Gå til innhold

Min konklusjon ang vaksine mot svineflu eller ei


Gjest Niccola

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion

''Jeg mener, at alle bør respekteres, uansett syn;)''

Practice what you preach, hidi.

Jeg mener å kun ha vært irritert på de som mener at vaksinering er det eneste riktige...

Forøvrig beklager jeg et absolutt barnslig svar til deg i en annen tråd. Kan ikke unnskyldes, men jeg beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    5

  • Katt-ja

    5

  • tzatziki1365380058

    5

  • hidi, the scorpion

    5

Vi valgte bort HPV-vaksinen til min 12-åring. Virkningen varer kun i fire år og jeg regner selvsagt med at hun er seksuelt avholdende til den tid ;-P

Vi har prata om at vi heller evt. betaler for vaksinen når søsteren får tilbudet om tre år. Da vet man nok mer om eventuelle bivirkninger osv.

Virker den bare i 4 år, ja - det visste jeg ikke... Er det meningen å revaksinere jevnlig, da?

Og så beskytter den vel bare mot ett av de virusene som kan forårsake kreften, såvidt jeg husker... Nei, jeg følte ikke veldig for å pushe den på datteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Spiser man appelsin og blir påkjørt samme dag, er det lite sannsynlig at det har en sammenheng....''

Dårlig eksempel, er man allergisk mot appelsin og raver ut i trafikken, så er sammenhengen svært tydelig.

Om noen har ekte redsel mot vaksinen og eventuelle bivirkninger, så bør de respekteres på lik linje med alle andre mennesker.

Jeg stoler ikke på WHO, men du gjør, og jeg gjør ikke narr av deg for det...

''Dårlig eksempel, er man allergisk mot appelsin og raver ut i trafikken, så er sammenhengen svært tydelig.''

Hehe,- du ser da sammenhenger overalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

'' Spiser man appelsin og blir påkjørt samme dag, er det lite sannsynlig at det har en sammenheng....''

Dårlig eksempel, er man allergisk mot appelsin og raver ut i trafikken, så er sammenhengen svært tydelig.

Om noen har ekte redsel mot vaksinen og eventuelle bivirkninger, så bør de respekteres på lik linje med alle andre mennesker.

Jeg stoler ikke på WHO, men du gjør, og jeg gjør ikke narr av deg for det...

Jeg skrev lite sannsynlig. Selv om du kommer med et absurd eksempel, så er det fremdeles lite sannsynlig at det å bli påkjørt henger sammen med spising av appelsin. Lite sannsynlig er ikke det samme som umulig.

HVor mange prosent allergikere er det i verden, hvor mange prosent allergikere mot sitrusfrukt, og hvor mange som er allergisk mot sitrusfrukt blir så dårlige at de mister kontrollen og raver ut i trafikken etterpå? Som du skjønner, lite sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

'' Spiser man appelsin og blir påkjørt samme dag, er det lite sannsynlig at det har en sammenheng....''

Dårlig eksempel, er man allergisk mot appelsin og raver ut i trafikken, så er sammenhengen svært tydelig.

Om noen har ekte redsel mot vaksinen og eventuelle bivirkninger, så bør de respekteres på lik linje med alle andre mennesker.

Jeg stoler ikke på WHO, men du gjør, og jeg gjør ikke narr av deg for det...

Problemet er jo at folk som ikke vaksinerer seg til tross for anbefalinger, innebærer en potensiell risiko for andre som ikke vil tåle en slik influensa.

Det er vanskelig å ha respekt for en slik vurdering og egoisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ulvinnen

Man vet jo at det er svært få som blir alvorlig syke av svineinfluensa, så det er ikke noe nytt ;)

Poenget med vaksinen er jo å mimimere antallet dødsfall maksimalt. I Sverige er "alle" vaksinerte og de har ikke hatt noen dødsfall (tror jeg?).

Det har vært 5 dødsfall i Sverige etter vaksine med Svineinfluensa.

http://www.abcnyheter.no/node/98516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Åtte er døde i Sverige, i følge Aftonbladet.

Jeg så ikke innlegget ditt før jeg svarte togli. Den artikkelen jeg fant om 5 dødsfall er sikkert foreldet, hvis du har lest om 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker den bare i 4 år, ja - det visste jeg ikke... Er det meningen å revaksinere jevnlig, da?

Og så beskytter den vel bare mot ett av de virusene som kan forårsake kreften, såvidt jeg husker... Nei, jeg følte ikke veldig for å pushe den på datteren.

Jeg antar man må revaksinere da, ja.... Den beskytter visst mot 70 % av livmorhalskrefttilfellene, så det er jo et ganske høyt tall. Jeg vil tro vi satser på vaksinen senere når den er mer utprøvd. Vi har jo litt tid på oss (satser jeg på ;-)), så av den grunn betaler vi heller selv for vaksinen om noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært 5 dødsfall i Sverige etter vaksine med Svineinfluensa.

http://www.abcnyheter.no/node/98516

Takk for link :) Ser også at de som døde var alvorlig syke av andre grunner. Dessuten var det "eldre" mennesker. Det skal bli spennende å se om de kan klare å bevise at noen har dødd av selve vaksinen, for til nå tror jeg ikke man har kunnet bevise noe som helst i den retning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så ikke innlegget ditt før jeg svarte togli. Den artikkelen jeg fant om 5 dødsfall er sikkert foreldet, hvis du har lest om 8.

Frillen svarte visst på hvor mange som var døde av selve influensaen, ikke om antall døde etter vaksinering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste som tar vaksinen, synes at vi som ikke vil ta den, er egoister!

Nytter ikke å argumenter:(

Jeg tror faktisk ikke de fleste mener dette.... Vi alle er nok usikre på hva vi skal gjøre og alle prøver å finne grunner som favner om ens eget standpunkt ;-)

Jeg kan ikke se at mange i denne tråden uttaler at det er egoistisk å ikke ta vaksinen, men det er flere som har brukt solidaritetstanken som grunn for hvorfor de har tatt/vil ta vaksinen (jeg vil f.eks. ta den fordi jeg er mye i kontakt med en baby, og snart vil være mye i kontakt med en nyfødt baby til). Det er ikke alle som har nærkontakt med risikogrupper særlig ofte, så mange av de vil nok ta et annet valg.

Problemet her er kanskje at de som ikke vil ta vaksinen blir i forsvarsposisjon når de faktisk kjenner seg litt usikre på om andre ser dem som egoister (noe jeg tror fåtallet egentlig gjør?). Vi som har valgt å ta vaksinen føler at andre ser på oss som hypokondere eller idioter som tar alt WHO og Folkehelsa sier for en god fisk ;-)

Det er nok aller helst mellomtingen som gjelder her. Alle må ta det valget de tror er det riktige for seg og sine, og respektere at andre tar et annet valg. Man bør også vokte seg vel for å linke til sider med gigaoverskrifter over det ene eller det andre - hvor man leser et helt annet og mer riktig bilde lengre nede i teksten ;-)

PS: Denne var ikke nødvendigvis bare til deg, men passa å legge den inn her ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Frillen svarte visst på hvor mange som var døde av selve influensaen, ikke om antall døde etter vaksinering?

''Frillen svarte visst på hvor mange som var døde av selve influensaen, ikke om antall døde etter vaksinering?''

Der tror jeg du tar feil. Jeg klarte ikke å finne en oppdatert oversikt nå. Men da det var 15 døde av svineinfluensaen i Norge, var det bare 4 tilsammen i Sverige, Danmark og Finland. En av dem var dansk, og han ble smittet og døde i Norge :(

Jeg vet at jeg tidligere har lest at det var 4 døde etter vaksinen i Sverige, men ingen etter influensaen. Men det er det noen uker siden jeg leste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Frillen svarte visst på hvor mange som var døde av selve influensaen, ikke om antall døde etter vaksinering?''

Der tror jeg du tar feil. Jeg klarte ikke å finne en oppdatert oversikt nå. Men da det var 15 døde av svineinfluensaen i Norge, var det bare 4 tilsammen i Sverige, Danmark og Finland. En av dem var dansk, og han ble smittet og døde i Norge :(

Jeg vet at jeg tidligere har lest at det var 4 døde etter vaksinen i Sverige, men ingen etter influensaen. Men det er det noen uker siden jeg leste.

Svenskene har for lengst konkludert med at disse fire dødsfallene ikke hadde årsakssammenheng med vaksinen. Det var såvidt jeg husker i farten, alvorlig syke mennesker som hadde blitt vaksinert, men som så hadde dødd av grunnsykdommene (som f.eks. langtkommen kreft).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Svenskene har for lengst konkludert med at disse fire dødsfallene ikke hadde årsakssammenheng med vaksinen. Det var såvidt jeg husker i farten, alvorlig syke mennesker som hadde blitt vaksinert, men som så hadde dødd av grunnsykdommene (som f.eks. langtkommen kreft).

Men hva hadde skjedd om de ikke tok vaksinen? Ville de da ha levd i dag? Det hjelper ikke at man dør av en underliggende sykdom, hvis det er vaksinen som svekker dem slik at de dør.

Faren min ble så dårlig av vaksinen at han måtte få pustehjelp for å overleve. Men hadde han dødd, ville det garantert ikke stått på dødsattetsten at det skyldtes vaksinen. Det ville stått at han døde av hjerteinfarkt/prostatakreft/høyt blodtrykk/Diabetes 2 som han lider av.

Men det ville like fullt vært vaksinen som utløste det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva hadde skjedd om de ikke tok vaksinen? Ville de da ha levd i dag? Det hjelper ikke at man dør av en underliggende sykdom, hvis det er vaksinen som svekker dem slik at de dør.

Faren min ble så dårlig av vaksinen at han måtte få pustehjelp for å overleve. Men hadde han dødd, ville det garantert ikke stått på dødsattetsten at det skyldtes vaksinen. Det ville stått at han døde av hjerteinfarkt/prostatakreft/høyt blodtrykk/Diabetes 2 som han lider av.

Men det ville like fullt vært vaksinen som utløste det.

''Faren min ble så dårlig av vaksinen at han måtte få pustehjelp for å overleve. Men hadde han dødd, ville det garantert ikke stått på dødsattetsten at det skyldtes vaksinen. Det ville stått at han døde av hjerteinfarkt/prostatakreft/høyt blodtrykk/Diabetes 2 som han lider av.''

Jeg antar at de kommer an på hvor langt framskredet de underliggende sykdommene er. Da min far var dødssyk av kreft, fikk kan ingen vaksine, men det var en ubehandlet lungebetennelse som til slutt avsluttet livet hans. Men han døde jo utvilsomt av selve kreften, og dersom hans liv hadde blitt bittelitt forkortet av en vaksine istedenfor en lungebetennelse, tviler jeg på at dette hadde medført at vaksinen hadde blitt oppført som dødsårsak.

Min mors nåværende samboer har nå kreft, og fikk influensavaksine nå nylig. Han er imidlertid langt fra dødssyk, og dersom han hadde dødd kort tid etter vaksinen, ville man neppe skrevet "kreft" som dødsårsak på dødsattesten.

tror

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva hadde skjedd om de ikke tok vaksinen? Ville de da ha levd i dag? Det hjelper ikke at man dør av en underliggende sykdom, hvis det er vaksinen som svekker dem slik at de dør.

Faren min ble så dårlig av vaksinen at han måtte få pustehjelp for å overleve. Men hadde han dødd, ville det garantert ikke stått på dødsattetsten at det skyldtes vaksinen. Det ville stått at han døde av hjerteinfarkt/prostatakreft/høyt blodtrykk/Diabetes 2 som han lider av.

Men det ville like fullt vært vaksinen som utløste det.

Hvordan patologene kommer frem til sine konklusjoner, har jeg ikke forutsetning for å si noe om. Men jeg er ikke enig i at dersom din far hadde dødd etter å ha fått vaksinen, at man da ikke ville satt dødsfallet i sammenheng med vaksinen dersom det var kort tid etter han fikk vaksinen at pustebesværet oppsto.

Jeg ser ingen grunn til at patologer skulle ha noe ønske om å fortie årsakssammenhenger mellom vaksine og dødsfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Frillen svarte visst på hvor mange som var døde av selve influensaen, ikke om antall døde etter vaksinering?''

Der tror jeg du tar feil. Jeg klarte ikke å finne en oppdatert oversikt nå. Men da det var 15 døde av svineinfluensaen i Norge, var det bare 4 tilsammen i Sverige, Danmark og Finland. En av dem var dansk, og han ble smittet og døde i Norge :(

Jeg vet at jeg tidligere har lest at det var 4 døde etter vaksinen i Sverige, men ingen etter influensaen. Men det er det noen uker siden jeg leste.

''Der tror jeg du tar feil. Jeg klarte ikke å finne en oppdatert oversikt nå. Men da det var 15 døde av svineinfluensaen i Norge, var det bare 4 tilsammen i Sverige, Danmark og Finland. En av dem var dansk, og han ble smittet og døde i Norge :(''

Jeg spurte hvor mange som var døde av svineinfluensaen og frillen svarte dette antallet. Deretter la du inn en link med overskrift som tyda på fem døde av vaksinen? Jeg antok derfor at dere svarte på to ulike ting :)

I Sverige har de vaksinert nesten hele befolkningen (alle som ønsket det), så man mener det er grunnen til færre dødsfall i Sverige enn i Norge. I Danmark er det visst foreløpig ikke mange smittede, så de forventer stigning i syke om noen uker (ikke lest det i avisene, men hørt det via familie og venner i Danmark).

Forresten viste det seg nå at den tolvåringen som ble funnet død i badekaret for et par uker(?) siden døde av svineinfuensa :-( Man vet ikke om han var i en risikogruppe ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva hadde skjedd om de ikke tok vaksinen? Ville de da ha levd i dag? Det hjelper ikke at man dør av en underliggende sykdom, hvis det er vaksinen som svekker dem slik at de dør.

Faren min ble så dårlig av vaksinen at han måtte få pustehjelp for å overleve. Men hadde han dødd, ville det garantert ikke stått på dødsattetsten at det skyldtes vaksinen. Det ville stått at han døde av hjerteinfarkt/prostatakreft/høyt blodtrykk/Diabetes 2 som han lider av.

Men det ville like fullt vært vaksinen som utløste det.

Det er kanskje mulig? Svineinfluensavaksinen gir oss jo et virus(?) som fører til at kroppens immunforsvar settes i høygir for å bekjempe viruset. Da vil det jo sikkert være naturlig at alle som fra før har dårlig immunforsvar blir sykere enn andre? Av de mange jeg kjenner som har tatt vaksinen, så er det kun søsteren min som har blitt ganske dårlig. Hun har astma og blir ellers lett syk av andre ting, så immunforsvaret hennes er nok ikke på topp.

Hvis faren din hadde fått svineinfluensaen, så vil jeg tro han hadde blitt minst like dårlig som han ble av vaksinen?

Det er kanskje slik at det mest fornuftige hadde vært at det var alle friske som ble vaksinerte, slik at de med svakt immunforsvar slapp?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan patologene kommer frem til sine konklusjoner, har jeg ikke forutsetning for å si noe om. Men jeg er ikke enig i at dersom din far hadde dødd etter å ha fått vaksinen, at man da ikke ville satt dødsfallet i sammenheng med vaksinen dersom det var kort tid etter han fikk vaksinen at pustebesværet oppsto.

Jeg ser ingen grunn til at patologer skulle ha noe ønske om å fortie årsakssammenhenger mellom vaksine og dødsfall.

''Jeg ser ingen grunn til at patologer skulle ha noe ønske om å fortie årsakssammenhenger mellom vaksine og dødsfall.''

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...