Gå til innhold

Adventskalender


puppola

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • KaVa

    9

  • Katt-ja

    6

  • puppola

    6

  • grot

    5

Mest aktive i denne tråden

Vi har hele tiden hatt det sånn at ungene har fått åpne gavekalenderen etter tur - altså en pakke til en av ungene hver dag. Men vi har alltid hatt en annen kalender (kjøpings) + Donaldblad-kalenderen, slik at alle ungene har fått åpne en av kalenderne.

Slik er det her også KaVa. Synest det hørest helt meningsløst med 48 eller 72 gaver på kalenderen. Men jeg tror noen foreldre har problemer med å begrense seg å dette området;-) Man trenger ikke jul i hele desember liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et år hadde vi pakka inn en stor pepperkakeform til en av lukene, og da var "gaven" at vi skulle lage pepperkaker den dagen - det var stor suksess :-)

Slik er det her også. En ny pepperkakeform er obligatorisk hvert år og når den dukker opp i kalenderen så vet alle at det er pepperkakebakedag:-)

Eh...svært så likt vi praktiserer da..Du skulle ikke tilfeldigvis ha en hjemmelaga, brodert nissekalender fra bestemor du også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det her også KaVa. Synest det hørest helt meningsløst med 48 eller 72 gaver på kalenderen. Men jeg tror noen foreldre har problemer med å begrense seg å dette området;-) Man trenger ikke jul i hele desember liksom...

Om man hadde fått trillinger hadde det sikkert vært enklere å begrense det,- men hvis man har en som allerede har fått kalender alene, og så kommer det et søsken og skal snappe halvparten av gavene - hehe. Nei, jeg vet ikke - det var vel ikke veldig bevisst at jeg valgte å gi begge hver dag. Tror ikke jeg tenkte muligheten av å dele dagene - hadde ikke hørt om den løsningen da, tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å kjøpe litt forskjellig til kalenderen utover høsten, men i år har jeg bare en kalenderpakke klar ennå... :o) Pepperkakeform den dagen vi baker pepperkaker er fast takst! Vi har et visst utvalg former nå kan man si...

Heldigvis deler jeg kalenderoppgaven med stemora så jeg slipper unna med ca. halvparten av gavene bare. :o) Litt ekstra lørdagsgodis på lørdagene er fast da + en litt større gave på lille julaften. På julaften er gaven en skattejakt hvor den første ledetråden ligger i kalendegaven som da er felles denne dagen. Der kan det stå f.eks. "Hvor ligger bestikket?" og i bestikkskuffen ligger da neste lapp. Det kan også være bare en tegning av f.eks. en gul støvel, da ligger neste lapp i en gul støvel. Etter 10 lapper finner de skatten som er en velfylt julestrømpe til hver. :o) Det samme skjer med påskeeggene. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man hadde fått trillinger hadde det sikkert vært enklere å begrense det,- men hvis man har en som allerede har fått kalender alene, og så kommer det et søsken og skal snappe halvparten av gavene - hehe. Nei, jeg vet ikke - det var vel ikke veldig bevisst at jeg valgte å gi begge hver dag. Tror ikke jeg tenkte muligheten av å dele dagene - hadde ikke hørt om den løsningen da, tror jeg :)

'' hadde ikke hørt om den løsningen da, tror jeg :)''

Jeg vokste opp med den, så derfor fallt den meg helt naturlig.... :-)

(Er ennå litt sur for at mamma besluttet å avslutte kalendertradisjonen da jeg var 19, eldstesøster 24. Ingen av oss bodde fast hjemme, lengre - men jeg syntes at siden eldstesøsteren tross alt hadde fått til hun var 23, burde jeg også det. Men argumentet fallt på steingrunn, merkelig nok ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det her også. En ny pepperkakeform er obligatorisk hvert år og når den dukker opp i kalenderen så vet alle at det er pepperkakebakedag:-)

Eh...svært så likt vi praktiserer da..Du skulle ikke tilfeldigvis ha en hjemmelaga, brodert nissekalender fra bestemor du også:-)

''Du skulle ikke tilfeldigvis ha en hjemmelaga, brodert nissekalender fra bestemor du også:-)''

Vel - vi HADDE en hjemmelaga, brodert nissekalender som farmor brakte i hus (riktignok ikke hun som hadde brodert den, da) - men den har vi bytta ut med en sydd kjøpingskalender....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man hadde fått trillinger hadde det sikkert vært enklere å begrense det,- men hvis man har en som allerede har fått kalender alene, og så kommer det et søsken og skal snappe halvparten av gavene - hehe. Nei, jeg vet ikke - det var vel ikke veldig bevisst at jeg valgte å gi begge hver dag. Tror ikke jeg tenkte muligheten av å dele dagene - hadde ikke hørt om den løsningen da, tror jeg :)

Slik har jeg det også!

Pakker altså inn 24 x 3 pakker.

Startet med det da eldste var 3 år og da hun som nå er mellomst ble 2 år fikk hun også... Synes det gikk greit jeg da..

Og jeg kunne jo ikke begynne å la de dele når den eldste var 10 år! (Tredjemann var da nesten 3)

10 åringen var jo da vant til å ha en gave hvert år, og den mellomste ville ha syntes det var dypt urettferdig om hun måtte få gave annenhver dag!

Så da blir det én gave hver. Men de får nå nyttige ting der også da. Som sokker, undertøy, hårpynt osv.. Det morsomste er å ha noe å pakke opp. Hender også det er noe vi skal finne på sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Leste et tips et annet sted: Kjøp et puslespill og gi en eller to biter hver dag. Evt. en liten godteribit her og der, fo å variere. Tror faktisk jeg skal slenge meg på den! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' hadde ikke hørt om den løsningen da, tror jeg :)''

Jeg vokste opp med den, så derfor fallt den meg helt naturlig.... :-)

(Er ennå litt sur for at mamma besluttet å avslutte kalendertradisjonen da jeg var 19, eldstesøster 24. Ingen av oss bodde fast hjemme, lengre - men jeg syntes at siden eldstesøsteren tross alt hadde fått til hun var 23, burde jeg også det. Men argumentet fallt på steingrunn, merkelig nok ;-)

Det var helt klart veeeldig urettferdig. Håper du har kommet over det nå :-))

Hos oss har vi ikke hatt pakkekalender og min eldste påstår helt seriøst at hun fremdeles sliter med ettervirkningene...

Ellers er jeg enig med deg i dele-løsningen. 24 dager er jo ypperlig, man må bare unngå å ende opp med 5 barn (eller fler enn 6, men det gjelder de færreste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var helt klart veeeldig urettferdig. Håper du har kommet over det nå :-))

Hos oss har vi ikke hatt pakkekalender og min eldste påstår helt seriøst at hun fremdeles sliter med ettervirkningene...

Ellers er jeg enig med deg i dele-løsningen. 24 dager er jo ypperlig, man må bare unngå å ende opp med 5 barn (eller fler enn 6, men det gjelder de færreste).

''Det var helt klart veeeldig urettferdig. Håper du har kommet over det nå :-))

''

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik har jeg det også!

Pakker altså inn 24 x 3 pakker.

Startet med det da eldste var 3 år og da hun som nå er mellomst ble 2 år fikk hun også... Synes det gikk greit jeg da..

Og jeg kunne jo ikke begynne å la de dele når den eldste var 10 år! (Tredjemann var da nesten 3)

10 åringen var jo da vant til å ha en gave hvert år, og den mellomste ville ha syntes det var dypt urettferdig om hun måtte få gave annenhver dag!

Så da blir det én gave hver. Men de får nå nyttige ting der også da. Som sokker, undertøy, hårpynt osv.. Det morsomste er å ha noe å pakke opp. Hender også det er noe vi skal finne på sammen.

Ser ikke problemet i det hele tatt jeg... Størstemann her var fem da minsten var to og skulle være med på kalenderen. Han hadde da fått gaver hver dag i advent i tre år. Klart at alle unger helst vil ha gaver hver dag men her var det i alle fall enkelt å forklare logikken. Og en tiåring som ikke hadde gått med på det tror jeg temmelig raskt hadde falt ut av kalenderopplegget vårt;-)

Jeg er også vokst opp med dette og vi var fire søsken til å dele. Gledet oss selvfølgelig ekstra til det var vår dag å pakke opp:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' hadde ikke hørt om den løsningen da, tror jeg :)''

Jeg vokste opp med den, så derfor fallt den meg helt naturlig.... :-)

(Er ennå litt sur for at mamma besluttet å avslutte kalendertradisjonen da jeg var 19, eldstesøster 24. Ingen av oss bodde fast hjemme, lengre - men jeg syntes at siden eldstesøsteren tross alt hadde fått til hun var 23, burde jeg også det. Men argumentet fallt på steingrunn, merkelig nok ;-)

Haha,- ja, det er vanskelig å få alt rettferdig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste årene har vi hatt legokalender for gutta på 5 og 7 år. Stor stas og de synes at eskene er så gøye å se på at jeg ikke pakker det om til pakkekalender!

I fjor begynte vi å ha en juleboks (solid boks som er julepyntet). Oppi denne så ligger det enten et julekort, bøker, julefilmer osv. Julebøkene og julefilmene er nedpakket og det er stor stas når de dukker opp igjen hver desember. Boksen får de ta av lokket på annenhver dag!

Kortet som ligger oppi sier hvilken aktivitet vi skal ha den dagen. Pepperkakelaging, marsipnatrilling, akedag (dersom vi får snø), skøytebane, svømmehall, kino, pynte juletre, gå på kjøpesenter og se juleutstilling (ungene er aldri på kjøpesentere!) osv. Ligger det film/bok er det den vi skal lese/se på kvelden. Genialt system siden jeg bare kan putte noe oppi kvelden før, alt etter hva som passer! Har også et lager av nissesjokolader så er det en dag det er veldig travelt så putter jeg oppi to slike til gutta!

I dag kjøpte jeg også en kinderjulekalender! (svakt øyeblikk) Denne skal alle 4 i familien dele! Dermed blir det sjokolade på mor hver 4 dag og så skal jeg klare å holde meg unna sjokolade alle de andre dagene!

Lillejulaften ligger det nok to legopakker og puslespill i boksen så gutta har noe å foreta seg mens de venter. Julaften får de en velfylt julestrømpe med snop, småleker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det her også KaVa. Synest det hørest helt meningsløst med 48 eller 72 gaver på kalenderen. Men jeg tror noen foreldre har problemer med å begrense seg å dette området;-) Man trenger ikke jul i hele desember liksom...

Jeg er av de som blir kvalm av tanken på 24 gaver/ting til hvert av barna i tillegg til haugen med julegaver på julaften. Vi har defor én aktivitetskalender og én julekrybbekalender, som jentene alternerer på å åpne. Alle figurene til julekrybba resirkuleres, slik at det er de samme figurene de får hver advent, og tro meg; det er ikke mindre stas av den grunn!

Også i aktivitetskalenderen har vi faste ting, for å bygge opp under førjulstradisjoner som vi finner glede og hygge i. Vi pakker bort filmer/bøker/lydbøker/CDer etter jul - og da er det stor stas når de dukker opp igjen neste advent. Noen av lydbøkene er det "kamp" om å få ha på rommet sitt om kvelden.

Gleder meg til adventa, jeg ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av de som blir kvalm av tanken på 24 gaver/ting til hvert av barna i tillegg til haugen med julegaver på julaften. Vi har defor én aktivitetskalender og én julekrybbekalender, som jentene alternerer på å åpne. Alle figurene til julekrybba resirkuleres, slik at det er de samme figurene de får hver advent, og tro meg; det er ikke mindre stas av den grunn!

Også i aktivitetskalenderen har vi faste ting, for å bygge opp under førjulstradisjoner som vi finner glede og hygge i. Vi pakker bort filmer/bøker/lydbøker/CDer etter jul - og da er det stor stas når de dukker opp igjen neste advent. Noen av lydbøkene er det "kamp" om å få ha på rommet sitt om kvelden.

Gleder meg til adventa, jeg ;D

Vi har også ei julekrybbe som vi setter fram (tom) i starten på desember. Figurene kommer som pakker i kalenderen utover i advent og det er stas å få sette på plass disse:-) Tror nok dette er minst like stas som nye småting (som man egentlig ikke trenger) hver dag i advent:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet i det hele tatt jeg... Størstemann her var fem da minsten var to og skulle være med på kalenderen. Han hadde da fått gaver hver dag i advent i tre år. Klart at alle unger helst vil ha gaver hver dag men her var det i alle fall enkelt å forklare logikken. Og en tiåring som ikke hadde gått med på det tror jeg temmelig raskt hadde falt ut av kalenderopplegget vårt;-)

Jeg er også vokst opp med dette og vi var fire søsken til å dele. Gledet oss selvfølgelig ekstra til det var vår dag å pakke opp:-)

Jeg synes det faktisk blir feil at _fordi_ de har fått en lillesøster som er halvveis attpåklatt skal de være nødt til å endre på tradisjoner som de er blitt så glade i.

Ja, jeg bruker litt tid til planlegging, innkjøp og innpakning. Men desto større glede når jeg ser spenningen i barnas øyne hver morgen.. Heldigvis blir de like glade uansett om de får godteri, en blyant eller et par sokker. Det er gjerne små nyttige ting de får, og i helgen vanker det noe godt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...