Gå til innhold

Min konklusjon ang vaksine mot svineflu eller ei


Gjest Niccola

Anbefalte innlegg

tzatziki1365380058

Absolutt ALLE jeg kjenner som har fått vaksinen har fått bivirkninger som tilsvarer ganske mye mer enn bare litt stiv arm. Selv lå mannen min til sengs i to dager etter vaksinen, helt utslått. Han var borte fra jobb i to dager og det skal svært mye til før han går til det skrittet. Arbeidsplassen måtte inkalle uvaksinerte ekstravikarer fordi alle som ble vaksinert den dagen var borte dagen etter. To barn i risikosonen hadde samme symptomer. De hadde svette- og svimmelhettokter, verking i ledd og tungpustet, samt veldig! vondt i stikkstedet.

Nå har vi bestemt at vesla likevel skal få vaksinen, men jeg selv skal ikke ta den.

Jeg kjenner heller ingen som har hatt noe i nærheten av alvorlige bivirkninger. Stiv arm er alt. Til og med hos folk med en haug allergier.

Det er forresten heller ikke sånn at enhver ting som skjer etter vaksinering har med vaksinen å gjøre. Det at det skjer i rekkefølge, betyr ikke at det har noen sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    5

  • Katt-ja

    5

  • tzatziki1365380058

    5

  • hidi, the scorpion

    5

tzatziki1365380058

Ok, du vil ikke skjønne hva jeg skriver. Greit nok, jeg gidder ikke å prøve en gang til.

Hun skjønner jo godt hva du sier. Du mener at man får virking og bivirkning av medisinen, uansett om man merker det eller ei.

Hun mener at - siden vaksinen ikke virker på alle - bare ca 70 % - er det rimeligvis noen som heller ikke får noen som helst av bivirkningene, heller ikke usynlige.

Og det virker jo strengt tatt sannsynlig. Det er visst sånn at de som ikke merker bivirkninger, har større sjans for å ikke ha virkning av vaksinen også. Mener jeg har lest noe sånt. Det henger på greip, for så vidt. Dersom ikke kroppen mobiliserer sånn at man i det minste får et snev av bivirkninger, reagerer ikke kroppen på viruset i det hele tatt. Og da blir det ingen mobilisering av immunforsvar med senere immunitet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg kjenner heller ingen som har hatt noe i nærheten av alvorlige bivirkninger. Stiv arm er alt. Til og med hos folk med en haug allergier.

Det er forresten heller ikke sånn at enhver ting som skjer etter vaksinering har med vaksinen å gjøre. Det at det skjer i rekkefølge, betyr ikke at det har noen sammenheng.

Og det vet du 100% sikkert? Til og med ikke legene vet svaret på akkurat det, men du vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Og det vet du 100% sikkert? Til og med ikke legene vet svaret på akkurat det, men du vet...

Hva i all verden er det jeg sier jeg vet sikkert?

Ja, jeg vet sikkert at ingen jeg kjenner som er vaksinert har fått alvorlige bivirkninger.

Og jeg vet helt sikkert at selv om ting skjer etterhverandre, er det ikke sikkert de har en sammenheng. Alle som tenker seg om vet dette. Spiser man appelsin og blir påkjørt samme dag, er det lite sannsynlig at det har en sammenheng....

Noe annet enn det, har jeg ikke sagt at jeg vet. Jeg regner med at noen får alvorlige bivirkninger av vaksinen, dersom du mener at jeg sier at det ikke er mulig. Det sier jeg overhodet ikke. Men ingen jeg kjenner, har fått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt at vi ikke vaksinerer oss. Hvorfor? Jo, hvis du tar vaksinen, er du garantert å få de bivirkningene som hører med. Men hvis du ikke vaksinerer deg, så er det bare 20-25 % sjanse for å få influensa.

Faren min tok vaksinen, og ble så dårlig at det stod om livet. Han fikk alvorlige pusteproblem. Ufattelig unødvendig - ikke minst fordi i det området han bor, så er det ingen som har blitt smittet. Så han ble utsatt for stor risiko helt unødvendig.

Huff da, så trasig :-(

Jeg vet ikke om dette er tilfelle, men en jeg kjenner fortalte at de som får kraftigst reaksjoner på vaksinen også er de som blir sykest av selve influensaen.

Jeg jobber på en skole og hele kommunen har mye svineinfluensa nå. I min bokommune er det nesten ingen syke foreløpig, men det nærmer seg. For min del er det derfor godt å vite at ungene har vaksinert seg, og at de ikke har hatt andre symptomer enn litt trøtthet, småvondt i magen og hodet. Var litt nervøs samme dag og dagen etter at de tok vaksinen - må innrømme det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff da, så trasig :-(

Jeg vet ikke om dette er tilfelle, men en jeg kjenner fortalte at de som får kraftigst reaksjoner på vaksinen også er de som blir sykest av selve influensaen.

Jeg jobber på en skole og hele kommunen har mye svineinfluensa nå. I min bokommune er det nesten ingen syke foreløpig, men det nærmer seg. For min del er det derfor godt å vite at ungene har vaksinert seg, og at de ikke har hatt andre symptomer enn litt trøtthet, småvondt i magen og hodet. Var litt nervøs samme dag og dagen etter at de tok vaksinen - må innrømme det ;)

''Jeg vet ikke om dette er tilfelle, men en jeg kjenner fortalte at de som får kraftigst reaksjoner på vaksinen også er de som blir sykest av selve influensaen.''

??? Om man er vaksinert slipper man vel veldig billig unna om man skulle komme ut for smitten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ALLE jeg kjenner som har fått vaksinen har fått bivirkninger som tilsvarer ganske mye mer enn bare litt stiv arm. Selv lå mannen min til sengs i to dager etter vaksinen, helt utslått. Han var borte fra jobb i to dager og det skal svært mye til før han går til det skrittet. Arbeidsplassen måtte inkalle uvaksinerte ekstravikarer fordi alle som ble vaksinert den dagen var borte dagen etter. To barn i risikosonen hadde samme symptomer. De hadde svette- og svimmelhettokter, verking i ledd og tungpustet, samt veldig! vondt i stikkstedet.

Nå har vi bestemt at vesla likevel skal få vaksinen, men jeg selv skal ikke ta den.

MIne tre barn hadde omtrent ingen bivirkninger av vaksinen, ei heller de tre andre barna jeg kjenner som ble vaksinert samme dag. Søsteren min (astma) ble derimot ganske syk og hadde følelsen av å ha influensa i nesten to døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg vet ikke om dette er tilfelle, men en jeg kjenner fortalte at de som får kraftigst reaksjoner på vaksinen også er de som blir sykest av selve influensaen.''

??? Om man er vaksinert slipper man vel veldig billig unna om man skulle komme ut for smitten?

Jo, men hvis man ikke hadde tatt vaksinen :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg vet ikke om dette er tilfelle, men en jeg kjenner fortalte at de som får kraftigst reaksjoner på vaksinen også er de som blir sykest av selve influensaen.''

??? Om man er vaksinert slipper man vel veldig billig unna om man skulle komme ut for smitten?

Mulig det jeg skrev kunne misforståes. Det jeg mente var at dersom en person blir veldig dårlig etter vaksinen, så ville denne personen mest sannsynlig blitt veldig dårlig av svineinfluensa dersom h*n ikke var vaksinert. Har dette kun fra en venninne, så jeg er usikker på om det er hold i det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det vet du 100% sikkert? Til og med ikke legene vet svaret på akkurat det, men du vet...

Hun sa jo ikke at hun visste dette helt sikkert? Hun forklarte at det ikke nødvendigvis hadde en sammenheng med vaksinen.

Når ungene mine ble vaksinert på fredag var jeg selv ganske dårlig på ettermiddagen. Hadde jeg tatt vaksinen samme dag, så hadde jeg garantert gitt vaksinen skylda ;) Jeg trodde imidlertid jeg holdt på å få svineinfluensa fordi vi har så mye slikt på jobben nå, men jeg står'an visst over foreløpig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det jeg skrev kunne misforståes. Det jeg mente var at dersom en person blir veldig dårlig etter vaksinen, så ville denne personen mest sannsynlig blitt veldig dårlig av svineinfluensa dersom h*n ikke var vaksinert. Har dette kun fra en venninne, så jeg er usikker på om det er hold i det ;)

Høres litt pussig ut, det betyr jo at de aller, aller, aller fleste ville klart seg helt fint gjennom selve influensaen også (det vel meldt om rundt 35 alvorlige bivirkninger så langt?) så hvorfor denne massive vaksineringen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra et veldig bastant nei, har jeg nå gått for et ja, med hensyn på datteren min. Hun skal ha vaksinen. Når det gjelder meg selv velger jeg å ikke vaksinere meg. Bergrunnelsen er at det er flest barn som er døde, og rsikoen ser dermed ut til å være større i den gruppen, ( uten at jeg dermed tror at det er noen fare for ei ellers sunn og frisk jente).

Mannen er vaksinert (helsepersonell) og to av de syv barna (risikogruppe). De andre velger å ikke vaksinere seg, selv svigerdatter som er gravid har valgt å ikke vaksineres. Hun bestemte seg raskt da hun leste en artikkel der det sto fosterdød som bivirkning.

Jeg mener det med "fosterdød" som bivirkning ble tilbakevist? Noe med at man ikke anbefalte vaksinen til nygravide (første trimester), men at den deretter var trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er akkurat slik jeg også har tenkt - om denne vaksinen og de vanlige vaksinene i vaksineprogrammet mot barnesykdommer.

Jeg er likevel skeptisk til denne nye vaksinen for jenter - HPV... Nå er datteren min over den alderen hvor de blir tilbudt den,- men jeg kan jo anbefale henne å ta den likevel på eget initiativ...men akkurat med den nøler jeg. Av en eller annen grunn.

Vi valgte bort HPV-vaksinen til min 12-åring. Virkningen varer kun i fire år og jeg regner selvsagt med at hun er seksuelt avholdende til den tid ;-P

Vi har prata om at vi heller evt. betaler for vaksinen når søsteren får tilbudet om tre år. Da vet man nok mer om eventuelle bivirkninger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Hva i all verden er det jeg sier jeg vet sikkert?

Ja, jeg vet sikkert at ingen jeg kjenner som er vaksinert har fått alvorlige bivirkninger.

Og jeg vet helt sikkert at selv om ting skjer etterhverandre, er det ikke sikkert de har en sammenheng. Alle som tenker seg om vet dette. Spiser man appelsin og blir påkjørt samme dag, er det lite sannsynlig at det har en sammenheng....

Noe annet enn det, har jeg ikke sagt at jeg vet. Jeg regner med at noen får alvorlige bivirkninger av vaksinen, dersom du mener at jeg sier at det ikke er mulig. Det sier jeg overhodet ikke. Men ingen jeg kjenner, har fått det.

'' Spiser man appelsin og blir påkjørt samme dag, er det lite sannsynlig at det har en sammenheng....''

Dårlig eksempel, er man allergisk mot appelsin og raver ut i trafikken, så er sammenhengen svært tydelig.

Om noen har ekte redsel mot vaksinen og eventuelle bivirkninger, så bør de respekteres på lik linje med alle andre mennesker.

Jeg stoler ikke på WHO, men du gjør, og jeg gjør ikke narr av deg for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Hun sa jo ikke at hun visste dette helt sikkert? Hun forklarte at det ikke nødvendigvis hadde en sammenheng med vaksinen.

Når ungene mine ble vaksinert på fredag var jeg selv ganske dårlig på ettermiddagen. Hadde jeg tatt vaksinen samme dag, så hadde jeg garantert gitt vaksinen skylda ;) Jeg trodde imidlertid jeg holdt på å få svineinfluensa fordi vi har så mye slikt på jobben nå, men jeg står'an visst over foreløpig ;)

tzatziki, har en tendens til å undervurdere mennesker som ikke vil ta vaksinen. Jeg mener, at alle bør respekteres, uansett syn;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres litt pussig ut, det betyr jo at de aller, aller, aller fleste ville klart seg helt fint gjennom selve influensaen også (det vel meldt om rundt 35 alvorlige bivirkninger så langt?) så hvorfor denne massive vaksineringen da?

Man vet jo at det er svært få som blir alvorlig syke av svineinfluensa, så det er ikke noe nytt ;)

Poenget med vaksinen er jo å mimimere antallet dødsfall maksimalt. I Sverige er "alle" vaksinerte og de har ikke hatt noen dødsfall (tror jeg?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki, har en tendens til å undervurdere mennesker som ikke vil ta vaksinen. Jeg mener, at alle bør respekteres, uansett syn;)

Enig i at alle skal respekteres - og det går jo begge veier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki, har en tendens til å undervurdere mennesker som ikke vil ta vaksinen. Jeg mener, at alle bør respekteres, uansett syn;)

''Jeg mener, at alle bør respekteres, uansett syn;)''

Practice what you preach, hidi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vet jo at det er svært få som blir alvorlig syke av svineinfluensa, så det er ikke noe nytt ;)

Poenget med vaksinen er jo å mimimere antallet dødsfall maksimalt. I Sverige er "alle" vaksinerte og de har ikke hatt noen dødsfall (tror jeg?).

Åtte er døde i Sverige, i følge Aftonbladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...