Gå til innhold

Foreldresamtale-ble litt overrasket.


waxo

Anbefalte innlegg

haha, huff så grusomt å oppleve. Min mann har nok hørt ent rådyr som ble voldtatt, for det skrek så langt inn i margen på ham. Han skulle gå i mørket 50 meter fra garasje til husdøren. Han hadde nøklen i døra før han var halvveis sier han. *lol* Hadde vært gøy og sett. De kan visst skrike ja.

Jeg mente først at det var rådyr vi så, men så var de jo så store, min mann mener det er hjort. De har hvit rompe? Vi så ti-tolv stk den ene kvelden her.

Googlet litt på hjort - og de veier mellom 80 og 235 kilo, og er veldig store. De kan være litt lyse bak, men er ikke helt hvite.

Rådyrene er mye mindre, og de har et helt hvitt felt bak.

Jeg har aldri sett hjort på Sørlandet - men har sett det flere ganger på Vestlandet - og de er mye større enn rådyr, tyngre og tjukkere - men flotte dyr de også :-)

Uff - tenker mannen din ble skremt ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • waxo

    9

  • pekkaline

    8

  • laban

    3

  • Liliaceae

    3

Mest aktive i denne tråden

Googlet litt på hjort - og de veier mellom 80 og 235 kilo, og er veldig store. De kan være litt lyse bak, men er ikke helt hvite.

Rådyrene er mye mindre, og de har et helt hvitt felt bak.

Jeg har aldri sett hjort på Sørlandet - men har sett det flere ganger på Vestlandet - og de er mye større enn rådyr, tyngre og tjukkere - men flotte dyr de også :-)

Uff - tenker mannen din ble skremt ja!

Ok, da kan jeg fremdeles tvile litt på om det er hjort. Fire av dem var ganske store, som en kukalv ca.

Du jobber mye for tiden, men har satt av en lang juleferie sier du. Det var da enda godt! Pass på deg selv vettu. Det er deg som må lære opp den nye personen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da kan jeg fremdeles tvile litt på om det er hjort. Fire av dem var ganske store, som en kukalv ca.

Du jobber mye for tiden, men har satt av en lang juleferie sier du. Det var da enda godt! Pass på deg selv vettu. Det er deg som må lære opp den nye personen?

Ja - jeg har ansvar for henne, men hun skal avlaste meg + en annen - og vi har fordelt opplæring mellom ca 4 personer av oss "gamle" på ulike områder som vi har ansvar for - så det går bra.

Ellers utvider vi staben og skal ha inn enda to til nå - stillingene ble nettop utlyst på nettet. Blir spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - jeg har ansvar for henne, men hun skal avlaste meg + en annen - og vi har fordelt opplæring mellom ca 4 personer av oss "gamle" på ulike områder som vi har ansvar for - så det går bra.

Ellers utvider vi staben og skal ha inn enda to til nå - stillingene ble nettop utlyst på nettet. Blir spennende!

Det er positivt med tanke på trygg jobb og sånt. Fint å få litt avlastning også, var vel på tide. :)

Har du facebook forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er positivt med tanke på trygg jobb og sånt. Fint å få litt avlastning også, var vel på tide. :)

Har du facebook forresten?

Nei - jeg har holdt meg unna Facebook helt bevisst. Kjenner meg sjøl såpass godt (gjennom 11 år her på DOL) at jeg nesten helt sikkert hadde kommet til å bli hekta - og det har jeg ikke tid til. Bruker altfor mye tid her på DOL, men jeg stortrives med det. Men jeg får holde meg her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - jeg har holdt meg unna Facebook helt bevisst. Kjenner meg sjøl såpass godt (gjennom 11 år her på DOL) at jeg nesten helt sikkert hadde kommet til å bli hekta - og det har jeg ikke tid til. Bruker altfor mye tid her på DOL, men jeg stortrives med det. Men jeg får holde meg her :-)

Ja, jeg er jo fersk, hatt facebook to mndr. Det er ikke som forum, en må like spill for å ha det nesten... Jeg har hatt panikk nærmest jeg også pga spillegalskapen en hører om her og der. Farmen ditt og farmvill datt. ;)

Jeg spiller ingenting, og da kan kun FB være tråkit. :) Få¨r logge av for i dag. Ses her snart igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg er jo fersk, hatt facebook to mndr. Det er ikke som forum, en må like spill for å ha det nesten... Jeg har hatt panikk nærmest jeg også pga spillegalskapen en hører om her og der. Farmen ditt og farmvill datt. ;)

Jeg spiller ingenting, og da kan kun FB være tråkit. :) Få¨r logge av for i dag. Ses her snart igjen!

Koselig å prate med deg!

jeg må også legge meg nå - har en lang hektisk dag foran meg i morgen - men jeg skal premiere meg selv med konsert i Nidarosdomen i morgen kveld :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Googlet litt på hjort - og de veier mellom 80 og 235 kilo, og er veldig store. De kan være litt lyse bak, men er ikke helt hvite.

Rådyrene er mye mindre, og de har et helt hvitt felt bak.

Jeg har aldri sett hjort på Sørlandet - men har sett det flere ganger på Vestlandet - og de er mye større enn rådyr, tyngre og tjukkere - men flotte dyr de også :-)

Uff - tenker mannen din ble skremt ja!

Det er mye hjort på sørlandet, prust! Har selv "møtt" en, og det var en skremmende opplevelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig å prate med deg!

jeg må også legge meg nå - har en lang hektisk dag foran meg i morgen - men jeg skal premiere meg selv med konsert i Nidarosdomen i morgen kveld :-)

Kos deg masse med konserten! :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterkt uenig

Det er å skyve ansvar over på foreldre. Ungen forholder seg da til det foreldre sier skal være gjort innen den og den fristen. Og egentlig er det _lærer_ som skal være autoriteten i skolesammenheng.

Synes hele skolesystemet har endret seg i feil retning. Da vi selv gikk på skole, så var skolegangen noe mellom skolen og oss som elever. Foreldrene spurte bare om vi hadde gjort lekser- og det var opp til oss å svare for oss på skolen om vi ikke hadde oppfylt kravene skolen stilte.

Nå skyves mye på foreldre. De skal følge opp eleven i både ditt og datt. De skal sørge for 20 minutter lesning pr dag for ungen osv osv. Og når man har flere barn så blir det mye å skulle være lærer på fritiden når man selv er ferdig med egen jobb.

Enig med deg i det. Foreldreinnsatsen i skolen er høy og jeg synes de krever mye.

Hva med alle de barna som har foreldre som ikke er like engasjerte, eller som har vanskelig for å følge opp pga språket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Er det dette som er resultatet av at læring er foreldres ansvar? Snart må vi vel følge ungene til skolen eller si opp jobben og ha hjemmeundervisning....

Jeg er HELT enig i at foreldre selvfølgelig skal oppdra barna til å ha folkeskikk, være stille osv osv. Men på SKOLEN er faktisk ikke foreldrene til stede. Da MÅ lærerene ta ansvar for at det er stille og rolig i timene og at elevene faktisk jobber og lærer det de skal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Sterkt uenig

Det er å skyve ansvar over på foreldre. Ungen forholder seg da til det foreldre sier skal være gjort innen den og den fristen. Og egentlig er det _lærer_ som skal være autoriteten i skolesammenheng.

Synes hele skolesystemet har endret seg i feil retning. Da vi selv gikk på skole, så var skolegangen noe mellom skolen og oss som elever. Foreldrene spurte bare om vi hadde gjort lekser- og det var opp til oss å svare for oss på skolen om vi ikke hadde oppfylt kravene skolen stilte.

Nå skyves mye på foreldre. De skal følge opp eleven i både ditt og datt. De skal sørge for 20 minutter lesning pr dag for ungen osv osv. Og når man har flere barn så blir det mye å skulle være lærer på fritiden når man selv er ferdig med egen jobb.

ENIG!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dårlig styring fra lærerens/skolens side spør du meg. Dette burde jo vært tatt tak i fra starten av - i klasse-/arbeidssituasjonen. Det er jo lærerne som må jobbe med dette der og da - og holde styr på at elevene gjør som de skal når de er på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det dette som er resultatet av at læring er foreldres ansvar? Snart må vi vel følge ungene til skolen eller si opp jobben og ha hjemmeundervisning....

Jeg er HELT enig i at foreldre selvfølgelig skal oppdra barna til å ha folkeskikk, være stille osv osv. Men på SKOLEN er faktisk ikke foreldrene til stede. Da MÅ lærerene ta ansvar for at det er stille og rolig i timene og at elevene faktisk jobber og lærer det de skal!

Med min eldste (nå ferdig med skolen) hadde jeg følelsen av at ungdomsskolen var basert på hjemmeundervisning, bortsett fra matte, der de hadde en drivende god lærer. Datteren min var skoleflink, men det var likevel uhorvelig mye jobb for både meg og henne. Tør ikke tenke på hvordan det ville vært hvis hun hadde vært lite motivert og jeg lite utdannet.

Her er en artikkel som riktignok setter ting veldig på spissen, men som berører temaer som burde være på dagsorden:

http://barndom.net/artikler/prove.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at dere fant ut av dette nå. Du gjør helt rett i å følge tettere opp enn det læreren foreslo.

Han jobber tydeligvis godt i en-til-en-situasjoner, med en voksen tilstede. Han mister konsentrasjonen når han skal jobbe på egenhånd. Går det an å ringe og snakke med en spesialpedagog fra PPT om hvordan dette kan oppøves?

Nå skal jeg ikke krisemaksimere her, han går jo bare i andre, men dette kan være ADD, altså oppmerksomhetsforstyrrelse uten hyperaktivitet. Disse blir ofte plukket ut svært sent, om i det hele tatt, for de skaper ikke trøbbel for andre enn seg selv. Ikke for å skremme, bare for at du kan ha det i bakhodet.

Flink mor! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med min eldste (nå ferdig med skolen) hadde jeg følelsen av at ungdomsskolen var basert på hjemmeundervisning, bortsett fra matte, der de hadde en drivende god lærer. Datteren min var skoleflink, men det var likevel uhorvelig mye jobb for både meg og henne. Tør ikke tenke på hvordan det ville vært hvis hun hadde vært lite motivert og jeg lite utdannet.

Her er en artikkel som riktignok setter ting veldig på spissen, men som berører temaer som burde være på dagsorden:

http://barndom.net/artikler/prove.htm

Måtte selvsagt klikke på linken, så nysgjerrig som jeg er :-

Må si at dette var tankevekkende greier!

Er ikke der at jeg har ungd.skoleelev ennå, men ikke så lenge igjen. Var veldig interessante ting som jeg ikke visste noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Med min eldste (nå ferdig med skolen) hadde jeg følelsen av at ungdomsskolen var basert på hjemmeundervisning, bortsett fra matte, der de hadde en drivende god lærer. Datteren min var skoleflink, men det var likevel uhorvelig mye jobb for både meg og henne. Tør ikke tenke på hvordan det ville vært hvis hun hadde vært lite motivert og jeg lite utdannet.

Her er en artikkel som riktignok setter ting veldig på spissen, men som berører temaer som burde være på dagsorden:

http://barndom.net/artikler/prove.htm

Hjelpe meg - jeg kjenner at jeg blir forbannet og deprimert rett og slett! Mine nærmer seg raskt ungdomsskole...

Hvorfor kan de ikke bare bruke skoletiden til å LÆRE elevene faget? Forstår de ikke at elevene ikke er modne nok eller har forutsetninger for "selvstudium"? Og selv hatet jeg prosjekter og gruppearbeid på skolen. Jeg lærte best når læreren stod ved tavlen og underviste i stoffet. Da fikk jeg med meg alt, hadde veldig gode karakterer selv om jeg ikke gjorde særlig mye lekser.

DETTE er virkelig et argument mot å få flere unger ja. At man må gå hele skolen på ny sammen med hvert barn man får. I tillegg til full jobb og hus... Hos oss blir det jeg som må ta mesteparten da mannen i huset er mer praktisk enn faglig anlagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte selvsagt klikke på linken, så nysgjerrig som jeg er :-

Må si at dette var tankevekkende greier!

Er ikke der at jeg har ungd.skoleelev ennå, men ikke så lenge igjen. Var veldig interessante ting som jeg ikke visste noe om.

Det er nok store variasjoner rundt omkring. Men Skagen beskriver forholdene i Bergen, og de likner mine erfaringer fra en stor ungdomsskole i Oslo.

Den prosjektorienterte undervisningen er litt på retur, tror jeg. Den er krevende og kan være veldig belastende - mange lærere er også lite glad i den, men jeg har inntrykk av at de ikke hadde noe valg.

Du husker kanskje denne tråden her (se det jeg skrev om "Eksempel på lekser" hvis du gidder):

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3393758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg - jeg kjenner at jeg blir forbannet og deprimert rett og slett! Mine nærmer seg raskt ungdomsskole...

Hvorfor kan de ikke bare bruke skoletiden til å LÆRE elevene faget? Forstår de ikke at elevene ikke er modne nok eller har forutsetninger for "selvstudium"? Og selv hatet jeg prosjekter og gruppearbeid på skolen. Jeg lærte best når læreren stod ved tavlen og underviste i stoffet. Da fikk jeg med meg alt, hadde veldig gode karakterer selv om jeg ikke gjorde særlig mye lekser.

DETTE er virkelig et argument mot å få flere unger ja. At man må gå hele skolen på ny sammen med hvert barn man får. I tillegg til full jobb og hus... Hos oss blir det jeg som må ta mesteparten da mannen i huset er mer praktisk enn faglig anlagt...

''Hos oss blir det jeg som må ta mesteparten da mannen i huset er mer praktisk enn faglig anlagt...''

...noe jeg kjenner meg svært godt igjen i.

Se også svar til Liliaceae nedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt overrasket over at læreren må fortelle at sønen deres bare har halvgjorte bøker. Vi har alltid fulgt med i bøkene til jentungen, siden hun er av den mindre konsentrerte typen, kan man si. Og har hatt et tett og nært samarbeid med lærer for å få bedret arbeidsvanene.

Jeg syns altså det er unødvendig at du spør læreren om oversikt. Bare be om at det står på arbeidsplanen om hvor langt de bør være kommet pr uke, så følger du opp selv.

Det hadde ikke gått an sånn som det er lagt opp med vår 2.klassing heller.

Matteboka bor på skolen og alt gjøres der. jeg har ikke sett den boka engang. Hjemme har hun en kladdebok hun gjør lekser i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...