikke å gjøre noe ekstra for at det skal bli nok mat til en til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp i hvert fall store bokstaver da, hvis det ikke er meningen at du skal se sint ut:-)

Jeg har lest resten av tråden her nå også og ser at vi to i hvert fall er ganske enige - besøk som er avtalt etter skolen får selvfølgelig middag.

Men det var noen (AV tror jeg) som nevnte noe vesentlig med tanke på alder. 6-7 åringer har vel avtaler om besøk etter skolen, men når barna blir 10-11-12 går de jo litt mer fritt og "skal hjem til middag" liksom... da er det ikke like naturlig at de skap spise hos oss, selv om de er med etter skolen. Min er nå 11, og det er masse besøk her fra skolen som ikke er avtalt. De sender jeg hjem når vi skal spise...

''Min er nå 11, og det er masse besøk her fra skolen som ikke er avtalt. De sender jeg hjem når vi skal spise...''

Samme her, gutteslynglene som er med innom etter skolen på vei hjem har som regel middag som står og venter hjemme også. :o)

Men om vi har avtalt med foreldrene at YY kan være med hjem etter skolen og være en stund utover får YY selvsagt middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dropp i hvert fall store bokstaver da, hvis det ikke er meningen at du skal se sint ut:-)

Jeg har lest resten av tråden her nå også og ser at vi to i hvert fall er ganske enige - besøk som er avtalt etter skolen får selvfølgelig middag.

Men det var noen (AV tror jeg) som nevnte noe vesentlig med tanke på alder. 6-7 åringer har vel avtaler om besøk etter skolen, men når barna blir 10-11-12 går de jo litt mer fritt og "skal hjem til middag" liksom... da er det ikke like naturlig at de skap spise hos oss, selv om de er med etter skolen. Min er nå 11, og det er masse besøk her fra skolen som ikke er avtalt. De sender jeg hjem når vi skal spise...

Trokke vi er så uenige jeg !

Dattera mi er 8 år og vi avtaler alltid fortsatt hvis noen blir med hjem og vi er fortsatt alltid hjemme når de kommer fra sfo..

Det med store bokstaver er vel bare for å poengtere noe og ikke fordi jeg er sint:)

Takk for tilbakemeldinger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Min er nå 11, og det er masse besøk her fra skolen som ikke er avtalt. De sender jeg hjem når vi skal spise...''

Samme her, gutteslynglene som er med innom etter skolen på vei hjem har som regel middag som står og venter hjemme også. :o)

Men om vi har avtalt med foreldrene at YY kan være med hjem etter skolen og være en stund utover får YY selvsagt middag.

Jeg synes det er litt "snilt" av meg overfor besøkets foreldre også jeg, hvis barnet skal hjem klokka fire er det sannsynligvis fordet det er middag ferdig da - da hadde ikke jeg blitt spesielt glad hvis jeg selv hadde laget middag og snuppa kom hjem og allerede hadde spist (eller ikke kom hjem fordi hun ikke trengte middag)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som så ofte i slike situasjoner: jeg ber som regel ungenes besøk på middag, men jeg ville aldri finne på å tenke om andre at de var smålige om de ikke gjorde det samme mot mine barn.

Mine unger er nok også blitt oppdratt på den måten (at de synes andre skal få goder, men ikke automatisk mener at de selv skal ha rett til det samme),- hvilket jeg regner med har skaffet dem så lite spisse albuer at de nok ikke blir direktører eller noe annet fint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt "snilt" av meg overfor besøkets foreldre også jeg, hvis barnet skal hjem klokka fire er det sannsynligvis fordet det er middag ferdig da - da hadde ikke jeg blitt spesielt glad hvis jeg selv hadde laget middag og snuppa kom hjem og allerede hadde spist (eller ikke kom hjem fordi hun ikke trengte middag)...

Enig!

Ville aldri gitt et barn middag her uten å spørre foreldrene først:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Nei, jeg ville ikke forventet at en annen familie ba mitt barn på middag. Det kan ha mange årsaker, men uansett hvilken grunn de har synes jeg de selv må få avgjøre slikt uten å bli betraktet som smålige.

Jeg synes egentlig nesten du forventer litt for mye. Folk velger ulike ting, og det er fint at de sånn sett er ærlige med hva de trives med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest de andre svarene dine, og er enig med deg i at datteren din absolutt burde bli bedt på middag, siden dette er avtalt besøk etter skolen.

Du kan vel spørre de neste gang dere avtaler?

Jeg må nok hente X en time/to timer tidligere enn jeg pleier.

Hun pleier å være så sulten når hun kommer hjem etter å ha vært på besøk hos dere, at jeg er nødt til å få i henne noe mat rundt den tiden hun pleier å få middag.

Jeg håper også det er greit at jeg gir deres datter middag når hun er hos oss, for det er hyggelig for jentene å kose seg sammen.

Så kan du se hva slags reaksjon du får..?

Kanskje du burde være enda mer direkte også, men det vet jeg neimen ikke om jeg hadde tord. Mener de bør ta dette hintet jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ment hele tiden at hun var buden med hjem til naboen for det må jo avtales på forhånd hvis de blir med noen hjem etter skolen og det skrev jeg i hovedinnlegget også. Da mener jeg man skal få middag og!

''for det må jo avtales på forhånd hvis de blir med noen hjem etter skolen ''

OK, men det der er ikke en selvfølge når de slutter på SFO. Datteren min på 9 har ofte venninner spontant med seg hjem etter skolen, uten at det er avtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...