Gå til innhold

Halloween og feiring, hvordan?


Gjest Liker egentlig ikke denne dagen

Anbefalte innlegg

Istedenfor å sitte hjemme og uffe og akke oss over denne skikken, og sende unger ut alene i mørket, har vi fra første stund vært positive og fulgt ungene rundt og prøvd så godt vi har kunnet å oppdra ungene i hvordan denne skikken bør praktiseres.

Det har vært kjempespennende å gå ute i mørket sammen med venner. Spesielt da barna var små, ble vi voksne (som regel to mødre...) med opp til døra vi ringte på, og hjalp sjenerte barn med å takke og oppføre seg pent. Og vi har avtalt at alt godteriet skal deles til slutt, så da trenger ikke 5-6-7 barnehender grafse til seg godis på enhver dør vi banker på.

Underveis snakket vi om at ikke alle feirer denne dagen, og at man bare skal ringe på hos noen man kjenner, evt også hos dem som har satt ut gresskar/lykt/dekorasjoner som viser at det er ok å komme dit.

Vi snakket også om hva som kunne være "knep", og flere ganger har det vært å legge en kongle på trappa. Men det har bare blitt med tanken, ettersom vi jo alltid har gått til steder der folk synes det er gøy å ta imot barna.

Vi har også snakket om hvor dumt det er at noen større barn pøbler og ødelegger både for de barna som oppfører seg pent, og for voksne, og at det er viktig å oppføre seg pent slik at også barn i fremtiden kan glede seg over denne skikken. For selv om skikken er ny for oss, har jo våre barn praktisk talt vokst opp med den. Det første året vi hadde Halloween-barn på døra, var det året jeg hadde baby...;-) Barn tenker ikke over om skikken er 12 år gammel eller 200 år gammel. Og de er sjelden opptatt av om skikken påstås å stamme fra Amerika (og ikke Irland), og også at det Amerika-skikker per definisjon er noe veldig, veldig dumt.

En annen positiv bieffekt ved at vi har fulgt barna, er at jo mer voksen tilstedeværelse det er "der ute", desto mindre sjanse er det for eventuelle pøbelstreker, enten de rettes mot hus/voksne ellermot de mindre barna. Jeg har dessuten den teorien at de barna som får utløp for "knask eller knep"-trangen i ung alder sjeldnere vil være blant de store ungdomspøblene.

Vi har dessuten sett mye færre ungdommer ute de senere årene. Så det virker som om dem som har gått rundt i tidligere år, da de var yngre, som ungdommer heller benytter dagen til andre ting, som f eks Halloween-fest.

Etter endt tur går hele barnegruppa hjem til ettav barna og godteriet helles over på et brett el lign, og de kan få lov til å forsyne seg.

Antageligvis gikk poden sin siste runde i fjor, da han var 11, så i år blir det mest sannsynlig Halloween-fest med venner istedet. Han gikk sin første runde da han var 6 år.

Hjemme har vi pyntet med gresskarlykt, og så kjøper vi inn godteri som er innpakket, typisk fruktkarameller o.a. Noen ganger når barna spør om knask eller knep har vi sagt "knep, takk", og da blir de som regel ganske forvirret...;-)

Svigermor synes det er såååå stas med alle barna på døra, ogg kjøper inn det flotteste godteriet i hele nabolaget. :-)

Vi har gjort det på omtrent samme måte, fulgt barna rundt og forklart dem hvordan dette skal gjøres. Dessuten har vi av og til arrangert noen grøsseskumle barnefester på Halloween. Det er stas!

Jeg synes Halloween er morsomt selv, jeg da - og kler meg som regel ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mary Poppins

    8

  • candyqueen_83

    5

  • matildes mor

    4

  • morsan

    3

Mest aktive i denne tråden

Jeg har nettopp sagt nei til 10 åringen min som er rasende over at hun ikke får gå ,av den enkle grunn at vi feirer ikke halloween. Jeg kjøper ikke inn en dritt,slokker utelyset og forventer at alle som går halloween har satt seg inn i "regelen" om å droppe hus som ikke har utelampa tent.

Huff,nå hørtes jeg rimelig grinete ut.....og det kan forsåvidt stemme;-) . Jeg er tilbøyelig til å sende snuppa på en koselig feiring hjemme hos venner,men overhodet ikke til å gå å tigge på dørene.

Nei til halloween!!!!

Jeg får bare en tanke når jeg leser innlegget ditt; tragisk...

Det er ikke mer å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får bare en tanke når jeg leser innlegget ditt; tragisk...

Det er ikke mer å si.

Tragisk? Ja for 10 åringen min ja så føles det nok sånn. Men det kommer hun over. Om to måneder er det tid for julebukk og da er alle hjertelig velkommen,du også ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Tragisk? Ja for 10 åringen min ja så føles det nok sånn. Men det kommer hun over. Om to måneder er det tid for julebukk og da er alle hjertelig velkommen,du også ;-)

Hvorfor er julebukk så mye bedre enn Halloween - fordi skikken er eldre?

Halloween er jo mye mer utbredt i dag, og antakelig noe barna ønsker å være med på i større grad enn julebukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er julebukk så mye bedre enn Halloween - fordi skikken er eldre?

Halloween er jo mye mer utbredt i dag, og antakelig noe barna ønsker å være med på i større grad enn julebukk.

Det kan så være. Men vi er vant til å gå julebukk,og har gjort det så lenge jeg kan huske,de siste 30 årene,og det er en tradisjon vi har ført videre til våre barn. Jeg ser derfor ingen grunn til å kaste oss på karusellen for å gå halloween i tillegg. For oss er halloween noe nytt som vi ikke ønsker å være med på. Hva som er best eller verst vett jeg ingenting om,men vi har valgt å fortsette med den tradisjonen som står sterkest hos oss,syns ikke at vi trenger slike "ring på dører og tigg etter godteri" så veldig mange ganger i året. Må nevne at vi bor på landsbygda og halloween har ikke stått så sterkt her tidligere,men ser jo at det kommer mere år for år her også. Og som jeg sa,barna må gjerne kle seg ut,gå i selskap til hverandre og kose seg denne dagen,men som sagt de får ikke gå rundt å banke på dører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gjort det på omtrent samme måte, fulgt barna rundt og forklart dem hvordan dette skal gjøres. Dessuten har vi av og til arrangert noen grøsseskumle barnefester på Halloween. Det er stas!

Jeg synes Halloween er morsomt selv, jeg da - og kler meg som regel ut. :)

Jeg synes det er veldig gøy med kle-seg-ut-fester, så jeg går heller ikke av veien for litt ekstra påkledning! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan så være. Men vi er vant til å gå julebukk,og har gjort det så lenge jeg kan huske,de siste 30 årene,og det er en tradisjon vi har ført videre til våre barn. Jeg ser derfor ingen grunn til å kaste oss på karusellen for å gå halloween i tillegg. For oss er halloween noe nytt som vi ikke ønsker å være med på. Hva som er best eller verst vett jeg ingenting om,men vi har valgt å fortsette med den tradisjonen som står sterkest hos oss,syns ikke at vi trenger slike "ring på dører og tigg etter godteri" så veldig mange ganger i året. Må nevne at vi bor på landsbygda og halloween har ikke stått så sterkt her tidligere,men ser jo at det kommer mere år for år her også. Og som jeg sa,barna må gjerne kle seg ut,gå i selskap til hverandre og kose seg denne dagen,men som sagt de får ikke gå rundt å banke på dører.

''... vi er vant til ...har gjort det så lenge jeg kan huske... det er en tradisjon vi har ført videre til våre barn... noe nytt som vi ikke ønsker å være med på... har valgt å fortsette med den tradisjonen som står sterkest hos oss ..''

Lurer forresten på om barna dine leker "ta den ring og la den vandre" fremfor å spille på DS og om de bare bruker Ønskekonserten som kilde til musikk! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anti- halloween

Hvorfor er julebukk så mye bedre enn Halloween - fordi skikken er eldre?

Halloween er jo mye mer utbredt i dag, og antakelig noe barna ønsker å være med på i større grad enn julebukk.

''Hvorfor er julebukk så mye bedre enn Halloween - fordi skikken er eldre?''

Nå var det ikke meg du spurte, men jeg tillater meg å komme med mitt syn på den saken: Èn av grunnene til at jeg synes at halloween er så mye verre enn julebukk, er den underliggende trusselen som ligger i "knask eller knep"...... gi meg godteri, eller såh!! og det er dessverre noen som synes det er helt greit at grise hos folk som ikke er med på denne "skikken". Når julebukkene kommer på døren så synger de en vakker sang og kommer ikke med noen form for trusler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''... vi er vant til ...har gjort det så lenge jeg kan huske... det er en tradisjon vi har ført videre til våre barn... noe nytt som vi ikke ønsker å være med på... har valgt å fortsette med den tradisjonen som står sterkest hos oss ..''

Lurer forresten på om barna dine leker "ta den ring og la den vandre" fremfor å spille på DS og om de bare bruker Ønskekonserten som kilde til musikk! ;-)

Hehe,nei nå er vi da ikke med i noen skummel sekt heller ;-) Og vi skygger ikke unna alt som er nytt, har faktisk nettopp kasta sveivegrammafonen;-)

Men som jeg skrev vi har valgt å stå over halloween feiringa som innebærer å gå å tigge på dørene. Vi har valgt å holde på julebukk tradisjonen som vi er vant til,som tross alt er en mye hyggeligere variant av å tigge godteri;-). Å få husveggen klint til med egg av unger som blir grinete av å ikke få noe godteri er for meg en enda større grunn til å droppe halloween.

Men som sagt barna kan fint få gå i halloween selskap hos venner,men ingen tigging på dører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Hvorfor er julebukk så mye bedre enn Halloween - fordi skikken er eldre?''

Nå var det ikke meg du spurte, men jeg tillater meg å komme med mitt syn på den saken: Èn av grunnene til at jeg synes at halloween er så mye verre enn julebukk, er den underliggende trusselen som ligger i "knask eller knep"...... gi meg godteri, eller såh!! og det er dessverre noen som synes det er helt greit at grise hos folk som ikke er med på denne "skikken". Når julebukkene kommer på døren så synger de en vakker sang og kommer ikke med noen form for trusler.

Jeg har ingen erfaring med at knepene er så ille - slik er det ikke her vi bor, i hvertfall.

Synes skikkene er ganske like, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk? Ja for 10 åringen min ja så føles det nok sånn. Men det kommer hun over. Om to måneder er det tid for julebukk og da er alle hjertelig velkommen,du også ;-)

Nei takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...