Gå til innhold

Min konklusjon ang vaksine mot svineflu eller ei


Gjest Niccola

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge vinglet i forhold til beslutningen om hvorvidt mine barn skal vaksineres eller ikke.

Det kjennes som jeg har kommet til en konklusjon (i samråd med min mann, selvsagt, men det er jeg som har vært mest skeptisk til vaksinen.)

Og jeg konkluderer på bakgrunn av spørsmålet "Hva vil jeg angre mest på å ha gjort."

1 - La oss si vi velger å ikke la barna vaksineres. Si at de så får svinefluen i en kraftig variant og blir alvorlig syke av den - og enda verre. Vil jeg da angre på at de ikke fikk vaksinen?

JA, noe helt forferdelig. Jeg vil aldri tilgi meg selv for ikke å følge myndighetenes anbefaling (uansett om vi hadde gjort en veloverveid beslutning) Kanskje vil man også oppleve å stå litt alene både overfor omgangskrets og helsevesen pga valget om å droppe vaksine.

2 - La oss si vi velger å la dem vaksineres, men at det om noen år dukker opp alvorlige bivirkninger av vaksinen. Vil jeg da angre på vaksinen?

JA, selvsagt. Jeg vil innerst inne aldri tilgi meg selv. Men i sammenligning med alternativ 1 er vi da havnet i situasjonen tross at vi har fulgt myndighetenes anbefalinger. Og selv om produsenten har fraskrevet seg ethvert ertatningsansvar for evt. bivirkninger, har jeg en viss tro på at massive bivirkninger på sikt likevel vil bli myndighetenes anliggende. Fattig trøst i en alvorlig situasjon, men da står man antakelig i det minste ikke alene.

Jeg velger altså å se de to alternativene i ytterste konsekvens, og basert på dette skal vi la barna våre vaksineres.

Innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    5

  • Katt-ja

    5

  • tzatziki1365380058

    5

  • hidi, the scorpion

    5

Nøyaktig samme tanker har jeg kommet frem til. Samtidig er jr i en risikogruppe (ikke mye plaget men likevel) så han har fått vaksinen for et par uker siden. Ingen bivirkninger annet enn smerter i armen første døgnet og litt hodepine dagen etter. Selv har jeg heller ikke noen bivirkninger. Jeg føler jeg måtte ta den av samvittighetsgrunner, da jeg jobber med veldig mange som er i risikogrupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat slik jeg også har tenkt - om denne vaksinen og de vanlige vaksinene i vaksineprogrammet mot barnesykdommer.

Jeg er likevel skeptisk til denne nye vaksinen for jenter - HPV... Nå er datteren min over den alderen hvor de blir tilbudt den,- men jeg kan jo anbefale henne å ta den likevel på eget initiativ...men akkurat med den nøler jeg. Av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til på ja-siden: Tenk om jeg ikke tok vaksinen, og så endte opp med å smitte noen i en risikogruppe, som kanskje ikke kunne ta vaksinen pga allergi eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var et innlegg jeg kunne skrevet selv:-) Veldig enig.

Men jeg venter i spenning på om vi muligens blir syke i mellomtiden... Da hadde jeg sluppet å ta noen avgjørelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også sånn...

Samtidig er jeg nesten "glad" for den tida som går før vi er aktuelle å vaksinere... Om vi hadde fått det, så hadde jeg sluppet hele avgjørelsen...

Sambo er vaksinert, da - han er i en risikogruppe... Men jeg synes det er forskjell på en 40-åring og en 4-åring med tanke på mulige bivirkninger... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Fra et veldig bastant nei, har jeg nå gått for et ja, med hensyn på datteren min. Hun skal ha vaksinen. Når det gjelder meg selv velger jeg å ikke vaksinere meg. Bergrunnelsen er at det er flest barn som er døde, og rsikoen ser dermed ut til å være større i den gruppen, ( uten at jeg dermed tror at det er noen fare for ei ellers sunn og frisk jente).

Mannen er vaksinert (helsepersonell) og to av de syv barna (risikogruppe). De andre velger å ikke vaksinere seg, selv svigerdatter som er gravid har valgt å ikke vaksineres. Hun bestemte seg raskt da hun leste en artikkel der det sto fosterdød som bivirkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel vurdert dette på ganske nøyaktig det samme grunnlaget som deg. For meg teller det også tungt i ja-favør at vi har bekjente i nabolaget som tilhører risikogruppe, men som ikke kan vaksineres selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Jeg har valgt at vi ikke vaksinerer oss. Hvorfor? Jo, hvis du tar vaksinen, er du garantert å få de bivirkningene som hører med. Men hvis du ikke vaksinerer deg, så er det bare 20-25 % sjanse for å få influensa.

Faren min tok vaksinen, og ble så dårlig at det stod om livet. Han fikk alvorlige pusteproblem. Ufattelig unødvendig - ikke minst fordi i det området han bor, så er det ingen som har blitt smittet. Så han ble utsatt for stor risiko helt unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt at vi ikke vaksinerer oss. Hvorfor? Jo, hvis du tar vaksinen, er du garantert å få de bivirkningene som hører med. Men hvis du ikke vaksinerer deg, så er det bare 20-25 % sjanse for å få influensa.

Faren min tok vaksinen, og ble så dårlig at det stod om livet. Han fikk alvorlige pusteproblem. Ufattelig unødvendig - ikke minst fordi i det området han bor, så er det ingen som har blitt smittet. Så han ble utsatt for stor risiko helt unødvendig.

''er du garantert å få de bivirkningene som hører med''

Det er jo ikke sant, da. Det er svært få som får alvorlige bivirkninger. De aller fleste får litt stiv arm og ikke noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Og selv om produsenten har fraskrevet seg ethvert ertatningsansvar for evt. bivirkninger, har jeg en viss tro på at massive bivirkninger på sikt likevel vil bli myndighetenes anliggende.''

Slik jeg har forstått det har norske myndigheter overtatt ansvaret for eventuelle alvorlige bivirkninger. Akkurat det synes jeg er foruroligende. Norske myndigheter har ingen god statistikk på denne type ansvarstagende.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

''er du garantert å få de bivirkningene som hører med''

Det er jo ikke sant, da. Det er svært få som får alvorlige bivirkninger. De aller fleste får litt stiv arm og ikke noe mer.

All medisin (inkludert vaksine) har virkninger og bivirkninger. Når du tar medisinen, kan du ikke unngå å få de virkninger og bivirkninger medisinen gir. Ikke alle blir dårlige av bivirkningene, det stemmer. Men påvirkes av den gjør du.

Derimot får du ingen symptomer av noe slag om du ikke blir smittet av influensa.

Skjønte du hva jeg mente nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

''er du garantert å få de bivirkningene som hører med''

Det er jo ikke sant, da. Det er svært få som får alvorlige bivirkninger. De aller fleste får litt stiv arm og ikke noe mer.

Absolutt ALLE jeg kjenner som har fått vaksinen har fått bivirkninger som tilsvarer ganske mye mer enn bare litt stiv arm. Selv lå mannen min til sengs i to dager etter vaksinen, helt utslått. Han var borte fra jobb i to dager og det skal svært mye til før han går til det skrittet. Arbeidsplassen måtte inkalle uvaksinerte ekstravikarer fordi alle som ble vaksinert den dagen var borte dagen etter. To barn i risikosonen hadde samme symptomer. De hadde svette- og svimmelhettokter, verking i ledd og tungpustet, samt veldig! vondt i stikkstedet.

Nå har vi bestemt at vesla likevel skal få vaksinen, men jeg selv skal ikke ta den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ALLE jeg kjenner som har fått vaksinen har fått bivirkninger som tilsvarer ganske mye mer enn bare litt stiv arm. Selv lå mannen min til sengs i to dager etter vaksinen, helt utslått. Han var borte fra jobb i to dager og det skal svært mye til før han går til det skrittet. Arbeidsplassen måtte inkalle uvaksinerte ekstravikarer fordi alle som ble vaksinert den dagen var borte dagen etter. To barn i risikosonen hadde samme symptomer. De hadde svette- og svimmelhettokter, verking i ledd og tungpustet, samt veldig! vondt i stikkstedet.

Nå har vi bestemt at vesla likevel skal få vaksinen, men jeg selv skal ikke ta den.

EN av de jeg kjenner som har blitt vaksinert har fått bivirkninger utover stiv arm. Han har svært dårlig immunforsvar i utgangspunktet. Jeg kjenner ganske mange som er vaksinert.

Derfor forholder jeg meg heller til offisielle bivirknings-statistikker enn egne erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All medisin (inkludert vaksine) har virkninger og bivirkninger. Når du tar medisinen, kan du ikke unngå å få de virkninger og bivirkninger medisinen gir. Ikke alle blir dårlige av bivirkningene, det stemmer. Men påvirkes av den gjør du.

Derimot får du ingen symptomer av noe slag om du ikke blir smittet av influensa.

Skjønte du hva jeg mente nå?

Alle får ikke bivirkninger. Alle får heller ikke virkning av medisinen. Dette er individuelt på samme måte som det er individuelt hvordan man reagerer på sykdommen.

Du har tatt ditt valg, det har du rett til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Alle får ikke bivirkninger. Alle får heller ikke virkning av medisinen. Dette er individuelt på samme måte som det er individuelt hvordan man reagerer på sykdommen.

Du har tatt ditt valg, det har du rett til.

Ok, du vil ikke skjønne hva jeg skriver. Greit nok, jeg gidder ikke å prøve en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Ok, du vil ikke skjønne hva jeg skriver. Greit nok, jeg gidder ikke å prøve en gang til.

De aller fleste som tar vaksinen, synes at vi som ikke vil ta den, er egoister!

Nytter ikke å argumenter:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...