Gå til innhold

Spise svin eller ei?


Gjest Svinaktig vanskelig spørmål

Anbefalte innlegg

''Det er naivt å tro at islam skal "vinne" i Norge.

''

Som det er naivt å tro at en muslim vil oppgi sine skikker og normer for seg og sitt barn fordi barnet er født her av en norsk kvinne.

''Som det er naivt å tro at en muslim vil oppgi sine skikker og normer for seg og sitt barn fordi barnet er født her av en norsk kvinne.''

Og derfor skal den ikke-muslimske bukke og skrape for det muslimen dikterer?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 405
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    50

  • Mandolaika

    37

  • Sør

    35

  • Dorthe

    33

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletiden

For meg er det et svært viktig prinsipp at barn skal kunne kose seg sammen med venner uten å hele tiden bekymre seg for om de spiser noe galt.

Dette er et så viktig prinsipp at jeg aldri kunne akseptert å underkaste mine barn streng islamsk pietisme.

Et annet viktig prinsipp er å tillate barn å gjøre valg som kan stride mot mine meninger og verdier. Igjen er jeg ikke villig til å bøye meg for en religion eller annen ideologi som vil nekte barna dette.

Muslimer har ikke monopol på sterke overbevisninger og aktiv samvittighet.

Det er bare tull at islam skal være så veldig mye mer ukrenkelig enn andre livssyn.

mvh

''Dette er et så viktig prinsipp at jeg aldri kunne akseptert å underkaste mine barn streng islamsk pietisme''

Enig og hvis det var ei datter isteden for en sønn, kunne diskusjonen ha gjaldt hijabbruk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

For meg er det et svært viktig prinsipp at barn skal kunne kose seg sammen med venner uten å hele tiden bekymre seg for om de spiser noe galt.

Dette er et så viktig prinsipp at jeg aldri kunne akseptert å underkaste mine barn streng islamsk pietisme.

Et annet viktig prinsipp er å tillate barn å gjøre valg som kan stride mot mine meninger og verdier. Igjen er jeg ikke villig til å bøye meg for en religion eller annen ideologi som vil nekte barna dette.

Muslimer har ikke monopol på sterke overbevisninger og aktiv samvittighet.

Det er bare tull at islam skal være så veldig mye mer ukrenkelig enn andre livssyn.

mvh

''For meg er det et svært viktig prinsipp at barn skal kunne kose seg sammen med venner uten å hele tiden bekymre seg for om de spiser noe galt.

Dette er et så viktig prinsipp at jeg aldri kunne akseptert å underkaste mine barn streng islamsk pietisme.

''

Tror vi har så ulikt syn på hva vi egentlig diskuterer at det ikke er noen vits i å fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Louis Cyphre

''For meg er det et svært viktig prinsipp at barn skal kunne kose seg sammen med venner uten å hele tiden bekymre seg for om de spiser noe galt.

Dette er et så viktig prinsipp at jeg aldri kunne akseptert å underkaste mine barn streng islamsk pietisme.

''

Tror vi har så ulikt syn på hva vi egentlig diskuterer at det ikke er noen vits i å fortsette.

''Muslimer har ikke monopol på sterke overbevisninger og aktiv samvittighet.

Det er bare tull at islam skal være så veldig mye mer ukrenkelig enn andre livssyn.''

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Det kan umulig bli et kompromiss så lenge et barn født av muslim er en mulim og faren ikke spiser svin sjøl. Man gir jo ikke muslimer svin til middag bortsett fra de som ikke er religiøse og spiser svin. Jeg kjenner et par stykker som elsker ribbe til jul ;o)

''Det kan umulig bli et kompromiss så lenge et barn født av muslim er en mulim''

Et barn født av muslimske foreldre er født muslim, men her er barnet født av en muslim og en ikke-muslim, er født og bor i Norge hvis jeg har forstått det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår trådstarter driver far klappjakt på alt som kan inneholde spor av svin. Skal mor og far bli enige, må sannsynligvis mor gjøre som far vil. Altså f.eks. enkte gutten å spise smågodt servert i brusdagsselskap.

Det er en viss fare for at denne løsningen kan resultere i at ungen ender opp med å lyve for både mor og far.

mvh

Uff, det virker rimelig håpløst - og veldig vanskelig for en liten gutt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke tatt sjansen på å få barn med en muslim, men poenget mitt er likevel at det ikke er en selvfølge at muslimen kan trompfe gjennom sin sak her.

''Jeg hadde ikke tatt sjansen på å få barn med en muslim, men poenget mitt er likevel at det ikke er en selvfølge at muslimen kan trompfe gjennom sin sak her.''

Det er jeg enig i, men samtidig mener jeg at sålenge foreldrene ikke har klart å komme til enighet, så vil det sannsynligvis være til guttens beste at han slipper å settes i skvis på denne måten. Jeg klarer ikke å se på det som verdens største offer å legge til rette for å unngå svinekjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Jeg hadde ikke tatt sjansen på å få barn med en muslim, men poenget mitt er likevel at det ikke er en selvfølge at muslimen kan trompfe gjennom sin sak her.''

Det er jeg enig i, men samtidig mener jeg at sålenge foreldrene ikke har klart å komme til enighet, så vil det sannsynligvis være til guttens beste at han slipper å settes i skvis på denne måten. Jeg klarer ikke å se på det som verdens største offer å legge til rette for å unngå svinekjøtt.

''Jeg klarer ikke å se på det som verdens største offer å legge til rette for å unngå svinekjøtt''

Nettopp!

Det å evt. unngå svinekjøtt må være det minste problemet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det virker rimelig håpløst - og veldig vanskelig for en liten gutt :(

Religiøs og/eller ideologisk detaljstyring av tilværelsen er ofte tungvindt og komplisert.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Jeg hadde ikke tatt sjansen på å få barn med en muslim, men poenget mitt er likevel at det ikke er en selvfølge at muslimen kan trompfe gjennom sin sak her.''

Det er jeg enig i, men samtidig mener jeg at sålenge foreldrene ikke har klart å komme til enighet, så vil det sannsynligvis være til guttens beste at han slipper å settes i skvis på denne måten. Jeg klarer ikke å se på det som verdens største offer å legge til rette for å unngå svinekjøtt.

Jeg har selv servert kalkunpølse i en bursdag fordi det skulle komme en muslim, men jeg hadde ikke ønsket å pålegge mitt barn slike regler og jeg hadde ikke ønsket å legge til rette for at mitt barn skal leve som muslim i vårt hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg hadde ikke tatt sjansen på å få barn med en muslim, men poenget mitt er likevel at det ikke er en selvfølge at muslimen kan trompfe gjennom sin sak her.''

Det er jeg enig i, men samtidig mener jeg at sålenge foreldrene ikke har klart å komme til enighet, så vil det sannsynligvis være til guttens beste at han slipper å settes i skvis på denne måten. Jeg klarer ikke å se på det som verdens største offer å legge til rette for å unngå svinekjøtt.

''Jeg klarer ikke å se på det som verdens største offer å legge til rette for å unngå svinekjøtt.''

Jeg ville følt jeg ofret barnet om jeg nektet h*n å spise godteri og annet som de andre fikk når han var på besøk hos andre.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg klarer ikke å se på det som verdens største offer å legge til rette for å unngå svinekjøtt.''

Jeg ville følt jeg ofret barnet om jeg nektet h*n å spise godteri og annet som de andre fikk når han var på besøk hos andre.

mvh

''Jeg ville følt jeg ofret barnet om jeg nektet h*n å spise godteri og annet som de andre fikk når han var på besøk hos andre.

''

Og jeg mener at mor ofrer sønnens mulighet til å ha en god relasjon til sin far hvis hun ikke legger til rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Jeg klarer ikke å se på det som verdens største offer å legge til rette for å unngå svinekjøtt.''

Jeg ville følt jeg ofret barnet om jeg nektet h*n å spise godteri og annet som de andre fikk når han var på besøk hos andre.

mvh

''Jeg ville følt jeg ofret barnet om jeg nektet h*n å spise godteri og annet som de andre fikk når han var på besøk hos andre''

Ja og hadde det vært helsemessige årsaker som gjorde det nødvendig, hadde det selvfølgelig vært noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg ville følt jeg ofret barnet om jeg nektet h*n å spise godteri og annet som de andre fikk når han var på besøk hos andre.

''

Og jeg mener at mor ofrer sønnens mulighet til å ha en god relasjon til sin far hvis hun ikke legger til rette.

''Og jeg mener at mor ofrer sønnens mulighet til å ha en god relasjon til sin far hvis hun ikke legger til rette.''

Det jeg ikke forstår i denne tråden, er hvordan de løste dette mens de var gift. Hvordan ble dette plutselig et problem da de skilte seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og jeg mener at mor ofrer sønnens mulighet til å ha en god relasjon til sin far hvis hun ikke legger til rette.''

Det jeg ikke forstår i denne tråden, er hvordan de løste dette mens de var gift. Hvordan ble dette plutselig et problem da de skilte seg?

''Det jeg ikke forstår i denne tråden, er hvordan de løste dette mens de var gift. Hvordan ble dette plutselig et problem da de skilte seg?''

Det ville f.eks. vært interessant å vite om gutten ble omskåret da han liten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Jeg ville følt jeg ofret barnet om jeg nektet h*n å spise godteri og annet som de andre fikk når han var på besøk hos andre.

''

Og jeg mener at mor ofrer sønnens mulighet til å ha en god relasjon til sin far hvis hun ikke legger til rette.

''Og jeg mener at mor ofrer sønnens mulighet til å ha en god relasjon til sin far hvis hun ikke legger til rette''

Så norske damer skal også måtte begynne å underkaste seg muslimske menn for blidgjøre dem? Ja, da ser jeg for meg en skremmende fremtidsutvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg hadde ikke tatt sjansen på å få barn med en muslim, men poenget mitt er likevel at det ikke er en selvfølge at muslimen kan trompfe gjennom sin sak her.''

Det er jeg enig i, men samtidig mener jeg at sålenge foreldrene ikke har klart å komme til enighet, så vil det sannsynligvis være til guttens beste at han slipper å settes i skvis på denne måten. Jeg klarer ikke å se på det som verdens største offer å legge til rette for å unngå svinekjøtt.

''Jeg klarer ikke å se på det som verdens største offer å legge til rette for å unngå svinekjøtt.''

Veldig enig - det må vel være et ganske lite problem - med mindre man ønsker å _lage_ problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ville følt jeg ofret barnet om jeg nektet h*n å spise godteri og annet som de andre fikk når han var på besøk hos andre''

Ja og hadde det vært helsemessige årsaker som gjorde det nødvendig, hadde det selvfølgelig vært noe annet.

Selvsagt, da vil barnet ha mye å tape på å ikke følge en viss diet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og jeg mener at mor ofrer sønnens mulighet til å ha en god relasjon til sin far hvis hun ikke legger til rette''

Så norske damer skal også måtte begynne å underkaste seg muslimske menn for blidgjøre dem? Ja, da ser jeg for meg en skremmende fremtidsutvikling.

''Så norske damer skal også måtte begynne å underkaste seg muslimske menn for blidgjøre dem? Ja, da ser jeg for meg en skremmende fremtidsutvikling.''

Etter min oppfatning handler det ikke om dette. Derimot handler det om å legge til rette for at gutten kan ha et ukomplisert og nært forhold til sin far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ville følt jeg ofret barnet om jeg nektet h*n å spise godteri og annet som de andre fikk når han var på besøk hos andre.

''

Og jeg mener at mor ofrer sønnens mulighet til å ha en god relasjon til sin far hvis hun ikke legger til rette.

Hva mener du med legger til rette i denne sammenhengen? Hva skal mor legge til rette hos guttens venner og omgangskrest?

For øvrig er det far som ofrer relasjonen med gutten til fordel for sin rettroenhet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...