Gå til innhold

Spise svin eller ei?


Gjest Svinaktig vanskelig spørmål

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

''Dersom mor ikke sørger for alternativer, så påtvinger hun gutten et bestemt kosthold i like stor grad som far.''

I så fall påtvinger alle foreldre barna sine et bestemt kosthold.

Tror du mor kryssforhører gutten for å finne ut hva han har spist hos far? Tror du mor fordømmer fars kosthold? Tror du mor spør ut gutten om hvor han har vært og hva han har gjort for å finne ut om han har spist noe han ikke får lov til hos henne.

Om jeg i det daglige hadde blitt pålagt et fullstendig svinefritt kosthold, hadde den som dette var så viktig for måttet ta merarbeidet og merkostnadene.

Får jeg besøk har jeg ingen problemer med å servere mat som gjestene kan trives med. En hverdag med f.eks. svinekjøttforbud hadde jeg ikke giddet. Men så har jeg også valgt en mann der dette ikke er noe problem.

mvh

''Om jeg i det daglige hadde blitt pålagt et fullstendig svinefritt kosthold, hadde den som dette var så viktig for måttet ta merarbeidet og merkostnadene.

''

Det er en del av "kostnaden" ved å få barn med en muslim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 405
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    50

  • Mandolaika

    37

  • Sør

    35

  • Dorthe

    33

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

Det er da et lite problem i forhold til andre problemer skilte foreldre møter. Ingen har sagt noe om at mora ikke skal spise svin. Det er jo ikke akkurat fordyrende å spise kyllingpølser istedenfor vanlige pølser. Hvis jeg hadde hatt et barn med en muslim så hadde jeg ikke nektet ham å spise svin, reker osv, men heller ikke tvunget ham til å spise det ved bare å ha svinekoteletter til middag en dag. Men jeg hadde ikke vært så brånøye med å sjekke ut svinegelatin i ferdigmat heller. Jeg spiser ikke Grandiosa uansett ;o)

En av sønnens venner er muslim og jeg vet foreldrene er ganske religiøse.

Sønnen spiser ikke svinekjøtt som pølser o.l., men har aldri hørt ham spørre om mulig svineiinnhold i godteri og annen mat/snacks med kun "spor" av svin. Tror ikke det komme av kunnskapsløshet; å være litt pragmatisk kan være nokså greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Gutten kommer opp i lojalitetskonflikt i forbindelse med hva han spiser i disse to svært forskjellige verdenene som han befinner seg i.''

Dette må gutten selvfølgelig slippe. Foreldrene må seg i mellom finne en løsning på problemet, og spare gutten.

''I barnebursdager serveres pølser og smågodt (som inneholder produkter av svin). Moren synes dette er ok, faren er sterkt imot. ''

Der vi bor er det få muslimer, men de forekommer, og vi har alltid en alternativ rett om "hovedretten" er pølser eller annet svinekjøtt. Hadde nettopp barnebursdag med pizza (bestilt..), og sikret meg ved bestilling at minst én av pizzaene var garantert svinefrie.

Moren må vel ha tenkt gjennom dette, og foreldrene må ha diskutert forholdet til religion, da de ventet barnet?

Hadde jeg først fått barn med en muslim, og ønsket at barnet hadde et ok forhold til far og hans familie også etter et brudd, ville jeg nok faktisk unngått svinekjøtt på barnets vegne, tror jeg. Noe annet er om man f.eks. helt bryter med kulturen og barnet ikke har noe kontakt med sin far, da står man vel mer fritt.

''

''Hadde jeg først fått barn med en muslim, og ønsket at barnet hadde et ok forhold til far og hans familie også etter et brudd, ville jeg nok faktisk unngått svinekjøtt på barnets vegne, tror jeg. Noe annet er om man f.eks. helt bryter med kulturen og barnet ikke har noe kontakt med sin far, da står man vel mer fritt.''

Jeg synes det som tas opp i tråden var et vanskelig spørsmål, og jeg er usikker på hva jeg egentlig skal mene om saken, men jeg synes det du skrev her er gode poenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dersom mor ikke sørger for alternativer, så påtvinger hun gutten et bestemt kosthold i like stor grad som far.''

I så fall påtvinger alle foreldre barna sine et bestemt kosthold.

Tror du mor kryssforhører gutten for å finne ut hva han har spist hos far? Tror du mor fordømmer fars kosthold? Tror du mor spør ut gutten om hvor han har vært og hva han har gjort for å finne ut om han har spist noe han ikke får lov til hos henne.

Om jeg i det daglige hadde blitt pålagt et fullstendig svinefritt kosthold, hadde den som dette var så viktig for måttet ta merarbeidet og merkostnadene.

Får jeg besøk har jeg ingen problemer med å servere mat som gjestene kan trives med. En hverdag med f.eks. svinekjøttforbud hadde jeg ikke giddet. Men så har jeg også valgt en mann der dette ikke er noe problem.

mvh

''Tror du mor kryssforhører gutten for å finne ut hva han har spist hos far? Tror du mor fordømmer fars kosthold? Tror du mor spør ut gutten om hvor han har vært og hva han har gjort for å finne ut om han har spist noe han ikke får lov til hos henne.

''

Jeg anser ikke dette for å være usannsynlig.

Når man velger å få barn med en muslim, så mener jeg at man er nødt til å "forhandle" seg frem til i hvilken grad barnet skal forholde seg til fars religion. Å sette barnet i skvis ved å ikke tilrettelegge for et kosthold uten svinekjøtt, dersom far ikke har latt seg overbevise om at det er greit for gutten, har jeg liten sans for. At en såpass liten gutt har begynt å lyve for faren sin, mener jeg viser at de voksne ikke har gjort jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Gutten kommer opp i lojalitetskonflikt i forbindelse med hva han spiser i disse to svært forskjellige verdenene som han befinner seg i.''

Dette må gutten selvfølgelig slippe. Foreldrene må seg i mellom finne en løsning på problemet, og spare gutten.

''I barnebursdager serveres pølser og smågodt (som inneholder produkter av svin). Moren synes dette er ok, faren er sterkt imot. ''

Der vi bor er det få muslimer, men de forekommer, og vi har alltid en alternativ rett om "hovedretten" er pølser eller annet svinekjøtt. Hadde nettopp barnebursdag med pizza (bestilt..), og sikret meg ved bestilling at minst én av pizzaene var garantert svinefrie.

Moren må vel ha tenkt gjennom dette, og foreldrene må ha diskutert forholdet til religion, da de ventet barnet?

Hadde jeg først fått barn med en muslim, og ønsket at barnet hadde et ok forhold til far og hans familie også etter et brudd, ville jeg nok faktisk unngått svinekjøtt på barnets vegne, tror jeg. Noe annet er om man f.eks. helt bryter med kulturen og barnet ikke har noe kontakt med sin far, da står man vel mer fritt.

''

''

Hadde jeg først fått barn med en muslim, og ønsket at barnet hadde et ok forhold til far og hans familie også etter et brudd, ville jeg nok faktisk unngått svinekjøtt på barnets vegne, tror jeg. Noe annet er om man f.eks. helt bryter med kulturen og barnet ikke har noe kontakt med sin far, da står man vel mer fritt.

''

Dette er det jeg mener er det sentrale i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

candyqueen_83

Somalske muslimer spiser ikke skalldyr.

Jøss, det visste jeg ikke. Hvorfor ikke egentlig? Er skalldyr urent det og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Om jeg i det daglige hadde blitt pålagt et fullstendig svinefritt kosthold, hadde den som dette var så viktig for måttet ta merarbeidet og merkostnadene.

''

Det er en del av "kostnaden" ved å få barn med en muslim.

Dette innebærer at muslimers motstand mot svinekjøtt trumfer et ønske om å la barnet velge fritt hva det vil spise. Altså ingen kompromisser.

Det er en god idé og vurdere livssyn før man lager barn.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Dette innebærer at muslimers motstand mot svinekjøtt trumfer et ønske om å la barnet velge fritt hva det vil spise. Altså ingen kompromisser.

Det er en god idé og vurdere livssyn før man lager barn.

mvh

''Det er en god idé og vurdere livssyn før man lager barn.

''

Ja, men det er tydeligvis litt sent å tenke på her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det visste jeg ikke. Hvorfor ikke egentlig? Er skalldyr urent det og?

Sikkert. Jeg aner ikke hvorfor, jeg bare registrerer forskjellen når vi har hatt pizza ved dugnad i bakgården. Før kjøpte vi pizza fra Peppes uten svinekjøtt, men oppdaget at noen kunne ikke spise med skalldyr, andre fordi det ikke var halal, så nå handler de hos pakistaneren på hjørnet som selger pizza

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Tror du mor kryssforhører gutten for å finne ut hva han har spist hos far? Tror du mor fordømmer fars kosthold? Tror du mor spør ut gutten om hvor han har vært og hva han har gjort for å finne ut om han har spist noe han ikke får lov til hos henne.

''

Jeg anser ikke dette for å være usannsynlig.

Når man velger å få barn med en muslim, så mener jeg at man er nødt til å "forhandle" seg frem til i hvilken grad barnet skal forholde seg til fars religion. Å sette barnet i skvis ved å ikke tilrettelegge for et kosthold uten svinekjøtt, dersom far ikke har latt seg overbevise om at det er greit for gutten, har jeg liten sans for. At en såpass liten gutt har begynt å lyve for faren sin, mener jeg viser at de voksne ikke har gjort jobben sin.

'Forhandlingen' her innebærer i praksiss å godta alle muslimske krav. Det blir altså opp til den ikke-muslimske og innrette seg mens den muslimske kan dure i vei pga sin religion.

Man kan snu på det å si at om en muslim velger å få barn med en ikke-muslim, må de ta høyde for at de ikke får gjennom sine muslimske særkrav.

For barnets del ville jeg strukket meg langt. Men ikke nektet ungen å gå i bursdag fordi h*n kunne få i seg ulovlig mat.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøss, det visste jeg ikke. Hvorfor ikke egentlig? Er skalldyr urent det og?

Noen muslimer regner skalldyr og bløtdyr som ikke-halal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Forhandlingen' her innebærer i praksiss å godta alle muslimske krav. Det blir altså opp til den ikke-muslimske og innrette seg mens den muslimske kan dure i vei pga sin religion.

Man kan snu på det å si at om en muslim velger å få barn med en ikke-muslim, må de ta høyde for at de ikke får gjennom sine muslimske særkrav.

For barnets del ville jeg strukket meg langt. Men ikke nektet ungen å gå i bursdag fordi h*n kunne få i seg ulovlig mat.

mvh

Jeg ville heller ikke ha nektet ungen å delta i bursdagsfeiringer, og jeg ville så avgjort ikke vært detektiv mht å oppspore mulige rester av svin i ulike typer produkter. Men jeg hadde lagt til rette for at gutten ikke trengte å spise svinekjøtt, og jeg ville for enhver pris forsøkt å unngå hemmeligholdelse i forhold til faren.

Jeg synes en nær relasjon til far (såfremt faren har normal omsorgsevne) er så viktig at kamelspising er på sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ikke ha nektet ungen å delta i bursdagsfeiringer, og jeg ville så avgjort ikke vært detektiv mht å oppspore mulige rester av svin i ulike typer produkter. Men jeg hadde lagt til rette for at gutten ikke trengte å spise svinekjøtt, og jeg ville for enhver pris forsøkt å unngå hemmeligholdelse i forhold til faren.

Jeg synes en nær relasjon til far (såfremt faren har normal omsorgsevne) er så viktig at kamelspising er på sin plass.

Enig, såfremt det er Halal-kameler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dersom mor ikke sørger for alternativer, så påtvinger hun gutten et bestemt kosthold i like stor grad som far.''

I så fall påtvinger alle foreldre barna sine et bestemt kosthold.

Tror du mor kryssforhører gutten for å finne ut hva han har spist hos far? Tror du mor fordømmer fars kosthold? Tror du mor spør ut gutten om hvor han har vært og hva han har gjort for å finne ut om han har spist noe han ikke får lov til hos henne.

Om jeg i det daglige hadde blitt pålagt et fullstendig svinefritt kosthold, hadde den som dette var så viktig for måttet ta merarbeidet og merkostnadene.

Får jeg besøk har jeg ingen problemer med å servere mat som gjestene kan trives med. En hverdag med f.eks. svinekjøttforbud hadde jeg ikke giddet. Men så har jeg også valgt en mann der dette ikke er noe problem.

mvh

''Tror du mor kryssforhører gutten for å finne ut hva han har spist hos far? Tror du mor fordømmer fars kosthold? Tror du mor spør ut gutten om hvor han har vært og hva han har gjort for å finne ut om han har spist noe han ikke får lov til hos henne.''

Dessverre fins det slike mødre også, religion eller ikke. Er konfliktnivået høyt mellom foreldrene, kan de kryssførhøre og fordømme alt fra kosthold til fritidsaktiviteter og rutiner.

Kontrolladferd og sabotasje av den andre parten forekommer dessverre etter en del brudd. Tror det er farlig å insinuere at dette er et "muslimsk problem".

''Om jeg i det daglige hadde blitt pålagt et fullstendig svinefritt kosthold, hadde den som dette var så viktig for måttet ta merarbeidet og merkostnadene.''

Ingen kan selvfølgelig pålegge deg et svinefritt kosthold, men det koster deg neppe mye meir arbeid eller penger å unngå å servere svin til barnet. Det er 1 ingrediens som er enkel å erstatte.

''En hverdag med f.eks. svinekjøttforbud hadde jeg ikke giddet. Men så har jeg også valgt en mann der dette ikke er noe problem.''

Da er det jo greit, men har man barn med en muslim som ikke tillater svinekjøtt, bør man strekke seg langt for å respektere dennes verdier og ikke la barnet havne i en unødvendig vanskelig situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, såfremt det er Halal-kameler.

Hehe...Men siden det vel er moren som må drive med kamelspisingen, så trenger vel ikke de å være halal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lorang staahl

Dette viser hvor mange problemer som oppstår når man velger å få barn med en muslim. Dog, hos mor bør barnet få den maten som vanligvis serveres det, selv om dette inkluderer svin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Tror du mor kryssforhører gutten for å finne ut hva han har spist hos far? Tror du mor fordømmer fars kosthold? Tror du mor spør ut gutten om hvor han har vært og hva han har gjort for å finne ut om han har spist noe han ikke får lov til hos henne.''

Dessverre fins det slike mødre også, religion eller ikke. Er konfliktnivået høyt mellom foreldrene, kan de kryssførhøre og fordømme alt fra kosthold til fritidsaktiviteter og rutiner.

Kontrolladferd og sabotasje av den andre parten forekommer dessverre etter en del brudd. Tror det er farlig å insinuere at dette er et "muslimsk problem".

''Om jeg i det daglige hadde blitt pålagt et fullstendig svinefritt kosthold, hadde den som dette var så viktig for måttet ta merarbeidet og merkostnadene.''

Ingen kan selvfølgelig pålegge deg et svinefritt kosthold, men det koster deg neppe mye meir arbeid eller penger å unngå å servere svin til barnet. Det er 1 ingrediens som er enkel å erstatte.

''En hverdag med f.eks. svinekjøttforbud hadde jeg ikke giddet. Men så har jeg også valgt en mann der dette ikke er noe problem.''

Da er det jo greit, men har man barn med en muslim som ikke tillater svinekjøtt, bør man strekke seg langt for å respektere dennes verdier og ikke la barnet havne i en unødvendig vanskelig situasjon.

''Da er det jo greit, men har man barn med en muslim som ikke tillater svinekjøtt, bør man strekke seg langt for å respektere dennes verdier og ikke la barnet havne i en unødvendig vanskelig situasjon.''

Jeg tror jeg skal la være å skrive mer i denne tråden, for jeg synes du uttrykker mine synspunkter bedre enn meg selv ;-)

(Hyggelig at du er tilbake på dol igjen, -jeg begynte å lure på om du hadde forsvunnet for noen uker siden. Vi skal jo snart spørre deg om du kan feire å ha vært røykfri i 6 mnd!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...