Gå til innhold

Foreldresamtale-ble litt overrasket.


waxo

Anbefalte innlegg

Var på foreldresamtale med 2.klassingen min i går.

Sosialt var alt fint, stille og rolig er han, forstyrrer skjelden og alt virket ok.

Så kommer vi til det fagelige.

Det viser seg at han soser vekk masse tid på skolen. Får gjort lite eller ingenting i timene, får mange ganger ikke med seg at de har fått beskjed om å åpne boka, sitter og ser drømmende ut i lufta. I matte f.eks jobbet han mens de sto og så på, men når de ikke var der ble det ikke gjort noenting. Resultatet er jo da at masse i skoleboka ikke er gjort, han har kanskje bare fått med seg 50 % eller mindre av regnestykkene.

De hadde ikke nok bakgrunn til å mene noe som helst om hvor han lå fagelig, kontaktlæreren som er ny har nesten ikke hørt han lese i høst fordi hun har vært mye hjemme med syke barn o.l. Så ho vet ikke noe om hvordan han leser.

De ble helt overrasket her forrige uke da det viste seg at han kunne regne minusstykker, det hadde hun ikke oppdaget.

Jeg har ikke fått så mye som et hint om at han ikke jobber på skolen. Hvorfor ringer de ikke, men heller venter til nesten halve året er gått med noe som er så viktig?

Hvor lenge har de tenkt han skal få lov å sove gjennom skolen!

Vi ble da enige om å jobbe med dette framover. Ho mente vi skulle ta opp ny status til VÅREN!!!! Det er ikke aktuelt, som jeg sa. Jeg ringer igjen til jul, eller før for å høre om det er noe bedring!

Kjenner jeg er kjempeskuffet over skolens jobb i denne saken.

Vel, min sønn skal ikke få lov å sove gjennom skolen. Jeg vet jo at han kan jobbe. Hjemme jobber han som bare det nå med leksene, det har ikke kommet grais,men det har iallefall kommet.

Han leser leseleksa greit etter en gjennomgang, han regner pluss og minusstykker, han har hatt alt riktig på de 3 kapittelprøvene han har hatt i høst.

Ringer til kontaktlærer i morgen og forlanger at ho skriver opp de stykkene/ sidene i matte han ikke gjennomfører på skolen fra nå av. Disse stykkene får han jobbe med hjemme, så kanskje han etterhvert skjønner at det er lurt å jobbe og ikke drømme på skolen.

Er jeg helt på viddene her?

Er iallefall veldig skuffet her, og kan ikke la 2.klassingen bli hengende etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • waxo

    9

  • pekkaline

    8

  • laban

    3

  • Liliaceae

    3

Mest aktive i denne tråden

Helt enig med din løsning. Det vktigste de lærer de første årene på skolen er etter min mening å jobbe/få inn en viss studieteknikk.

utrolig at ikke skolen har tatt kontakt med deg før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med din løsning. Det vktigste de lærer de første årene på skolen er etter min mening å jobbe/få inn en viss studieteknikk.

utrolig at ikke skolen har tatt kontakt med deg før.

Ja, er skikkelig skuffet over at de ikke har sagt ifra.

Nå har han heldigvis hengt med og klarer det han skal klare.

Bunner i at han ikke tør gjøre noe før han er 100 % sikker på at det er riktig, så det jobber vi med. At det ikke er farlig å få feil svar innimellom.

Derfor jobber han nok best når noen er det og kan korrigere han. Det jobber vi også med, at han skal jobbe selvstendig men at jeg kommer innom og ser over innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart lærer ikke har nevnt noe om dette før?

Jeg synes det generelt er litt "vente-og-se-holdning" i skolen. Veldig bra at du tar tak i det og følger opp på hjemmebane. En tilbakemelding rundt juletider gjør at han skjerper seg. Hvis det er noe han sliter med, er det jo også viktig å få hjulpet han med dette.

Synd at lærer har vært mye borte og generelt ikke er helt oppe og gå på kunnskaper og ferdigheter til elevene.

Kan vel gå ut fra at det er flere elever hun ikke kjenner så godt som hun burde..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart lærer ikke har nevnt noe om dette før?

Jeg synes det generelt er litt "vente-og-se-holdning" i skolen. Veldig bra at du tar tak i det og følger opp på hjemmebane. En tilbakemelding rundt juletider gjør at han skjerper seg. Hvis det er noe han sliter med, er det jo også viktig å få hjulpet han med dette.

Synd at lærer har vært mye borte og generelt ikke er helt oppe og gå på kunnskaper og ferdigheter til elevene.

Kan vel gå ut fra at det er flere elever hun ikke kjenner så godt som hun burde..?

Det virker heldigvis til at han har fått med seg det viktigste til nå.

Når han får med matteboka hjem og må jobbe med det hjemme som han ikke rekker på skolen, vet han jo også at jeg følger med på det som skjer på skolen, og jeg håper det gjør sitt til at han jobber der også.

Så får vi ta de andre fag etterhvert hvis det blir problemer der også.

Får ikke gape over for mye på en gang, det er jo andre lekser også :-)

Det hadde gått veldig bra i dag sa han, så det at han var med på samtalen i går hjelper nok litt det også :-) Han vet at vi vet begge to og at begge er enige i å jobbe med dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest følger dere ikke med selv

Jeg er litt overrasket over at læreren må fortelle at sønen deres bare har halvgjorte bøker. Vi har alltid fulgt med i bøkene til jentungen, siden hun er av den mindre konsentrerte typen, kan man si. Og har hatt et tett og nært samarbeid med lærer for å få bedret arbeidsvanene.

Jeg syns altså det er unødvendig at du spør læreren om oversikt. Bare be om at det står på arbeidsplanen om hvor langt de bør være kommet pr uke, så følger du opp selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt overrasket over at læreren må fortelle at sønen deres bare har halvgjorte bøker. Vi har alltid fulgt med i bøkene til jentungen, siden hun er av den mindre konsentrerte typen, kan man si. Og har hatt et tett og nært samarbeid med lærer for å få bedret arbeidsvanene.

Jeg syns altså det er unødvendig at du spør læreren om oversikt. Bare be om at det står på arbeidsplanen om hvor langt de bør være kommet pr uke, så følger du opp selv.

Njaaa, så enkelt er det ikke, for vår andreklassing i allefall. De hopper fram og tilbake i bøkene, og spesielt i norsk, gjør de ikke engang alt i hver bok de får. Det er masse ugjort før de får den hjem som ferdig og har fått ny bok. Da er det ikke lett å følge med.

På ukeplanen står relativt detaljert hva de jobber med, men ikke detaljert hva sider i de ulike bøkene de skal gjøre i skoletiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest følger dere ikke med selv

Njaaa, så enkelt er det ikke, for vår andreklassing i allefall. De hopper fram og tilbake i bøkene, og spesielt i norsk, gjør de ikke engang alt i hver bok de får. Det er masse ugjort før de får den hjem som ferdig og har fått ny bok. Da er det ikke lett å følge med.

På ukeplanen står relativt detaljert hva de jobber med, men ikke detaljert hva sider i de ulike bøkene de skal gjøre i skoletiden.

Hvis det er sånn, så ville jeg ha bedt om å få en ukeplan hvor det framgår hva barna skal ha gjort. Om læreren ikke har kapasitet til å følge opp godt nok, så kan i det minste foreldrene forvente et system som de kan følge opp selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt overrasket over at læreren må fortelle at sønen deres bare har halvgjorte bøker. Vi har alltid fulgt med i bøkene til jentungen, siden hun er av den mindre konsentrerte typen, kan man si. Og har hatt et tett og nært samarbeid med lærer for å få bedret arbeidsvanene.

Jeg syns altså det er unødvendig at du spør læreren om oversikt. Bare be om at det står på arbeidsplanen om hvor langt de bør være kommet pr uke, så følger du opp selv.

De har forskjellige bøker på skolen og hjemme, så så enkelt er det ikke.

Jeg har fulgt opp at han har gjennomført og skjønt leksene, jeg sjekker også prøver og øver med ungene mine på det som ikke er riktig.

Å holde oversikt over det de skal ha gjort på skolen er derfor ikke så lett. Jeg har heller ikke fått noe som helst hint om at det går trått på skolen, og når jeg da får høre etter flere mnd at han omtrent ikke gjør noe på skolen, ja da blir jeg litt sjokkert.....

Å klare å holde oversikt over skolebøkene som som bor i hylla på skolen, det har jeg rett og slett ikke mulighet til! Hvordan skal jeg få til det mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Hvis det er sånn, så ville jeg ha bedt om å få en ukeplan hvor det framgår hva barna skal ha gjort. Om læreren ikke har kapasitet til å følge opp godt nok, så kan i det minste foreldrene forvente et system som de kan følge opp selv.

Sterkt uenig

Det er å skyve ansvar over på foreldre. Ungen forholder seg da til det foreldre sier skal være gjort innen den og den fristen. Og egentlig er det _lærer_ som skal være autoriteten i skolesammenheng.

Synes hele skolesystemet har endret seg i feil retning. Da vi selv gikk på skole, så var skolegangen noe mellom skolen og oss som elever. Foreldrene spurte bare om vi hadde gjort lekser- og det var opp til oss å svare for oss på skolen om vi ikke hadde oppfylt kravene skolen stilte.

Nå skyves mye på foreldre. De skal følge opp eleven i både ditt og datt. De skal sørge for 20 minutter lesning pr dag for ungen osv osv. Og når man har flere barn så blir det mye å skulle være lærer på fritiden når man selv er ferdig med egen jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er sånn, så ville jeg ha bedt om å få en ukeplan hvor det framgår hva barna skal ha gjort. Om læreren ikke har kapasitet til å følge opp godt nok, så kan i det minste foreldrene forvente et system som de kan følge opp selv.

Har ikke en eneste gang hatt et slikt system på de eldste jentene heller.

Vår jobb er å følge med hjemme, gå igjennom stoffet hvis det virker uklart og gi beskjed til skolen hvis noe er vanskelig eller ikke fungerer. Skolens jobb er å følge opp det som skjer der.

Vår jobb tilsammen er å informere hverandre når noe ikke funker!

Vi skal da samarbeide om ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er sånn, så ville jeg ha bedt om å få en ukeplan hvor det framgår hva barna skal ha gjort. Om læreren ikke har kapasitet til å følge opp godt nok, så kan i det minste foreldrene forvente et system som de kan følge opp selv.

Jeg har ikke sagt at læreren vår ikke følger opp. :-) Jeg sier bare at det ikke er bare-bare for oss som foreldre å ha stålkontroll på det som foregår i klasserommet i tillegg til det som står på ukeplanen som skal være lekse. (som vi får innprentet er foreldres ansvar...) Egentlig syns jeg at å følge med hva som skjer i klasserommet er et ansvar som følger med lærerjobben. Er du uenig i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør riktig i å gjøre som du sier.

Kommer ikke over følelsen dette må ha gitt deg, et levende mareritt. :(

Når vi ikke hører noe så beregner vi jo at alt går fint. Surrete lærere..... Mulig de er unnskyldt dersom kontaktlærer har vært mye syk, dårlig kommunikasjon kanskje? Men det leger ikke såret du/dere har fått. Håper det ordner seg raskt for gutten deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du gjør riktig i å gjøre som du sier.

Kommer ikke over følelsen dette må ha gitt deg, et levende mareritt. :(

Når vi ikke hører noe så beregner vi jo at alt går fint. Surrete lærere..... Mulig de er unnskyldt dersom kontaktlærer har vært mye syk, dårlig kommunikasjon kanskje? Men det leger ikke såret du/dere har fått. Håper det ordner seg raskt for gutten deres.

Koselig å se deg her! Hvordan går det med dere og sitllheten?

Fikk du banket gjennom et skikkelig busstilbud?

Jeg kjørte nyeveien for noen uker siden - og huiiiiiii hvor det gikk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør riktig i å gjøre som du sier.

Kommer ikke over følelsen dette må ha gitt deg, et levende mareritt. :(

Når vi ikke hører noe så beregner vi jo at alt går fint. Surrete lærere..... Mulig de er unnskyldt dersom kontaktlærer har vært mye syk, dårlig kommunikasjon kanskje? Men det leger ikke såret du/dere har fått. Håper det ordner seg raskt for gutten deres.

Saken er at det er 2 kontaktlærere i klassen, så en tilbakemelding ville vært fullt mulig...

En ting er at ho ikke har sett alt selv med egne øyne, en annen ting er at jeg synes ho plikter å hente inn info fra de andre lærerene før samtalen. Jeg sitter her med fler spørsmål enn svar akkurat nå, så jeg vil også ta kontakt med den andre kontaktlæreren for å undersøke om det er så ille som fremlagt.

Heldig for gutten er iallefall at jeg er nøye med lekser, og jeg er nøye med at ungene skal skjønne hva de arbeider med hjemme...

Når alt glir greit hjemme har jeg ingen forutsetning for å tro annet enn at det glir greit på skolen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig å se deg her! Hvordan går det med dere og sitllheten?

Fikk du banket gjennom et skikkelig busstilbud?

Jeg kjørte nyeveien for noen uker siden - og huiiiiiii hvor det gikk :-)

Hei! Jo her er det stille og rolig. Så stille at hjorten våger seg nesten helt utpå den gamle veien...så pass på om du tar den veien. ;) Ja den nye veien er unnagjort på no time. Fin den. :)

Busstilbudet skal komme en av dagene. Det vi har fått se gir oss en viss peiling på hvordan vi får det. Ser ut til å bli alle bussene på gamleveien etter kl fire eller sånn. Spent!! :))

Og dere har det fint håper jeg!? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er at det er 2 kontaktlærere i klassen, så en tilbakemelding ville vært fullt mulig...

En ting er at ho ikke har sett alt selv med egne øyne, en annen ting er at jeg synes ho plikter å hente inn info fra de andre lærerene før samtalen. Jeg sitter her med fler spørsmål enn svar akkurat nå, så jeg vil også ta kontakt med den andre kontaktlæreren for å undersøke om det er så ille som fremlagt.

Heldig for gutten er iallefall at jeg er nøye med lekser, og jeg er nøye med at ungene skal skjønne hva de arbeider med hjemme...

Når alt glir greit hjemme har jeg ingen forutsetning for å tro annet enn at det glir greit på skolen også.

Ja be om foreldresamtale med kontaktlærer2 også.

Hadde vært å foretrekke at de planla disse noe bedre, da med info fra alle innvolverte lærere. Det er jo helt normalt å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jo her er det stille og rolig. Så stille at hjorten våger seg nesten helt utpå den gamle veien...så pass på om du tar den veien. ;) Ja den nye veien er unnagjort på no time. Fin den. :)

Busstilbudet skal komme en av dagene. Det vi har fått se gir oss en viss peiling på hvordan vi får det. Ser ut til å bli alle bussene på gamleveien etter kl fire eller sånn. Spent!! :))

Og dere har det fint håper jeg!? :)

Joda - det har vært en travel og slitsom høst for min del, har jobbet altfor mye, og har hatt det litt tungt - men nå er jeg på jobbtur i Trondheim og storkoser meg. Har lagt inn en laaaaaang juleferie for å få avspasert noe av det jeg har jobbet - og i tillegg har vi fått inn en ny person for å hjelpe oss - så jeg åfr vel haue over vann om en stund...

Du mener rådyr ikke sant - ikke hjort? Skal ikke påstå at det IKKE finnes hjort i skogen din, men sjansen er vel stor for at det heller er rådyr.

MÅ bare fortelle en rådyrhistorie: I vår pure ungdom (før barn og hus og sånn) var min kjære og jeg på sykkeltur vestover mot Farsund tror jeg. Vi teltet i en skog der - og grytidlig om morgenen hørte vi et BRØØØØØØØØL i skogen. Min kjære ble liiiiiivredd, og var sikker på at det var bjørn.

Da kunne Bytuppa berolige sin kjære bygdekjæreste om at det nok bare var brøling fra en parringskåt råbukk :-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda - det har vært en travel og slitsom høst for min del, har jobbet altfor mye, og har hatt det litt tungt - men nå er jeg på jobbtur i Trondheim og storkoser meg. Har lagt inn en laaaaaang juleferie for å få avspasert noe av det jeg har jobbet - og i tillegg har vi fått inn en ny person for å hjelpe oss - så jeg åfr vel haue over vann om en stund...

Du mener rådyr ikke sant - ikke hjort? Skal ikke påstå at det IKKE finnes hjort i skogen din, men sjansen er vel stor for at det heller er rådyr.

MÅ bare fortelle en rådyrhistorie: I vår pure ungdom (før barn og hus og sånn) var min kjære og jeg på sykkeltur vestover mot Farsund tror jeg. Vi teltet i en skog der - og grytidlig om morgenen hørte vi et BRØØØØØØØØL i skogen. Min kjære ble liiiiiivredd, og var sikker på at det var bjørn.

Da kunne Bytuppa berolige sin kjære bygdekjæreste om at det nok bare var brøling fra en parringskåt råbukk :-)))

haha, huff så grusomt å oppleve. Min mann har nok hørt ent rådyr som ble voldtatt, for det skrek så langt inn i margen på ham. Han skulle gå i mørket 50 meter fra garasje til husdøren. Han hadde nøklen i døra før han var halvveis sier han. *lol* Hadde vært gøy og sett. De kan visst skrike ja.

Jeg mente først at det var rådyr vi så, men så var de jo så store, min mann mener det er hjort. De har hvit rompe? Vi så ti-tolv stk den ene kvelden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja be om foreldresamtale med kontaktlærer2 også.

Hadde vært å foretrekke at de planla disse noe bedre, da med info fra alle innvolverte lærere. Det er jo helt normalt å gjøre.

Trodde liksom det var normalen jeg og...har vært det med de to andre iallefall. Om jeg ikke får en samtale, så skal jeg iallefall ta en telefon og høre hva ho mener om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...