Gå til innhold

Spise svin eller ei?


Gjest Svinaktig vanskelig spørmål

Anbefalte innlegg

Men hva er det som får gutten til å synes det er så vanskelig å være ærlig overfor faren på dette området? Det må enten være noe faren gjør/mener eller noe gutten tror faren gjør mener.

Om foreldre setter barn i en situasjon der barna opplever det nødvendig å lyve, skyver man barna fra seg eller får dem til å trekke seg unna om det høres bedre ut.

mvh

''Men hva er det som får gutten til å synes det er så vanskelig å være ærlig overfor faren på dette området? Det må enten være noe faren gjør/mener eller noe gutten tror faren gjør mener.

''

Hva om det er mor som har sagt til gutten at dette med pølsespising er en hemmelighet mellom henne og gutten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 405
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    50

  • Mandolaika

    37

  • Sør

    35

  • Dorthe

    33

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletiden

''Men hva er det som får gutten til å synes det er så vanskelig å være ærlig overfor faren på dette området? Det må enten være noe faren gjør/mener eller noe gutten tror faren gjør mener.

''

Hva om det er mor som har sagt til gutten at dette med pølsespising er en hemmelighet mellom henne og gutten?

''Hva om det er mor som har sagt til gutten at dette med pølsespising er en hemmelighet mellom henne og gutten?''

Og hva om det er en hemmelighet fordi hun vil skåne gutten for raserianfall hos far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hva om det er mor som har sagt til gutten at dette med pølsespising er en hemmelighet mellom henne og gutten?''

Og hva om det er en hemmelighet fordi hun vil skåne gutten for raserianfall hos far?

''Og hva om det er en hemmelighet fordi hun vil skåne gutten for raserianfall hos far?''

Mener du virkelig at det er riktig å instruere en åtte år gammel gutt til å lyve for sin far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Og hva om det er en hemmelighet fordi hun vil skåne gutten for raserianfall hos far?''

Mener du virkelig at det er riktig å instruere en åtte år gammel gutt til å lyve for sin far?

''Mener du virkelig at det er riktig å instruere en åtte år gammel gutt til å lyve for sin far?''

Det kommer helt an på hvor gal faren måtte være. Jeg synes ikke det skal være slik at et barn som vokser opp i Norge skal måtte tvinges til å leve annerledes enn andre norske barn i angst for at han ikke skal få et godt forhold til faren sin.

Som jeg har sagt tidligere, så ser jeg for meg en skremmende fremtidsutvikling hvis det er slik det skal fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

''Hva om det er mor som har sagt til gutten at dette med pølsespising er en hemmelighet mellom henne og gutten?''

Og hva om det er en hemmelighet fordi hun vil skåne gutten for raserianfall hos far?

Så nå ser vi for oss far, ikke bare med kontrolladferd, men også som en med utagerende raseriadferd.

Bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Og hva om det er en hemmelighet fordi hun vil skåne gutten for raserianfall hos far?''

Mener du virkelig at det er riktig å instruere en åtte år gammel gutt til å lyve for sin far?

''Mener du virkelig at det er riktig å instruere en åtte år gammel gutt til å lyve for sin far?''

I visse tilfeller ja. Om en forelder er tilstrekkelig urimelig i sine krav og samtidig eksplosiv/giftig når kravene ikke etterkommes, kan det være greit å lære et barn å navigere seg rundt dette på smidigst mulig måte.

Om denne saken kvalifiserer for noe slikt, vet jeg ikke.

De fleste ganger jeg sier til et barn at "Det er vår lille hemmelighet," handler det om ting som barnet ikke ønsker skal komme ute. Altså et løfte om min taushet, og en godkjennelse av at barnet ikke trengte å fortelle det til noen mot sin vilje.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå ser vi for oss far, ikke bare med kontrolladferd, men også som en med utagerende raseriadferd.

Bra.

Dette var en tenk-om-tankerekke. Ikke en påstand om hva som er fakta i denne saken.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Så nå ser vi for oss far, ikke bare med kontrolladferd, men også som en med utagerende raseriadferd.

Bra.

Som jeg sier. Det kommer an på hvor gal faren måtte være. Det er kanskje ikke uten grunn at sønnen lyver for faren sin? Og hva hvis gutten selv har lyst på ribbe eller svinepølse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det kan umulig bli et kompromiss så lenge et barn født av muslim er en mulim''

Et barn født av muslimske foreldre er født muslim, men her er barnet født av en muslim og en ikke-muslim, er født og bor i Norge hvis jeg har forstått det riktig.

Jeg tror at barn født av muslimer blir ansett for å være muslim av muslimene sjøl, det er f.eks umulig å skrive seg ut av islam slik som vi kan gjøre i kirken. Men jeg tror ikke det var maten som hadde vært førstevalget å krangle om hvis faren til ungen min var muslim. Jeg hadde antagelig kranglet mye mer om ungen skulle gå på islamskolen om kvelden og lære koranen utenat, men jeg har jo kranglet masse ang dåp av minstemann også for jeg er ikke religiøs og tror ikke på noen gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dette er et så viktig prinsipp at jeg aldri kunne akseptert å underkaste mine barn streng islamsk pietisme''

Enig og hvis det var ei datter isteden for en sønn, kunne diskusjonen ha gjaldt hijabbruk også.

Det hadde jeg kranglet voldsomt på, men det står ingen steder i koranen at kvinner skal bruke hijab og unger skal i hvert fall ikke bruke det før den dagen de ev får mensen. Det er mye viktigere enn de pølsene og kotelettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det et svært viktig prinsipp at barn skal kunne kose seg sammen med venner uten å hele tiden bekymre seg for om de spiser noe galt.

Dette er et så viktig prinsipp at jeg aldri kunne akseptert å underkaste mine barn streng islamsk pietisme.

Et annet viktig prinsipp er å tillate barn å gjøre valg som kan stride mot mine meninger og verdier. Igjen er jeg ikke villig til å bøye meg for en religion eller annen ideologi som vil nekte barna dette.

Muslimer har ikke monopol på sterke overbevisninger og aktiv samvittighet.

Det er bare tull at islam skal være så veldig mye mer ukrenkelig enn andre livssyn.

mvh

Gjennom heile denne tråden syns jeg du overtolker og krisemaksimerer trådstarters innlegg, du bruker utsagn som

''Slik jeg forstår trådstarter driver far klappjakt på alt som kan inneholde spor av svin''

''far forsøker en utstrakt kontrollvirksomhet i forhold til tiden hos mor. Far velger å presse barnet opp i et hjørne''

''Far vil ha full kontroll 24/7/52.''

''Denne faren ser ut til å velge bort mye fortrolighet.''

osv.

Om det er tilfelle her, aner ikke jeg, i så fall har denne familien større utfordringer enn uenighet om svineprodukter.

Du omtaler også islam som en religion med automatisk forkjørsrett over andre livssyn, samt at islam detaljstyrer andres hverdag.

Tror heller ikke dette er representativt for muslimer i Norge, jeg har heldigvis til gode å oppleve dette blant de jeg kjenner og kjenner til.

''Dette er et så viktig prinsipp at jeg aldri kunne akseptert å underkaste mine barn streng islamsk pietisme.

Et annet viktig prinsipp er å tillate barn å gjøre valg som kan stride mot mine meninger og verdier. Igjen er jeg ikke villig til å bøye meg for en religion eller annen ideologi som vil nekte barna dette.''

Når foreldre opplever verdikonflikter i eller etter ekteskapet må hovedfokuset være at barna fortsatt må få lov til å beholde respekten for begge to, til tross for ulikheter og uenigheter. I ditt scenario undergraver begge parter barnets mulighet for tillit, respekt og hengivenhet til mor og far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Så jeg tror''

Du tror, på akkurat samme måte som at du beskylder faren for å drive kontrolladferd lenger nede her. Dette er dine høyst subjektive tolkninger.

Du veit ingenting om hva moren og faren har vært enige om tidligere, hva som ellers har blitt praktisert av muslimsk tro eller hva de har diskutert. Derfor er det ganske skummelt å svartmale denne faren bare fordi han er muslim.

I denne sammenhengen hadde det vært ganske interessant å vite f.eks. hvilket språk gutten og faren snakker og hva som har blitt praktisert av muslimske skikker og ritualer tidligere. Jeg synes dette er ganske vesentlig for hva utfallet av konflikten er.

Da fant du noen ord å henge deg opp i.

:-)

Hvordan mener du dette i det hele tatt kan være et problem om faren lot gutten selv velge fritt og uten bebreidelse hvor vidt han skulle spise svinekjøtt og produkter som kan ha spor av svinefett?

Kjenner du noen barn som lyver om hvor de har vært og hva de spist uten at de føler foreldrene har sterke innsigelser mot dette?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at barn født av muslimer blir ansett for å være muslim av muslimene sjøl, det er f.eks umulig å skrive seg ut av islam slik som vi kan gjøre i kirken. Men jeg tror ikke det var maten som hadde vært førstevalget å krangle om hvis faren til ungen min var muslim. Jeg hadde antagelig kranglet mye mer om ungen skulle gå på islamskolen om kvelden og lære koranen utenat, men jeg har jo kranglet masse ang dåp av minstemann også for jeg er ikke religiøs og tror ikke på noen gud.

''Men jeg tror ikke det var maten som hadde vært førstevalget å krangle om hvis faren til ungen min var muslim. Jeg hadde antagelig kranglet mye mer om ungen skulle gå på islamskolen om kvelden og lære koranen utenat.''

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Mener du virkelig at det er riktig å instruere en åtte år gammel gutt til å lyve for sin far?''

Det kommer helt an på hvor gal faren måtte være. Jeg synes ikke det skal være slik at et barn som vokser opp i Norge skal måtte tvinges til å leve annerledes enn andre norske barn i angst for at han ikke skal få et godt forhold til faren sin.

Som jeg har sagt tidligere, så ser jeg for meg en skremmende fremtidsutvikling hvis det er slik det skal fungere.

Men hvem har sagt at faren er gal, han følger antagelig bare helt vanlige muslimske regler. De serverer jo ikke svinekjøtt i barnehagene engang lenger og hvis de serverer noe med svin så informerer de ungene at denne maten kan de ikke spise som f.eks salami.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Men hvem har sagt at faren er gal, han følger antagelig bare helt vanlige muslimske regler. De serverer jo ikke svinekjøtt i barnehagene engang lenger og hvis de serverer noe med svin så informerer de ungene at denne maten kan de ikke spise som f.eks salami.

Når det gjelder mine barn, ville jeg vært prinsippfast når det gjelder begge deler, såfremt det ikke var deres eget valg å leve som muslimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg kranglet voldsomt på, men det står ingen steder i koranen at kvinner skal bruke hijab og unger skal i hvert fall ikke bruke det før den dagen de ev får mensen. Det er mye viktigere enn de pølsene og kotelettene.

''Det hadde jeg kranglet voldsomt på, men det står ingen steder i koranen at kvinner skal bruke hijab''

Det stemmer vel strengt tatt ikke. De lærde er ikke i tvil, hijab er påbudt i islam. En rekke vers i Koranen kan brukes til å argumentere for dette kravet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jeg tror at barn født av muslimer blir ansett for å være muslim av muslimene sjøl, det er f.eks umulig å skrive seg ut av islam slik som vi kan gjøre i kirken. Men jeg tror ikke det var maten som hadde vært førstevalget å krangle om hvis faren til ungen min var muslim. Jeg hadde antagelig kranglet mye mer om ungen skulle gå på islamskolen om kvelden og lære koranen utenat, men jeg har jo kranglet masse ang dåp av minstemann også for jeg er ikke religiøs og tror ikke på noen gud.

''Jeg tror at barn født av muslimer blir ansett for å være muslim av muslimene sjøl''

Jeg vet det, men det kan de ikke gjøre her i Norge hvor den ene forelderen er muslim og den andre ikke er det.

Kanskje er moren kristen og ønsker at barnet skal følge bibelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det der hadde vært riktig å si hvis moren hadde et livssyn der det var viktig å spise svin. Det er det vel ikke så mange som mener at det er ;-) ''

Men om moren har et livssyn som tilsier at det er viktig å la barnet selv få velge innenfor rimelig helsemessig grenser. Et livssyn som tilsier at hun ikke vil forsure barnets sosiale liv med strenge kostholdsregler. Skal man holde seg unna alt som kan ha spor av svinefett, blir det slitsomt.

''Hvis noen mener forskjellig om noe, og det betyr mer for den ene enn den andre - og man respekterer hverandre - er det jo vanlig å la den bestemme som det betyr noe for.''

Det stemmer ikke lengre når det er den ene som mener og den andre som får jobben, utgiftene og konfrontasjonene.

Helt feil om noen skal kunne kreve at andre innretter livet sitt etter deres preferanser fordi de har _valgt_ en religion. En muslim må være villig til å kompromisse på lik linje med alle andre.

mvh

''Et livssyn som tilsier at hun ikke vil forsure barnets sosiale liv med strenge kostholdsregler.''

''Er det også moren som setter gutten i skvis i forhold til de valg han gjør når han ikke er hjemme hos moren, men på besøk hos venner, på trening eller andre arenaer?''

Min erfaring er at barn som har begrensninger ift kosthold har utmerket kunnskap om dette sjøl og regulerer det deretter når de er store nok. Å tro at dette skaper sosiale problemer i livet deres er å undervurdere barn.

Barn av i dag har en utrolig avslappa holdning til at X ikke kan spise gluten, Y ikke kan spise svin, Z ikke tåler melk, Æ ikke kan spise sukker, Å ikke spiser kjøtt & fisk osv.

Og heldigvis er det fullt mulig å spise seg mett utenfor hjemmet fordi om man har visse "begrensninger" å ta hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det der hadde vært riktig å si hvis moren hadde et livssyn der det var viktig å spise svin. Det er det vel ikke så mange som mener at det er ;-) ''

Men om moren har et livssyn som tilsier at det er viktig å la barnet selv få velge innenfor rimelig helsemessig grenser. Et livssyn som tilsier at hun ikke vil forsure barnets sosiale liv med strenge kostholdsregler. Skal man holde seg unna alt som kan ha spor av svinefett, blir det slitsomt.

''Hvis noen mener forskjellig om noe, og det betyr mer for den ene enn den andre - og man respekterer hverandre - er det jo vanlig å la den bestemme som det betyr noe for.''

Det stemmer ikke lengre når det er den ene som mener og den andre som får jobben, utgiftene og konfrontasjonene.

Helt feil om noen skal kunne kreve at andre innretter livet sitt etter deres preferanser fordi de har _valgt_ en religion. En muslim må være villig til å kompromisse på lik linje med alle andre.

mvh

''Helt feil om noen skal kunne kreve at andre innretter livet sitt etter deres preferanser fordi de har _valgt_ en religion.''

Jeg er enig med deg, men når det kommer til muslimer så tror jeg ikke det er så mye valg med i bildet. Man fødes automatisk inn den religionen, har den i blodet fra fødselen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...