Gå til innhold

Spise svin eller ei?


Gjest Svinaktig vanskelig spørmål

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletiden

''Så norske damer skal også måtte begynne å underkaste seg muslimske menn for blidgjøre dem? Ja, da ser jeg for meg en skremmende fremtidsutvikling.''

Etter min oppfatning handler det ikke om dette. Derimot handler det om å legge til rette for at gutten kan ha et ukomplisert og nært forhold til sin far.

''Etter min oppfatning handler det ikke om dette''

Etter min syn, handler det mye om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 405
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    50

  • Mandolaika

    37

  • Sør

    35

  • Dorthe

    33

Mest aktive i denne tråden

''Og jeg mener at mor ofrer sønnens mulighet til å ha en god relasjon til sin far hvis hun ikke legger til rette.''

Det jeg ikke forstår i denne tråden, er hvordan de løste dette mens de var gift. Hvordan ble dette plutselig et problem da de skilte seg?

''Det jeg ikke forstår i denne tråden, er hvordan de løste dette mens de var gift. Hvordan ble dette plutselig et problem da de skilte seg?''

Vi vet ikke om de løste dette problemet når de var gift. For alt vi vet kan en delårsak til bruddet være at mor ikke orket å krype for fars religiøse pietisme.

Vi vet heller ikke hvor gammelt barnet var ved bruddet. Det er betydelig lettere å ha kontroll over hva en 1-åring spiser kontra en åtteåring.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med legger til rette i denne sammenhengen? Hva skal mor legge til rette hos guttens venner og omgangskrest?

For øvrig er det far som ofrer relasjonen med gutten til fordel for sin rettroenhet.

mvh

''For øvrig er det far som ofrer relasjonen med gutten til fordel for sin rettroenhet.''

Viktig poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det jeg ikke forstår i denne tråden, er hvordan de løste dette mens de var gift. Hvordan ble dette plutselig et problem da de skilte seg?''

Vi vet ikke om de løste dette problemet når de var gift. For alt vi vet kan en delårsak til bruddet være at mor ikke orket å krype for fars religiøse pietisme.

Vi vet heller ikke hvor gammelt barnet var ved bruddet. Det er betydelig lettere å ha kontroll over hva en 1-åring spiser kontra en åtteåring.

mvh

''Vi vet ikke om de løste dette problemet når de var gift. For alt vi vet kan en delårsak til bruddet være at mor ikke orket å krype for fars religiøse pietisme.

Vi vet heller ikke hvor gammelt barnet var ved bruddet. Det er betydelig lettere å ha kontroll over hva en 1-åring spiser kontra en åtteåring.''

Sant det, det er i grunn ikke så veldig mye vi vet ut i fra hovedinnlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg klarer ikke å se på det som verdens største offer å legge til rette for å unngå svinekjøtt.''

Veldig enig - det må vel være et ganske lite problem - med mindre man ønsker å _lage_ problemer.

Svinekjøtt som kjøtt er ganske enkelt.

Svinekjøtt i betydningen alt med spor av svinefett, er ganske komplisert, i hvert fall for en som ikke har vokst opp med halal og derfor vant til å tenke over "risikoen":

http://www.nothalal.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det jeg ikke forstår i denne tråden, er hvordan de løste dette mens de var gift. Hvordan ble dette plutselig et problem da de skilte seg?''

Det ville f.eks. vært interessant å vite om gutten ble omskåret da han liten?

''Det ville f.eks. vært interessant å vite om gutten ble omskåret da han liten?''

Ja, det er ikke så mye vi vet foreløpig, siden vi ikke har mer info. fra trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svinekjøtt som kjøtt er ganske enkelt.

Svinekjøtt i betydningen alt med spor av svinefett, er ganske komplisert, i hvert fall for en som ikke har vokst opp med halal og derfor vant til å tenke over "risikoen":

http://www.nothalal.com/

Jeg hadde blitt tvangsnevrotisk om jeg skulle passet på alt det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan løste de dette mens de var gift, da?

Uansett kuturbakgrunn må foreldrene enes om kostholdet for barna sine, skilt eller ikke. Jeg syns ikke det er vesensforskjellig fra foreldre som f.eks er 'kompromissløse' vegetarianere, kun spiser økologogisk mat eller bannlyser sukker.

Foreldrene må klare å bli enige om felles retningslinjer for små barn for å unngå at barna havner i lojaliteteskonflikt og får et komplisert forhold til mat, og de må etterstrebe å være konsekvente til barna er store nok til å få økt innflytelse.

Ellers må de inngå et kompromiss og forklare at når du er hos mamma spiser vi slik og hos pappa sånn, og forklare hvorfor etter beste evne.

Er det religiøse årsaker bak, er det selvølgelig ekstra utfordrende, men problemstillinga dukker ikke opp idet foreldrene flytter fra hverandre...

'' Ellers må de inngå et kompromiss og forklare at når du er hos mamma spiser vi slik og hos pappa sånn, og forklare hvorfor etter beste evne.

''

Hvordan praktisere dette hvis barnet er hos mor, men drar ut med kamerater for å spise pølser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Ellers må de inngå et kompromiss og forklare at når du er hos mamma spiser vi slik og hos pappa sånn, og forklare hvorfor etter beste evne.

''

Hvordan praktisere dette hvis barnet er hos mor, men drar ut med kamerater for å spise pølser?

Dette vil neppe være godt nok kompromiss for en muslim, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinekjøtt som kjøtt er ganske enkelt.

Svinekjøtt i betydningen alt med spor av svinefett, er ganske komplisert, i hvert fall for en som ikke har vokst opp med halal og derfor vant til å tenke over "risikoen":

http://www.nothalal.com/

Hadde blitt tussete om jeg måtte holde styr på noe sånt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil neppe være godt nok kompromiss for en muslim, tror jeg.

Kan virke som akkurat denne muslimske faren ikke er åpen for noen som helst form for kompromiss på dette området.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan virke som akkurat denne muslimske faren ikke er åpen for noen som helst form for kompromiss på dette området.

mvh

''Kan virke som akkurat denne muslimske faren ikke er åpen for noen som helst form for kompromiss på dette området.''

Vi vet jo egentlig lite om det synes jeg. Blir spennende å se om trådstarter kommer tilbake med mer info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinekjøtt som kjøtt er ganske enkelt.

Svinekjøtt i betydningen alt med spor av svinefett, er ganske komplisert, i hvert fall for en som ikke har vokst opp med halal og derfor vant til å tenke over "risikoen":

http://www.nothalal.com/

Ja, det er jo sant - men jeg tipper at faren i alle fall hadde syntes det var bedre om det direkte kjøttet ble unngått...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fargeklatten

Her er gutten så stor at det burde være opp til ham selv å få velge kostholdet sitt.

Det blir det samme som når et barn ønsker å døpes og konfirmere seg som stor, selvom mor og far er ikketroende. Man nekter jo ikke barnet dette?

Maten er vel det minste problemet mellom to religioner som her tenker jeg. Problemene mellom mor og far bør ikke smitte over til barnet, så valget er klinkende klart: Velge selv!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er gutten så stor at det burde være opp til ham selv å få velge kostholdet sitt.

Det blir det samme som når et barn ønsker å døpes og konfirmere seg som stor, selvom mor og far er ikketroende. Man nekter jo ikke barnet dette?

Maten er vel det minste problemet mellom to religioner som her tenker jeg. Problemene mellom mor og far bør ikke smitte over til barnet, så valget er klinkende klart: Velge selv!!!

Jeg tror ikke far har noen intensjoner om å la gutten velge selv.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er gutten så stor at det burde være opp til ham selv å få velge kostholdet sitt.

Det blir det samme som når et barn ønsker å døpes og konfirmere seg som stor, selvom mor og far er ikketroende. Man nekter jo ikke barnet dette?

Maten er vel det minste problemet mellom to religioner som her tenker jeg. Problemene mellom mor og far bør ikke smitte over til barnet, så valget er klinkende klart: Velge selv!!!

''Her er gutten så stor at det burde være opp til ham selv å få velge kostholdet sitt.

Det blir det samme som når et barn ønsker å døpes og konfirmere seg som stor, selvom mor og far er ikketroende. Man nekter jo ikke barnet dette?

Maten er vel det minste problemet mellom to religioner som her tenker jeg. Problemene mellom mor og far bør ikke smitte over til barnet, så valget er klinkende klart: Velge selv!!!''

Så du tror altså at lojalitetskonflikten gutten har med far da blir borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo sant - men jeg tipper at faren i alle fall hadde syntes det var bedre om det direkte kjøttet ble unngått...

''Ja, det er jo sant - men jeg tipper at faren i alle fall hadde syntes det var bedre om det direkte kjøttet ble unngått...''

Det får man håpe. Men om dette ikke er nok for faren, blir det kanskje vanskelig å unngå at han skyver gutten fra seg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Vi har egentlig litt lite bakgrunnsinformasjon til å kunne gi gode råd om dette, synes jeg.

I mine øyne handler det mye om hva slags relasjon gutten har til faren, samt hva som har blitt praktisert tidligere.

Moren har fått et barn med en praktiserende muslim (?), og veit hva dette innebærer. Dermed er det hennes oppgave å legge til rette for svinefri kost, slik at gutten ikke kommer i skvis. Det er selvfølgelig ingen drømmeløsning, men hun har selv satt seg i denne situasjonen, og bør uansett sørge for at gutten ikke havner i en uheldig posisjon.

Dersom faren ikke har samvær med gutten, tenker jeg litt annerledes på det.

Min oppfatning er at barn generelt heller bør skånes fra religion snarere enn å utsettes for det. Det burde ideelt sett ikke være noe problem at barnet spiser svin hos moren og at det er svinefri sone hos faren, men dette forstår jeg at kanskje ikke er mulig å gjennomføre i praksis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jeg tror ikke far har noen intensjoner om å la gutten velge selv.

mvh

Nå tillegger du faren egenskaper som du ikke er i nærheten av å vite om han har eller ikke. Det er egentlig ganske usjarmerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

''Kanskje fordi gutten vokser opp i et kristent land og at det ikke er en selvfølge at muslimen heller kan sette standard?

''

Nei, men når en først har innlatt seg med en muslimsk mann og fått barn bør en jo ha en viss enighet om disse tingene med tanke på felles barn. Sier ikke at det ene er riktigere enn det andre, men det virker noe blåøyd å få barn med en muslim og forutsette at barnet skal oppfostres i henhold til norske/kristne tradisjoner fordi det er født her.

Tross alt må en anta et konsekvensene ved å ha et "muslimsk kosthold" for en norsk/kristen er mindre enn for en muslim ikke å ha det.

''Nei, men når en først har innlatt seg med en muslimsk mann og fått barn bør en jo ha en viss enighet om disse tingene med tanke på felles barn. Sier ikke at det ene er riktigere enn det andre, men det virker noe blåøyd å få barn med en muslim og forutsette at barnet skal oppfostres i henhold til norske/kristne tradisjoner fordi det er født her.

Tross alt må en anta et konsekvensene ved å ha et "muslimsk kosthold" for en norsk/kristen er mindre enn for en muslim ikke å ha det.''

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...