Gå til innhold

Sykt barn dager er brukt opp....


Speak

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Speak

    18

  • Glimtipper

    7

  • Mandolaika

    5

  • Lillemus

    2

Mest aktive i denne tråden

''Tenkte at det burde finnes en bedre ordning enn det....

Bruker nå opp mine siste feriedager.....''

Det burde finnes en bedre ordning? Ordningen er faktisk helt fantastisk allerede ;)

Her må man bruke ubetalt permisjon fra første dag og slik er det i veldig mange andre europeiske land også.

Veldig enig med deg i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selvsagt fortalt det til sjefen. Egentlig ikke noe problem å få fri, men det føles litt surt/feil å bruke feriedager på å være hjemme med sykt barn.

''Egentlig ikke noe problem å få fri, men det føles litt surt/feil å bruke feriedager på å være hjemme med sykt barn.

''

Jeg skjønner ikke helt denne misnøyen. Dvs. jeg skjønner selvfølgelig at det er kjedelig å bruke feriedager eller ikke få lønn for disse dagene, men slik er nå reglene. Det er ikke naturlig at arbeidsgiver dekker "ubegrenset" med sykedager - da ville jo ingen arbeidsgiver tore å ansette småbarnsforeldre eller andre med "potensielle sykedager".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt rett i. Vi har velferdsordninger som er fantastiske, og vi tar det egentlig for gitt. Og jeg tror ikke løsningen ligger i å utvide mulighetene akkurat... Vi ser jo resultat av stort misbruk og himmelske utgifter for staten når det gjelder sykelønn etc.

Får nok bare innse at vi har det _veldig_ bra:-)

Ja :) Jeg har alltid vært takknemlig for det, men har virkelig fått perspektiv på hvor flotte ordninger vi har i Norge siden vi flyttet til England.

En alenemor vi kjenner har fått sparken, fordi barnehagen forlangte at ungen skulle være hjemme i fem dager hver gang hun hadde feber. Før hun mistet jobben måtte hun ta "krise-ferie" gjentatte ganger (uten lønn) og levde på under halv lønn i to måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vi er fantastisk heldige!

Dette skjønner jeg ikke at du kan klage på. Tenk, arbeidsgivere betaler oss LØNN for å være hjemme med våre syke barn i 10 dager hvert år! Det er faktisk 2 hele uker, det, som arbeidsgiver ikke får igjen noe som helst for den lønna de betaler ut. Det er langt over fantastisk, rett og slett.

Du skriver at det er surt å bruke feriedager på sykt barn, men ærlig talt - det er å være bortskjemt!!!!

Forøvrig finnes det ordninger for de med særlig syke barn, f.eks. barn som er innlagt på sykehus, kronisk syke osv.

Btw: en 10-åring som er syk, kan også være litt hjemme alene hvis det er snakk om kraftig forkjølelse/halsvondt osv. (uten at jeg vet hva slags sykdom ditt barn har, altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjønner jeg ikke at du kan klage på. Tenk, arbeidsgivere betaler oss LØNN for å være hjemme med våre syke barn i 10 dager hvert år! Det er faktisk 2 hele uker, det, som arbeidsgiver ikke får igjen noe som helst for den lønna de betaler ut. Det er langt over fantastisk, rett og slett.

Du skriver at det er surt å bruke feriedager på sykt barn, men ærlig talt - det er å være bortskjemt!!!!

Forøvrig finnes det ordninger for de med særlig syke barn, f.eks. barn som er innlagt på sykehus, kronisk syke osv.

Btw: en 10-åring som er syk, kan også være litt hjemme alene hvis det er snakk om kraftig forkjølelse/halsvondt osv. (uten at jeg vet hva slags sykdom ditt barn har, altså).

Nå er det vel NAV som betaler for sykt-barn-dager, men ellers enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er kronisk sykdom det er snakk om har du krav på 20 sykt barn dager i året, men det må søkes nav så klart. Ellers så kan det være du kan benytte deg av velferdsdager hvis du har overenskomst på jobb? I vår overenskomst kan vi være hjemme hvis det er alvorlig sykdom i hjemmet som krever pleie. Da samboern min fikk blindtarmbet. og jeg måtte kjøre han til sykehustet fikk jeg velferdspermisjon. Siden de ikke opererte, men sendte han hjem for å se om det ble verre eller bedre ble jeg hjemme tilfelle vi måtte avgårde igjen. Fikk da permsjon med lønn for dette.

Hadde sjekka det med velferdspermisjon først.. God bedring til jenta di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vi er fantastisk heldige!

Nå er det vel NAV som betaler for sykt-barn-dager, men ellers enig :)

Nei, ikke de 10 første - i alle fall var det ikke slik tidligere. Da vi fikk innvilget 10 ekstradager for vår kroniker, så var dette noe NAV dekket. Altså de 10 ekstradagene.

Så dengang da (for snart 10 år siden) var det arbeidsgiver som betalte de 10 første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jeg som har arbeidsgiver. Gubben driver selvstendig.

Bruker nå opp resten av ferien, og det er jo litt kjedelig...

Ja,- det er kjedelig... Har måttet gjøre det selv noen år hvor de verste influensaer etc. har rammet langvarig i tillegg til det mer vanlige. Sånn er det jo bare - og du får være glad for at det er første gang for deg, da ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest god bedring

Vi har vært så heldige at vi ikke har brukt noen av dagene på 4 år siden jeg jobber turnus. Og en gang jeg var syk passet en bestefar som da begynte sent på jobb. Har dere noen i familien som kan passe, eller kan dere avspasere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, ikke de 10 første - i alle fall var det ikke slik tidligere. Da vi fikk innvilget 10 ekstradager for vår kroniker, så var dette noe NAV dekket. Altså de 10 ekstradagene.

Så dengang da (for snart 10 år siden) var det arbeidsgiver som betalte de 10 første.

Sykt barn dager betales av NAV fra første dag. Det er ikke noen periode der arbeidsgiver betaler, sånn som det er ved egen sykdom.

Ellers er jeg helt enig i at vi er kjempeheldige som har en så god ordning her i landet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vi er fantastisk heldige!

Sykt barn dager betales av NAV fra første dag. Det er ikke noen periode der arbeidsgiver betaler, sånn som det er ved egen sykdom.

Ellers er jeg helt enig i at vi er kjempeheldige som har en så god ordning her i landet!

OK, jeg gir meg, men stusser svært over min daværende arbeidsgiver som poengterte nettopp dette.

Uansett: Heldige er vi!!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt barn dager betales av NAV fra første dag. Det er ikke noen periode der arbeidsgiver betaler, sånn som det er ved egen sykdom.

Ellers er jeg helt enig i at vi er kjempeheldige som har en så god ordning her i landet!

Jo, de første 10 dagene må arbeidsgiver betale.

Se:

https://www.altinn.no/no/hjelp-til-regelverk/drive-bedrift/arbeidsforhold/permisjon-ferie/hvem-betaler/

eller folketrygdloven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feriedager, avspasering eller fri uten lønn. Vi har også begge mulighet til hjemmekontor - ikke så lett med treåringen, men når storesøster har vært syk i det siste har det fungert greit.

Lillevill var utrolig mye syk første vinteren i barnehagen. Da vi kom til mai hadde vi _en_ dag igjen (tilsammen) - og da fikk hun vannkopper :-(

Tror vi var hjemme med henne 35 dager tilsammen pga sykdom i 2008.

I år er vi 'bare' oppe i 22...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja :) Jeg har alltid vært takknemlig for det, men har virkelig fått perspektiv på hvor flotte ordninger vi har i Norge siden vi flyttet til England.

En alenemor vi kjenner har fått sparken, fordi barnehagen forlangte at ungen skulle være hjemme i fem dager hver gang hun hadde feber. Før hun mistet jobben måtte hun ta "krise-ferie" gjentatte ganger (uten lønn) og levde på under halv lønn i to måneder.

Ja, jeg vet jo at Norge har fantastisk ordninger. Så derfor stusset jeg over at det ikke fantes en løsning for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, de første 10 dagene må arbeidsgiver betale.

Se:

https://www.altinn.no/no/hjelp-til-regelverk/drive-bedrift/arbeidsforhold/permisjon-ferie/hvem-betaler/

eller folketrygdloven

Ja, det stemmer. Dette er arbeidsgivers ansvar.

Og jeg er også enig i at vi har en fantastisk ordning her i Norge. Men det er jo litt merkelig at vi voksne kan få sykepenger fra Nav dersom vi er syke, men ikke dersom våre barn er syke. Litt merkelig det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært så heldige at vi ikke har brukt noen av dagene på 4 år siden jeg jobber turnus. Og en gang jeg var syk passet en bestefar som da begynte sent på jobb. Har dere noen i familien som kan passe, eller kan dere avspasere?

Alle i familien jobber.

Jeg jobber litt til og fra + hjemmefra disse dagene. Så jeg får jo noen timer. Var på jobb kl. 6:30 i dag og fram til snuppa våknet litt over 11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...