Gå til innhold

Adventskalender


puppola

Anbefalte innlegg

Dette synes nok de fleste(også jeg) er i tidligste laget å begynne å snakke om men jeg gjør det likevel. Har i flere år tenkt jeg skulle lage en opplevelseskalender til barna og gjorde det noen av dagene da barna var mindre. Da hadde vi noen dager uten ting men med opplevelser og gjett om barna likte det? Svaret er jaaaaa. De var mindre den gangen og lot seg nok i større grad begeistre men skal nok få til noe i år og.

Opplevelsene var små og enkle men veldig koselige. En opplevelse var å bade i mørket med levende lys og en god historie. En annen var å spise kveldsmat ute med kakao og lommelykt. En tredje var å ake på kvelden og ha med boller i akebakken....

I år skal de få noe tilsvarende men skal ha enda flere spennende greier....dette koster så lite og gir så mye synes jeg. De får pakker noen av dagene også, de er tre stykker og en av dagene får de sammen en dvd, en bok, osv

Hipp hurra gleder meg til jul:)

Hva gjør dere andre og har noen tips til opplevelser som ikke koster så mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • KaVa

    9

  • Katt-ja

    6

  • puppola

    6

  • grot

    5

Mest aktive i denne tråden

Et år hadde vi pakka inn en stor pepperkakeform til en av lukene, og da var "gaven" at vi skulle lage pepperkaker den dagen - det var stor suksess :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen adventskalender-mamma, men her er noe av det som slo an hos oss da barna var mindre:

- julepyntproduksjon (stort sett lenker) av glanspapir

- pepperkaker, utbaking og pynting

- trille marsipan (lag og farg den på forhånd), evt. produksjon av andre julegodter

Med den eldste lagde vi også noe (en forløper) som senere ble et produkt fra posten, nemlig frimerke til julekortene. Det koster riktignok litt, men kan kanskje være noe hvis du har et fellesbilde. Gjør litt klart på forhånd og la dem være med på designprosessen:

http://www.posten.no/Produkter+og+tjenester/Brev+og+frimerker/15463.cms

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en fyrstikkeskekalender til mine 3. (Det er en på fellesen)

Der legger jeg en lapp med et vers på, hver dag. I dette verset kan det gå fram hvor de kan finne denne dagens "gave", og denne gaven kan godt være en tur i skogen med hodelykt, kakao og vafler. Eller hjortesafari med bestefar, eller bake pepperkaker, eller en twistbit til hver. Synes det er vanskelig å bestemme alt på forhånd, for en del av tingene har jo med vær og føre å gjøre, derfor ordner jeg dette kvelden før. Det funka veldig godt i fjor, og alle var enige om at de ville ha det slik i år også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bake julekaker er jo obligatorisk:-) Eller julegodterier om det er bedre.

En tur på kino kanskje? Det koster jo mye, men det er jo normalt sett noe man gjør med jevne mellomrom uansett.

Gå kveldstur i skogen med hodelykt. (Evt. med grill til pølser, kakao eller noe)

Lage julepresanger, julekort, pakke inn pakker.

Det var vel det jeg kom på i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et år hadde vi pakka inn en stor pepperkakeform til en av lukene, og da var "gaven" at vi skulle lage pepperkaker den dagen - det var stor suksess :-)

Takk alle sammen for gode forslag. Har begynt å tenke på jul allerede for hvert år raser tida avgårde og vips så er det advent. I år skal jeg nemlig IKKE stresse:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har praktisert opplevelseskalender i flere år nå - og følgende aktiviteter bruker vi å ha med:

* Bake pepperkaker

* Pynte pepperkakehus

* Adventstur i skogen med bål og gløgg

* Billetter til "Det store julespillet"

* Lage gavemerkelapper

* Lage og skrive julekort

* Lage julevindu på barnerommene

* Juleverksted, hvor vi lager små julegaver (støype lys, lage såpe og andre ting)

* Kino, hvis det går en aktuell film - i år har vi tenkt oss på "Jul på Månetoppen"

* Julekakebakeverksted (andre kaker enn pepperkaker)

* Adventskalenderbok, hvor vi leser ett kapittel hver dag. De to siste årene har vi hatt "Nisse Noppes Juleeventyr"

* Bøker med jul som tema

* Lydbøker med jul som tema

* DVD-filmer med jul som tema

Håper du finner noe her som kan brukes :o) Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har praktisert opplevelseskalender i flere år nå - og følgende aktiviteter bruker vi å ha med:

* Bake pepperkaker

* Pynte pepperkakehus

* Adventstur i skogen med bål og gløgg

* Billetter til "Det store julespillet"

* Lage gavemerkelapper

* Lage og skrive julekort

* Lage julevindu på barnerommene

* Juleverksted, hvor vi lager små julegaver (støype lys, lage såpe og andre ting)

* Kino, hvis det går en aktuell film - i år har vi tenkt oss på "Jul på Månetoppen"

* Julekakebakeverksted (andre kaker enn pepperkaker)

* Adventskalenderbok, hvor vi leser ett kapittel hver dag. De to siste årene har vi hatt "Nisse Noppes Juleeventyr"

* Bøker med jul som tema

* Lydbøker med jul som tema

* DVD-filmer med jul som tema

Håper du finner noe her som kan brukes :o) Lykke til!!

Tusen takk for gode råd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen for gode forslag. Har begynt å tenke på jul allerede for hvert år raser tida avgårde og vips så er det advent. I år skal jeg nemlig IKKE stresse:)

''I år skal jeg nemlig IKKE stresse:)''

Det har vært mitt motto de siste årene - og det BLIR jul, selv om ikke skap er rundvaska, taket vasket eller om ikke hele adventskalenderen er ferdig 1. desember :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg har heldigvis vært så lite PK/god mor at jeg har alltid hatt godte-kalender... Mye enklere :)

For meg handler ikke dette om å være politisk korrekt eller å være god mor. Det handler om å slippe å slite meg ut på å vri huet på å finne morrogaver til hver dag x tre og dette er bare tulleting (hvis ikke det skal koste en formue) som går i søpla i januar:) Jeg er lei av alle tingene vi har og vil heller oppleve noe med ungene og ha tid smmen uten at det skal koste masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg har heldigvis vært så lite PK/god mor at jeg har alltid hatt godte-kalender... Mye enklere :)

Vi har en "litt av hvert" kalender - noen dager godter, noen dager småting, noen dager aktiviteter.

OG: Jeg synes nå det er helt PK å ha godter i adventskalenderen, jeg, da.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''I år skal jeg nemlig IKKE stresse:)''

Det har vært mitt motto de siste årene - og det BLIR jul, selv om ikke skap er rundvaska, taket vasket eller om ikke hele adventskalenderen er ferdig 1. desember :-)

Ja enig. Vasking og polering bryr jeg meg ikke om, det er så mørkt i desember uansett. Det som er viktig er julelukt= appelsin med nellik og sprudlende fjes:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg handler ikke dette om å være politisk korrekt eller å være god mor. Det handler om å slippe å slite meg ut på å vri huet på å finne morrogaver til hver dag x tre og dette er bare tulleting (hvis ikke det skal koste en formue) som går i søpla i januar:) Jeg er lei av alle tingene vi har og vil heller oppleve noe med ungene og ha tid smmen uten at det skal koste masse.

''finne morrogaver til hver dag x tre og dette er bare tulleting''

Jeg er så glad for at gavekalenderen er hver sin dag - altså ikke gave X 3 (eller gave X 2 i år :-( ). Så har vi som regel en annen kalender (sjokolade/Barnas superjul/blåfjell - alt etter hva ungene vil) + Donald-kalenderen (Den som følger bladet), slik at alle ungene får åpne NOE hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig. Vasking og polering bryr jeg meg ikke om, det er så mørkt i desember uansett. Det som er viktig er julelukt= appelsin med nellik og sprudlende fjes:)

''Det som er viktig er julelukt= appelsin med nellik og sprudlende fjes:)'' - Så godt at flere tenker som meg :-) (Bortsett fra at julelukt for meg faktisk er møbelpolish...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en "litt av hvert" kalender - noen dager godter, noen dager småting, noen dager aktiviteter.

OG: Jeg synes nå det er helt PK å ha godter i adventskalenderen, jeg, da.... :-)

Takk :)

Det er jo ikke mye snop, litt mer i helgene, men på vanlige dager ett eller to stykk snop (småsjokolade etc.)

Men,- jammen er det vanskelig nok å få til å finne ca 24 forskjellige, litt uvanlige godteri + pakke inn 48 pakker!

De siste årene har pakkene kommet opp på kalenderen sånn litt etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''I år skal jeg nemlig IKKE stresse:)''

Det har vært mitt motto de siste årene - og det BLIR jul, selv om ikke skap er rundvaska, taket vasket eller om ikke hele adventskalenderen er ferdig 1. desember :-)

Hehe - jeg senker kravene (fra et allerede labert nivå, når det gjelder rengjøring) til juleklart hus - og likevel blir det stress ;-)

Bruker fryktelig lang tid på gaver - de skal være helt perfekte til andre, kan vurdere diverse utgaver av ting fram og tilbake en evighet før jeg kjøper. Av og til misunner jeg folk som bare kjøper noe og egentlig gir beng i om de som får det liker det eller trenger det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får faste gave er en tur i bassenget. :-)

Og pepperkakebaking

Og lage juleting som man kan gi til besteforeldrene.

I år skal vi male hvert vår krus (far skal også male sitt),så det blir skikkelig familie verksted. :-)

Panduro og Nille har masse slike små juleting som man kan lage selv med ungene.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Det er jo ikke mye snop, litt mer i helgene, men på vanlige dager ett eller to stykk snop (småsjokolade etc.)

Men,- jammen er det vanskelig nok å få til å finne ca 24 forskjellige, litt uvanlige godteri + pakke inn 48 pakker!

De siste årene har pakkene kommet opp på kalenderen sånn litt etter hvert.

Vi har hele tiden hatt det sånn at ungene har fått åpne gavekalenderen etter tur - altså en pakke til en av ungene hver dag. Men vi har alltid hatt en annen kalender (kjøpings) + Donaldblad-kalenderen, slik at alle ungene har fått åpne en av kalenderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det som er viktig er julelukt= appelsin med nellik og sprudlende fjes:)'' - Så godt at flere tenker som meg :-) (Bortsett fra at julelukt for meg faktisk er møbelpolish...)

Thi hi...ja her er det dårlig med husmorfakter gitt men er ikke så opptatt av det heller:) tror det henger sammen med en barndom hvor storvask og rent hjem var ensbetydende med lykke og velstand:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...