Gå til innhold

Foreldresamtale-ble litt overrasket.


waxo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • waxo

    9

  • pekkaline

    8

  • laban

    3

  • Liliaceae

    3

Mest aktive i denne tråden

Snakket med lærer i dag igjen, og fikk igrunn mye mer ut av samtalen i dag.

Det de hadde konkludert med på skolen var at han var litt usikker på sine egne evner og ikke tok sjansen på å få feil, da heller blokket litt ut. Han får tydlig med seg det som skjer likevel, selv om det ser ut som han sover. På prøver er det meste rett.

Nå skal vi inn i et tett samarbeid, fram mot jul og våren. For å prøve å få han til å tørre å jobbe selvstendig, for å bygge selvtillit på at han kan og ikke trenger å dobbeltsjekke om det han tenker er rett.

Til våren blir ppt koblet inn hvis det ikke er bedring.

Sosialt er han veldig velfungerende. Faglig vet jeg ikke sånn i forhold til andre 2.klassinger. Men han leser leksa si bra, leser og staver seg fram på lange og ukjente ord. Leseleksa leses med god flyt etter de 5 gangene de skal lese igjennom. Lesemessig har ting skjedd i rekordfart i høst, han leste ikke i det hele tatt i sommer.

I matte regner han pluss og minus til 10, og det er dit de har kommet i undervisningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med lærer i dag igjen, og fikk igrunn mye mer ut av samtalen i dag.

Det de hadde konkludert med på skolen var at han var litt usikker på sine egne evner og ikke tok sjansen på å få feil, da heller blokket litt ut. Han får tydlig med seg det som skjer likevel, selv om det ser ut som han sover. På prøver er det meste rett.

Nå skal vi inn i et tett samarbeid, fram mot jul og våren. For å prøve å få han til å tørre å jobbe selvstendig, for å bygge selvtillit på at han kan og ikke trenger å dobbeltsjekke om det han tenker er rett.

Til våren blir ppt koblet inn hvis det ikke er bedring.

Sosialt er han veldig velfungerende. Faglig vet jeg ikke sånn i forhold til andre 2.klassinger. Men han leser leksa si bra, leser og staver seg fram på lange og ukjente ord. Leseleksa leses med god flyt etter de 5 gangene de skal lese igjennom. Lesemessig har ting skjedd i rekordfart i høst, han leste ikke i det hele tatt i sommer.

I matte regner han pluss og minus til 10, og det er dit de har kommet i undervisningen.

Det er godt du er så engasjert og står på for gutten din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med lærer i dag igjen, og fikk igrunn mye mer ut av samtalen i dag.

Det de hadde konkludert med på skolen var at han var litt usikker på sine egne evner og ikke tok sjansen på å få feil, da heller blokket litt ut. Han får tydlig med seg det som skjer likevel, selv om det ser ut som han sover. På prøver er det meste rett.

Nå skal vi inn i et tett samarbeid, fram mot jul og våren. For å prøve å få han til å tørre å jobbe selvstendig, for å bygge selvtillit på at han kan og ikke trenger å dobbeltsjekke om det han tenker er rett.

Til våren blir ppt koblet inn hvis det ikke er bedring.

Sosialt er han veldig velfungerende. Faglig vet jeg ikke sånn i forhold til andre 2.klassinger. Men han leser leksa si bra, leser og staver seg fram på lange og ukjente ord. Leseleksa leses med god flyt etter de 5 gangene de skal lese igjennom. Lesemessig har ting skjedd i rekordfart i høst, han leste ikke i det hele tatt i sommer.

I matte regner han pluss og minus til 10, og det er dit de har kommet i undervisningen.

Det var godt å høre - at du fikk snakket mer med læreren i dag - og at dere er blitt enige om et opplegg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å høre - at du fikk snakket mer med læreren i dag - og at dere er blitt enige om et opplegg :-)

Ja, hvis dette vi er enige om ikke fungerer så har vi noe å falle tilbake til :-)

Men jeg har egentlig tro på at det løsner ganske snart.

I hele 1 klasse var skolen "kjedelig" Han ville helst leke :-)

Og han var lei seg og flau over at han ikke kunne lese ennå.

Da han startet i høst var lekser et stort tema her i huset, og en evig kime til misnøye. For ca 3 uker siden snudde dette her hjemme, det er ikke lenger klager ved lekser. Før klaget han veldig over mengden, at han ikke var flink, at han ikke klarte o.l.

Dette har vi jobbet veldig med, ved å forklare at alle må øve på noe. Noen er flinke til å lese og trener ikke øve så mye, andre er flinke til andre ting.

Nå leser han leksa med glede og spenning, han har fått moro å ta tiden på seg selv mens han leser og ser hele tiden fremgangen selv.

Håpet mitt er at dette også nå snart vil løsne på skolen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror en av fem på det alderstrinnet er slik; Over hodet ikke selvgående. Slikt bruker heldigvis å rette seg til med årene. Dessverre er ikke småskolen innrettet for å gjete 'soserne' til de klarer å få ting unna på egenhånd.

Jeg er enig i at det som ikke blir gjort på skolen bør gjøres hjemme. (Innenfor visse grenser.) Mine har bare en mattebok som brukes både på skolen og hjemme. Så der er det enkelt å følge med.

Dette er forresten en hovedgrunn til at jeg har null tro på heldagsskolen. For de lite selvgående barna blir det bare enda mer tid som soses vekk og enda mer å ta igjen når man kommer enda mer sliten hjem.

Skolen har stort sett ikke kapasitet til å følge disse barna opp i tilstrekkelig grad nå. Grøsser på ryggen ved tanken på at resursene skal spres over enda flere timer.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...