Gå til innhold

Halloween og feiring, hvordan?


Gjest Liker egentlig ikke denne dagen

Anbefalte innlegg

''Jeg husker selv når jeg var barn hvor stas det var med Halloween.''

Gjør du? Jeg kan ikke huske at det var særlig utbredt da jeg var i den alderen.

Jeg er født og oppvokst i utlandet :-) Halloween kom til Norge ganske sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mary Poppins

    8

  • candyqueen_83

    5

  • matildes mor

    4

  • morsan

    3

Mest aktive i denne tråden

candyqueen_83

Hehe meget ansvarlig ja!! Jeg føler jeg må teste ut at sjokoladen smaker like godt i år som ifjor før jeg deler den ut på lørdag, så jeg er i gang med det ;)

Hva slags sjokolade er det? Sma figurer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Hehe meget ansvarlig ja!! Jeg føler jeg må teste ut at sjokoladen smaker like godt i år som ifjor før jeg deler den ut på lørdag, så jeg er i gang med det ;)

Bra du også tar ansvar! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liksom fordi barna gjerne vil gi noe til de som ringer på da, og det er billigere og lage pepperkaker enn å kjøpe masse godteri:o)

Finnes så mye billig godteri at!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Istedenfor å sitte hjemme og uffe og akke oss over denne skikken, og sende unger ut alene i mørket, har vi fra første stund vært positive og fulgt ungene rundt og prøvd så godt vi har kunnet å oppdra ungene i hvordan denne skikken bør praktiseres.

Det har vært kjempespennende å gå ute i mørket sammen med venner. Spesielt da barna var små, ble vi voksne (som regel to mødre...) med opp til døra vi ringte på, og hjalp sjenerte barn med å takke og oppføre seg pent. Og vi har avtalt at alt godteriet skal deles til slutt, så da trenger ikke 5-6-7 barnehender grafse til seg godis på enhver dør vi banker på.

Underveis snakket vi om at ikke alle feirer denne dagen, og at man bare skal ringe på hos noen man kjenner, evt også hos dem som har satt ut gresskar/lykt/dekorasjoner som viser at det er ok å komme dit.

Vi snakket også om hva som kunne være "knep", og flere ganger har det vært å legge en kongle på trappa. Men det har bare blitt med tanken, ettersom vi jo alltid har gått til steder der folk synes det er gøy å ta imot barna.

Vi har også snakket om hvor dumt det er at noen større barn pøbler og ødelegger både for de barna som oppfører seg pent, og for voksne, og at det er viktig å oppføre seg pent slik at også barn i fremtiden kan glede seg over denne skikken. For selv om skikken er ny for oss, har jo våre barn praktisk talt vokst opp med den. Det første året vi hadde Halloween-barn på døra, var det året jeg hadde baby...;-) Barn tenker ikke over om skikken er 12 år gammel eller 200 år gammel. Og de er sjelden opptatt av om skikken påstås å stamme fra Amerika (og ikke Irland), og også at det Amerika-skikker per definisjon er noe veldig, veldig dumt.

En annen positiv bieffekt ved at vi har fulgt barna, er at jo mer voksen tilstedeværelse det er "der ute", desto mindre sjanse er det for eventuelle pøbelstreker, enten de rettes mot hus/voksne ellermot de mindre barna. Jeg har dessuten den teorien at de barna som får utløp for "knask eller knep"-trangen i ung alder sjeldnere vil være blant de store ungdomspøblene.

Vi har dessuten sett mye færre ungdommer ute de senere årene. Så det virker som om dem som har gått rundt i tidligere år, da de var yngre, som ungdommer heller benytter dagen til andre ting, som f eks Halloween-fest.

Etter endt tur går hele barnegruppa hjem til ettav barna og godteriet helles over på et brett el lign, og de kan få lov til å forsyne seg.

Antageligvis gikk poden sin siste runde i fjor, da han var 11, så i år blir det mest sannsynlig Halloween-fest med venner istedet. Han gikk sin første runde da han var 6 år.

Hjemme har vi pyntet med gresskarlykt, og så kjøper vi inn godteri som er innpakket, typisk fruktkarameller o.a. Noen ganger når barna spør om knask eller knep har vi sagt "knep, takk", og da blir de som regel ganske forvirret...;-)

Svigermor synes det er såååå stas med alle barna på døra, ogg kjøper inn det flotteste godteriet i hele nabolaget. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det blir lørdagens godteri :o)

Bør absolutt prøves! Og ingenting er bedre enn å prøve det på lørdag, som faktisk er Halloween dagen :-i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedenfor å sitte hjemme og uffe og akke oss over denne skikken, og sende unger ut alene i mørket, har vi fra første stund vært positive og fulgt ungene rundt og prøvd så godt vi har kunnet å oppdra ungene i hvordan denne skikken bør praktiseres.

Det har vært kjempespennende å gå ute i mørket sammen med venner. Spesielt da barna var små, ble vi voksne (som regel to mødre...) med opp til døra vi ringte på, og hjalp sjenerte barn med å takke og oppføre seg pent. Og vi har avtalt at alt godteriet skal deles til slutt, så da trenger ikke 5-6-7 barnehender grafse til seg godis på enhver dør vi banker på.

Underveis snakket vi om at ikke alle feirer denne dagen, og at man bare skal ringe på hos noen man kjenner, evt også hos dem som har satt ut gresskar/lykt/dekorasjoner som viser at det er ok å komme dit.

Vi snakket også om hva som kunne være "knep", og flere ganger har det vært å legge en kongle på trappa. Men det har bare blitt med tanken, ettersom vi jo alltid har gått til steder der folk synes det er gøy å ta imot barna.

Vi har også snakket om hvor dumt det er at noen større barn pøbler og ødelegger både for de barna som oppfører seg pent, og for voksne, og at det er viktig å oppføre seg pent slik at også barn i fremtiden kan glede seg over denne skikken. For selv om skikken er ny for oss, har jo våre barn praktisk talt vokst opp med den. Det første året vi hadde Halloween-barn på døra, var det året jeg hadde baby...;-) Barn tenker ikke over om skikken er 12 år gammel eller 200 år gammel. Og de er sjelden opptatt av om skikken påstås å stamme fra Amerika (og ikke Irland), og også at det Amerika-skikker per definisjon er noe veldig, veldig dumt.

En annen positiv bieffekt ved at vi har fulgt barna, er at jo mer voksen tilstedeværelse det er "der ute", desto mindre sjanse er det for eventuelle pøbelstreker, enten de rettes mot hus/voksne ellermot de mindre barna. Jeg har dessuten den teorien at de barna som får utløp for "knask eller knep"-trangen i ung alder sjeldnere vil være blant de store ungdomspøblene.

Vi har dessuten sett mye færre ungdommer ute de senere årene. Så det virker som om dem som har gått rundt i tidligere år, da de var yngre, som ungdommer heller benytter dagen til andre ting, som f eks Halloween-fest.

Etter endt tur går hele barnegruppa hjem til ettav barna og godteriet helles over på et brett el lign, og de kan få lov til å forsyne seg.

Antageligvis gikk poden sin siste runde i fjor, da han var 11, så i år blir det mest sannsynlig Halloween-fest med venner istedet. Han gikk sin første runde da han var 6 år.

Hjemme har vi pyntet med gresskarlykt, og så kjøper vi inn godteri som er innpakket, typisk fruktkarameller o.a. Noen ganger når barna spør om knask eller knep har vi sagt "knep, takk", og da blir de som regel ganske forvirret...;-)

Svigermor synes det er såååå stas med alle barna på døra, ogg kjøper inn det flotteste godteriet i hele nabolaget. :-)

Det var et hærlig innlegg å lese :-) Synes dere har et fint og fornuftig syn på Halloween :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedenfor å sitte hjemme og uffe og akke oss over denne skikken, og sende unger ut alene i mørket, har vi fra første stund vært positive og fulgt ungene rundt og prøvd så godt vi har kunnet å oppdra ungene i hvordan denne skikken bør praktiseres.

Det har vært kjempespennende å gå ute i mørket sammen med venner. Spesielt da barna var små, ble vi voksne (som regel to mødre...) med opp til døra vi ringte på, og hjalp sjenerte barn med å takke og oppføre seg pent. Og vi har avtalt at alt godteriet skal deles til slutt, så da trenger ikke 5-6-7 barnehender grafse til seg godis på enhver dør vi banker på.

Underveis snakket vi om at ikke alle feirer denne dagen, og at man bare skal ringe på hos noen man kjenner, evt også hos dem som har satt ut gresskar/lykt/dekorasjoner som viser at det er ok å komme dit.

Vi snakket også om hva som kunne være "knep", og flere ganger har det vært å legge en kongle på trappa. Men det har bare blitt med tanken, ettersom vi jo alltid har gått til steder der folk synes det er gøy å ta imot barna.

Vi har også snakket om hvor dumt det er at noen større barn pøbler og ødelegger både for de barna som oppfører seg pent, og for voksne, og at det er viktig å oppføre seg pent slik at også barn i fremtiden kan glede seg over denne skikken. For selv om skikken er ny for oss, har jo våre barn praktisk talt vokst opp med den. Det første året vi hadde Halloween-barn på døra, var det året jeg hadde baby...;-) Barn tenker ikke over om skikken er 12 år gammel eller 200 år gammel. Og de er sjelden opptatt av om skikken påstås å stamme fra Amerika (og ikke Irland), og også at det Amerika-skikker per definisjon er noe veldig, veldig dumt.

En annen positiv bieffekt ved at vi har fulgt barna, er at jo mer voksen tilstedeværelse det er "der ute", desto mindre sjanse er det for eventuelle pøbelstreker, enten de rettes mot hus/voksne ellermot de mindre barna. Jeg har dessuten den teorien at de barna som får utløp for "knask eller knep"-trangen i ung alder sjeldnere vil være blant de store ungdomspøblene.

Vi har dessuten sett mye færre ungdommer ute de senere årene. Så det virker som om dem som har gått rundt i tidligere år, da de var yngre, som ungdommer heller benytter dagen til andre ting, som f eks Halloween-fest.

Etter endt tur går hele barnegruppa hjem til ettav barna og godteriet helles over på et brett el lign, og de kan få lov til å forsyne seg.

Antageligvis gikk poden sin siste runde i fjor, da han var 11, så i år blir det mest sannsynlig Halloween-fest med venner istedet. Han gikk sin første runde da han var 6 år.

Hjemme har vi pyntet med gresskarlykt, og så kjøper vi inn godteri som er innpakket, typisk fruktkarameller o.a. Noen ganger når barna spør om knask eller knep har vi sagt "knep, takk", og da blir de som regel ganske forvirret...;-)

Svigermor synes det er såååå stas med alle barna på døra, ogg kjøper inn det flotteste godteriet i hele nabolaget. :-)

Omtrent det samme har vi gjort her.

Kjempestas å kle seg ut og som du sier så har ikke barna det samme (negative) forholdet til halloween som mange voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedenfor å sitte hjemme og uffe og akke oss over denne skikken, og sende unger ut alene i mørket, har vi fra første stund vært positive og fulgt ungene rundt og prøvd så godt vi har kunnet å oppdra ungene i hvordan denne skikken bør praktiseres.

Det har vært kjempespennende å gå ute i mørket sammen med venner. Spesielt da barna var små, ble vi voksne (som regel to mødre...) med opp til døra vi ringte på, og hjalp sjenerte barn med å takke og oppføre seg pent. Og vi har avtalt at alt godteriet skal deles til slutt, så da trenger ikke 5-6-7 barnehender grafse til seg godis på enhver dør vi banker på.

Underveis snakket vi om at ikke alle feirer denne dagen, og at man bare skal ringe på hos noen man kjenner, evt også hos dem som har satt ut gresskar/lykt/dekorasjoner som viser at det er ok å komme dit.

Vi snakket også om hva som kunne være "knep", og flere ganger har det vært å legge en kongle på trappa. Men det har bare blitt med tanken, ettersom vi jo alltid har gått til steder der folk synes det er gøy å ta imot barna.

Vi har også snakket om hvor dumt det er at noen større barn pøbler og ødelegger både for de barna som oppfører seg pent, og for voksne, og at det er viktig å oppføre seg pent slik at også barn i fremtiden kan glede seg over denne skikken. For selv om skikken er ny for oss, har jo våre barn praktisk talt vokst opp med den. Det første året vi hadde Halloween-barn på døra, var det året jeg hadde baby...;-) Barn tenker ikke over om skikken er 12 år gammel eller 200 år gammel. Og de er sjelden opptatt av om skikken påstås å stamme fra Amerika (og ikke Irland), og også at det Amerika-skikker per definisjon er noe veldig, veldig dumt.

En annen positiv bieffekt ved at vi har fulgt barna, er at jo mer voksen tilstedeværelse det er "der ute", desto mindre sjanse er det for eventuelle pøbelstreker, enten de rettes mot hus/voksne ellermot de mindre barna. Jeg har dessuten den teorien at de barna som får utløp for "knask eller knep"-trangen i ung alder sjeldnere vil være blant de store ungdomspøblene.

Vi har dessuten sett mye færre ungdommer ute de senere årene. Så det virker som om dem som har gått rundt i tidligere år, da de var yngre, som ungdommer heller benytter dagen til andre ting, som f eks Halloween-fest.

Etter endt tur går hele barnegruppa hjem til ettav barna og godteriet helles over på et brett el lign, og de kan få lov til å forsyne seg.

Antageligvis gikk poden sin siste runde i fjor, da han var 11, så i år blir det mest sannsynlig Halloween-fest med venner istedet. Han gikk sin første runde da han var 6 år.

Hjemme har vi pyntet med gresskarlykt, og så kjøper vi inn godteri som er innpakket, typisk fruktkarameller o.a. Noen ganger når barna spør om knask eller knep har vi sagt "knep, takk", og da blir de som regel ganske forvirret...;-)

Svigermor synes det er såååå stas med alle barna på døra, ogg kjøper inn det flotteste godteriet i hele nabolaget. :-)

''Barn tenker ikke over om skikken er 12 år gammel eller 200 år gammel. Og de er sjelden opptatt av om skikken påstås å stamme fra Amerika (og ikke Irland), og også at det Amerika-skikker per definisjon er noe veldig, veldig dumt'' Meget godt poeng! Unger vil jo gjerne bare gjøre som vennene de.

Men selv har jeg et forhold til Halloween fra jeg var liten – man har jo lest Donald! :) Men vi gikk aldri på dørene da, selv om vi snakket om at "dét skulle vi gjort i år" - hvert år... ''Noen ganger når barna spør om knask eller knep har vi sagt "knep, takk", og da blir de som regel ganske forvirret...;-)''

Vi har exact samme her erfaring her hos oss. Syns det er like artig hvert år! :D *fadenivoldsk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne kvelden kommen det ca. 6 unger hit. Først får de Halloweenpizza før de går ut og tigger godterier. Så tilbake hit for å spise dette + se vampyrfilm. Snuppa på 10 gleder seg utrolig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shunyata

I år skal jeg koke ris...og ha litt gulrøtter ved siden av...

Alle barn som ringer på døra og "er sulten"...skal selvfølgelig få mat av meg...

I fjor fikk dem brødskive med brunost på...

Jeg syns med andre ord at denne skikken med tigging av godteri er direkte usmakelig...i en verden hvor mesteparten av befolkningen går sulten til sengs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir litt merkelig hvis du selv skal gi bort ting som ikke er pakket inn, hvis ikke barna dine skal ha lov til å ta imot det.

Selv pleier vi å kjøpe en stor pose ned fruktkarameller (hver og en innpakket i papir), og gi et par til hver unge som kommer på døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år skal jeg koke ris...og ha litt gulrøtter ved siden av...

Alle barn som ringer på døra og "er sulten"...skal selvfølgelig få mat av meg...

I fjor fikk dem brødskive med brunost på...

Jeg syns med andre ord at denne skikken med tigging av godteri er direkte usmakelig...i en verden hvor mesteparten av befolkningen går sulten til sengs...

Kokt ris??? Hmm.. trodde det var godis som gjaldt denne dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha svigerfar og fruen på middagsbesøk - så her blir det en vanlig lørdag. Første året vi bor her, så vet ikke om det kommer til å komme noen på døra, men hadde synes det hadde vært litt morsomt. :) Kjøper inn et gresskar-spann på Nille og fyller det med innpakket godis - så får vi se om det kommer noen. Hvis ikke spiser vi det sjøl. Poden skal ha en liten fering i barnehagen i morgen med utkledning, pynt og pølse/lompe. Blir ikke noe her før han blir større og spør selv. Da kan jeg tenke meg å invitere noen unger hit, kle meg ut selv og lage "guffen" mat. :) synes halloween er litt gøy sjøl jeg. hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Halloween, jeg - ikke minst fordi da har vi en mulighet til å rydde opp i godterhylla, der masse godter har en tendens til å samle seg opp (merkelig nok). Vi samler alt "til overs godt" som er pakka inn og ikke gått ut av dato, og blir kvitt det i løpet av kvelden. Genialt :-)

Ungene kler seg ut, og går til naboene - men ikke de som har utelyset slukket. Jeg vil vel fremdeles gå sammen med poden på seks (så får jeg kledt meg ut, også :-), mens tiåringen går sammen med en kompis.

Jeg har feira halloween i USA, og der er det like vanlig å ha vanlige kostymer som "skumle" kostymer, så eldstemann hos oss skal også i år være Harry Potter. (har sydd Harry Potter skolekappe til han).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shunyata

Kokt ris??? Hmm.. trodde det var godis som gjaldt denne dagen.

Et år ga jeg potet til barna...

Jo...det vrker med at barna får noe å tenke på når de kommer hjem til meg for å "tigge" godteri...

De får med seg noen visdomsord med utdelinga av maten...

Visst får de noe å "tygge" på...både av ordentlig mat og visdomsord =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...