Gå til innhold

Sykt barn dager er brukt opp....


Speak

Anbefalte innlegg

Feriedager, avspasering eller fri uten lønn. Vi har også begge mulighet til hjemmekontor - ikke så lett med treåringen, men når storesøster har vært syk i det siste har det fungert greit.

Lillevill var utrolig mye syk første vinteren i barnehagen. Da vi kom til mai hadde vi _en_ dag igjen (tilsammen) - og da fikk hun vannkopper :-(

Tror vi var hjemme med henne 35 dager tilsammen pga sykdom i 2008.

I år er vi 'bare' oppe i 22...

Jeg bruker av ferien nå. Men prøvde bare å finne ut om det fantes en ordning hvor Nav dekket dette. De dekker jo om vi voksne er syke. Litt merkelig at de ikke dekker barn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Speak

    18

  • Glimtipper

    7

  • Mandolaika

    5

  • Lillemus

    2

Mest aktive i denne tråden

''Egentlig ikke noe problem å få fri, men det føles litt surt/feil å bruke feriedager på å være hjemme med sykt barn.

''

Jeg skjønner ikke helt denne misnøyen. Dvs. jeg skjønner selvfølgelig at det er kjedelig å bruke feriedager eller ikke få lønn for disse dagene, men slik er nå reglene. Det er ikke naturlig at arbeidsgiver dekker "ubegrenset" med sykedager - da ville jo ingen arbeidsgiver tore å ansette småbarnsforeldre eller andre med "potensielle sykedager".

Prøvde bare å finne ut om f.eks. Nav overtar etter 10 dager. Forstår godt at dette ikke er arbeidsgivers ansvar.

Nav dekker jo om vi voksne er syke. (Utover arbeidsgivers ansvar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker av ferien nå. Men prøvde bare å finne ut om det fantes en ordning hvor Nav dekket dette. De dekker jo om vi voksne er syke. Litt merkelig at de ikke dekker barn da.

Jeg trodde man kunne få sykemelding for å være hjemme med sykt barn når sykt barn dagene var brukt opp, jeg.

Har både du og faren til barnet brukt opp de dagene dere har da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,- det er kjedelig... Har måttet gjøre det selv noen år hvor de verste influensaer etc. har rammet langvarig i tillegg til det mer vanlige. Sånn er det jo bare - og du får være glad for at det er første gang for deg, da ;-)

Håper det blir siste gang også. Denne høsten har vært lang:-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde man kunne få sykemelding for å være hjemme med sykt barn når sykt barn dagene var brukt opp, jeg.

Har både du og faren til barnet brukt opp de dagene dere har da?

Jeg sjekket med legen, og han kunne ikke skrive ut sykmelding til meg sa han. Men det var jo egentlig det jeg ville sjekke med dette innlegget. Om jeg muligens hadde fått feil beskjed. Men det ser jo ut til at dette stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket med legen, og han kunne ikke skrive ut sykmelding til meg sa han. Men det var jo egentlig det jeg ville sjekke med dette innlegget. Om jeg muligens hadde fått feil beskjed. Men det ser jo ut til at dette stemmer.

En gang mine hadde vannkopper etter hverandre, sa legen at han kunne skrive ut sykemelding om vi ble lenge hjemme, men han poengterte at sykt barn dagene først måtte være brukt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En gang mine hadde vannkopper etter hverandre, sa legen at han kunne skrive ut sykemelding om vi ble lenge hjemme, men han poengterte at sykt barn dagene først måtte være brukt opp.

Forsto at det var litt forskjell på om barna var over eller under 8 år. Uansett synes jeg ikke at det er OK at min syke 10-åring er alene hjemme. Så jeg går på jobb tidlig fram til ho våkner. Da drar jeg hjem til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang mine hadde vannkopper etter hverandre, sa legen at han kunne skrive ut sykemelding om vi ble lenge hjemme, men han poengterte at sykt barn dagene først måtte være brukt opp.

Det er strengt tatt ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsto at det var litt forskjell på om barna var over eller under 8 år. Uansett synes jeg ikke at det er OK at min syke 10-åring er alene hjemme. Så jeg går på jobb tidlig fram til ho våkner. Da drar jeg hjem til henne.

Det er da vel fortsatt fram til barna er 12 år at man har rett til å være hjemme med dem når de er syke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang mine hadde vannkopper etter hverandre, sa legen at han kunne skrive ut sykemelding om vi ble lenge hjemme, men han poengterte at sykt barn dagene først måtte være brukt opp.

Det er faktisk ikke lov. I følge NAVs nettsider må det være din egen sykdom eller skade som ligger til grunn for sykepengeutbetaling.

http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Sykmelding/Sykepenger+til+arbeidstakere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da vel fortsatt fram til barna er 12 år at man har rett til å være hjemme med dem når de er syke?

Ja, foreldrene har rett til til sammen 20 dager pr år for å være hjemme med sykt barn (eller pga barnepassers sykdom). Men nå har jo Speak brukt opp de dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøvde bare å finne ut om f.eks. Nav overtar etter 10 dager. Forstår godt at dette ikke er arbeidsgivers ansvar.

Nav dekker jo om vi voksne er syke. (Utover arbeidsgivers ansvar)

''Nav dekker jo om vi voksne er syke. (Utover arbeidsgivers ansvar)

''

Ja, det er sant :). Men da er det jo en mer direkte sammenheng mellom arbeidsevne og inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Egentlig ikke noe problem å få fri, men det føles litt surt/feil å bruke feriedager på å være hjemme med sykt barn.

''

Jeg skjønner ikke helt denne misnøyen. Dvs. jeg skjønner selvfølgelig at det er kjedelig å bruke feriedager eller ikke få lønn for disse dagene, men slik er nå reglene. Det er ikke naturlig at arbeidsgiver dekker "ubegrenset" med sykedager - da ville jo ingen arbeidsgiver tore å ansette småbarnsforeldre eller andre med "potensielle sykedager".

Enig med deg Elextra. Vi er utrolig heldige som har denne ordningen. Utover de 20 dagene, synes jeg faktisk er helt greit at vi tar ferie eller permisjon uten lønn. Selvsagt ikke med kronisk sykdom da.. Men forstod ikke at situasjonen din ikke er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Det har ikke skjedd, men dersom det blir mer sykdom i år nå, så kommer det nok til å skje. Jeg jobber hjemme uansett, når barne er syke, så langt det overhodet er mulig - enten mens barnet er hjemme, eller når pappan kommer hjem.

Dersom ikke det går ved ev. mer sykdom i år, tar jeg fri uten lønn, tenker jeg.

*Krysser fingrene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker av ferien nå. Men prøvde bare å finne ut om det fantes en ordning hvor Nav dekket dette. De dekker jo om vi voksne er syke. Litt merkelig at de ikke dekker barn da.

Det finnes mulighet for å søke om utvidelse av antall syke barn dager.

Men da tror jeg det må det foreligge erklæring fra lege om at barnet har "særskilte behov" enten permanet, eller i perioder.

F.eks at det har en kronisk sykdom e.l som innebærer mere oppfølging / sykefravær enn "normalt"

De 10 dagene som "alle" har i året, er nok beregnet utifra et antatt gjennomsnittlig behov, men vil selvsagt ikke alltid være nok for alle.

Behovet kan jo variere litt fra barn til barn, og fra år til år. Så mange småbarnsforeldre er nok nødt til å bruke litt ferie eller ulønnet permisjon enkelte sykdoms-utsatte år.

Du kan jo spørre legen hvilket kriterier som må oppfylles for at du kan søke om uvtidet rett til omsorgslønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vi er fantastisk heldige!

Ja, det stemmer. Dette er arbeidsgivers ansvar.

Og jeg er også enig i at vi har en fantastisk ordning her i Norge. Men det er jo litt merkelig at vi voksne kan få sykepenger fra Nav dersom vi er syke, men ikke dersom våre barn er syke. Litt merkelig det da.

Nei, det er ikke merkelig i det heletatt.

20 sykedager pr. år pr. barn er tatt ut fra et gjennomsnitt av hva man kan forvente av sykdom på barn. De fleste barn er jo rimelig friske, sant, men de får 1-2-3 perioder gjennom et år hvor de blir syke (oppkast, forkjølelse, halsbetennelse osv.). Snitt er jo ikke for alle, noen er mer syke og noen mindre. Men et tall må man ha, og de aller, aller fleste greier seg innenfor disse 20 dagene.

De som ikke har friske barn, har andre ordninger. Blir barnet innlagt på sykehus, f.eks., er det en annen ordning som trer i kraft. Har man kronisk syke barn, får man utvidet sykedagene.

At man som arbeidstaker har opparbeidet seg rettigheter til å få lønn når man er syk, er et resultat av godt fagforeningsarbeid over år. Når så dette ikke gjelder barn, så kan man nok trekke den konklusjonen at de ordningene man har i dag fungerer for de aller, aller fleste.

Ser i et annet innlegg fra deg at ditt barns far er selvstendig næringsdrivende og ikke kan ta ut sine dager. Det er selvfølgelig litt dumt for dere, men samtidig er valget om å være selvstendig noe dere/han har tatt helt selv. Sannsynligvis tjener han mer penger på å være selvstendig næringsdrivende enn på å være ansatt et sted, og tar ut mer i lønn enn det "vanlige arbeidere" gjør. En slik lønnsgode må ses opp mot de ulemper selvstendighet medfører.

I tillegg, da, så må sykelønnsordningen ses på som en investering i et menneske som er en ressurs for samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt barn dager betales av NAV fra første dag. Det er ikke noen periode der arbeidsgiver betaler, sånn som det er ved egen sykdom.

Ellers er jeg helt enig i at vi er kjempeheldige som har en så god ordning her i landet!

Det stemmer jo ikke i det hele tatt - hvor har du det fra??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da vel fortsatt fram til barna er 12 år at man har rett til å være hjemme med dem når de er syke?

Ja, fram til og med det året barnet fyller 12. Men jeg har brukt opp disse 10 dagene....

Heldivis ser det ut til at ho har kviknet til nå. Så da blir det nok skole i morgen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...