Gå til innhold

Sykt barn dager er brukt opp....


Speak

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere når dere har brukt opp "sykt-barn-dager". Det finnes jo ingen ordninger her i Norge som "tillatter" barn å være mer syke. Var hos legen med min 10-åring på mandag, og han sa bare at dette er jo opp til arbeidsgiver om han ønsker å dekke mer.

Synes bare at dette er litt merkelig.

Og jeg kan ikke la en 10-åring være alene hjemme når ho er syk nå:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Speak

    18

  • Glimtipper

    7

  • Mandolaika

    5

  • pekkaline

    2

Mest aktive i denne tråden

Gjest feriedag eller perm uten lønn

Vi var i den situasjonen for to år siden, da snakket jeg og pappaen med hver vår arbeidsgiver, og laget et opplegg hvor vi kombinerte en feriedag, en dag ulønnet permisjon og jeg fikk en dag fri med lønn mot at jeg jobbet to kvelder før jul med ting som skulle være ferdig før nyttår og som kunne gjøres utenom arbeidstid.

Snakk med arbeidsgiver, og vis at begge foreldrene tar sin del og be om at dere sammen finner en løsning.

Har barnet hatt svineinfluensa er det jo en spesiell situasjon i år, som de fleste arbeisgivere bør kunne vise forståelse og fleksibilitet i forhold til, selv om de ikke har mulighet til å gi fri med lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen arbeidsgivere er greie og lar deg bruke egenmelding på deg selv hvis sykt barn-dager er brukt opp. Ellers blir det som Glimtipper sier, ulønnet permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest velferdspermisjon

Noen arbeidsgivere er greie og lar deg bruke egenmelding på deg selv hvis sykt barn-dager er brukt opp. Ellers blir det som Glimtipper sier, ulønnet permisjon.

Da ville jeg heller kalt det velferdspermisjon med lønn (som arbeidsgiver har full rett til å gi), så har man ikke gjort noe ulovlig. Resultatet (økonomisk) blir det samme for deg og arbeidsgiver, men det blir feil å åpne for at egenmelding gjelder noe annet enn egen sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var i den situasjonen for to år siden, da snakket jeg og pappaen med hver vår arbeidsgiver, og laget et opplegg hvor vi kombinerte en feriedag, en dag ulønnet permisjon og jeg fikk en dag fri med lønn mot at jeg jobbet to kvelder før jul med ting som skulle være ferdig før nyttår og som kunne gjøres utenom arbeidstid.

Snakk med arbeidsgiver, og vis at begge foreldrene tar sin del og be om at dere sammen finner en løsning.

Har barnet hatt svineinfluensa er det jo en spesiell situasjon i år, som de fleste arbeisgivere bør kunne vise forståelse og fleksibilitet i forhold til, selv om de ikke har mulighet til å gi fri med lønn.

Bare jeg som har arbeidsgiver. Gubben driver selvstendig.

Bruker nå opp resten av ferien, og det er jo litt kjedelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen arbeidsgivere er greie og lar deg bruke egenmelding på deg selv hvis sykt barn-dager er brukt opp. Ellers blir det som Glimtipper sier, ulønnet permisjon.

Jeg har selv vært syk 6 dager fordelt på 4 ganger. Så min egenmelding er brukt opp.

Uansett blir jo det litt feil.

Uvant situasjon dette her. Vi er så sjeldent syke vanligvis:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pappan brukt opp sine dager også?

Han har "bare" vært hjemme 5 dager. Men ettersom han driver selvstendig med en lærling så blir dette litt vanskeligere. Lærlingen kan ikke jobbe alene, så da må jo han få fri også.

I tillegg er han inne i en veldig stressende periode hvor "alt" skal være ferdig før jul.

Men nå ryker mine siste feriedager frykter jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis både jeg og faren har brukt opp dagene (har vel ikke skjedd ennå), ville jeg ha ringt arbeidsgiver og forklart situasjonen.

Jeg har en grei arbeidsgiver, og har erfart opp gjennom årene at ved å være dønn ærlig ifht sykdom og fravær så har jeg tjent opp litt goodwill. Godt mulig at de ville trukket meg i lønn, men jeg ville ikke vært komfortabel med å lyve for arbeidsgiver, misbruke egenmeldingsdager eller få sykmelding når det ikke er jeg som er syk.

I fjor var jeg hjemme to dager med fjortenåringen, det var ganske alvorlig og jeg ville ikke la h*n være alene hjemme. Jeg forklarte situasjonen for sjefen, og sa at jeg vet at jeg ikke har rett til det med så stort barn. Jeg ble likevel ikke trukket for det. Sjefen sa at han godt forsto meg i forhold til hvor sykt barnet var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vanskelig situasjon og man må komme frem til en avtale med arbeidsgiver om dette.

Vi er faktisk heldige her i landet som har 20 dager vi kan være hjemme med full lønn når vi har syke barn og heldigvis klarer man seg som regel med dette.

Håper barnet blir friskt snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis både jeg og faren har brukt opp dagene (har vel ikke skjedd ennå), ville jeg ha ringt arbeidsgiver og forklart situasjonen.

Jeg har en grei arbeidsgiver, og har erfart opp gjennom årene at ved å være dønn ærlig ifht sykdom og fravær så har jeg tjent opp litt goodwill. Godt mulig at de ville trukket meg i lønn, men jeg ville ikke vært komfortabel med å lyve for arbeidsgiver, misbruke egenmeldingsdager eller få sykmelding når det ikke er jeg som er syk.

I fjor var jeg hjemme to dager med fjortenåringen, det var ganske alvorlig og jeg ville ikke la h*n være alene hjemme. Jeg forklarte situasjonen for sjefen, og sa at jeg vet at jeg ikke har rett til det med så stort barn. Jeg ble likevel ikke trukket for det. Sjefen sa at han godt forsto meg i forhold til hvor sykt barnet var.

Har selvsagt fortalt det til sjefen. Egentlig ikke noe problem å få fri, men det føles litt surt/feil å bruke feriedager på å være hjemme med sykt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en grei arbeidsgiver, kan du kanskje spørre om du kan føre opp disse dagene i januar i stedet. Altså bruke av 2010-kvoten, som starter ved årsskiftet. Sykt barn går på kalenderår, ikke siste 12 mnd.

Men hvis du har ferie til gode, er det vel ikke usannsynlig at du blir bedt om å bruke den først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vanskelig situasjon og man må komme frem til en avtale med arbeidsgiver om dette.

Vi er faktisk heldige her i landet som har 20 dager vi kan være hjemme med full lønn når vi har syke barn og heldigvis klarer man seg som regel med dette.

Håper barnet blir friskt snart!

Jeg tenkte at det måtte vel finnes en ordning i Norge som dekker dette. Men det virker ikke slik.

Selv kan jeg jo være syk uendelig mye å fortsatt få lønn. (Med sykemelding)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en grei arbeidsgiver, kan du kanskje spørre om du kan føre opp disse dagene i januar i stedet. Altså bruke av 2010-kvoten, som starter ved årsskiftet. Sykt barn går på kalenderår, ikke siste 12 mnd.

Men hvis du har ferie til gode, er det vel ikke usannsynlig at du blir bedt om å bruke den først...

Jeg har heldigvis en grei arbeidsgiver, så vi finner nok en løsning. Jeg trodde bare at moder Norge hadde noen ordninger her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte at det burde finnes en bedre ordning enn det....

Bruker nå opp mine siste feriedager.....

''Tenkte at det burde finnes en bedre ordning enn det....

Bruker nå opp mine siste feriedager.....''

Det burde finnes en bedre ordning? Ordningen er faktisk helt fantastisk allerede ;)

Her må man bruke ubetalt permisjon fra første dag og slik er det i veldig mange andre europeiske land også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Tenkte at det burde finnes en bedre ordning enn det....

Bruker nå opp mine siste feriedager.....''

Det burde finnes en bedre ordning? Ordningen er faktisk helt fantastisk allerede ;)

Her må man bruke ubetalt permisjon fra første dag og slik er det i veldig mange andre europeiske land også.

Det har du helt rett i. Vi har velferdsordninger som er fantastiske, og vi tar det egentlig for gitt. Og jeg tror ikke løsningen ligger i å utvide mulighetene akkurat... Vi ser jo resultat av stort misbruk og himmelske utgifter for staten når det gjelder sykelønn etc.

Får nok bare innse at vi har det _veldig_ bra:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...