Gå til innhold

Spise svin eller ei?


Gjest Svinaktig vanskelig spørmål

Anbefalte innlegg

''Et livssyn som tilsier at hun ikke vil forsure barnets sosiale liv med strenge kostholdsregler.''

''Er det også moren som setter gutten i skvis i forhold til de valg han gjør når han ikke er hjemme hos moren, men på besøk hos venner, på trening eller andre arenaer?''

Min erfaring er at barn som har begrensninger ift kosthold har utmerket kunnskap om dette sjøl og regulerer det deretter når de er store nok. Å tro at dette skaper sosiale problemer i livet deres er å undervurdere barn.

Barn av i dag har en utrolig avslappa holdning til at X ikke kan spise gluten, Y ikke kan spise svin, Z ikke tåler melk, Æ ikke kan spise sukker, Å ikke spiser kjøtt & fisk osv.

Og heldigvis er det fullt mulig å spise seg mett utenfor hjemmet fordi om man har visse "begrensninger" å ta hensyn til.

''Barn av i dag har en utrolig avslappa holdning til at X ikke kan spise gluten, Y ikke kan spise svin, Z ikke tåler melk, Æ ikke kan spise sukker, Å ikke spiser kjøtt & fisk osv.''

Barn seg i mellom ja. Men her har sønnen begynt å lyve for faren sin, så jeg tror ikke det er så avslappet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 405
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    50

  • Mandolaika

    37

  • Sør

    35

  • Dorthe

    33

Mest aktive i denne tråden

''Jeg tror at barn født av muslimer blir ansett for å være muslim av muslimene sjøl''

Jeg vet det, men det kan de ikke gjøre her i Norge hvor den ene forelderen er muslim og den andre ikke er det.

Kanskje er moren kristen og ønsker at barnet skal følge bibelen?

Det tviler jeg sterkt på, hvis hun hadde vært personlig kristen så hadde hun neppe giftet seg og fått barn med en muslim. Jaja, man skal aldri si aldri, jeg leste i VG i går om han kristne norske mannen som hadde giftet seg med en mannlig, religiøs muslim så det kan jo skje mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tviler jeg sterkt på, hvis hun hadde vært personlig kristen så hadde hun neppe giftet seg og fått barn med en muslim. Jaja, man skal aldri si aldri, jeg leste i VG i går om han kristne norske mannen som hadde giftet seg med en mannlig, religiøs muslim så det kan jo skje mye.

''jeg leste i VG i går om han kristne norske mannen som hadde giftet seg med en mannlig, religiøs muslim så det kan jo skje mye.''

Det leste jeg også. Mon tro om de har tenkt å skaffe seg barn på ett eller annet vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennom heile denne tråden syns jeg du overtolker og krisemaksimerer trådstarters innlegg, du bruker utsagn som

''Slik jeg forstår trådstarter driver far klappjakt på alt som kan inneholde spor av svin''

''far forsøker en utstrakt kontrollvirksomhet i forhold til tiden hos mor. Far velger å presse barnet opp i et hjørne''

''Far vil ha full kontroll 24/7/52.''

''Denne faren ser ut til å velge bort mye fortrolighet.''

osv.

Om det er tilfelle her, aner ikke jeg, i så fall har denne familien større utfordringer enn uenighet om svineprodukter.

Du omtaler også islam som en religion med automatisk forkjørsrett over andre livssyn, samt at islam detaljstyrer andres hverdag.

Tror heller ikke dette er representativt for muslimer i Norge, jeg har heldigvis til gode å oppleve dette blant de jeg kjenner og kjenner til.

''Dette er et så viktig prinsipp at jeg aldri kunne akseptert å underkaste mine barn streng islamsk pietisme.

Et annet viktig prinsipp er å tillate barn å gjøre valg som kan stride mot mine meninger og verdier. Igjen er jeg ikke villig til å bøye meg for en religion eller annen ideologi som vil nekte barna dette.''

Når foreldre opplever verdikonflikter i eller etter ekteskapet må hovedfokuset være at barna fortsatt må få lov til å beholde respekten for begge to, til tross for ulikheter og uenigheter. I ditt scenario undergraver begge parter barnets mulighet for tillit, respekt og hengivenhet til mor og far.

Du tar veldig mange ting ut av den sammenhengen det ble skrevet derfor er det vanskelig å gi et vettugt svar. Stort sett har du forkortet vekk alle forutsetninger for det jeg har skrevet. Da gir det lite mening.

Jeg skrev at _om_ det er slik at en norsk ikke-muslimsk kvinne automatisk er forpliktet til å følge et strengt muslimsk kosthold i henhold til barnets muslimske fars krav, _da_ har man gitt islam forkjørsrett.

Noen har ytret synspunkter om at det er opp til mor å løse dette probleme ved å sørge for at alle fars krav innfris. I så fall har man gitt islam forkjørsrett.

Jeg har ikke sagt noe om hva muslimer generelt i Norge mener.

Noen har hevdet at etter som denne saken er så mye viktigere for en muslim enn en ikke-muslim, bør det muslimske synet gjelde. Altså igjen trumfer islam alt annet.

Problemet med denne tankegangen er at det er så veldig mye som kan begrunnes religiøst. Hva man har på seg, hvem man snakker meg og er sammen med, hvem man håndhilser på, hvor man går.

Igjen har jeg gitt respons på andres synspunkter og ikke sagt noe om samfunnet generelt.

Så jeg har altså hevdet at begge foreldre har et _gjensidig_ ansvar for komme til enighet når de en gang har laget barn sammen tross ulike livssyn og verdigrunnlag. Man kan ikke velte alt over på ikke-muslimen slik noen i denne tråden hevder.

Jeg står også for at når et barn begynner å lyve om hvor han har vært og hva han har spist overfor faren, er det på tide å gå i seg selv og se om ikke barnet kan oppleve en som for kontrollerende og for dømmende.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Helt feil om noen skal kunne kreve at andre innretter livet sitt etter deres preferanser fordi de har _valgt_ en religion.''

Jeg er enig med deg, men når det kommer til muslimer så tror jeg ikke det er så mye valg med i bildet. Man fødes automatisk inn den religionen, har den i blodet fra fødselen av.

''Jeg er enig med deg, men når det kommer til muslimer så tror jeg ikke det er så mye valg med i bildet. Man fødes automatisk inn den religionen, har den i blodet fra fødselen av''

Joda i Norge har du et valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder mine barn, ville jeg vært prinsippfast når det gjelder begge deler, såfremt det ikke var deres eget valg å leve som muslimer.

Jeg kunne nok kranglet om mye, men ikke om maten. Det er en bagatell i forhold til mange andre ting. Men jeg tviler på at jeg hadde giftet meg og fått barn med en muslim for så mye vet jeg at det ikke hadde gått bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg er enig med deg, men når det kommer til muslimer så tror jeg ikke det er så mye valg med i bildet. Man fødes automatisk inn den religionen, har den i blodet fra fødselen av''

Joda i Norge har du et valg.

''Joda i Norge har du et valg.''

Ja, men det er vel kanskje lite sannsynlig at faren vil velge vekk sin religion, når det er så viktig at sønnen ikke spiser svineprodukter, at sønnen har begynt å lyve om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Joda i Norge har du et valg.''

Ja, men det er vel kanskje lite sannsynlig at faren vil velge vekk sin religion, når det er så viktig at sønnen ikke spiser svineprodukter, at sønnen har begynt å lyve om det.

''Ja, men det er vel kanskje lite sannsynlig at faren vil velge vekk sin religion, når det er så viktig at sønnen ikke spiser svineprodukter, at sønnen har begynt å lyve om det''

Faren er da ikke nødt til å velge bort sin religion selv om han ikke kan bestemme at sønnen skal leve som muslim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Helt feil om noen skal kunne kreve at andre innretter livet sitt etter deres preferanser fordi de har _valgt_ en religion.''

Jeg er enig med deg, men når det kommer til muslimer så tror jeg ikke det er så mye valg med i bildet. Man fødes automatisk inn den religionen, har den i blodet fra fødselen av.

''Jeg er enig med deg, men når det kommer til muslimer så tror jeg ikke det er så mye valg med i bildet. Man fødes automatisk inn den religionen, har den i blodet fra fødselen av.''

Mener du virkelig dette? Hva blir konsekvensen av et slikt utsagnet?

At muslimer er hjernevasket?

At muslimer ikke har evne til å tenke selv og gjøre selvstendige valg? At de er mindre reflekterte enn andre? At muslimer ikke kan noe for om de gjør som er vondt, vanskelig eller skadelig for andre? At de ikke kan holdes ansvarlige og regnes som tilregnelige som andre folk her i landet?

Hadde jeg vært muslim hadde jeg vært dødelig fornærmet.

Jeg ser ingen grunn til at jeg skal ha andre og spesielt ikke lavere forventninger til muslimer enn folk av et hvilken som helst annet livssyn.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ja, men det er vel kanskje lite sannsynlig at faren vil velge vekk sin religion, når det er så viktig at sønnen ikke spiser svineprodukter, at sønnen har begynt å lyve om det''

Faren er da ikke nødt til å velge bort sin religion selv om han ikke kan bestemme at sønnen skal leve som muslim?

''Faren er da ikke nødt til å velge bort sin religion selv om han ikke kan bestemme at sønnen skal leve som muslim?''

Neida, men det er nok veldig viktig for faren at sønnen følger i hans fotspor sånn sett. Foreldre ønsker jo gjerne å overføre det de synes er svært viktig/Det Eneste Rette osv. til sine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Et livssyn som tilsier at hun ikke vil forsure barnets sosiale liv med strenge kostholdsregler.''

''Er det også moren som setter gutten i skvis i forhold til de valg han gjør når han ikke er hjemme hos moren, men på besøk hos venner, på trening eller andre arenaer?''

Min erfaring er at barn som har begrensninger ift kosthold har utmerket kunnskap om dette sjøl og regulerer det deretter når de er store nok. Å tro at dette skaper sosiale problemer i livet deres er å undervurdere barn.

Barn av i dag har en utrolig avslappa holdning til at X ikke kan spise gluten, Y ikke kan spise svin, Z ikke tåler melk, Æ ikke kan spise sukker, Å ikke spiser kjøtt & fisk osv.

Og heldigvis er det fullt mulig å spise seg mett utenfor hjemmet fordi om man har visse "begrensninger" å ta hensyn til.

Veldig bra svart. Det burde være mulig for dette barnet å leve "svinefritt" uten at det byr på problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det hadde jeg kranglet voldsomt på, men det står ingen steder i koranen at kvinner skal bruke hijab''

Det stemmer vel strengt tatt ikke. De lærde er ikke i tvil, hijab er påbudt i islam. En rekke vers i Koranen kan brukes til å argumentere for dette kravet.

Det ser ut til at sunnimuslimer og shiamuslimer tolker koranen forskjellig. Det står i koranen at kvinnene skal dekke seg til og kle seg sømmelig og så blir det tolket forskjellig.

Uansett gjelder det ikke før puberteten og da har jentene sjøl et valg, men velger de hijab kan de aldri fjerne det seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Jeg er enig med deg, men når det kommer til muslimer så tror jeg ikke det er så mye valg med i bildet. Man fødes automatisk inn den religionen, har den i blodet fra fødselen av.''

Mener du virkelig dette? Hva blir konsekvensen av et slikt utsagnet?

At muslimer er hjernevasket?

At muslimer ikke har evne til å tenke selv og gjøre selvstendige valg? At de er mindre reflekterte enn andre? At muslimer ikke kan noe for om de gjør som er vondt, vanskelig eller skadelig for andre? At de ikke kan holdes ansvarlige og regnes som tilregnelige som andre folk her i landet?

Hadde jeg vært muslim hadde jeg vært dødelig fornærmet.

Jeg ser ingen grunn til at jeg skal ha andre og spesielt ikke lavere forventninger til muslimer enn folk av et hvilken som helst annet livssyn.

mvh

''Mener du virkelig dette? Hva blir konsekvensen av et slikt utsagnet?

At muslimer er hjernevasket?''

Ja, det stemmer faktisk . De har ikke noe valg, men dette gjelder i muslimske land. Heldigvis ikke her. De kan ikke forlange at det skal være slik her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg er enig med deg, men når det kommer til muslimer så tror jeg ikke det er så mye valg med i bildet. Man fødes automatisk inn den religionen, har den i blodet fra fødselen av.''

Mener du virkelig dette? Hva blir konsekvensen av et slikt utsagnet?

At muslimer er hjernevasket?

At muslimer ikke har evne til å tenke selv og gjøre selvstendige valg? At de er mindre reflekterte enn andre? At muslimer ikke kan noe for om de gjør som er vondt, vanskelig eller skadelig for andre? At de ikke kan holdes ansvarlige og regnes som tilregnelige som andre folk her i landet?

Hadde jeg vært muslim hadde jeg vært dødelig fornærmet.

Jeg ser ingen grunn til at jeg skal ha andre og spesielt ikke lavere forventninger til muslimer enn folk av et hvilken som helst annet livssyn.

mvh

Jeg er da helt enig med deg, men tror du virkelig at f.eks. en gutt som fødes i Somalia har et reellt valg når det gjelder religion?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Et livssyn som tilsier at hun ikke vil forsure barnets sosiale liv med strenge kostholdsregler.''

''Er det også moren som setter gutten i skvis i forhold til de valg han gjør når han ikke er hjemme hos moren, men på besøk hos venner, på trening eller andre arenaer?''

Min erfaring er at barn som har begrensninger ift kosthold har utmerket kunnskap om dette sjøl og regulerer det deretter når de er store nok. Å tro at dette skaper sosiale problemer i livet deres er å undervurdere barn.

Barn av i dag har en utrolig avslappa holdning til at X ikke kan spise gluten, Y ikke kan spise svin, Z ikke tåler melk, Æ ikke kan spise sukker, Å ikke spiser kjøtt & fisk osv.

Og heldigvis er det fullt mulig å spise seg mett utenfor hjemmet fordi om man har visse "begrensninger" å ta hensyn til.

''Min erfaring er at barn som har begrensninger ift kosthold har utmerket kunnskap om dette sjøl og regulerer det deretter når de er store nok. Å tro at dette skaper sosiale problemer i livet deres er å undervurdere barn.''

Men hvorfor føler da denne gutten at det er nødvendig å lyve til faren om hvor han har vært, med hvem og hva han har spist? Ifølge trådstarter er det det som skjer hos venner utenfor morens hjem han lyver om.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''jeg leste i VG i går om han kristne norske mannen som hadde giftet seg med en mannlig, religiøs muslim så det kan jo skje mye.''

Det leste jeg også. Mon tro om de har tenkt å skaffe seg barn på ett eller annet vis.

Det blir nok vanskelig hvis de ikke finner en surrogatmor og det tviler jeg på at de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Faren er da ikke nødt til å velge bort sin religion selv om han ikke kan bestemme at sønnen skal leve som muslim?''

Neida, men det er nok veldig viktig for faren at sønnen følger i hans fotspor sånn sett. Foreldre ønsker jo gjerne å overføre det de synes er svært viktig/Det Eneste Rette osv. til sine barn.

Ja, det er sikkert veldig viktig for faren, men kanskje morens verdivalg også er veldig viktig for henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Nei, det er ikke sikkert, men uansett er det ingen selvfølge at muslimen kan sette standard, når han har valgt å få barn med en norsk dame i et norskt land.

Det er en selvfølge i et demokratisk land (uansett norsk eller ikke) at foreldrene kan påvirke sine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg er enig med deg, men når det kommer til muslimer så tror jeg ikke det er så mye valg med i bildet. Man fødes automatisk inn den religionen, har den i blodet fra fødselen av.''

Mener du virkelig dette? Hva blir konsekvensen av et slikt utsagnet?

At muslimer er hjernevasket?

At muslimer ikke har evne til å tenke selv og gjøre selvstendige valg? At de er mindre reflekterte enn andre? At muslimer ikke kan noe for om de gjør som er vondt, vanskelig eller skadelig for andre? At de ikke kan holdes ansvarlige og regnes som tilregnelige som andre folk her i landet?

Hadde jeg vært muslim hadde jeg vært dødelig fornærmet.

Jeg ser ingen grunn til at jeg skal ha andre og spesielt ikke lavere forventninger til muslimer enn folk av et hvilken som helst annet livssyn.

mvh

Og forøvrig, alt det andre du skriver er insinuasjoner fra deg, som jeg ikke har skrevet noen ting om.

Selvfølgelig kan de ikke skylde på religionen, stilles mindre til ansvar el.l. for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg er da helt enig med deg, men tror du virkelig at f.eks. en gutt som fødes i Somalia har et reellt valg når det gjelder religion?

Tror du at en gutt som fødes inn i en norsk kristen familie har nøytralt valg når det gjelder religion?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...